Αρχική Ενδυνάμωση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας σε θέματα αρμοδιότητας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής ΠολιτικήςΆρθρο 83 – Ενίσχυση της διαφάνειας σε θέματα αρμοδιότητας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής ΠολιτικήςΣχόλιο του χρήστη Υπάλληλοι ΥΝΑΝΠ | 28 Φεβρουαρίου 2017, 10:55
Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Υπαλλήλων Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας (ΠΣΥΥΕΝ) κατά την πρόσφατη Γενική Συνέλευση που πραγματοποιήθηκε την 22 Φεβρουαρίου 2017 αποδέχθηκε κατά πλειοψηφία το κάτωθι Ψήφισμα αναφορικά με το εν λόγω άρθρο: Ψήφισμα ΠΣΥΥΕΝ, 22-02-2017 Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Υπαλλήλων Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας καλεί τον κ ΥΝΑΝΠ όπως αποσύρει στο σύνολό του το άρθρο 83 του σχεδίου νόμου με τίτλο «Ενδυνάμωση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας σε θέματα αρμοδιότητας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ενίσχυση της κοινωνικής συμμετοχής στην ακτοπλοΐα, θέματα πολιτικού προσωπικού, συμπλήρωση διατάξεων για τα λιμενικά έργα και άλλες διατάξεις». Οι διατάξεις του εν λόγω άρθρου δεν συνάδουν με το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα των πολιτών, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και οι υπάλληλοι του Υπουργείου μας, της επαγγελματικής ελευθερίας, δηλαδή της ελευθερίας επιλογής και ασκήσεως ορισμένου επαγγέλματος ως αναγκαίου στοιχείου της προσωπικότητας του ατόμου, όπως γενικότερα αναφέρεται στο άρθρο 5 Σ και ειδικότερα ερμηνεύεται στην υφιστάμενη νομολογία (π.χ. ΣτΕ Ολ.3665/2005). Άλλωστε σύμφωνα και με το άρθρο 25 Σ ακόμη και στην περίπτωση που επιβάλλονται περιορισμοί στην άσκηση ενός δικαιώματος, οι περιορισμοί αυτοί πρέπει να σέβονται την αρχή της αναλογικότητας η οποία επιβάλλει να είναι εμφανής και σαφώς διαγνώσιμη η αναγκαιότητα επιβολής ενός τέτοιου εξαιρετικού περιορισμού για την επίτευξη του επιδιωκόμενου από τον νόμο σκοπού και να μην είναι δυσανάλογοι σε σχέση με τον σκοπό αυτό. Θέματα που αφορούν στην διασφάλιση και ενίσχυση της διαφάνειας κατά την άσκηση των καθηκόντων των υπαλλήλων του Υπουργείου ρυθμίζονται ήδη μέσω του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου που εφαρμόζεται για το σύνολο των υπαλλήλων του δημόσιου τομέα. Ενδεικτικά αναφέρονται το άρθρο 36 του Κώδικα Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (Ν.3528/2007 - ΦΕΚ Α 26), το άρθρο 2 του Ν.4057/2012 (Α 54) “Πειθαρχικό Δίκαιο Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ.”, με το οποίο καθιερώνεται [παρ.1. (β) και (ιδ)] σχετικό πειθαρχικό παράπτωμα καθώς και στον Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (Ν.2690/1999, ως ισχύει), άρθρο 7 παρ. 2 και 3 για τα όργανα και τα μέλη συλλογικών οργάνων της διοίκησης. Πέραν της προαναφερόμενης αντισυνταγματικότητας και της υφιστάμενης νομοθεσίας που θεραπεύει αποτελεσματικά τα θέματα διαφάνειας, δεν είναι σαφής η σκοπιμότητα εισαγωγής και η συσχέτιση του εν λόγω άρθρου με θέματα διαφάνειας. Εκτός και αν θεωρείται εκ προοιμίου ως μη διαφανής η άσκηση των προβλεπόμενων από τη νομοθεσία καθηκόντων των υπαλλήλων του Υπουργείου μας που σχετίζονται με δημόσιες συμβάσεις ή με την εξουσιοδότηση και τον έλεγχο των νηογνωμόνων. Η τυχόν ύπαρξη στοιχείων ή τεκμηριωμένων ενδείξεων περί αδιαφάνειας ή και διαφθοράς κατά την άσκηση των ως άνω καθηκόντων αντιμετωπίζεται μέσω των προβλεπόμενων από την ισχύουσα νομοθεσία διαδικασιών περί πειθαρχικού ή και ποινικού ελέγχου και επομένως οποιαδήποτε ρύθμιση προληπτικής καταστολής όπως αυτή που προβλέπεται στο εν λόγω άρθρο εκτός από άδικη είναι και απολύτως προσβλητική για την επιστημονική, επαγγελματική και ηθική υπόσταση και αξιοπρέπεια των υπαλλήλων του Υπουργείου μας. Πέραν των ανωτέρω ακόμα και αν αποφασιστεί μια τέτοια μη σκόπιμη και άδικη ρύθμιση δεν αντιλαμβανόμαστε γιατί πρέπει να περιορίζεται η εφαρμογή της στους υπαλλήλους του ΥΝΑΝΠ και όχι στο σύνολο των υπαλλήλων του δημοσίου όπως γίνεται σε όλες τις περιπτώσεις αντίστοιχων ρυθμίσεων (π.χ. Ν.3528/2007, Ν.4057/2012, Ν.2690/1999).