Αρχική Σχέδιο προεδρικού διατάγματος "Σχολές ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης, χορήγηση άδειας ναυαγοσώστη, υποχρεωτική πρόσληψη ναυαγοσώστη σε οργανωμένες ή μη παραλίες"Προεδρικό Διάταγμα – Έχοντας υπόψη … – Άρθρο 01Σχόλιο του χρήστη ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΣΧΟΛΗ ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΙΚΗΣ ΠΑ.ΣΧ.ΝΑ | 21 Φεβρουαρίου 2020, 17:40
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΣΧΟΛΗ ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΙΚΗΣ , ΠΑ.ΣΧ.ΝΑ Χαιρετίζουμε την πρωτοβουλία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την τροποποίηση του Π.Δ31/2018 και συμφωνούμε στην αναγκαιότητα βελτιώσεων των νομοθετικών διατάξεων, με πρωταρχικό στόχο να περιοριστεί το φαινόμενο των πνιγμών και εν γένει των ατυχημάτων στη θάλασσα. Με γνώμονα πάντα την ασφάλεια των Λουομένων και των Ναυαγοσωστών παραθέτουμε τις προτάσεις της Πανελλήνιας Σχολής Ναυαγοσωστικής , ΠΑ.ΣΧ.ΝΑ. Άρθρο 2, παράγραφος 1, υποπαράγραφος θ Τα πιστοποιητικά/ βεβαιώσεις ιατρών για τους Εκπαιδευτές και τον Διευθυντή να είναι πρόσφατα, εντός του τελευταίου έτους Και όχι εντός του τελευταίου μηνός. Σύμφωνα με το υπουργείο Υγείας τα πιστοποιητικά υγείας είναι ετήσιας ισχύος. Άρθρο 3, παράγραφος 1 και Άρθρο 4, παράγραφος 1 Ο Διευθυντής Εκπαίδευσης και ο Εκπαιδευτής θα πρέπει να έχει πτυχίο ΣΕΦΑΑ με ειδικότητα κολύμβησης ή άλλων αθλημάτων υγρού στίβου ή να είναι πτυχιούχος αντίστοιχης και ισότιμης σχολής της αλλοδαπής ΚΑΙ της ημεδαπής. Το άρθρο 50 του ν.4653/20 προβλέπει την εξίσωση των πτυχίων των Κολλεγίων με τα πτυχία των Α.Ε.Ι. Άρθρο 4 , παράγραφος 1 να προστεθεί: «Η διδασκόμενη ύλη καλύπτει, τουλάχιστον, την εξεταστέα ύλη του άρθρου 5. Η θεωρητική διδασκαλία γίνεται από πτυχιούχο Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, με ειδικότητα ναυαγοσωστικής ή κολύμβησης ή δραστηριοτήτων νερού κλειστού και ανοικτού χώρου ή πτυχιούχο αντίστοιχης και ισότιμης σχολής της αλλοδαπής ή από τον ίδιο τον Διευθυντή (για τα αντικείμενα των θεματικών ενοτήτων 1 έως και 13 της υποπαραγράφου 2.β του άρθρου 5) και από ιατρό ή εκπαιδευτή πρώτων βοηθειών πιστοποιημένο από διεθνή οργανισμό ή εκπαιδευτή από το ΕΚΑΒ (για τα αντικείμενα των θεματικών ενοτήτων 14 έως και 19 της υποπαραγράφου 2.β του άρθρου 5)». Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία ως Εκπαιδευτής Πρώτων Βοηθειών αναγνωρίζεται όποιος έχει πιστοποιηθεί από Διεθνή Οργανισμό (EFR, AHA, ERC κ.α) αναγνωρισμένο από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Αναφέρουμε το παράδειγμα των Εκπαιδευτών Πρώτων Βοηθειών στην Αυτόνομη Κατάδυση στην Ελλάδα που είναι πιστοποιημένοι από τον Emergency First Response (EFR). Άρθρο 4, παράγραφος 5: «Όσοι ολοκληρώνουν επιτυχώς τις σπουδές τους και είναι κάτοχοι Άδειας Χειριστή Ταχυπλόου σκάφους σε ισχύ , αποφοιτούν από τις σχολές ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης και εφοδιάζονται με πιστοποιητικό σπουδών». Η Άδεια Χειριστή ως προαπαιτούμενο για την αποφοίτηση από τις Σχολές θα μειώσει τις ροές των υποψηφίων Ναυαγοσωστών διότι θα λειτουργήσει αποτρεπτικά λόγω των χρονοβόρων διαδικασιών και της προκαταβολικής καταβολής χρημάτων για την εξασφάλιση Άδειας Χειριστή Ταχυπλόου . Στατιστικά από αυτούς που αποφασίζουν να γίνουν ναυαγοσώστες ο ένας στους 25 έχει Άδεια Χειριστή από πριν. Πρώτα αναμένουν αν θα καταφέρουν να περάσουν τις εξετάσεις για Άδεια Ναυαγοσώστη και μετά αποφασίζουν αν θα διαθέσουν άλλα χρήματα για να βγάλουν Άδεια Χειριστή . Η Άδεια Χειριστή ως προαπαιτούμενο για την αποφοίτηση από τις Σχολές θα οδηγήσει σε δραματική μείωση των υποψήφιων Ναυαγοσωστών και θα έχει ως αποτέλεσμα την ελλιπή κάλυψη των ελληνικών ακτών και την αύξηση των πνιγμών . Ήδη από την στιγμή που έγινε γνωστό το προσχέδιο του νέου Π.Δ. έχουμε δεκάδες ακυρώσεις συμμετοχών σε Νέα Τμήματα Ναυαγοσωστών. Προτείνουμε να παραμείνει η διάταξη ως έχει στο Π.Δ.31/2018: Το φωτοαντίγραφο Άδειας Χειριστή Ταχυπλόου σε ισχύ, να υποβάλλεται μετά την επιτυχία στις θεωρητικές και πρακτικές εξετάσεις για την χορήγηση της Άδειας Ναυαγοσώστη. Καθώς γνωρίζουμε ότι η Άδεια Χειριστή ως προαπαιτούμενο για την αποφοίτηση από τις Σχολές προτάθηκε λόγω της καθιέρωσης ύπαρξης και χρήσης jet ski προτείνουμε τα εξής: · Ή όπου υπάρχει jet ski να προβλέπεται και Χειριστής αυτού, διότι σε αντίθετη περίπτωση , ήτοι της διάσωσης από ένα Ναυαγοσώστη – Χειριστή, υπάρχει μεγάλη επικινδυνότητα για τραυματισμό - ατύχημα και του Ναυαγοσώστη και του Λουόμενου. Στην περίπτωση μάλιστα αναίσθητου πνιγόμενου η Διάσωση από ένα Ναυαγοσώστη που είναι ταυτόχρονα και Χειριστής καθίσταται αδύνατη. · Ή στο άρθρο 7, παράγραφος 1, υποπαράγραφος στ να προβλέπεται jet ski σε πολυσύχναστες παραλίες που υπάρχουν τουλάχιστον 3 (όχι δύο ) Ναυαγοσώστες διότι σε αυτήν την περίπτωση υπάρχει ήδη πρόβλεψη ότι ο Συντονιστής- Επόπτης θα χειρίζεται το jet ski. Άρθρο 5, παράγραφος 5: «Η πρακτική εξέταση που αφορά τους τρόπους διάσωσης θύματος και ειδικά σε περίπτωση ατόμου με ειδικές ανάγκες , στην χρησιμοποίηση ναυαγοσωστικού εξοπλισμού και των διαφόρων σωστικών μέσων , καθώς και στην έρευνα , εκτίμηση ρευμάτων και ανέμων διενεργείται υποχρεωτικά σε θαλάσσιο χώρο». Προτείνουμε να προβλέπεται και το τεχνητό κολυμβητήριο ( πισίνα) διότι: α) από Οκτώβριο μέχρι Απρίλιο η θερμοκρασία του νερού της θάλασσας είναι πολύ χαμηλή. β)οι υποψήφιοι των σχολών που λειτουργούν σε περιοχές μακριά από την θάλασσα δεν θα μπορούν να συμμετέχουν σε εξετάσεις ( Σέρρες , Κομοτηνή ). Άρθρο 7, παράγραφος 1, υποπαράγραφος γ , εδάφιο 5 Ο Εφοδιασμός με Σωστικό Σωλήνα ( Rescue Tube) πρέπει να είναι υποχρεωτικός και όχι προαιρετικός . Σε Ευρώπη , Αυστραλία και Αμερική το Rescue Tube έχει αντικαταστήσει το Rescue Can εδώ και χρόνια. Άρθρο 7, παράγραφος 1, υποπαράγραφος στ «Εφόσον υποχρεούνται να προσλάβουν τουλάχιστον (2) Ναυαγοσώστες διαθέτουν επαγγελματικό ατομικό σκάφος – θαλάσσιο μοτοποδήλατο». Προτείνουμε τα εξής: · Ή όπου υπάρχει jet ski να υπάρχει και Χειριστής αυτού, διότι σε αντίθετη περίπτωση , ήτοι της διάσωσης από ένα Ναυαγοσώστη – Χειριστή, υπάρχει μεγάλη επικινδυνότητα για τραυματισμό - ατύχημα και του Ναυαγοσώστη και του Λουόμενου. Στην περίπτωση μάλιστα αναίσθητου πνιγόμενου η Διάσωση από ένα Ναυαγοσώστη που είναι ταυτόχρονα και Χειριστής καθίσταται αδύνατη. · Ή στο άρθρο 7 παράγραφος 1 υποπαράγραφος στ να προβλέπεται jet ski σε πολυσύχναστες παραλίες που υπάρχουν τουλάχιστον 3 (όχι δύο ) Ναυαγοσώστες διότι σε αυτήν την περίπτωση υπάρχει ήδη πρόβλεψη ότι ο Συντονιστής- Επόπτης θα χειρίζεται το jet ski.