Αρχική Ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στο νησιωτικό χώρο και λοιπές διατάξειςΚΕΦΑΛΑΙΟ IB’ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΣΤΑ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΞΥΛΙΝΑ ΣΚΑΦΗ Άρθρο 25 Επιχειρήσεις ναυπήγησης, επισκευής, μετατροπής και συντήρησης ξύλινων παραδοσιακών σκαφών και εξουσιοδοτική διάταξη – Τροποποίηση άρθρων 14 και 16α ν. 2971/2001Σχόλιο του χρήστη Δήμαρχος Τήνου | 25 Νοεμβρίου 2020, 14:27
Όπως προκύπτει από τις «πηγές», το άρθρο 14 του ν. 2971/2001, στο οποίο αναφέρεται το άρθρο 25 του υπό διαβούλευση Σχέδιο Νόμου [στο εξής ΣΝ], έχει τροποποιηθεί μέχρι σήμερα με πληθώρα διατάξεων. Από τις πιο πρόσφατες μόνο, αναφέρω ενδεικτικά το άρθρο 33 του ν. 4607/2019 (ΦΕΚ Α΄ 65/24.04.2019), το άρθρο 55 § 2 του ν. 4676/2020 (ΦΕΚ Α 67/19.03.2020), το άρθρο 44 του ν. 4688/2020 (ΦΕΚ Α 101/24.05.2020) και το άρθρο 84 του ν. 4706/2020 (ΦΕΚ Α 136/17.07.2020). Ως προς τα ζητήματα που αφορούν ειδικά τον (νησιωτικό) Δήμο Τήνου: 1. Με το άρθρο 25 του υπό διαβούλευση ΣΝ δεν προτείνονται θεαματικές μεταβολές. Δεν αντικαθίστανται ιδίως οι (ούτως ή άλλως «προβληματικές») διατάξεις των παραγράφων 1, 2 (ιδίως η περ. η΄), 6, 7 και του άρθρου 14 του ν. 2971/2001. Δηλαδή, τα εύλογα ερωτηματικά και προβλήματα που τίθενται προκύπτουν από τις ήδη ισχύουσες διατάξεις. 2. Το κακό αρχίζει από την παράγραφο 1 του άρθρου 14 του ν. 2971/2001, του οποίου δεν προωθείται τροποποίηση, η οποία προβλέπει τα εξής: α) Ότι είναι δυνατή η «παραχώρηση δικαιώματος χρήσης αιγιαλού, παραλίας, συνεχόμενου ή παρακείμενου θαλάσσιου χώρου, ή του πυθμένα»• β) Ότι η παραχώρηση αυτή μπορεί να γίνει (προφανώς και σε ιδιωτικές επιχειρήσεις) «για την «εκτέλεση έργων που εξυπηρετούν εμπορικούς, βιομηχανικούς, συγκοινωνιακούς, λιμενικούς ή άλλου είδους σκοπούς, που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις»• γ) Ότι η παραχώρηση αυτή «γίνεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών»• δ) Και ότι η παραχώρηση «μπορεί να περιλαμβάνει και απλή χρήση αιγιαλού και παραλίας για την εξυπηρέτηση λειτουργικών αναγκών των έργων αυτών». 3. Ήδη, η παράγραφος αυτή δημιουργεί προβλήματα και εμπλοκές, ιδίως με την προβλεπόμενη «αρμοδιότητα» του Υπουργού Οικονομικών (τώρα γίνεται αρμόδιο του «αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Οικονομικών»), σε συνδυασμό με τις «δραστηριότητες» στις οποίες αναφέρεται. Ειδικότερα, πρέπει να ελεγχθεί προσεκτικά και διεξοδικά η συμβατότητά τους ή μη προς τις ισχύουσες διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων για τις αρμοδιότητες των ΟΤΑ, αλλά και η συμβατότητά τους προς τη θεμελιώδη διάταξη του άρθρου 102 του Συντάγματος. 4. Οι δε κρίσιμες διατάξεις του άρθρου 14 του ν. 2971/2001, οι οποίες περιέχονται στους «συγκριτικούς πίνακες» που επισυνάπτονται, περιέχουν πολλές επιπλέον αμφιλεγόμενες ρυθμίσεις, τόσο από τη σκοπιά του πεδίου εφαρμογής τους και των «δραστηριοτήτων» ή «επιχειρήσεων» στις οποίες αναφέρονται, όσο και από τη σκοπιά των προϋποθέσεων και ιδίως της διαδικασίας «εγκρίσεων» και «αδειοδοτήσεων» που προβλέπουν. Φοβάμαι ότι, και με τις ισχύουσες ήδη διατάξεις του άρθρου 14 του ν. 2971/2001, αφαιρούνται αρμοδιότητες από τους ΟΤΑ Α΄ βαθμού και με τον τρόπο αυτό παραβιάζεται τόσο ο κοινός νόμος (ο Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων πρώτος και καλύτερος) όσο και το άρθρο 102 του Συντάγματος. (Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να γίνει διεξοδικός έλεγχος ως προς το θέμα αυτό). 5. Η παραβίαση εκδηλώνεται χαρακτηριστικά, κατά τη γνώμη μου, με τις διατάξεις των παραγράφων 6 και 7 του άρθρου 14 του ν. 2971/2001, κατά τις οποίες η αποφασιστική αρμοδιότητα των Δήμων, μετατρέπεται σε μία απλή (άχρωμη, άοσμη και τελικώς αμελητέα) «γνώμη» των Δημοτικών Συμβουλίων, παρά το γεγονός ότι η απόφαση που θα εκδοθεί τελικά από «το αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Οικονομικών» (!!!) θα καταστήσει «νόμιμη» την παραχώρηση δικαιώματος χρήσης αιγιαλού, παραλίας, συνεχόμενου ή παρακείμενου θαλάσσιου χώρου ή πυθμένα και όσων ακόμη προβλέπει η παράγραφος 1 του άρθρου 14 του ν. 2971/2001, αλλά και αδειοδότησης «συνοδών έργων» κ.λπ. που προβλέπονται στις λοιπές διατάξεις τους. Έχουμε καεί από παρόμοιες άστοχες διαδικασίες «αδειοδοτήσεων» και τις έχουμε υποστεί στο πετσί μας. Δ. Ενόψει όλων των παρατηρήσεων που προηγήθηκαν, η πρόταση έχει ως εξής: 1. Πρέπει να ζητηθεί επέκταση (σε χρόνο και σε βάθος) της διαβούλευσης και επεξεργασίας του επίμαχου ΣΝ, με στόχο την εξυγίανση και αναμόρφωση του άρθρου 14 του ν. 2971/2001, ώστε να ανταποκρίνεται στο προαναφερθέν πλαίσιο νομιμότητας, το οποίο άλλωστε επιβάλλεται από το Σύνταγμα της Χώρας μας. 2. Μεταξύ άλλων, πρέπει να προβλεφθεί, ότι οι Δήμοι (παράκτιοι ή νησιωτικοί), με αποφάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων τους, θα αποφασίσουν προηγουμένως για τους χώρους, εντός της εδαφικής επικράτειάς τους, στους οποίους θα επιτρέπονται (και στο μέτρο που θα επιτρέπονται) δραστηριότητες της παραγράφου 1 του άρθρου 14 του ν. 2971/2001 (: «προέγκριση χωροθέτησης») και ότι μόνο στη συνέχεια και μόνο για τους χώρους αυτούς θα μπορεί να κινηθεί διαδικασία αδειοδοτήσεων για τις αναφερόμενες στην παράγραφο 1 του άρθρου 14 του ν. 2971/2001 «παραχωρήσεις δικαιωμάτων χρήσης». 3. Σε κάθε περίπτωση, εντελώς επικουρικά και αν γίνει επίκληση άμεσης και επιτακτικής ανάγκης για το συγκεκριμένο «νομοθετικό έργο», να προβλεφθεί η υποχρεωτική λήψη προηγούμενης «σύμφωνης γνώμης του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου», σε όλες τις περιπτώσεις του άρθρου 14 του ν. 2971/2001, στις οποίες μέχρι σήμερα γίνεται λόγος για παρόμοια απλή «γνώμη». Γιάννης Α. Σιώτος Δήμαρχος Τήνου