1.α. Τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής υποχρεούνται σε συμπλήρωση ελάχιστου αριθμού ημερών ναύλωσης, ανά τριετία από την ημερομηνία καταχώρισης τους στο e-Μητρώο Πλοίων, ο οποίος ορίζεται σε:
αα. εκατόν πέντε (105) ημέρες, εφόσον δεν υφίσταται υποχρέωση τήρησης οργανικής σύνθεσης πληρώματος, σύμφωνα με το άρθρο 11,
αβ. εβδομήντα πέντε (75) ημέρες, εφόσον υφίσταται υποχρέωση τήρησης οργανικής σύνθεσης πληρώματος, σύμφωνα με το άρθρο 11,
αγ. πενήντα (50) ημέρες, για τα ξύλινα πλοία της περ. (στ) της παρ. 1 του άρθρου 1, ανεξάρτητα εάνυφίσταται υποχρέωση τήρησης οργανικής σύνθεσης πληρώματος, σύμφωνα με το άρθρο 11, και
αδ. είκοσι πέντε (25) ημέρες για τα χαρακτηρισμένα ως παραδοσιακά.
β. Για τον υπολογισμό του ελάχιστου αριθμού ημερών ναύλωσης επαγγελματικού πλοίου αναψυχής, η διάρκεια της σύμβασης ολικής ναύλωσης μετατρέπεται σε ώρες, χωρίς να υπολογίζεται η υπολειπόμενη διάρκεια σε λεπτά. Το άθροισμα των ωρών που συμπληρώθηκαν, μετατρέπεται σε ημέρες, διαιρούμενο διά είκοσι τέσσερα (24). Εάν το πηλίκο της διαίρεσης είναι δεκαδικός αριθμός, στρογγυλοποιείται στον πλησιέστερο ακέραιο, ενώ το ήμισυ (0,5) στον αμέσως επόμενο ακέραιο. Ο ακέραιος αριθμός που προκύπτει, αποτελεί το σύνολο των ημερών ναύλωσης του επαγγελματικού πλοίου αναψυχής.
γ. Ο ελάχιστος αριθμός ημερών ναύλωσης μειώνεται για τα πλοία που έχουν συμπληρώσει ηλικία:
γα. πέντε (5) ετών, κατά πέντε τοις εκατό (5%),
γβ. δέκα (10) ετών, κατά δέκα τοις εκατό (10%),
γγ. δεκαπέντε (15) ετών, κατά δεκαπέντε τοις εκατό (15%), και
γδ. για όσα έχουν συμπληρώσει τα είκοσι (20) έτη, κατά είκοσι τοις εκατό (20%).
Στην περίπτωση που προκύπτει δεκαδικός αριθμός, γίνεται στρογγυλοποίηση στην πλησιέστερη ακέραιη μονάδα, ενώ το ήμισυ (0,5) στην αμέσως μεγαλύτερη ακέραιη μονάδα.
δ. Για τον υπολογισμό της ηλικίας του πλοίου λαμβάνεται υπόψη το έτος ναυπήγησής του, όπως προκύπτει από το Πιστοποιητικό Καταμέτρησής του ή άλλο ναυτιλιακό πιστοποιητικό ή έγγραφο.
2.α. Για τη συμπλήρωση του ελάχιστου αριθμού ημερών ναύλωσης, συνυπολογίζονται οι ημέρες που πραγματοποιούνται εντός και εκτός της ελληνικής επικράτειας, όπως αυτές προκύπτουν:
(αα) από τα στοιχεία των αντίστοιχων ναυλοσυμφώνων που έχουνυποβληθεί ηλεκτρονικά στην εφαρμογή «e-ναυλοσύμφωνο» ή από τις εγγραφές των θυρίδων καταχώρισης των Ειδικών Εντύπων Πληροφοριακών Στοιχείων Επαγγελματικών Πλοίων Αναψυχής (Ε.Ε.Π.Σ.Ε.Π.Α.),
(αβ) από τα στοιχεία των αντίστοιχων ναυλοσυμφώνωνπου έχουνυποβληθεί ηλεκτρονικά στην εφαρμογή «e-ναυλοσύμφωνο» και από τις εγγραφές των θυρίδων καταχώρισης των Ειδικών Εντύπων Πληροφοριακών Στοιχείων Επαγγελματικών Πλοίων Αναψυχής (Ε.Ε.Π.Σ.Ε.Π.Α.), τα οποία αποτελούν τεκμήριο διενέργειας των σχετικών ημερών ναύλωσης.
β. Στην περίπτωση διαπίστωσης ελλειπουσών ημερών ναύλωσης, για τη συμπλήρωση του ελάχιστου απαιτούμενου αριθμού, είναι δυνατό να λαμβάνονται υπόψη πλεονάζουσες ημέρες της αμέσως προηγούμενης τριετίας.
γ. Οι ημέρες κατά τις οποίες επαγγελματικό πλοίο αναψυχής δεν εκτελεί σύμβαση ναύλωσης και ιδιοχρησιμοποιείται από τον πλοιοκτήτη ή τον εφοπλιστή, σύμφωνα με την περ. (α) της παρ. 1 του άρθρου 15, δεν προσμετρώνται στη συμπλήρωση του ελάχιστου αριθμού ημερών ναύλωσης.
3. Αν μεταβληθεί η πλοιοκτησία ή ο εφοπλισμός, ο νέος πλοιοκτήτης ή ο εφοπλιστής υπεισέρχεται στα δικαιώματα και στις υποχρεώσεις του προηγούμενου πλοιοκτήτη ή εφοπλιστή, ως προς το παρόν άρθρο και στα αντίστοιχα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του άρθρου 4, έναντι της Φορολογικής και Τελωνειακής Αρχής, εφόσον αφορούν στο πλοίο.
4.α. Ο έλεγχος των ημερών ναύλωσης, βάσει του συνόλου που προκύπτει από την ηλεκτρονική εφαρμογή «e-ναυλοσύμφωνο» και από τις εγγραφές των θυρίδων καταχώρισης των Ε.Ε.Π.Σ.Ε.Π.Α., διενεργείται από το αρμόδιοόργανοτου Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ανά τριετία. Το αποτέλεσμα του υπολογισμού, καταχωρίζεταιστο e – Μητρώο Πλοίων.
β. Εάν δεν έχει συμπληρωθεί ο ελάχιστος αριθμός ημερών ναύλωσης, ο πλοιοκτήτης ή ο εφοπλιστής μπορεί, πριν από τη λήξη της τριετίας, να υποβάλει στο αρμόδιοόργανοτου Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αίτηση για χορήγηση κατ` εξαίρεση παράτασης ενός (1) έτους, προκειμένου να συμπληρωθούν οι ελλείπουσες ημέρες ναύλωσης, εφόσον η αδυναμία οφείλεται σε ανωτέρα βία, εξαιρουμένης της κατάσχεσης, ή σε μεγάλης έκτασης μετασκευές ή επισκευές, που έχουν έγκαιρα και εγγράφως γνωστοποιηθεί από τον ενδιαφερόμενο στην οικεία Λιμενική Αρχή και οι οποίες αποδεικνύονται από σχετική βεβαίωση της αρμόδιας Διεύθυνσης του Υπουργείου Ναυτιλίας ή εξουσιοδοτημένου οργανισμού (νηογνώμονα). Η παράταση εγκρίνεται και καταχωρίζεται στο e – Μητρώο Πλοίων, από το αρμόδιοόργανοτου Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Με την εφαρμογή του e-ναυλοσυμφώνου θα πρέπει να γίνεται άμεση καταγραφή των ημερών της ναύλωσης και να μπορεί να βλέπει ο πλοιοκτήτης στην μερίδα του πλοίου του συνοπτική κατάσταση των ναύλων και το σύνολο των ημερών ναύλωσης.
Η παράγραφος 3 αποτελεί αυτούσια μεταφορά του άρθρου 4 παρ. 3 του ν. 4256/2014.
Με τη διάταξη αυτή τυχόν φορολογική ή τελωνειακή υποχρέωση του πλοίου μεταφέρεται και βαρύνει τον υπερθεματιστή που το αποκτά σε πλειστηριασμό. Τέτοια περίπτωση αποτελεί η ατέλεια ΦΠΑ του εκτελωνισμού και των καυσίμων που απολαμβάνει ένα επαγγελματικό σκάφος, η οποία χάνεται σε περίπτωση απώλειας της επαγγελματικής άδειας λόγω μη εκτέλεσης πλόων.
Εξηγούμε το πρόβλημα: Όταν ένα επαγγελματικό σκάφος απωλέσει την άδεια εκτέλεσης πλόων, παύει να καταβάλλει τα τέλη ελλιμενισμού στη μαρίνα με αποτέλεσμα ο Φορέας Διαχείρισης να προχωρά σε νομικά μέτρα που καταλήγουν σε αναγκαστική κατάσχεση. Εάν το σκάφος εκτεθεί σε πλειστηριασμό από τον Φορέα Διαχείρισης της Μαρίνας, τότε ο ΦΠΑ που έχει βεβαιωθεί με πρόστιμα και προσαυξήσεις βαρύνει λόγω της διάταξης αυτής τον υπερθεματιστή, με αποτέλεσμα ουδείς να ενδιαφέρεται στον πλειστηριασμό να αποκτήσει το σκάφος όταν τα βάρη είναι μεγάλα. Έτσι διαιωνίζεται η παραμονή του στην Μαρίνα παρεμποδίζοντας την εκμετάλλευση, καταλαμβάνοντας τη θέση ελλιμενισμού εις βάρος της μαρίνας και άλλων πελατών που θα μπορούσαν να εξυπηρετηθούν και το κυριότερο όλων, προκαλώντας κίνδυνο βύθισης και ρύπανσης. Και βέβαια το Ελληνικό Δημόσιο δεν εισπράττει ποτέ τις βεβαιωμένες οφειλές. Όλοι ζημιώνουν.
Η Ένωση Μαρινών Ελλάδας έχει καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση στο Υπουργείο Ναυτιλίας ώστε η φορολογική και τελωνειακή αρχή να ικανοποιείται για τις οφειλές ΦΠΑ με προνομιακή κατάταξη από το πλειστηρίασμα και οι οφειλές αυτές να μην ακολουθούν το πλοίο.
Υπάρχουν αρκετα επαγγελματικά ιστιοφόρα που είναι αρκετά παλαια και δεν είναι στην προτίμση των τουριστών. Θεωρώ λοιπόν πως οι ελάχιστες ημέρες ναύλωσης πρέπει να μειώνονται περισσότερο στα παλαιότερα σκάφη ειδικά σε αυτά που είναι άνω των 20 ετών καθότι δεν προτειμώνται και δυσκολευονται να βρούν ημέρες ναύλωσης. προτείνω το παρακάτω:
γ. Ο ελάχιστος αριθμός ημερών ναύλωσης μειώνεται για τα πλοία που έχουν συμπληρώσει ηλικία:
γα. πέντε (5) ετών, κατά δέκα τοις εκατό (10%
γβ. δέκα (10) ετών, κατά είκοσι τοις εκατό (20%),
γγ. δεκαπέντε (15) ετών, κατά τριάντα (30%), και
γδ. για όσα έχουν συμπληρώσει τα είκοσι (20) έτη, κατά σαράντα τοις εκατό (40%).
γε. για όσα έχουν συμπληρώσει τα είκοσι (30) έτη, κατά πενήντα τοις εκατό (50%).
Επίσης το πρόστιμο για ελλειπούσες ημέρες απο το Υπουργείο ναυτιλίας θα πρέπει να μειωθεί από τα 100 ευρώ ανά ημέρα (χωρίς πλήρωμα) στα 50 ευρώ καθότι είναι υπέρογκο για πολλούς επαγγελματίες ειδικά εν μέσω κορονοιού και απο 200 ευρώ (με πλήρωμα) στα 100 ευρώ. Επίσης να υπάρχουν άτοκες δόσεις όταν προσδιοριστεί το πρόστιμο (όλο το δημόσιο και οι εφορίες δουλέύουν με 100 δόσεις-εδώ δεν υπάρχει τίποτα) από το Υπουργείο Ναυτιλίας (τουλάχιστον 12 δόσεις) και να υπάρχει extra έκπτωση 20% εάν κάποιος εξοφλήσει άμεσα το πρόστιμο). Επίσης θα πρέπει να υπάρχει ηλεκτρονική εφαρμογή παρακολούθησης των ναύλων ώστε ο πλοιοκτήτης να γνωρίζει ανα πάσα στιγμή πόσες ημέρες του λείπουν και πότε λήγει η τριετία όπως και online εφαρμογή για το έγγραφο παράτασης της τριετίας κατά ένα χρόνο.
Ευχαριστώ πολύ
Η χρήση ωρών είναι άσκοπη και είναι και λάθος.
Π.χ. ένα Ε/Τ πλοίο διενεργεί κυρίως εβδομάδες ναύλωσης. Οι ναύλοι ξεκινούν στις 17.00 και περατώνονται στις 09.00. Συνήθως την ίδια ημέρα που τελειώνει ένας ναύλος στις 09.00 ξεκινάει ο επόμενος στις 17.00
Ο χρόνος αυτός είναι απαραίτητος για την ετοιμασία του πλοίου, και δεν μπορεί να είναι χρόνος εκμετάλλευσης.
Επομένως ένα πλοίο που το ναυλοσύμφωνο αναγράφει π.χ. 7 -14 πρέπει να υπολογιστεί ως ναύλος 7 ημερών και όχι ως ναύλος 7 ημερών μείον 7 ώρες!
Εκτός όμως της ουσία των πραγμάτων είναι πολύ αστείο να γράφεται διάρκεια ναύλου π.χ. 504 ώρες.
Θα αρκούσε ο αριθμός ημερών!
Μπορεί να εφαρμοστεί στα ημερόπλοια, χωρίς ελάχιστο όριο ωρών.
Με την εφαρμογή του e-ναυλοσυμφώνου θα πρέπει να γίνεται άμεση καταγραφή των ημερών της ναύλωσης και να μπορεί να βλέπει ο πλοιοκτήτης στην μερίδα του πλοίου του συνοπτική κατάσταση των ναύλων και το σύνολο των ημερών ναύλωσης.