1. α.Η θέση σε ή η άρση απότην κατάσταση αργίας επαγγελματικούπλοίουαναψυχής της περ. (α) της παρ. 3 του άρθρου 3 και επαγγελματικού τουριστικού ημερόπλοιου του άρθρου 10,δηλώνονται, ηλεκτρονικά, στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σε ειδική εφαρμογή, που λειτουργεί μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr – ΕΨΠ) σε διασύνδεση με το «e – Μητρώο Πλοίων» και τα λοιπά πληροφοριακά συστήματα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), από τον πλοιοκτήτη ή τον εφοπλιστή του. Η δήλωση, εκ της οποίας προκύπτει το ακριβές συνολικό χρονικό διάστημα αργίας, ανά έτος, περιλαμβάνει τα στοιχεία του πλοίου, της πλοιοκτησίας και του σημείου ακινητοποίησής του. Η Άδεια Εκτέλεσης Πλόων ή το Πρωτόκολλο Γενικής Επιθεώρησης ή το αντίστοιχο πιστοποιητικό όσον αφορά σε πλοίο υπό ξένη σημαία, φυλάσσονται με μέριμνα του πλοιοκτήτη ή του εφοπλιστή. Η έννοια της αργίας συνίσταται στην ακινησία του πλοίου για συνεχές χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των είκοσι (20) ημερών. Η αργία βεβαιώνεται ηλεκτρονικά, εκ μέρους της κατά τόπο αρμόδιας Λιμενικής Αρχής, μέσω διασταύρωσης στοιχείων από τις εγγραφές στο ημερολόγιο του πλοίου ή στο ναυτολόγιο του πλοίου, κατά περίπτωση και εφόσον διαθέτουν,από το Βιβλίο απόπλου –κατάπλου που τηρείται από τη Λιμενική Αρχή, στην περιοχή αρμοδιότητας της οποίας παρέμεινε αργούν ή από την ηλεκτρονική εφαρμογή της παρ. 11 του άρθρου 20, ή από την ηλεκτρονική εφαρμογή«e- ναυλοσύμφωνο» της παρ. 1 του άρθρου 18 ή από το Ειδικό Έντυπο Πληροφοριακών Στοιχείων Επαγγελματικού Πλοίου Αναψυχής (Ε.Ε.Π.Σ.Ε.Π.Α.),κατά περίπτωση. Μέσω της εφαρμογής και εφόσον βεβαιώνεται η αργία του πλοίου, σύμφωνα με το πέμπτο εδάφιο, παρέχεται η δυνατότητα έκδοσης πιστοποιητικού περί της χρονικής περιόδου για την οποία δηλώθηκε υπεύθυνα από τον πλοιοκτήτη ή τον εφοπλιστή ότι το πλοίο παρέμεινε αργούν.
β. Κάθε διαλειτουργικότητα μέσω διαδικτυακών υπηρεσιών της εφαρμογής της περ. (α) με συστήματα τρίτων φορέων του δημοσίου τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην παρ. 57 του άρθρου 2 του ν. 4727/2020 (Α΄184),πραγματοποιείται μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σύμφωνα με το άρθρο 84 του ν. 4727/2020.
2.α.Το πλοίο θεωρείται ότι βρίσκεται σε αργία, εφόσον παραμένει ακινητούν για το χρονικό διάστημα πουορίζεται στην παρ. 1, έχοντας διακόψει τους πλόες του, ενώ οι μετακινήσεις σε άλλο αγκυροβόλιο με εντολή ή άδεια της οικείας λιμενικής αρχής δεν διακόπτουν την αργία του. Με την επιφύλαξη του πρώτουεδαφίου, πλοίο για το οποίο υποβλήθηκε δήλωση ακινησίας με σκοπό την αργία, απαγορεύεταινα διενεργεί πλόες ή να μετακινείται, καθ’ οιονδήποτε τρόποή, να μην εντοπιστεί στο σημείο που έχει δηλωθεί ως ακινητούν ή να εντοπιστεί ακινητούν σε διαφορετικό σημείο από αυτό το οποίο έχει δηλωθεί. Η μη τήρηση των υποχρεώσεων του προηγούμενου εδαφίου, συνεπάγονται την αυτοδίκαιη άρση της ακινησίας και ως εκ τούτου και της αργίας του πλοίου και την επιβολή,από τις αρμόδιες αρχές ελέγχου, διοικητικού πρόστιμου, κατά του πλοιοκτήτη ή εφοπλιστή, ως εξής:
i. δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ, για πλοίο έως είκοσι τέσσερα (24) μέτρα και
ii. είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ, για πλοία από είκοσι τέσσερα (24) μέτρα και άνω.
β. Για κάθε περίπτωση υποτροπής εντός του ίδιου έτους, τοδιοικητικόπρόστιμο, διαμορφώνεται ως εξής:
i. είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ, για πλοίο έως είκοσι τέσσερα (24) μέτρα και
ii. σαράντα χιλιάδες (40.000) ευρώ, για πλοία από είκοσι τέσσερα (24) μέτρα και άνω,
και επιβάλλεται, ως παρεπόμενη ποινή, η απαγόρευση απόπλου του για χρονικό διάστημα τριάντα (30) ημερών.
3.α. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και μετά από εισήγηση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., καθορίζονται:(α) οι όροι της λειτουργίας και της πρόσβασης στην ηλεκτρονική εφαρμογή της παρ. 1 και η διαλειτουργικότητα με συστήματα τρίτων φορέων του δημοσίου τομέα, (β) οι όροι και οι προϋποθέσεις για την διαδικασία και τον τύπο της δήλωσης σε θέση σε ή άρση από κατάσταση ακινησίας, με σκοπό την αργία,επαγγελματικού πλοίου αναψυχής της περ. (α) της παρ. 3 του άρθρου 3 και επαγγελματικού τουριστικού ημερόπλοιου του άρθρου 10, (γ) οι διαδικασίες πιστοποίησης της αργίας και ο τύπος της βεβαίωσης αργίας μικρού σκάφους ή πλοίου αναψυχής ιδιωτικής χρήσης, (δ) τα όργανα και η διαδικασία ελέγχου για τη διαπίστωση των παραβάσεων της παρ. 2 και οι διαδικασίες είσπραξης και απόδοσης του διοικητικού προστίμου της ίδιας παραγράφου, και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
β. Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής,δύναται να ορίζονται περιπτώσεις για τις οποίες η κατάθεση της δήλωσης για τη θέση σε ή την άρση απόκατάσταση ακινησίας πλοίου με σκοπό την αργία και η αίτηση για χορήγηση πιστοποιητικού αργίας, υποβάλλονται στην κατά τόπο αρμόδια Λιμενική Αρχή.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΙΤΕΣΑΠ
Προσθήκη ΝΕΟΥ άρθρου μετά το 73
Προσθήκη Νέου Άρθου:
ΑΡΘΡΟ ….. «Τοποθέτηση και χρήση πλωτής εξέδρας»
1. Με την επιφύλαξη των διατάξεων για τις περιοχές απόλυτης περιβαλλοντικής προστασίας, επιτρέπεται, έναντι οικονομικού ανταλλάγματος και σύμφωνα με την διαδικασία του παρόντος Άρθρου, να τοποθετούνται στη θάλασσα, χωρίς επέμβαση στον αιγιαλό, πλωτές εξέδρες επιφάνειας μέχρι εκατό πενήντα (150) τετραγωνικών μέτρων και για εποχιακή χρήση μέχρι έξι μηνών, για την εξασφάλιση πρόσβασης και για την επιδίωξη σκοπών διευκόλυνσης αναγκών ελλιμενισμού
2. Για την τοποθέτηση και χρήση πλωτής εξέδρας εντός θαλάσσιας ζώνης λιμένα (ΘΖΛ) υποβάλλεται αίτημα προς την αρμόδια Λιμενική Αρχή, η οποία υποχρεούται εντός δεκαπέντε (15) ημερών να την διαβιβάσει αρμοδίως προς την Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας, εκφράζοντας συγχρόνως εγγράφως την σύμφωνη γνώμη της ή την τυχόν αιτιολογημένη αντίρρησή της, με κοινοποίηση του διαβιβαστικού και της εισήγησής της στον αιτούντα.
3. Για την αδειοδότηση, εκδίδεται απόφαση του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, για την οποία ζητείται εάν χρειάζεται, η σύμφωνη γνώμη του Γενικού Γραμματέα Τουριστικών Υποδομών και Επενδύσεων του Υπουργείου Τουρισμού, και κατόπιν εισήγησης της αρμόδιας Λιμενικής Αρχής.
4. Σε περίπτωση αντίρρησης της Λιμενικής Αρχής ο αιτών δύναται να προσφύγει κατά αυτής με αίτησή του προς τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, ο οποίος έχει αρμοδιότητα να εγκρίνει το αίτημα, ανατρέποντας την αρχική αρνητική εισήγηση της Λιμενικής Αρχής.
5. Η αδειοδότηση έχει ισχύ πενταετίας, με την προϋπόθεση ότι παραμένουν σε ισχύ οι συνθήκες της περιόδου της αρχικής αίτησης.
6. Στις περιπτώσεις όπου η πλωτή εξέδρα προβλέπεται να τοποθετείται εκτός Θαλάσσιας Ζώνης Λιμένος – ΘΖΛ απαιτείται, πλέον των ανωτέρω, και η σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας Κτηματικής Υπηρεσίας.7. Η διαδικασία της αδειοδότησης ή της αιτιολογημένης απόρριψης οριστικοποιείται εντός 90 ημερών από της υποβολής του φακέλου αίτησης
8. Δεν επιτρέπεται η χρήση των εξεδρών για εγκατάσταση και λειτουργία εστιατορίων ή κέντρων αναψυχής.
9. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας και Αιγαίου καθορίζεται το ύψος του οικονομικού ανταλλάγματος για την τοποθέτηση και χρήση της πλωτής εξέδρας, ο τρόπος καθορισμού του, ο φο-ρέας και η διαδικασία είσπραξής του, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα.
10. Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου καθορίζονται ειδικότερες λεπτομέρειες για την εφαρμογή του παρόντος Άρθρου και ιδίως αυτές που αφορούν σε όρους και σε τεχνικά ζητήματα ή προδιαγραφές που πρέπει να πληρούν οι τοποθετούμενες εξέδρες, καθώς και στη συντήρηση και την απομάκρυνσή τους και τις συνθήκες πρόσβασης σε αυτές από και προς την ξηρά.
11. Μετά την δημοσίευση του παρόντος Νόμου, καταργείται η παρ. 5 του άρθρου 14 του Ν. 2971/2001 (Α΄ 285)
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΙΤΕΣΑΠ
Άρθρο 73 προστίθεται παρ. 1γ. ως ακολούθως:
1.γ. Η περίοδος της ακινησίας δεν επηρεάζει σε καμία περίπτωση τον χρόνο επί του οποίου υπολογίζεται ο ελάχιστος αριθμός ημερών ναύλωσης.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΙΤΕΣΑΠ
Άρθρο 73 προστίθεται μεταβατική διάταξη ως ακολούθως:
4.α. Μέχρι την θέση σε λειτουργία της ενιαίας ψηφιακής πύλης για την ηλεκτρονική δήλωση της ακινησίας, ο πλοιοκτήτης ή ο εφοπλιστής δύναται να δηλώνει στις Λιμενικές Αρχές περίοδο ακινησίας κατά την οποία το πλοίο παραμένει στην ξηρά στα πλαίσια προγραμματισμένης ή έκτακτης προληπτικής ή επανορθωτικής συντήρησης.
4.β. Όταν για την ακινησία υποβάλλεται έγγραφη δήλωση από τον πλοιοκτήτη ή τον εφοπλιστή, αυτή συνοδεύεται από κατάθεση των ναυτιλιακών εγγράφων του πλοίου στο οικείο Λιμεναρχείο.
Νομίζουμε ότι το πρώτο μέρος του άρθρου αυτού που κάνει αναφορά για τον τρόπο της δήλωσης αργίας ενός πλοίου μόνο ταλαιπωρία και παρερμηνεία θα φέρει στην εφαρμογή του ιδίως μέχρι να γίνει η ηλεκτρονική εφαρμογή στην οποία ο κάθε ιδιοκτήτης θα εγγραφεί το σκάφος / σκάφη του χωρίς να πηγαίνει στην κατά τόπο αρμόδια Λιμενική Αρχή. Μέχρι τότε όμως θα πρέπει να πηγαίνει αυτοπροσώπως κάθε φορά που θα πρέπει να θέσει η να άρει την αργία του σκάφους του. Μπορείτε να αναλογιστείτε πόσες φορές θα γίνεται αυτό τον χρόνο?
Εμείς προτείνουμε να μην χρειάζεται να γίνεται μεμονωμένες δηλώσεις αλλά στο τέλος του κάθε χρόνου ο κάθε ιδιοκτήτης να κάνει μια συγκεντρωτική δήλωση όλων των κινήσεων του σκάφους του για το έτος που πέρασε η στην ηλεκτρονική εφαρμογή η στο κατά τόπου Λιμεναρχείο με υπεύθυνη δήλωση και όταν θα ζητήσει τη έκδοση του πιστοποιητικού αργίας να γίνεται έλεγχος και διασταύρωση των ημερών που αναγράφονται στην δήλωση του με τις ημέρες που έχουν καταγραφεί και θεωρηθεί στο Ε.Ε.Π.Σ.Ε.Π.Α (Ειδικό Έντυπο Πληροφοριακών Στοιχείων Επαγγελματικού Πλοίου Αναψυχής). Όπως θα γνωρίζετε σε αυτό το έντυπο, που εκδίδεται από την κατά τόπο αρμόδια Λιμενική Αρχή, καταγράφεται η κάθε κίνηση του σκάφους και θεωρείται κάθε φορά που ζητείται απόπλους του σκάφους.
Για την Ε.Π.Ε.Τ.Σ.Θ (Ένωση Πλοιοκτητών Επαγγελματικών Τουριστικών Σκαφών Θεσσαλίας)
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Παναγιώτης Πτωχόπουλος Παναγιώτης Χαρατζής
Ο φόρος χωρητικότητας επιβλήθηκε και παρότι ο νόμος προέβλεπε ότι θα αφαιρεθεί το διάστημα της αργίας τα λιμεναρχεία δεν εξέδωσαν βεβαιώσεις αργίας γιατί δεν είχαν γίνει εμπροθεσμα αιτήσεις.
Οι ΔΟΥ με τη σειρά τους δεν αφαιρούσαν τον χρόνο αργίας επειδή δεν υπήρχε (και πως θα μπορούσε να υπάρξει;) Βεβαίωση από το Λιμεναρχείο.
Προτείνεται λοιπόν στα πλαίσια της χρηστής διοίκησης να ανασταλεί η είσπραξη του φόρου χωρητικότητας έως ότου ενεργοποιηθεί η έκδοση πιστοποιητικού αργίας (ενχαρτου ή ψηφιακού) όπως προβλέπεται από το νόμο.