Αρχική Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τη δραστηριοποίηση των πλοίων αναψυχής και των τουριστικών ημερόπλοιωνΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΠΛΟΙΑ ΑΝΑΨΥΧΗΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΑΛΛΗΣ ΧΩΡΑΣ Άρθρο 8 Όροι και προϋποθέσεις για την εκμετάλλευση πλοίων αναψυχής χαρακτηρισμένων ωςεπαγγελματικώνσύμφωνα με το δίκαιο άλλης χώραςΣχόλιο του χρήστη HYCA Παενελληνια Ενωση Πληρωματων Σκαφων | 19 Ιανουαρίου 2022, 12:54
Η ελληνική σημαία στα σκάφη πρέπει να προστατευτεί και να συνεχίσει να είναι ισχυρότερη της ξένης σημαίας. Εφόσον, με οποιονδήποτε τρόπο, μια ξένη σημαία αποκτήσει περισσότερα πλεονεκτήματα και προνόμια από την ελληνική, είναι μαθηματικά βέβαιο ότι πολλά σκάφη υπό ελληνική σημαία θα μεταβάλουν τη σημαία τους σε αλλοδαπού κράτους, με αποτέλεσμα τον ευτελισμό του Ν.Α.Τ, την επίταση της ανεργίας των Ελλήνων ναυτικών, εξαιτίας της αντικατάστασής τους από ξένους ναυτικούς, αλλά και του κινδύνου για όσους Έλληνες εξακολουθήσουν να εργάζονται σε πλοία υπό ξένη πλέον σημαία, να κινδυνεύουν μην έχουν κοινωνική υποχρεωτική ασφάλιση από την τυχαία «σημαία ευκαιρίας». Θεωρούμε ότι, εφόσον το νομοθετικό πλαίσιο παραμείνει ως έχει, οποιοδήποτε σοβαρό επαγγελματικό σκάφος επιθυμεί να δραστηριοποιηθεί στην Ελλάδα, έχει κάλλιστα τη δυνατότητα να εκδώσει επαγγελματική άδεια, όπως εξάλλου έχουν ήδη πράξει μέχρι σήμερα πολλά σκάφη υπό ξένη σημαία. Από εκεί και πέρα, το να χορηγείται η προβλεπόμενη στο άρθρο 8 του σχεδίου νόμου «Άδεια εκναύλωσης ορισμένης ισχύος επαγγελματικού πλοίου αναψυχής αναγνωρισμένου σύμφωνα με το δίκαιο άλλης χώρας» (“Specified Period Charter Permission”) για μόλις 21 ημέρες παραπέμπει σε ευκαιριακές πρακτικές για τα ξένα σκάφη, δεδομένου ότι τα ξένα σκάφη θα δραστηριοποιηθούν στα ελληνικά ύδατα για μόλις 21 ημέρες, στερώντας πιθανότατα τη δυνατότητα ενός ελληνικού σκάφους να δραστηριοποιηθεί στη θέση των ξένων σκαφών για αυτές τις 21 ημέρες, και στη συνέχεια τα ξένα σκάφη θα επιστρέψουν στη χώρα τους, χωρίς να αναπτύξουν καμία περαιτέρω δραστηριότητα στην Ελλάδα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, η οποία ασφαλώς και θα ευνοούσε την απασχόληση Ελλήνων ναυτικών και εν γένει εργαζομένων. Προσδοκούμε στον δίκαιο και υγιή ανταγωνισμό ελληνικών και αλλοδαπών σκαφών, ο οποίος θεωρούμε ότι δύναται να επιτευχθεί χωρίς την επιβολή χρονικών ορίων στα πλοία με ξένες σημαίες, Ασφαλώς, κάτι τέτοιο συνεπάγεται σημαντικές συνέπειες και μεταβολές, που οφείλουμε εκ των προτέρων να λάβουμε υπόψη και να κοστολογήσουμε, αναλαμβάνοντας και τις αντίστοιχες ευθύνες που αναλογούν στον καθένα. Συγκεκριμένα: Κάποια από αυτά τα σκάφη με ξένη σημαία θα καταστήσουν την Ελλάδα μόνιμο τόπο ελλιμενισμού τους, όπως άλλωστε δείχνει η τάση της αγοράς, γεγονός που συνεπάγεται μεν τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για τους ναυτικούς, αλλά χωρίς την υποχρεωτική ασφάλιση στο Ν.Α.Τ., εκτός αν αυτό καταστεί υποχρεωτικό με σχετική νομοθετική ρύθμιση. Ο κύκλος εργασιών (τζίρος) όλων των εμπλεκόμενων άμεσα ή έμμεσα με το yachting, επαγγελματιών και υπηρεσιών του κλάδου, αναμενόμενα θα αυξηθεί. Θα αναπτυχθεί υγιής ανταγωνισμός μεταξύ ελληνικών και ξένων σκαφών, ο οποίος θα καταδείξει αφενός την ανωτερότητα των ελληνικών σκαφών έναντι των ξένων σκαφών, αφετέρου την υπηρεσιακή επάρκεια και το υψηλό φρόνημα ευθύνης και επαγγελματισμού των ελληνικών πληρωμάτων. Ο αριθμός των σκαφών ελληνικών συμφερόντων με ελληνική σημαία αναπόφευκτα θα μειωθεί, όπως θα μειωθούν και τα έσοδα του ΝΑΤ. Η ανεργία των Ελλήνων ναυτικών δυστυχώς θα επιταθεί, αφενός λόγω της πιθανολογούμενης αντικατάστασής τους από αλλοδαπούς ναυτικούς μικρότερου μισθολογικού κόστους, αφετέρου λόγω των μειωμένων απαιτήσεων οργανικής συνθέσεως των σημαιών ευκαιρίας τρίτων χωρών. Ο ΦΠΑ του ναύλου θα πρέπει να χρεώνεται ολόκληρος χωρίς έκπτωση, ώστε να μην υφίσταται οικονομικό πλεονέκτημα σε σχέση με την ελληνική σημαία. Ο ΦΠΑ θα πρέπει να προπληρώνεται ολόκληρος πριν την έναρξη του ναύλου και όχι σε ποσοστό 70%. Πρέπει να θεσμοθετηθεί η υποχρεωτική καταβολή εισφορών ΝΑΤ για τα πληρώματα των ξένων σκαφών, ανεξάρτητα από το αν απαρτίζονται από ξένους ή Έλληνες ναυτικούς, όπως και η τήρηση ναυτολογίου, όπως ισχύει σήμερα για τα ξένα σκάφη με επαγγελματική άδεια. Εν κατακλείδι, λαμβανομένης υπόψη της εν γένει οικονομικής συγκυρίας, της διαρκώς αυξανόμενης τουριστικής κίνησης στην Ελλάδα και της συνεπακόλουθης αυτής αύξησης του κύκλου εργασιών του yachting, η θέση μας ως Ένωσης Πληρωμάτων Θαλαμηγών Σκαφών είναι ότι, υπό τον αυτονόητο όρο πιστής εφαρμογής της ελληνικής εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας και της θέσπισης ενός πλαισίου υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ ελληνικών και ξένων σκαφών, η δραστηριοποίηση σκαφών με ξένη σημαία στα ελληνικά ύδατα χωρίς χρονικά όρια μάλλον θα απέφερε ευνοϊκότερα εν γένει αποτελέσματα σε σχέση με τη θέσπιση χρονικών ορίων. Διαχρονικά διεκδικούμε αφενός να υπάρξει νομοθετική παρέμβαση στις οργανικές συνθέσεις των σκαφών προς όφελος των ελληνικών πληρωμάτων, αφετέρου ένα ποσοστό του ΦΠΑ που καταβάλλουν τα ξένα σκάφη να αποδίδεται υπέρ των Ελλήνων ναυτικών, προς αντιμετώπιση της ανεργίας τους και της κοινωνικοασφαλιστικών αναγκών τους. Μόνο υπό τους ως άνω όρους και προϋποθέσεις, θα καταστεί εφικτή η δημιουργία ενός σταθερού και προκαθορισμένου πλαισίου λειτουργίας και δραστηριοποίησης των ξένων σκαφών στην Ελλάδα, που αφενός θα προσελκύσει ξένα κεφάλαια σημαντικά για την ελληνική οικονομία, αφετέρου δεν θα αποβεί εις βάρος της εργασίας των Ελλήνων ναυτικών μας, αλλά ενδεχομένως την ενισχύσει.