Αρχική Σχέδιο προεδρικού διατάγματος "Σχολές ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης, χορήγηση άδειας ναυαγοσώστη, υποχρεωτική πρόσληψη ναυαγοσώστη σε οργανωμένες ή μη παραλίες"Προεδρικό Διάταγμα – Έχοντας υπόψη … – Άρθρο 01Σχόλιο του χρήστη SEASAFE ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΙΚΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ | 21 Φεβρουαρίου 2020, 15:35
Φρονούμε ότι η προτεινόμενη κανονιστική πράξη κινείται προς την λάθος κατεύθυνση, καθώς όπως γίνεται αντιληπτό, καταστρατηγείται ο θεσμός του ναυαγοσώστη, κυρίου αρωγού προστασίας της ζωής των λουόμενων, πάντοτε υπό την αιγίδα της ΛιμενικήςΑρχής, καταργείται ο αδιάβλητος χαρακτήρα των εξετάσεων περί χορήγησης άδειας ναυαγοσώστη, εισάγοντας ως πρόσθετες προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας των Σχολών Ναυαγοσωστικής με εξοπλισμό που δεν έχει καμία σχέση με την μετάδοση της γνώσης της ναυαγοσωστικής και με απώτερο σκοπό την κατάργηση του ανταγωνισμού, την εισαγωγή μονοπωλιακής πολιτικής στο λειτούργημα του ναυαγοσώστη, πλήττοντας βάναυσα και ανεπανόρθωτα το πνεύμα του ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου, το οποίο τυγχάνει σε γενικές γραμμές ορθό. Πολλώ δε μάλλον ξεπερνώντας τα όρια του εξουσιοδοτικού νόμου, δυνάμει του οποίου εκδόθηκαν οι μετ’ έπειτα κανονιστικές ρυθμίσεις. Όπως σας είναι γνωστό, ποτέ άλλοτε στο παρελθόν δεν είχε παραγκωνιστεί η Λιμενική Αρχή από τον έλεγχο και την συμμετοχή στην Επιτροπή εξετάσεων για τις άδειες ναυαγοσωστών. Ούτε με τις διατάξεις του πρώτου κανονιστικού πλαισίου του υπ’ αρίθμ. 23/2000 Προεδρικού Διατάγματος ούτε βέβαια και με το ισχύον Προεδρικό Διάταγμα υπ’ αριθμ. 31/2018. Και αυτό γιατί είχε γίνει διαχρονικά σεβαστό το θεσμικό πλαίσιο που εισάγει ο εξουσιοδοτικός νόμος 2743/1999 στις περιπτώσεις α), β) και γ) της παράγραφο 11 του άρθρου 5, σύμφωνα με τον οποίον : «Με προεδρικά διατάγματα, που εκδίδονται ύστερα από πρόταση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, μπορεί να ρυθμίζονται τα θέματα που έχουν σχέση με τους όρους, τις προϋποθέσεις, τις διαδικασίες και τον έλεγχο για: α) την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών σχολών ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης, β) τη χορήγηση άδειας ναυαγοσώστη από τις λιμενικές αρχές και τον καθορισμό των υποχρεώσεών του κατά την άσκηση των καθηκόντων του, γ) την υποχρέωση πρόσληψης ναυαγοσώστη σε οργανωμένες ή μη παραλίες» Συνεχίζοντας ο νόμος θεσπίζει τα ακόλουθα : «δ) την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών κέντρων εκπαίδευσης εκπαιδευτών αυτοδυτών, ε) την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών κέντρων εκμάθησης υποβρύχιας Κολύμβησης ή καταδυτικών κέντρων , με χρήση αυτόνομων συσκευών παροχής αέρα και στις δύο περιπτώσεις, στ) τη διενέργεια υποβρύχιων δραστηριοτήτων στο θαλάσσιο χώρο από αυτοδύτες, ζ) τη λειτουργία στη Μονάδα Υποβρύχιων Αποστολών του Λιμενικού Σώματος (Μ.Υ.Α./ Λ.Σ.) σεμιναρίων εκπαίδευσης επαγγελματιών αυτοδυτών στη χρήση μικτών αερίων για καταδύσεις σε μεγάλα βάθη της θάλασσας, τα χορηγούμενα πιστοποιητικό παρακολούθησης των σεμιναρίων αυτών και η ισχύς τους. Η λειτουργία κάθε σεμιναρίου γίνεται με απόφαση του Αρχηγού Λιμενικού Σώματος, με την οποία καθορίζεται ο αριθμός των συμμετεχόντων και οι διδάσκοντες και τα τυχόν δίδακτρα συμμετοχής και οι δαπάνες διδασκαλίας στα σεμινάρια, που διαχειρίζεται και έχει ως πόρους το οικείο Κεφάλαιο Λιμενικής Αστυνομίας, η) την υποχρέωση πρόσληψης φυλάκων στα πλοία που τελούν υπό απαγόρευση απόπλου λόγω αναγκαστικής ή συντηρητικής κατάσχεσης ή προσωρινής διαταγής των δικαστηρίων και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια σχετική με τα παραπάνω θέματα.» Και στο τέλος της παραγράφου εισάγει το ακόλουθο : «Στους παραβάτες των προεδρικών διαταγμάτων, που εκδίδονται σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου αυτής, επιβάλλονται από την αρμόδια Λιμενική Αρχή, ανεξάρτητα από άλλες κυρώσεις που μπορεί να προβλέπονται, οι κυρώσεις που προβλέπονται από το άρθρο 157 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου.» Συνεπώς, γίνεται αντιληπτό ότι ο ίδιος ο νομοθέτης θέλησε, λόγω της κρισιμότητας της περίπτωσης και του δημοσίου ενδιαφέροντος που αυτή παρουσιάζει, η Λιμενική Αρχή να έχει, όχι μόνο τυπική αλλά και ουσιαστική – εξέχουσα συμμετοχή στις περιπτώσεις που εισάγει ο νόμος και άρα και στην περίπτωση της διενέργειας εξετάσεων για την χορήγηση αδειών ναυαγοσωστών, με τον ορισμό της Λιμενικής Αρχής στην Προεδρία της Εξεταστικής Επιτροπής να αποτελεί επιταγή του ίδιου του εξουσιοδοτικού νόμου, οποίος συμβαδίζει απόλυτα με τις επιταγές του Συντάγματος. Και δεν θα μπορούσε να γίνει αλλιώς, καθότι η φύλαξη δημόσιου και κοινόχρηστου χώρου, όπως είναι και στην περίπτωση αυτή ο αιγιαλός, η παραλία και η ζώνη του λιμένα είναι επιτακτική ανάγκη σε κάθε περίπτωση να ανατεθεί σε κατάλληλα εκπαιδευμένα άτομα τα οποία έχουν επιτύχει σε εξετάσεις στην Επιτροπή των οποίων προήδρευε Δημόσια Αρχή, εν προκειμένω η Λιμενική Αρχή, δια το αδιάβλητο του χαρακτήρα. Δημόσια Αρχή, η οποία αποδεδειγμένα έχει στις τάξεις της ικανό, αξιόλογο και πάνω απ’ όλα κατάλληλα καταρτισμένα προσωπικό, ώστε να ελέγχει αμερόληπτα ποιός είναι κάθε φορά κατάλληλος να φυλάει τις ζωές των συμπολιτών μας αλλά και των εκατομμυρίων τουριστών που κατακλύζουν κάθε χρόνο την Χώρα μας. Όπως σας είναι γνωστό, σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 5 εδ.α’ του Συντάγματος «Καθένας έχει δικαίωμα στην προστασία της υγείας και της γενετικής του ταυτότητας.» Είναι λοιπόν επιταγή του ίδιου του Συντάγματος, η Πολιτεία να λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα, ώστε να προφυλάσσει την υγεία τόσο των Ελλήνων πολιτών, όσο και των αλλοδαπών. Η προστασία της υγείας των πολιτών από την ίδια την Πολιτεία εισάγεται εν προκειμένω με αρνητικό τρόπο, ώστε η λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων να κρίνεται επιβεβλημένη, με σκοπό την πρόληψη και αντιμετώπιση κάθε μορφής κινδύνου που πλήττει την υγεία των λουόμενων είτε αυτός προέρχεται από φυσικούς κινδύνους είτε από τρίτα πρόσωπα είτε από αμέλεια των ίδιων. Διακυβεύεται λοιπόν η ίδια η υγεία των λουόμενων, και θα πρέπει η Πολιτεία να λάβει όχι απλώς κάποια μέτρα, αλλά τα μέγιστα, ώστε να διαφυλάξει το ύψιστο αγαθό, τη ζωή των πολιτών, εκπληρώνοντας παράλληλα την επιταγή του άρθρου 2 παρ. 1 του Συντάγματος που ορίζει ότι «Ο σεβασμός και η προστασία της αξίας του ανθρώπου αποτελούν την πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας.» Όταν λοιπόν υπάρχει άμεσος κίνδυνος της ίδιας της ζωής των πολιτών, αναμένεται η Πολιτεία να τοποθετήσει άτομα εξειδικευμένα και υπεύθυνα, τα οποία προηγουμένως επέτυχαν σε εξετάσεις αδιάβλητες, μακριά από ιδιωτικά συμφέροντα, που μπορούν να πλήξουν την ορθότητα της διαδικασίας. Και πώς μπορεί να διαφυλαχθεί αυτό; Μόνο με την ουσιαστική συμμετοχή Δημόσιου Φορέα στις εξετάσεις για την χορήγηση αδειών ναυαγοσωστών. Υ.Γ. Ζητάμε την παράταση της διαβούλευσης, καθώς παρατηρήθηκαν τεχνικά προβλήματα στην πλατφόρμα και ο χρόνος δεν ήταν επαρκής.