Αρχική Σχέδιο προεδρικού διατάγματος "Σχολές ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης, χορήγηση άδειας ναυαγοσώστη, υποχρεωτική πρόσληψη ναυαγοσώστη σε οργανωμένες ή μη παραλίες"Προεδρικό Διάταγμα – Έχοντας υπόψη … – Άρθρο 01Σχόλιο του χρήστη ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ | 19 Φεβρουαρίου 2020, 15:29
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ – www.sene.gr Οι παραλίες της πατρίδας μας είναι γνωστές σε όλο τον κόσμο για την ομορφιά τους και την προσέλκυση εκατομμυρίων ανθρώπων κάθε χρόνο. Δημιουργούν διαχρονικές μνήμες σε όσους τις επισκέπτονται και είναι ζωτικής σημασίας για τις οικονομίες τόσο των παράκτιων κοινοτήτων όσο και της χώρας ως σύνολο. Ως περιβαλλοντικός πόρος παράγουν κάθε χρόνο 12 δις μέσω του τουρισμού και προσελκύουν νέους κατοίκους που αναζητούν καλύτερο τρόπο ζωής. Για να γίνονται όλα αυτά βασικός παράγοντας είναι η προστασία της ζωής στις ακτές, και το αντίστοιχο αίσθημα ασφάλειας που οφείλει να εξασφαλίζει η πολιτεία στους επισκέπτες των ακτών μας. Πλήθος νόμων και κανονισμών εμπλέκουν διάφορες υπηρεσίες και ιδιωτικούς παράγοντες στη προσπάθεια της πολιτείας να διατηρήσει ιδιαίτερα κατά τους θερινούς μήνες το παράκτιο περιβάλλον και τις ακτές μας ασφαλείς. Τεράστιοι ανθρώπινοι και οικονομικοί κρατικοί πόροι έχουν διατεθεί και διατίθενται κάθε χρόνο για το σκοπό αυτό με το τελικό αποτέλεσμα δυστυχώς να μην είναι το επιθυμητό για την κοινωνία μας . Υπό τις συνθήκες της οικονομικής κρίσης της χώρας, και παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των περισσότερων παράκτιων δήμων και κοινοτήτων κάθε χρόνο οι πνιγμοί και τα ατυχήματα στις ακτές είναι καθημερινό φαινόμενο, ενώ οι ανθρωπογενείς ρυπάνσεις στην ευαίσθητη ζώνη των ακτών κολύμβησης δεν αντιμετωπίζονται με ορθούς τρόπους. Ένα πλήθος εμπλεκομένων οι οποίοι μοιράζονται ευθύνες και ρόλους για να διατηρηθεί το παράκτιο περιβάλλον ασφαλές δεν έχουν ένα κοινό συντονισμό και ένα κοινό κανόνα, με αποτέλεσμα όλη η προσπάθεια να καταλήγει στο τέλος στην τοποθέτηση περίπου 500 ναυαγοσωστών για 120 ημέρες σε μερικές από τις λεγόμενες “Πολυσύχναστες παραλίες”. Για να διασφαλίσουμε ότι οι παραλίες μας θα παραμένουν ιδιαίτερες και ωραίες που όλοι θα απολαμβάνουν και θα θυμούνται για το υπόλοιπο της ζωής τους, οφείλουμε να δράσουμε άμεσα και να αναρωτηθούμε: Έχει αλλάξει κάτι από τον περασμένο χρόνο για να βελτιωθεί η ασφάλεια της ζωής στις παραλίες μας;: ΟΧΙ. Το προτεινόμενο ΠΔ όπως και το προηγούμενο δεν θα μειώσει τους πνιγμούς και θέτει σε απόλυτο κίνδυνο την ασφάλεια στις παραλίες για τους εξής λόγους: 1. Δεν είναι έγκαιρο διότι δεν παρέχει τον εύλογο χρόνο τουλάχιστον 6μηνης διαβούλευσης, και θέτει σε επείγουσες και βεβιασμένες ενέργειες κρατικές υπηρεσίες και φορείς. 2. Ο σχεδιασμός του και οι τροποποιήσεις προτείνονται - όπως είχε γίνει και με το ισχύον ΠΔ - από την ΕΣΝΕ με εξόφθαλμο σκοπό την μονοπώληση της ασφάλειας των ακτών κολύμβησης από τις σχολές ναυαγοσωστικής. Επί τούτων πλήθος αντιδράσεων υπάρχουν με αντίστοιχες χαρακτηριστικές την έντονη διαμαρτυρία του Προέδρου της ΚΕΔΕ Γ. Πατούλη την 14-04-2018, και τις ενστάσεις του νυν Προέδρου της ΚΕΔΕ Δημήτρη Παπαστεργίου την 4-12-2019. 3. Δεν λαμβάνει υπόψη το ΠΔ ΥΠΆΡΙΘΜ. 38/2010 ( ΦΕΚ 78/Α/25-5-2010 ) σχετικά με την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων και τις περιοδικές «δοκιμασίες επάρκειας», που αφορούν τις επαγγελματικές γνώσεις, και ορίζει ότι αυτές διενεργούνται αποκλειστικά από τις κατά περίπτωση αρμόδιες αρχές. Και βέβαια για εμάς τους Ναυαγοσώστες αρμόδια αρχή είναι τα Λιμεναρχεία, αφού οι σχολές ναυαγοσωστικής δεν είναι δημόσια αρχή και δεν θα επιτρέψουμε ποτέ ως συντεταγμένη κοινωνία να γίνουν. 4. Δεν λαμβάνει υπόψη το Μητρώο Ακτών Κολύμβησης του ΥΠΕΚΑ www.bathingwaterprofiles.gr , που αποτελεί κοινωνικό κεκτημένο και σημαντική άυλη κρατική περιουσία , και είναι η μόνη επίσημη και κατ’ έτος επικαιροποιημένη ευρωπαϊκή βάση αναφοράς σε ότι αφορά τα όρια των ακτών κολύμβησης, και τις φυσικοχημικές και περιβαλλοντικές παραμέτρους για την ασφαλή κολύμβηση, όλων των ευρωπαίων πολιτών. 5. Δεν λαμβάνει υπόψη Την Οδηγία 2006/7/ΕΚ, και την απορρέουσα υπ΄αριθμ. Η.Π. 8600/416/Ε103/26-2-2009 (ΦΕΚ 356/Β/26-2-2009) σχετικά με τον καθορισμό της ετήσιας κολυμβητικής περιόδου που για τη χώρα μας είναι πέντε 5 μήνες, από 1η Ιουνίου μέχρι 31 Οκτωβρίου, και την οποία κάθε χρόνο ορίζει με απόφαση του το ΥΠΕΚΑ. 6. Δεν μεριμνά για την ενημέρωση των πολιτών, για την ασφαλή κολύμβηση στο σύνολο των εγκεκριμένων από το κράτος 1504 ακτών κολύμβησης, αλλά μόνο σε μέρος αυτών, αφού κατά τις εκτιμήσεις του ΥΕΝ ο αριθμός των ναυαγοσωστών για αυτές τις παραλίες από 671 το 2019 θα φτάσει τους 711 το τρέχον έτος. 7. Προκαλεί το κοινωνικό αίσθημα δικαίου, και ερωτηματικά σχετικά με το συνολικό κρατικό κόστος για την αποζημίωση των 711 επαγγελματιών ναυαγοσωστών που θα αυξηθεί κατά 85% και θα αγγίξει τα 20.000.000 Ε για το τρέχον έτος. Μια απλή διαίρεση των δυο αριθμών κατανέμει περίπου 28.000 Ε για τετράμηνη απασχόληση σε κάθε ναυαγοσώστη, (είτε συντονιστή, είτε χειριστή σκάφους, είτε επιτηρητή παραλίας). Όμως κ. Υπουργέ σας βεβαιώνουμε ως Σωματείο Επαγγελματιών Ναυαγοσωστών Ελλάδος, ότι κανένας ναυαγοσώστης δεν αποζημιώνεται από τους εργολάβους με πάνω από 1000 Ε το μήνα, δηλαδή συνολικά 4000 Ε. Τα υπόλοιπα 24.000 τι γίνονται; Όσο και να δικαιολογηθούν «έξοδα εργολάβων» και «καταναλώσεις καυσίμων» η πρόκληση για την κοινωνία παραμένει. Το αίσθημα ασφάλειας στις Ελληνικές παραλίες είναι θεμελιώδες τόσο για τους Έλληνες όσο και για τους ξένους τουρίστες, και θα πρέπει κατά την άποψη του ΣΕΝΕ να εξασφαλίζεται τουλάχιστον στις 1.504 ακτές κολύμβησης που παρακολουθούνται από το ΥΠΕΚΑ από τουλάχιστον αντίστοιχο αριθμό Επαγγελματιών Ναυαγοσωστών, που θα αμείβονται δίκαια για τη προσφορά τους. Αυτό το ΠΔ οπωσδήποτε δεν οδηγεί σε αυτό το αποτέλεσμα, αλλά δεν πρέπει να θεωρείται και εφαρμόσιμο από τους πενιχρά αμειβόμενους ναυαγοσώστες- πρωταγωνιστές των παραλιών μας. Δεν πρέπει να θεωρηθούν «δεδομένοι». Δημιουργούμε την ΣΕΝΕ με την ελπίδα να συμβάλουμε στην πρόοδο και την ευημερία της κοινωνίας μας, να προστατέψουμε με τον καλύτερο τρόπο την ανθρώπινη ζωή στο παράκτιο περιβάλλον, καθώς και να προστατέψουμε αυτό το μοναδικό περιβάλλον που αποτελεί ζωτικό πόρο για την κοινωνία και την Πατρίδας μας. Μέσω της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης που στηρίζει η ΣΕΝΕ έχουν καθοριστεί οι ευρέως αποδεκτές αρχές διαχείρισης κινδύνου που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη βελτίωση της ασφάλειας όλων των επισκεπτών στις παραλίες, με την εφαρμογή ενός ενιαίου και καινοτόμου σχεδιασμού στο σύνολο της επικράτειας που προορίζεται να χρησιμοποιηθεί από τις τοπικές δημοτικές αρχές, τις κρατικές υπηρεσίες ασφαλείας, και το προσωπικό της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης που θα εποπτεύει καθημερινά τις προαναφερόμενες 1504 ακτές κολύμβησης που παρακολουθεί το ΥΠΕΧΩΔΕ. Η αποτελεσματική ασφάλεια στην παραλίες δεν εξασφαλίζεται αλλάζοντας πίσω από ένα γραφείο προεδρικά διατάγματα χρόνο παρά χρόνο, ούτε απειλώντας τους παράκτιους ΟΤΑ με πρόστιμα, και βέβαια ούτε με εργολάβους που επειδή δεν πληρώθηκαν στην ώρα τους, απέσυραν τους ναυαγοσώστες με αποτέλεσμα τον πνιγμό ανθρώπου ακριβώς εμπρός από εγκαταλελειμμένο πύργο ναυαγοσώστη στην Ολυμπιακή Ακτή της Κατερίνης την 22 Αυγούστου 2019. Στην άσκηση της πολιτικής η ξεχωριστή ικανότητα, το ταλέντο η χάρισμα αποκαλύπτεται στη διάγνωση: Η νέα ηγεσία του ΥΕΝ εδώ θα δοκιμαστεί στην ταχύτητα και ευστοχία του εντοπισμού της αιτίας που κατατάσσει κάθε χρόνο την χώρα μας σε παγκόσμιες και ευρωπαϊκές πρωτιές σε πνιγμούς στις θάλασσες. Πιστεύουμε ότι τα σχόλια μας θα βοηθήσουν.