Αρχική Διαβούλευση για τον εκσυγχρονισμό του Συστήματος Λιμενικής ΔιακυβέρνησηςΕρώτημα 5Σχόλιο του χρήστη Ε.ΛΙΜ.Ε. | 6 Ιουλίου 2017, 13:07
Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ταχ. Δ/νση Ακτή Βασιλειάδη, Πύλη Ε 1 - Ε 2, Τ.Κ. 185 10 τηλ: 213 1371700 - 213 1374700, φαξ: 210 4191561- 210 4191562 Επικοινωνία με το υπουργείο Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η ορθή λειτουργία του υφιστάμενου λιμενικού συστήματος, η σαφής οριοθέτηση των αρμοδιοτήτων και η αποσαφήνιση των ρόλων ενός εκάστου εκ των φορέων που το συναποτελούν είναι αναγκαία για την αποτελεσματικότερη λειτουργία των ΦΔΛ. Η εφαρμογή του Κανονισμού Ε.Ε. 352/2017 άλλωστε καθιστά επιτακτική την ανάγκη διασαφήνισης των ρόλων των φορέων που συναπαρτίζουν το λιμενικό σύστημα, ώστε τούτο να εμφανίζεται συμμορφούμενο με το ευρύτερο ευρωπαϊκό νομοθετικό πλαίσιο. Έτσι: 1.- Το εποπτεύον Υπουργείο (Υ.Ν.Ν.Π), είναι ο φορέας που σχεδιάζει στρατηγικά οργανώνει, διευθύνει και εποπτεύει το εθνικό λιμενικό σύστημα δια των υπηρεσιών του, οι οποίες θα πρέπει να στελεχωθούν περαιτέρω ώστε να ανταποκριθούν σε αυτό τον ρόλο. Θεωρούμε επίσης σημαντικό, αρμοδιότητες στρατηγικού χαρακτήρα που άπτονται της Λιμενικής Πολιτικής θα πρέπει να μεταφερθούν στην αρμοδιότητα αποκλειστικά του ίδιου Υπουργείου και όχι να παραμένουν σε άλλα συναρμόδια Υπουργεία (π.χ. Υπουργείο Εσωτερικών), που δημιουργούν αχρείαστες γραφειοκρατικές διαδικασίες και εμπλοκή στη λήψη και εφαρμογή αποφάσεων. Προς την κατεύθυνση αυτή, δηλαδή την συναρμοδιότητα πολλών φορέων σε θέματα που αφορούν την πρακτική εφαρμογή των αποφάσεων στα λιμάνια, η ΕΣΑΛ είναι ένα χρήσιμο εργαλείο, που θα πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω. 2.- Οι ΦΔΛ των μεγάλων αλλά και των μικρότερων περιφερειακών λιμένων και οι διοικήσεις τους θα πρέπει να έχουν σαφές θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας. Αποκλειστική αρμοδιότητα και ευθύνη βάσει της νομοθεσίας είναι η χρηματοοικονομική τους λειτουργία, για την εκτέλεση έργων στην περιοχή δικαιοδοσίας τους και η τιμολογιακή τους πολιτική, για την αξιοποίηση των λιμενικών χώρων. Η οικονομική τους λειτουργία θα πρέπει να είναι αυτόνομη και οι διοικητικές επιλογές αυτόβουλες. Επίσης, η επιχειρησιακή τους λειτουργία θα πρέπει να απαλλαγεί από αχρείαστες και υπερβολικές παρεμβάσεις από τους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης μειώνοντας την υπερβολική γραφειοκρατία και τις εμπλοκές στην καθημερινή τους λειτουργία. Η Κεντρική Διοίκηση θα μπορούσε να περιοριστεί στον επιτελικό της ρόλο, στην έγκριση στρατηγικού χαρακτήρα επιλογών των διοικήσεων των ΦΔΛ (Master Plan, Strategic & Business Plans), διασφαλίζοντας τα συμφέροντά της με τον καθορισμό και την επιτήρηση ποσοτικοποιημένων στόχων, στη θεσμοθέτηση κανόνων επιχειρησιακής λειτουργίας καθώς και στην πιστή εφαρμογή των κανόνων που απορρέουν από την Εθνική και την Ευρωπαϊκή νομοθεσία. 3.- Η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι άμεσα συνδεδεμένη με τους ΦΔΛ είτε διαχειρίζονται λιμάνια μεγάλου βεληνεκούς είτε ακόμη περισσότερο μικρού μεγέθους λιμάνια (νησιών συνήθως αλλά και στη χερσαία Ελλάδα), καθώς το αντικείμενο της διαχείρισης (ο λιμένας) είναι άμεσα συνυφασμένο με τη λειτουργία των τοπικών κοινωνιών. Τα λιμάνια και οι τοπικές κοινωνίες,ως από τη φύση τους, είναι αναγκασμένα να λειτουργούν δίπλα και μαζί. Η πρόσμιξη αυτή καθιστά αναγκαία την αποσαφήνιση της νομοθεσίας που διέπει την μεταξύ τους σχέση, δηλαδή να δίνει την δυνατότητα συνεργιών προς όφελος των τοπικών κοινωνιών, αφαιρώντας όμως το δικαίωμα της τοπικής αυτοδιοίκησης να παρεμβαίνει στην επιχειρησιακή και διοικητική λειτουργία των λιμανιών.