1. Το πρόγραμμα του Μ.Ι. τίθεται σε εφαρμογή πιλοτικά τον Ιούλιο 2018 και αφορά σε ωφελούμενες μονάδες και ωφελούμενες επιχειρήσεις, με κατοικία ή έδρα αντίστοιχα, στις νήσους Λέσβο, Λήμνο, Άγιο Ευστράτιο, Χίο, Οινούσσες, Ψαρά, Αντίψαρα, Κω, Πάτμο, Αστυπάλαια, Κάλυμνο, Κάσο, Λέρο, Νίσυρο, Σύμη, Τήλο, Καστελόριζο καθώς και στα νησιά Αγαθονήσι, Αλιμία, Αρκιούς, Αρμάθια, Χάλκη, Φαρμακονήσι, Γυαλί, Κίναρο, Λέβιθα, Λειψούς, Μάραθο, Νίμο, Ψέριμο, Σαρία, Στρογγυλή, Σύρνα, Τέλενδο, Σάμο, Ικαρία, Φούρνους, Άγιο Μηνά, Θύμαινα, Σαμοθράκη, Κάρπαθο, Ερρικούσα, Μαθράκι, Οθωνούς, Ηρακλειά, Σχοινούσα, Δονούσα, Κουφονήσια, Ανάφη.
2. Η προκαλούμενη δαπάνη από την υλοποίηση του προγράμματος του Μ.Ι. για το έτος 2018 δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των πενήντα εκατομμυρίων (50.000.000) ευρώ.
3. Ο Υπουργός δύναται να συνάπτει προγραμματικές συμβάσεις με τους Δήμους εφαρμογής του προγράμματος ή όποιο άλλο φορέα κριθεί αναγκαίο, προκειμένου να υλοποιείται απρόσκοπτα ο σκοπός του προγράμματος.
4. Το ΚΑ.Μ.Κ. είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων κατά παρέκκλιση κάθε άλλης αντίθετης διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη στη Φορολογική Διοίκηση και στο υπόλοιπο Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
5. Το γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής του μέτρου αφορά συνολικά την Ελληνική νησιωτική επικράτεια και μπορεί να τροποποιείται, με την προσθήκη νησιών πέραν αυτών της παρ. 1, με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Στο αναπτυξιακό συνέδριο της Ρόδου ο Υπουργός κ. Σαντορινιός δήλωσε μεταξύ άλλων ότι:
«Η πιλοτική εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου πρόκειται να ξεκινήσει από 1η Ιουλίου 2018 σε όλα τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου- πλην Ρόδου που θα ενταχθεί από το 2019-, την Ανάφη, τις Μικρές Κυκλάδες και τα Διαπόντεια νησιά του Ιονίου. Σε αυτή τη φάση θα δοθούν 50εκ από το ΠΔΕ».
Θα πρέπει να περιληφθούν τα νησιά για τα οποία ο Υπουργός εξήγγειλε την εφαρμογή του ΜΙ εντός του έτους.
Στο σχέδιο Νόμου που θα κατατεθεί στο Ελληνικό Κοινοβούλιο θα ενταχθούν όσα νησιά έχουν ανακοινωθεί για τη πιλοτική εφαρμογή.
Στο άρθρο 3 για τη χρηματοδότηση του μέτρου δεν αναφέρεται η πηγή της χρηματοδότησης.
Το μέτρο χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, Εθνικό ή
συγχρηματοδοτούμενο σκέλος, όπως κατά περίπτωση είναι δυνατόν, του Υπουργείου Ναυτιλίας
και Νησιωτικής Πολιτικής.
Στο άρθρο αυτό θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι με την ίδια λογική της παραμεθορίου, θα έπρεπε στην πιλοτική εφαρμογή να ενταχθούν η Ρόδος και η Θάσος. Βέβαια, το ορθότερο και δικαιότερο θα ήταν να συμπεριληφθούν και τα 4 μεγάλα νησιωτικά συμπλέγματα στο σύνολό τους (Δωδεκάνησα, Κυκλάδες, Σποράδες και Επτάνησα).
Στην πιλοτική εφαρμογή δε συμπεριλαμβάνονται τα αναφερόμενα στο σχόλιο νησιά
αφενός γιατί κάποια είναι πολύ μεγάλα σε πληθυσμό (π.χ. Ρόδος, Κέρκυρα κ.α.) και θα ήταν πιο
ορθό να δοκιμαστεί το μέτρο σε ένα μικρότερο εύρος πληθυσμού και αφετέρου διαφέρουν σε
βαθμό απομόνωσης, υφιστάμενες δομές, υπηρεσίες και υποδομές κλπ.