1. Η σύμβαση ολικής ναύλωσης έχει ως αντικείμενο τη χρήση του επαγγελματικού πλοίου αναψυχής μόνο για την εκτέλεση ταξιδιού αναψυχής αποκλειομένης της ναύλωσής του για άλλο σκοπό που ρυθμίζεται από άλλες διατάξεις του παρόντος νόμου, όπως άθληση, εκπαιδευτικά ταξίδια, συμμετοχή σε αγώνες, εκτέλεση θαλασσίων εκδρομών. Η σύμβαση αποδεικνύεται εγγράφως με την κατάρτιση ναυλοσυμφώνου.
Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, που εκδίδεται ύστερα από γνώμη του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, καθορίζεται υπόδειγμα του ναυλοσυμφώνου στην ελληνική και αγγλική γλώσσα, ο τρόπος θεώρησής του, οι βασικοί του όροι καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια. Οι συμβαλλόμενοι δύνανται ελευθέρως να προσθέτουν οποιοδήποτε άλλο όρο ή συμφωνία, η οποία δεν θα αντιβαίνει στην κείμενη νομοθεσία.
2. α) Το επαγγελματικό πλοίο αναψυχής, όταν είναι ναυλωμένο, πρέπει να είναι εφοδιασμένο με αντίγραφο ναυλοσυμφώνου πριν από τον απόπλου του από το λιμένα αφετηρίας. Το αντίγραφο αυτό θεωρείται από τη Λιμενική Αρχή του ελληνικού λιμένα αφετηρίας κατά τον απόπλου του επαγγελματικού πλοίου αναψυχής, βρίσκεται πάντοτε στο πλοίο και επιδεικνύεται σε κάθε ζήτηση από τις αρμόδιες Αρχές. Θεωρημένο αντίγραφο του ναυλοσύμφωνου αυτού κατατίθεται από τον εκναυλωτή, όπως αυτός προσδιορίζεται στην παρ. 3 του άρθρου 3 του παρόντος, με την υποβολή της εκκαθαριστικής δήλωσης Φ.Π.Α. στην αρμόδια για τη φορολογία του Δ.Ο.Υ. Η κατάθεση αυτή γίνεται και από τον ναυλωτή, εάν υποχρεούται σε υποβολή τέτοιας δήλωσης.
Με τις αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών που προβλέπονται από τις διατάξεις της παραγράφου 7 του άρθρου 32 του Ν. 2648/1998 (ΦΕΚ 238 Α) μπορεί να καθορίζονται οι υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών στις οποίες υποβάλλονται τα αντίγραφα των ναυλοσυμφώνων, καθώς και διαφορετικός τρόπος και χρόνος υποβολής αυτών.
β) Τα ναυλοσύμφωνα φυλάσσονται, με μέριμνα και ευθύνη του εκναυλωτή, επί μία πενταετία από την ημερομηνία θεώρησής τους.
γ) Το επαγγελματικό πλοίο αναψυχής μπορεί, με ειδική άδεια του προϊσταμένου της αρμόδιας Λιμενικής Αρχής, να αποπλεύσει χωρίς επιβάτες, αν απαιτείται να καταπλεύσει σε άλλο λιμένα για παραλαβή επιβατών ή για να επιστρέψει στο λιμένα του μόνιμου ελλιμενισμού του μετά από την οριστική αποβίβαση των επιβατών. Η ειδική αυτή άδεια αναφέρει τους λιμένες προσέγγισης και κοινοποιείται στις οικείες Λιμενικές Αρχές.
δ) Οι διατάξεις της προηγούμενης περίπτωσης γ εφαρμόζονται και για το επαγγελματικό πλοίο αναψυχής, που έχει υποστεί βλάβη και κρίνεται αναγκαίο, από την αρμόδια Λιμενική Αρχή, να μεταβεί σε άλλο λιμένα για επισκευή. Στην περίπτωση αυτή η ειδική άδεια του προϊσταμένου της αρμόδιας Λιμενικής Αρχής αναφέρει και το είδος της βλάβης.
ε) Επιτρέπεται η εκτέλεση ταξιδιών που γίνονται για λογαριασμό του Δημοσίου ή των φορέων του ευρύτερου δημοσίου τομέα, με σκοπό την προβολή του θαλάσσιου τουρισμού ή που γίνονται με σκοπό τη συμμετοχή των πλοίων σε εκθέσεις ή για λόγους επίδειξης των δυνατοτήτων του πλοίου αναψυχής, εντός και εκτός της χώρας όταν πρόκειται για πλοία ειδικών προδιαγραφών.
Η εκτέλεση των ταξιδιών αυτών επιτρέπεται μετά από αίτηση του δικαιούχου και άδεια της αρμόδιας Λιμενικής Αρχής. Στην αίτηση θα αναφέρεται ότι το ταξίδι γίνεται άνευ ναύλου για τους λόγους που αναγράφονται σε αυτήν και εφόσον καλύπτεται από πιστοποιητικά ασφαλείας του πλοίου που είναι σε ισχύ. Τα ταξίδια αυτά σημειώνονται στο Ε.Ε.Π.Σ.Ε.Π.Α. και κατά τον απόπλου του πλοίου σημειώνεται στη στήλη παρατηρήσων του ίδιου εντύπου ο λιμένας προορισμού του πλοίου.
3. Ως λιμένας αφετηρίας και ελέγχου της σύμβασης ολικής ναύλωσης, στις περιπτώσεις που πραγματοποιείται έναρξη του ταξιδιού στην αλλοδαπή, θεωρείται ο πρώτος ελληνικός λιμένας στον οποίο προσεγγίζει το επαγγελματικό πλοίο αναψυχής.
4. Πριν από τον απόπλου, ο πλοίαρχος ή ο κυβερνήτης επαγγελματικού πλοίου αναψυχής είναι υποχρεωμένος να καταθέτει στη Λιμενική Αρχή του λιμένα αφετηρίας ονομαστικές καταστάσεις πληρώματος και επιβατών, αντίγραφα των οποίων, θεωρημένα από την ίδια Αρχή, πρέπει να φέρει κατά τη διάρκεια του ταξιδιού μαζί με τα λοιπά έγγραφα και τα πρωτότυπα δημόσια αποδεικτικά ταυτοπροσωπίας των επιβαινόντων.
Επίσης υποχρεούται να επιδεικνύει στην αρμόδια Λιμενική Αρχή, κατά την λήψη της σχετικής άδειας απόπλου, ταυτότητα, διαβατήριο ή άλλο ικανό δημόσιο αποδεικτικό από το οποίο να πιστοποιείται η ταυτοπροσωπία καθενός από τους επιβάτες. Αν κατά τη διάρκεια της ναύλωσης επέλθει μερική μεταβολή στην κατάσταση επιβαινόντων, ο πλοίαρχος ή ο κυβερνήτης υποβάλει για θεώρηση νέα κατάσταση στην αρμόδια Λιμενική Αρχή. Στην περίπτωση αυτή, τα αποδεικτικά της ταυτοπροσωπίας επιβατών θα προσκομίζονται κατά την θεώρηση της νέας κατάστασης επιβατών καθώς και σε κάθε μεταγενέστερη τροποποίησή της. Η ολική μεταβολή της κατάστασης επιβαινόντων απαγορεύεται και ισοδυναμεί με τερματισμό της τρέχουσας ναύλωσης.
5. Το Ε.Ε.Π.Σ.Ε.Π.Α. χορηγείται από τη Λιμενική Αρχή, σε λιμένα αρμοδιότητας της οποίας είναι ελλιμενισμένο το πλοίο κατά την εγγραφή του στο Μητρώο Επαγγελματικών Πλοίων Αναψυχής. Η αντικατάσταση του Ε.Ε.Π.Σ.Ε.Π.Α., όταν έχουν συμπληρωθεί οι θυρίδες του, μπορεί να γίνει από οποιαδήποτε Λιμενική Αρχή στην περιοχή αρμοδιότητας της οποίας βρίσκεται το πλοίο. Σε αυτή τη περίπτωση επιδεικνύονται στη Λιμενική Αρχή τα πρωτότυπα ναυτιλιακά έγγραφα του επαγγελματικού πλοίου αναψυχής καθώς και το συμπληρωμένο Ε.Ε.Π.Σ.Ε.Π.Α. Η Λιμενική Αρχή πραγματοποιεί έγγραφη σημείωση στην πρώτη σελίδα του επόμενου Ε.Ε.Π.Σ.Ε.Π.Α. με την ημερομηνία χορήγησής του και το αριθμεί ανάλογα (2ο, 3ο κτλ).
Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου καθορίζεται το αντίτιμο του εντύπου του Ε.Ε.Π.Σ.Ε.Π.Α., που αποτελεί έσοδο του έσοδο του κρατικού προϋπολογισμού, ο τύπος του, τα στοιχεία που αναγράφονται, η ισχύς, η διαδικασία αντικατάστασής του σε περίπτωση απώλειας, τα θέματα ελέγχου και θεώρησής του και κάθε λεπτομέρεια.