Αρχική Ενδυνάμωση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας σε θέματα αρμοδιότητας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής ΠολιτικήςΆρθρο 75 – Τροποποιήσεις του ν. 4256/2014 (Α’ 92)Σχόλιο του χρήστη ΠΕΝΕΤΗΣ | 28 Φεβρουαρίου 2017, 14:36
Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ταχ. Δ/νση Ακτή Βασιλειάδη, Πύλη Ε 1 - Ε 2, Τ.Κ. 185 10 τηλ: 213 1371700 - 213 1374700, φαξ: 210 4191561- 210 4191562 Επικοινωνία με το υπουργείο Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το υπό κατάθεση νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής «Ενδυνάμωση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας σε θέματα αρμοδιότητας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής…και άλλες διατάξεις» περιλαμβάνει και ορισμένες διατάξεις από αφορούν στα τουριστικά ημερόπλοια οι οποίες χειροτερεύουν τους όρους λειτουργίας τους, τις συνθήκες ανταγωνισμού και το λειτουργικό τους κόστος. Αντίθετα δεν περιλαμβάνει καμία από τις προτάσεις που επανειλημμένα έχουμε συζητήσει με τις αρμόδιες διευθύνσεις για την διόρθωση ορισμένων διατάξεων του Ν. 4256/2014 που έχουν ασάφειες ή παραλείψεις, δυσχεραίνουν αναίτια την δραστηριότητα των ημερόπλοιων και ζημιώνουν γενικότερα την αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας μας. Συγκεκριμένα οι ενστάσεις μας και παρατηρήσεις μας είναι οι εξής: Άρθρο 75 – Τροποποιήσεις του ν. 4256/2014 (Α’ 92) (11) Η υποπαράγραφος (δ) της παρ. 2 του άρθρου 12 του ν. 4256/2014 ζητούμε να συμπληρωθεί με την πρόταση «ή ο πλοίαρχος» ως εξής: «Ο πλοιοκτήτης ή ο εφοπλιστής ή ο ιδιοκτήτης ή ο πλοίαρχος ή νόμιμα εξουσιοδοτημένο από αυτούς πρόσωπο, υποβάλλει δήλωση στη Λιμενική Αρχή…» Κατά τα λοιπά θεωρούμε ότι δεν πρέπει να τροποποιηθεί με την προσθήκη όλων αυτών των στοιχείων στη δήλωση του πλοιοκτήτη προς τις λιμενικές αρχές, διότι: α. επαναλαμβάνουμε για άλλη μια φορά ότι τα τουριστικά ημερόπλοια δεν είναι δρομολογημένα πλοία, αντιθέτως είναι θεμελιώδες στοιχείο τους η δυνατότητα να διαμορφώνουν ελεύθερα το πρόγραμμα των εκδρομών τους, να το τροποποιούν όποτε αυτό επιβάλλεται ή να εξυπηρετούν έκτακτες ανάγκες της τουριστικής αγοράς που μόνο αυτά μπορούν να ικανοποιήσουν. Η τόσο λεπτομερής αυτή δήλωση των ωρών απόπλου & κατάπλου και των σημείων επίσκεψης δεν συνάδει με την φύση της δραστηριότητας των ημερόπλοιων και θα οδηγήσει είτε σε αθέλητες παραβάσεις είτε σε μη ορθή εξυπηρέτηση της τουριστικής αγοράς. β. Δημιουργείται μια ακόμα άσκοπη γραφειοκρατική διαδικασία που θα ταλαιπωρήσει λιμενικές αρχές και πλοιοκτήτες. Τυχόν απόκλιση από το δηλωμένο πρόγραμμα που είναι πολύ πιθανή να συμβεί λόγω αλλαγών της τελευταίας στιγμής – όπως άλλωστε δικαιούνται τα τουριστικά πλοία να κάνουν - θα επιφέρει άδικα πρόστιμα και τριβές με τα λιμεναρχεία (13). Είναι πρωτοφανής, παράλογη, παράνομη και αντισυνταγματική η προσθήκη της περίπτωσης (δδ) στην υποπαράγραφο (γ) της παρ. 3 του άρθρου 12, με την οποία η έγκριση κάποιων κατ’ εξαίρεση δρομολογίων των ημερόπλοιων τελεί υπό τον όρο της σύμφωνης γνώμης των πλοιοκτητών των δρομολογημένων πλοίων. Ουσιαστικά το Κράτος εκχωρεί την εξουσία του σε ιδιώτες και εταιρείες και συνδέει την έκδοση μιας διοικητικής πράξης με την έγκρισή της από αυτούς!!! Αυτό εκτός από πρωτοφανές είναι παράνομο και αντισυνταγματικό. Για να κάνουμε ακόμα πιο σαφές το επικίνδυνο του πράγματος αναφέρουμε το εξής παράδειγμα. Σε ορισμένες περιοχές της χώρας (τα στοιχεία στην διάθεση όποιου τα ζητήσει) υπάρχουν πλοία δρομολογημένα και τουριστικά ημερόπλοια που ανήκουν στον ίδιο πλοιοκτήτη ή σε εταιρείες ιδίων συμφερόντων. Σύμφωνα λοιπόν με τη νέα αυτή διάταξη αν κάποιο άλλο ημερόπλοιο αιτηθεί άδειας για κατ’ εξαίρεση ταξίδι μονής διαδρομής, θα πρέπει απαραίτητα να λάβει τη σύμφωνη γνώμη του ανταγωνιστή του! Θέτουμε τέλος το ερώτημα: οι αρμόδιες αρχές δεν είναι σε θέση να αξιολογήσουν τα στοιχεία των αιτήσεων αυτών; Τα κατά τόπους λιμεναρχεία δεν γνωρίζουν τα δρομολόγια ή τις ειδικές συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή τους ώστε να γνωμοδοτήσουν σχετικά; Γιατί χρειάζονται την γραπτή συναίνεση των πλοιοκτητών των δρομολογημένων πλοίων; Και ποιών ακριβώς πλοιοκτητών; Αν π.χ. ένα ημερόπλοιο στις Κυκλάδες αιτηθεί ένα δρομολόγιο μονής διαδρομής μεταξύ Πάρου και Μυκόνου πόσες από τις πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή θα πρέπει του δώσουν τη γραπτή σύμφωνη γνώμη τους; Για τους λόγους αυτούς ζητούμε την απόσυρση της εν λόγω προσθήκης της περίπτωσης (δδ) στην υποπαράγραφο (γ) της παρ. 3 του άρθρου 12. Άρθρο 75 – Τροποποιήσεις του ν. 4256/2014 (Α’ 92) – Προτάσεις ΠΕΝΕΤΗΣ: Με την ευκαιρία του παρόντος νομοσχεδίου ζητούμε και τις εξής τροποποιήσεις και συμπληρώσεις του Ν. 4256/2014 με στόχο να θεραπευθούν ασάφειες ή παραλείψεις που δημιουργούν πρόβλημα στην εύρυθμη λειτουργία των τουριστικών ημερόπλοιων: 1) H υποπαράγραφος γ της παραγράφου 2 του άρθρου 1 ζητούμε να τροποποιηθεί ως εξής: « γ. Για το ημερήσιο θαλάσσιο ταξίδι εκδίδεται νόμιμο παραστατικό (ατομικό εισιτήριο ή ομαδικό εισιτήριο συνοδευόμενο από ονομαστική κατάσταση επιβατών ή Τιμολόγιο Παροχής Υπηρεσίας ή Απόδειξη Παροχής Υπηρεσίας). Το ως άνω νόμιμο παραστατικό είναι ενιαίο για το σύνολο του πλου από την επιβίβαση μέχρι και την τελική αποβίβαση των επιβατών. H ναύλωση ολόκληρου του σκάφους δεν απαγορεύεται, εφόσον γίνεται στα πλαίσια που προβλέπουν οι διατάξεις του παρόντος άρθρου 12». Για να γίνει κατανοητή η αναγκαιότητα τροποποίησης και συμπλήρωσης του ανωτέρω άρθρου αναφέρουμε παρακάτω τον τρόπο με τον οποίο δραστηριοποιούνται τα τουριστικά ημερόπλοια τα τελευταία 40 χρόνια: Επαναλαμβάνουμε συνεχώς ότι τα τουριστικά ημερόπλοια προσφέρουν ένα προϊόν καθαρά τουριστικό και ως εκ τούτου δεν έχουν σχέση με τα επιβατικά δρομολογημένα πλοία και με τον τρόπο δραστηριοποίησης αυτών. Ο πελάτης μας επιλέγει την θαλάσσια περιήγηση ανάμεσα από πλήθος άλλες τουριστικές δραστηριότητες ανταγωνιστικές προς εμάς όπως π.χ. εκδρομές με λεωφορεία, περιπατητικές ή ποδηλατικές εκδρομές, επίσκεψη σε αρχαιολογικούς χώρους, υδάτινα ή άλλα θεματικά πάρκα κ.α. Όλες αυτές οι δραστηριότητες έχουν τελείως διαφορετική φιλοσοφία προσέγγισης του πελάτη και διαδικασία κράτησης και έκδοσης νομίμου παραστατικού για την συμμετοχή σε αυτές σε σχέση με τα δρομολογημένα πλοία ή λεωφορεία που εκτελούν τακτικά δρομολόγια., μεταφορικά μέσα που ο επιβάτης χρησιμοποιεί για απλή μετάβαση πολλές φορές αναγκαστικά γιατί δεν υπάρχει άλλο μέσο μετάβασης. Οι συμμετέχοντες σε μια ημερήσια θαλάσσια περιήγηση, μπορούν να λάβουν μέρος σε αυτή με τους ακόλουθους τρόπους : α) Μεμονωμένα, απευθυνόμενοι στο γραφείο της πλοιοκτήτριας εταιρίας ή έξω από το πλοίο ή από κάποιο τοπικό τουριστικό γραφείο . Σε αυτή την περίπτωση εκδίδεται ένα εισιτήριο συμμετοχής ή νόμιμη Απόδειξη Παροχής Υπηρεσίας έναντι χρηματικού αντιτίμου πριν την έναρξη της θαλάσσιας περιήγησης. β) Μέσω των αντιπροσώπων των tour operators στις τοπικές αγορές (reps) οι οποίοι κατά την άφιξη των πελατών τους, τους ενημερώνουν για όλες τις δυνατές δραστηριότητες και τους προπωλούν όσες επιλέξουν σε δικά τους voucher συμπεριλαμβάνοντας συνήθως εκτός από μια υψηλή προμήθεια και άλλες και άλλες υπηρεσίες όπως μεταφορά στο λιμάνι, ξενάγηση κλπ. Κατά την επιβίβαση ο πελάτης παραδίδει το ένα από τα δύο αντίγραφα του voucher . O νόμος μας δίνει το δικαίωμα να εκδώσουμε Τιμολόγιο Παροχής Υπηρεσιών στον τουριστικό πράκτορα για το συγκεκριμένο εισιτήριο, μέχρι και το πέρας της ημερήσιας εκδρομής . Στο τιμολόγιο επισυνάπτουμε και το voucher. Εάν αντί του τιμολογίου απαιτηθεί η έκδοση δικού μας εισιτηρίου ή ηλεκτρονικού εισιτηρίου ( στο οποίο προφανώς θα αναγράφεται η χαμηλή net τιμή που θα εισπράξει το πλοίο) τότε ο tour operator μένει εκτεθειμένος στον πελάτη του για το υπόλοιπο του τμήματος. Αυτό πολύ απλά θα οδηγήσει στο να σταματήσουν να πωλούν οι tour operators την θαλάσσια περιήγηση και να προτιμήσουν κάποια άλλη χερσαία εκδρομή. γ) Παρόμοια με την προηγούμενη περίπτωση είναι όταν ο tour operator αλλοδαπός ή ημεδαπός διακινεί οργανωμένα γκρουπ τουριστικών που έχουν αγοράσει πακέτο υπηρεσιών όπου περιλαμβάνονται το αεροπορικό εισιτήριο, η διαμονή και άλλες υπηρεσίες όπως χερσαίες εκδρομές και θαλάσσιες περιηγήσεις. Στην συνέχεια ο tour operator κάνει κράτηση για ορισμένο αριθμό θέσεων στο πλοίο και πληρώνει ανά άτομο. Σε αυτή την περίπτωση δεν είναι υποχρεωμένος ο tour operator να δώσει επιπλέον εισιτήριο ή voucher στον πελάτη του, εφόσον του έχει δώσει απόδειξη παροχής υπηρεσίας συνολικά για το ως άνω πακέτο. Απλώς ο συνοδός του γκρουπ παραδίδει στο πλοίο ένα ομαδικό voucher και ο Νόμος μας δίνει το δικαίωμα να εκδώσουμε Τιμολόγιο Παροχής Υπηρεσίας στον tour οperator, για το συγκεκριμένο γκρουπ μέχρι και το πέρας της ημερήσιας εκδρομής. δ) Ένας tour operator ή ακόμα και μία εταιρία ναυλώνει εξ ολοκλήρου το τουριστικό ημερόπλοιο αποκλειστικά για τους πελάτες του έναντι συμφωνημένου χρηματικού ποσού για την συγκεκριμένη θαλάσσια ημερήσια εκδρομή. Σε αυτήν την περίπτωση ο ναυλωτής δεν πληρώνει ανά άτομο, δηλαδή δεν έχει σημασία αν το γκρουπ είναι πενήντα άτομα ή διακόσια άτομα. Επίσης δεν είναι υποχρεωμένος να δώσει επιπλέον εισιτήριο ή voucher στον πελάτη. Στην περίπτωση αυτή απλά η πλοιοκτήτρια εκδίδει Τιμολόγιο Παροχής Υπηρεσίας προς το ναυλωτή με αιτιολογία ‘’ολική ναύλωση πλοίου για ημερήσια θαλάσσια εκδρομή ή περιήγηση’’. 2) Η περίπτωση (αα) της υποπαραγράφου (γ) της παρ. 3 του άρθρου 12 του ν. 4256/2014 που προβλέπει την παραλαβή επιβατών από ενδιάμεσους ελληνικούς λιμένες, εφόσον η τελική αποβίβασή τους γίνεται στον ενδιάμεσο λιμένα από τον οποίο επιβιβάσθηκαν.ζητούμε να μετακινηθεί στην υποπαράγραφο α’ της παρ. 3 του άρθρου 12 ως εξής: «Για το σκοπό της εξυπηρέτησης της τουριστικής κίνησης, επιτρέπεται επίσης μετά από γνωστοποίηση του πλοιοκτήτη ή του εφοπλιστή ή νόμιμα εξουσιοδοτημένου από αυτούς προσώπου προς την κατά τόπον λιμενική αρχη η παραλαβή επιβατών από ενδιάμεσους ελληνικούς λιμένες, εφόσον η τελική αποβίβασή τους γίνεται στον ενδιάμεσο λιμένα από τον οποίο επιβιβάσθηκαν». Δεδομένου ότι η συγκεκριμένη δραστηριότητα πληροί εξ ορισμού την προϋπόθεση της επιστροφής του πλοίου και των επιβατών στο σημείο από το οποίο ξεκίνησαν (ημερήσιο περιηγητικό κυκλικό ταξίδι), δεν υπάρχει λόγος για επιπρόσθετες γραφειοκρατικές διαδικασίες έγκρισης οι οποίες δυσκολεύουν την επιχειρηματικότητα και βαραίνουν το ελληνικό δημόσιο με περιττές εργατοώρες Δεν πρόκειται για περίπτωση επιβατών μονής διαδρομής όπου πρέπει να ελεγχθεί εάν ενδεχομένως θίγονται τα συμφέροντα των δρομολογημένων πλοίων ώστε να χρειάζεται κατ' εξαίρεση του Υπουργού Ναυτιλίας. 3) Προτείνουμε να προστεθεί μια παράγραφος στο άρθρο 12 του Ν. 4256/2014 (Α’ 92) η οποία να αναφέρει τα εξής: «Επιτρέπεται η μεταφορά άνευ κομίστρου πελατών του Επαγγελματικού Τουριστικού Ημερόπλοιου, από και προς τα καταλύματά τους όπως ορίζονται στην περίπτωση Α της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του Ν. 2160/1993 (Α ́ 118) προς και από το πλοίο, με Επιβατηγά Ιδιωτικής Χρήσης (ΕΙΧ) οχήματα ιδιοκτησίας της πλοιοκτήτριας εταιρείας του Τουριστικού Ημερόπλοιου είτε με οχήματα που η τελευταία έχει μισθώσει με συμφωνία χρηματοδοτικής μίσθωσης σύμφωνα με τις σχετικές κείμενες διατάξεις, με σκοπό την συμμετοχή τους σε ημερήσια θαλάσσια περιήγηση». Αυτή η δυνατότητα παρέχεται στα ξενοδοχειακά καταλύματα σύμφωνα με τον Ν. 4093/2012 (Άρση εμποδίων στον ανταγωνισμό στον κλάδο του τουρισμού) και θα διευκόλυνε σημαντικά την πρόσβαση των τουριστών στο Επαγγελματικό Τουριστικό Ημερόπλοιο δίνοντας νέα ώθηση στην ανάπτυξη του κλάδου και ιδιαίτερα στις μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις όπως διαπιστώθηκε ότι συνέβη και στα μικρομεσαία τουριστικά καταλύματα.