Αρχική Κύρωση των Συμβάσεων Παραχώρησης που συνήφθησαν μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και των Οργανισμών Λιμένων Α.Ε. και άλλες διατάξειςΆρθρο 15 – Τροποποιήσεις του π.δ. 31/2018Σχόλιο του χρήστη Ελένη Ψαρρά | 13 Νοεμβρίου 2018, 17:24
Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ταχ. Δ/νση Ακτή Βασιλειάδη, Πύλη Ε 1 - Ε 2, Τ.Κ. 185 10 τηλ: 213 1371700 - 213 1374700, φαξ: 210 4191561- 210 4191562 Επικοινωνία με το υπουργείο Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Από τις παραλείψεις του ΠΔ 31/2018 προκύπτουν σοβαρότατες ασάφειες για σημαντικότατα ζητήματα. Μέρος αυτών αναφέρθηκαν σε επιστολές που έστειλα στη ΔΛΑ, χωρίς να έχω λάβει μέχρι στιγμής μια ικανοποιητική απάντηση. Όσον αφορά την παράλειψη αναφοράς διδασκαλίας και χειρισμού ΚΑΡΠΑ σε ανήλικα θύματα πνιγμού, παρατέθηκαν τα κάτωθι ζητήματα συνοδευόμενα από τα ανάλογα ερωτήματα: 1. Η διδασκαλία Α΄ Βοήθειας και Καρδιοπνευμονικής Αναζωογόνησης (ΚΑΡΠΑ), λαμβάνει χώρα στις Σχολές Ναυαγοσωστικής μόνο από ιατρό. Αν όμως επί της παρούσης, ακολουθηθεί κατά γράμμα η νομοθεσία και εφαρμοστεί η διδασκαλία των θεματικών ενοτήτων που προβλέπουν οι διατάξεις, τότε οι υποψήφιοι ναυαγοσώστες δε θα διδαχθούν ΚΑΡΠΑ για την παιδική ηλικία (ηλικιακή ομάδα 1 έτους έως την εμφάνιση της εφηβείας), διότι δεν αναφέρεται στο νομοθέτημα και κατ’ επέκταση δεν υποχρεούται κανείς να τη διδάξει εφόσον δε δεσμεύεται νομικώς. 2. Οι ναυαγοσώστες εξετάζονται από τη Λιμενική Αρχή σε εξετάσεις δεξιοτήτων διάσωσης για να εφοδιαστούν με την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος για να μπορούν να εργαστούν νομίμως. Κατ’ επέκταση, η εξέταση που αφορά τη γνώση ΚΑΡΠΑ θα είναι ελλιπής, καθώς ο υποψήφιος ναυαγοσώστης δε θα έχει διδαχθεί τις ιδιαιτερότητες εφαρμογής της δεξιότητας για την παιδική ηλικία και αφορούν διαφοροποιήσεις σχετικά με τη φυσιολογία και την ανατομία των ανήλικων θυμάτων. 3. Η διερεύνηση και η αξιολόγηση των πραγματικών περιστατικών και των νομικών ευθυνών που προκύπτουν από αυτές, ανήκουν στην αρμοδιότητα της δικαιοσύνης. Η δικαιοσύνη λοιπόν θα λάβει αναπόφευκτα υπόψη της το εν λόγω νομοθέτημα για να καταλήξει σε απόφαση, εφόσον προκύψει αξιόποινη πράξη που θα συνεπάγεται από τις παραλήψεις των διατάξεων του ΠΔ 31/2018. Τα ερωτήματα που τέθηκαν στην επιστολή μου προς την ΔΛΑ ήταν τα εξής: 1. Εφόσον δεν προβλέπεται από το ΠΔ 31/2018 η διδασκαλία ΚΑΡΠΑ για την παιδική ηλικία, υποχρεούνται οι σχολές να διδάξουν τις ιδιαιτερότητες που αφορούν τον χειρισμό για ανήλικα θύματα; 2. Εάν ο ναυαγοσώστης δεν διδαχθεί τις ιδιαιτερότητες της δεξιότητας για την εν λόγω ηλικιακή ομάδα, θα υπάγεται στην εύνοια του νόμου αν τις εφαρμόσει σε ένα πραγματικό περιστατικό, εφόσον βάσει των προβλεπόμενων διατάξεων δεν αναγνωρίζεται πώς κατέχει τη γνώση; 3. Αν εφαρμόσει ΚΑΡΠΑ δίχως να έχει αναγνωρισθεί πως γνωρίζει, και τελικά το ανήλικο θύμα καταλήξει, θα κατηγορηθεί για υπέρβαση καθήκοντος; 4. Αν δεν εφαρμόσει ΚΑΡΠΑ σε ανήλικο θύμα πνιγμού διότι δεν έχει διδαχθεί τη διαφορετικότητα του χειρισμού που αφορά αυτή την ηλικιακή ομάδα, θα κατηγορηθεί για παράβαση της νομικής του υποχρέωσης (άρθρο 16 "Παράλειψη βοήθειας σε κινδυνεύοντα πρόσωπα"); 5. Πως αποδεικνύεται η επάρκεια της εξέτασης της λιμενικής αρχής και κατ’ επέκταση του ναυαγοσώστη, όταν υποβάλλεται σε ερωτήσεις και όχι σε πρακτική εξέταση ΚΑΡΠΑ πάνω σε ομοίωμα βρέφους και ενηλίκου; 6. Πως εξασφαλίζετε η βέλτιστη επαγγελματική προετοιμασία του ναυαγοσώστη, όταν η ΚΑΡΠΑ βρέφους και ενηλίκου (που προβλέπεται από τις διατάξεις του ΠΔ 31/2018) πραγματοποιείται με χρήση 1 ομοιώματος : 15 υποψηφίους ενώ το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Αναζωογόνησης θέτει ως ελάχιστη την αναλόγια 1:4; 7. Δεδομένου ότι η ΔΛΑ παραδέχεται πως για την κατάρτιση του ΠΔ 31/2018, αξιοποίησε μόνο τις απόψεις της Ένωσης Σχολών Ναυαγοσωστικής Ελλάδας (ΕΣΝΕ) και κανενός άλλου φορέα, επιστήμονα ή επαγγελματία, πόσο ικανοποιημένοι είστε ως υπουργείο από την ποιότητα των γνωμοδοτήσεων των εκπροσώπων του συγκεκριμένου φορέα; 8. Πλήθος δημοσιευμάτων (ΜΜΕ, e-περιοδικό "Ο Αθλοσώστης"), φανερώνουν ότι κατατέθηκαν πλήρεις και τεκμηριωμένες εισηγήσεις για την αναβάθμιση της διδακτέας και εξεταστέας ύλης (που περιλαμβάνονταν τη διδασκαλία ΚΑΡΠΑ παιδιών), τις οποίες η ΔΛΑ αγνόησε. Πόσο ικανοποιημένοι είστε από το επίπεδο της νομοπαρασκευής σας που φίμωσε εκατοντάδες ειδικούς με συνέπεια αυτές τις τραγικές και επικίνδυνες παραλείψεις; 9. Προτίθεστε να προβείτε σε ριζικές επικαιροποιήσεις του ΠΔ 31/2018 και εάν ναι, σκοπεύετε να διαβουλευτείτε δημόσια και ουσιαστικά και όχι προσχηματικά με το σύνολο των εμπλεκόμενων στην εκπαίδευση της ναυαγοσωστικής και πρώτης βοήθειας; Οι διευκρινήσεις στα ανωτέρω ερωτήματα είναι μείζονος σημασίας για διάφορους λόγους. Πρώτον, γιατί θα αποσαφηνίσουν απροσδιοριστίες από τις παραλείψεις του ΠΔ 31/2018. Δεύτερον, γιατί αφορούν την εφαρμογή μιας σωτήριας δεξιότητας για θύματα που θεωρούνται υψηλής επικινδυνότητας. Τρίτον, γιατί οι παραλείψεις αυτές έχουν ως αντίκτυπο την αναποτελεσματικότητα της υπηρεσίας του ναυαγοσώστη και δημιουργούν κλίμα ανασφάλειας εφόσον προκύπτουν νομικές ευθύνες συνεπεία αυτών. Τέταρτον, γιατί από τις απαντήσεις σας, θα δοθεί η δυνατότητα να ασκηθούν ποινικές ευθύνες σε όσους διεύθυναν (δηλ η ΔΛΑ) και σε όσους συμμετείχαν στην νομοπαρασκευαστική εργασία (δηλαδή η ΕΣΝΕ ως επιλεκτικός και μοναδικός γνωμοδότης της ΔΛΑ), για το ότι εκατομμύρια λουόμενοι μένουν εκτεθειμένοι από την εφαρμογή ενός ελλειμματικού προεδρικού διατάγματος. Είναι λυπηρό να μη λαμβάνονται υπόψη οι παρατηρήσεις των ανθρώπων που ασχολούνται με την ασφάλεια στο νερό από την πολιτεία, η οποία υποτίθεται ότι μεριμνά για την προστασία των πολιτών της. Η έλλειψη συνεργασίας και η αδιαφορία του Κράτους σε ένα τόσο σημαντικό ζήτημα παίρνει διαστάσεις αδιαλλαξίας δυσκολεύοντας το έργο των ανθρώπων που αγωνίζονται προσφέροντας τις υπηρεσίες τους στον τομέα της διάσωσης στο νερό. Δεν μπορώ να καταλάβω την αδικαιολόγητη άρνηση των υπευθύνων νομοθετών κατόπιν έντονων ενστάσεων (ανοιχτών επιστολών) για το ΠΔ 31/2018 να εξακολουθεί να υφίσταται, τη στιγμή που και αυτό το καλοκαίρι ο αριθμός των πνιγμών ήταν υψηλός. Αν αυτό δεν αποτελεί από μόνο του την απόδειξη για τις παραλήψεις του Προεδρικού Διατάγματος και δε συγκινεί τον Υπουργό ώστε να συγκαλέσει συμβούλιο για την άμεση επίλυση των ζητημάτων, δίνεται η εντύπωση πως ο λουόμενος αφήνεται στο έλεος του και επαφίεται στα χέρια της τύχης. Από την άλλη πλευρά η αδιάφορη συμπεριφορά της Πολιτείας, φαίνεται να απαξιώνει το δύσκολο λειτούργημα του ναυαγοσώστη, συνεχίζοντας να κλείνει ερμητικά τ' αυτιά της στις φωνές των επαγγελματιών που εκφράζουν με αγωνία τα εύλογα ερωτήματα που προκύπτουν από τις παραλήψεις του ΠΔ 31/2018 για τα εργασιακά τους δικαιώματα. Μακάρι κάποια στιγμή να ευαισθητοποιηθούν δίνοντας αξία στην ανθρώπινη ζωή και να εκτιμήσουν τον ηρωισμό των ανθρώπων που κύριο μέλημά τους είναι η διάσωση των συνανθρώπων τους. Ελένη Ψαρρά BSc Ναυαγοσώστρια Εκπαιδεύτρια Προχωρημένης Υποστήριξης Ζωής