1. Για τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής της περ. (α) της παρ. 3 του άρθρου 3, μήκους έως και είκοσι τεσσάρων (24) μέτρων και μεταφορικής ικανότητας έως και δώδεκα (12) επιβατών, ισχύουν τα εξής:
α. Δεν υφίσταται υποχρέωση τήρησης οργανικής σύνθεσης πληρώματος. Τη διακυβέρνηση του πλοίου αναλαμβάνει πλοίαρχος ή κυβερνήτης, κατά την έννοια των περ. (κα) και (κβ) του άρθρου 1 και επιτρέπεται να εργάζονται σε αυτό πλήρωμα και βοηθητικό προσωπικό.
β. Ο πλοίαρχος ή κυβερνήτης, το πλήρωμα και το βοηθητικό προσωπικό υπάγονται στην υποχρεωτική ασφάλιση του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e – Ε.Φ.Κ.Α.), υπό την επιφύλαξη της ενωσιακής νομοθεσίας αναφορικά με το δικαίωμα για ασφάλιση στο κράτος της σημαίας του πλοίου, εφόσον πρόκειται για πλοίο που φέρει σημαία κράτους -μέλους της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ.. Ειδικότερα:
βα. Οι απογεγραμμένοι ναυτικοί που προσλαμβάνονται στο πλοίο, ασφαλίζονται με βάση τη νομοθεσία για τον e – Ε.Φ.Κ.Α . (πρώην Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο / Ν.Α.Τ.),
ββ. οι κυβερνήτες, μη απογεγραμμένοι ναυτικοί, εφόσον παρέχουν εξηρτημένη εργασία, ασφαλίζονται με βάση τη νομοθεσία για τον e – Ε.Φ.Κ.Α. που αφορά στους μισθωτούς (πρώην Ίδρυμα Κοινωνικών Ασφαλίσεων – Ενιαίο Ταμείο Ασφάλισης Μισθωτών/ Ι.Κ.Α. -Ε.Τ.Α.Μ.), ενώ εάν απασχολούνται μέσω σύμβασης παροχής υπηρεσιών, ασφαλίζονται με βάση τη νομοθεσία που αφορά στους μη μισθωτούς (πρώην Οργανισμό Ασφάλισης Ελευθέρων Επαγγελματιών/ Ο.Α.Ε.Ε.), και
βγ. το βοηθητικό προσωπικό υπάγεται στην ασφάλιση του e – Ε.Φ.Κ.Α., σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην ασφαλιστική νομοθεσία ανά κατηγορία ειδικότητας.
2. Για τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής της περ. (α) της παρ. 3 του άρθρου 3, μήκους άνω των είκοσι τεσσάρων (24) μέτρων ή έως και είκοσι τέσσερα (24) μέτρα και μεταφορικής ικανότητας μεγαλύτερης των δώδεκα (12) επιβατών, ισχύουν τα εξής:
α. Υφίσταται υποχρέωση τήρησης οργανικής σύνθεσης πληρώματος, η οποία καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Για τα πλοία υπό σημαία πλην της ελληνικής που έχουν χωρητικότητα έως 650 gt, εφαρμόζεται η απόφαση του πρώτου εδαφίου. Για τα πλοία που έχουν χωρητικότητα 650 gt και άνω τα θέματα της στελέχωσης ρυθμίζονται από τη νομοθεσία του κράτους της σημαίας που φέρουν.
βα. Για τα πλοία υπό σημαία κράτους – μέλους της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ., ανεξαρτήτως χωρητικότητας, το θέμα της κοινωνικής ασφάλισης των ναυτικών, ρυθμίζεται από την ελληνική νομοθεσία, υπό την επιφύλαξη της ενωσιακής νομοθεσίας αναφορικά με το δικαίωμα για ασφάλιση του ναυτικού στο κράτος της σημαίας του πλοίου.
ββ. Για τα πλοία υπό σημαία κράτους εκτός της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ., ανεξαρτήτως χωρητικότητας, το θέμα της κοινωνικής ασφάλισης των ναυτικών ρυθμίζεται από την ελληνική νομοθεσία, σύμφωνα με τις ασφαλιστικές υποχρεώσεις των συμβεβλημένων πλοίων, υπό την επιφύλαξη της ενωσιακής νομοθεσίας αναφορικά με το δικαίωμα για ασφάλιση του ναυτικού στη χώρα προέλευσής του.
γ. Εφόσον στο πλοίο απασχολείται λοιπό προσωπικό που προσλαμβάνεται από τον πλοιοκτήτη ή τον εφοπλιστή, σύμφωνα με την απόφαση της περ. (α), αυτό ασφαλίζεται στον e – Ε.Φ.Κ.Α., βάσει της υποπερ. βγ΄ της περ. (β) της παρ. 1, υπό την επιφύλαξη της ενωσιακής νομοθεσίας αναφορικά με το δικαίωμα για ασφάλιση στο κράτος της σημαίας του πλοίου, εφόσον πρόκειται για πλοίο που φέρει σημαία κράτους – μέλους της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ..
δ. Εταιρείες που έχουν στην ιδιοκτησία ή διαχείρισή τους πλοία αναψυχής του Μέρους Α΄, δύνανται να μεταθέτουν άτομα της οργανικής σύνθεσης ή βοηθητικού ή λοιπού προσωπικού σε άλλο πλοίο αναψυχής υπό τις εξής προϋποθέσεις:
δα. να υπάρχει κοινή διαχειρίστρια εταιρεία του Κώδικα Ασφαλούς Διαχείρισης (ISM Code),
δβ. να υπάρχει σχετική γραπτή σύμβαση διαχείρισης μεταξύ των πλοιοκτητριών εταιρειών των δύο πλοίων.
3. Για τα επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια του άρθρου 10, ισχύει ότι:
α. στα υπό ελληνική σημαία, ανεξαρτήτως χωρητικότητας, η οργανική σύνθεση καθορίζεται από τις υπουργικές αποφάσεις που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 87 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου, που κυρώθηκε με το άρθρο μόνο του ν.δ.187/1973 (Α’ 261), υπό την επιφύλαξη της παρ. 2 του άρθρου 4 του ν. 2575/1998 (Α΄ 23).
β. Στα υπό σημαία άλλου κράτους – μέλους της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ. που έχουν χωρητικότητα έως 650 gt, η οργανική σύνθεση καθορίζεται από τις υπουργικές αποφάσεις της περ. (α) και σε αυτά που έχουν χωρητικότητα άνω των 650 gt, τα θέματα της στελέχωσης ρυθμίζονται από το κράτος της σημαίας που φέρουν.
γ. Στα υπό σημαία άλλου κράτους – μέλους της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ., ανεξαρτήτως χωρητικότητας, το θέμα της κοινωνικής ασφάλισης των ναυτικών ρυθμίζεται από την ελληνική νομοθεσία, υπό την επιφύλαξη της ενωσιακής νομοθεσίας, αναφορικά με το δικαίωμα για ασφάλιση του ναυτικού στο κράτος της σημαίας του πλοίου.
4. Τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής της παρ. 2 και τα επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια του άρθρου 10, τα οποία, λόγω αργίας, δεν διαθέτουν ναυτολόγιο σε ισχύ ή διαθέτουν ναυτολόγιο χωρίς να τηρείται η πλήρης οργανική σύνθεση πληρώματος, μπορούν, κατ’ εξαίρεση, να μετακινούνται προς και από ναυπηγεία, καρνάγια, ή να πραγματοποιούν μικρής διάρκειας δοκιμαστικά ταξίδια ή μεθορμίσεις με άδεια της, κατά τόπο, αρμόδιας Λιμενικής Αρχής, εφόσον:
α. η σύνθεση του προσωπικού δεν είναι μικρότερη από το μισό της κανονικής σύνθεσης κατά ειδικότητα, και
β. τα πλοία που δεν διαθέτουν ναυτολόγιο σε ισχύ, εφοδιαστούν με κατάσταση πληρώματος του ν. 2575/1998.
5. Για τα ιδιωτικά πλοία αναψυχής δεν υφίσταται υποχρέωση τήρησης οργανικής σύνθεσης πληρώματος, ανεξαρτήτως μεταφορικής ικανότητας και εφαρμόζονται αναλογικά οι περ. (α) και (β) της παρ. 1.