Αρχική Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τη δραστηριοποίηση των πλοίων αναψυχής και των τουριστικών ημερόπλοιωνΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΠΛΟΙΑ ΑΝΑΨΥΧΗΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΑΛΛΗΣ ΧΩΡΑΣ Άρθρο 8 Όροι και προϋποθέσεις για την εκμετάλλευση πλοίων αναψυχής χαρακτηρισμένων ωςεπαγγελματικώνσύμφωνα με το δίκαιο άλλης χώραςΣχόλιο του χρήστη Ελληνικός Σύνδεσμος Θαλάσσιου Τουρισμού | 17 Ιανουαρίου 2022, 21:16
Με το παρόν άρθρο, ανοίγει η αγορά για σκάφη ευκαιριακής σημαίας – φορολογικών παραδείσων και μη, να δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά περιστασιακά, χωρίς ουσιαστικό έλεγχο και μάλιστα χωρίς τις υποχρεώσεις και τις επιβαρύνσεις που έχουν τα σκάφη με ελληνική επαγγελματική άδεια. Υπό το υφιστάμενο καθεστώς, υπάρχει η πρόβλεψη και ήδη δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά σκάφη με σημαία κράτους ΕΕ ή ΕΟΧ υπό τις ίδιες ακριβώς προϋποθέσεις με τα υπό Ελληνική σημαία σκάφη. Το ίδιο ισχύει και για σκάφη σημαίας εκτός ΕΕ ή ΕΟΧ, ολικού μήκους άνω των τριάντα πέντε (35) μέτρων και εφόσον είναι κατασκευασμένα, κατά το μεγαλύτερο μέρος του, από χάλυβα ή πλαστικό. Με αυτό το δεδομένο δεν κατανοούμε την σκοπιμότητα της νέας πρόβλεψης η οποία δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού, αφού: • οι εκμεταλλευτές τους, χωρίς εγκατάσταση στην Ελλάδα δεν θα υπόκεινται στις φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις όπως τα σκάφη με ελληνική επαγγελματική άδεια • ο έλεγχος της επαγγελματικής τους ιδιότητας «βάσει του πλαισίου του κράτους της σημαίας τους» δεν μπορεί να εξασφαλιστεί (πχ σε αρκετές χώρες δεν υπάρχει καν πρόβλεψη επαγγελματικής ιδιότητας των σκαφών) • δεν υπάρχει υποχρέωση καθορισμού φορολογικού αντιπροσώπου υπόχρεου για την απόδοση των οφειλόμενων φόρων, τελών και προστίμων του σκάφους. Χωρίς τον ορισμό φορολογικού αντιπροσώπου ο οποίος θα εγγυάται προσωπικά για το σκάφος, πως διασφαλίζεται η είσπραξη των ανωτέρω? • Ο νέος νόμος επιτρέπει μεταξύ άλλων τη λειτουργία offshore εταιρειών στο ελληνικό Yachting. Την ίδια στιγμή που σε ολόκληρο τον κόσμο το βασικό ζητούμενο είναι η διαφάνεια, ο νέος νόμος επιτρέπει τις εμπορικές συναλλαγές για τη μίσθωση σκαφών αναψυχής με εταιρείες των οποίων ο βασικός ιδιοκτήτης δεν μπορεί να ταυτοποιηθεί. • Είναι λογική η ιδιόχρηση αλλά μόνο από τον βασικό ιδιοκτήτη. Σε περίπτωση ιδιόχρησης πρέπει να πληρώνεται ο ΦΠΑ στον τεκμαρτό ναύλο όπως και στα ελληνικά σκάφη • Πως θα ταυτοποιείται η έκπτωση στο ΦΠΑ της ναύλωσης? Θα πρέπει να πληρώνουν όλο το ΦΠΑ της ναύλωσης και αν αποδεικνύουν ότι δικαιούνται την έκπτωση να τους επιστρέφεται στο τέλος του χρόνου. Στα σκάφη με ελληνική επαγγελματική άδεια ακόμα δεν μπορούμε να ελέγξουμε με το AIS για το 60% της διάρκειας του ναύλου • Ποιος θα είναι ο μηχανισμός καταμέτρησης των 21 ημερών • Σημασία δεν έχει ο αριθμός των σκαφών - σημασία έχει ο αριθμός των ναύλων. Το επιχείρημα του νομοθέτη, ότι τα εγγεγραμμένα σκάφη άνω των 35 μέτρων είναι λίγα, δεν αρκεί από μόνο του. Αυτό που μετράει είναι ο αριθμός των ημερών που ναυλώνονται αυτά τα σκάφη κατά μέσο όρο σε κάθε σεζόν. Με την πλειονότητα των ωφέλιμων ημερών να ανέρχεται σε 30-40 ανά σεζόν για κάθε σκάφος, η (προνομιακή) ένταξη πρόσθετων σκαφών στον προορισμό, θα μείωνε τις ωφέλιμες ημέρες ναύλωσης σε πολύ λιγότερες και ενδεχομένως να καθιστούσε τα σκάφη με Ελληνική Σημαία μη βιώσιμα • Ο νέος νόμος θα απειλήσει ευθέως και τις θέσεις εργασίας ναυτικών που εργάζονται και φορολογούνται στην Ελλάδα, αποδυναμώνοντας ταυτόχρονα το Ν.Α.Τ. Στην περίπτωση που η αγορά ανοίξει για όλα τα σκάφη θα ωφεληθούν μακροπρόθεσμα πληρώματα από χώρες με χαμηλότερους μισθούς από χώρες με χαμηλότερους συντελεστές ασφαλιστικών εισφορών. Προτείνουμε να αποσυρθούν ή να αναμορφωθούν τα άρθρα 8-9 του συγκεκριμένου νομοσχεδίου τα οποία θεωρούμε ότι νομιμοποιούν τις παράνομες ναυλώσεις στη χώρα μας, ώστε όλα τα σκάφη που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα να υπόκεινται στους ίδιους κανόνες διαφάνειας, ασφαλείας, φόρων και ασφαλιστικών εισφορών. Από τη στιγμή που τα σκάφη με Ξένη Σημαία, ήτοι σκάφη με πολύ πιο ευνοϊκούς όρους εποπτείας, στελέχωσης και λειτουργίας στην χώρα τους, θα απολαμβάνουν το ίδιο καθεστώς με τα σκάφη Ελληνικής Σημαίας, τα οποία λειτουργούν σε αρκετά πιο αυστηρό πλαίσιο εποπτείας, επάνδρωσης και λειτουργίας, είναι σαφές ότι αρκετά σκάφη θα αλλάξουν αναγκαστικά σημαία προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικά, με ό,τι συνεπάγεται αυτό σε απώλεια φόρων, ασφαλιστικών εισφορών, θέσεων εργασίας Ελλήνων ναυτικών, ενώ θα εγκαθιδρυθεί στρέβλωση αγοράς και παγιοποίηση αθέμιτου ανταγωνισμού. Είναι απαραίτητο ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για τον θαλάσσιο τουρισμό, με ίσους όρους ανταγωνισμού, λειτουργικό και να χαρακτηρίζεται από διαφάνεια. Θα πρέπει να προσέξουμε να διορθώσουμε τα όποια λάθη του παρελθόντος, να μην αφήσουμε γκρίζες ζώνες και να έχουμε ίση μεταχείριση, ελέγχους και υποχρεώσεις σε όλα τα σκάφη.