1.α. Τα χαρακτηρισμένα ως ναυταθλητικά σκάφη, κάθε τύπου ιστιοφόρα ή κωπήλατα, τα οποία ανήκουν στους αναγνωρισμένους ναυτικούς Ομίλους ή ναυτικά σωματεία ή σε μέλη τούτων καταχωρισμένα στα μητρώα αυτών και προοριζόμενα είτε για την προπόνηση των ναυταθλητών, είτε για την συμμετοχή σε αγώνες και φέροντα την ελληνική σημαία απαλλάσσονται της φορολογίας που επιβάλλεται σε ιδιωτικά πλοία αναψυχής βάσει του ν.27/1975 (Α’ 77).
β. Για το χαρακτηρισμό σκάφους ως ναυταθλητικού, απαιτείται, έγγραφη βεβαίωση του οικείου ναυτικού ομίλου, ή σωματείου, εγκεκριμένη από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, από την οποία να προκύπτει ότι χρησιμοποιείται για εξάσκηση μέλους και συμμετοχή σε ναυτικούς αγώνες.
2. Η διενέργεια θαλάσσιας ερασιτεχνικής αλιείας από τους επιβαίνοντες των πλοίων αναψυχής επιτρέπεται χωρίς να απαιτείται ο εφοδιασμός του πλοίου ή των επιβαινόντων με αντίστοιχες άδειες ερασιτεχνικής αλιείας.
Οι διατάξεις του άρθρου 6 του π.δ. 373/1985 (Α’ 131) δεν εφαρμόζονται στα πλοία αναψυχής για τα οποία δεν απαιτείται εφεξής ο εφοδιασμός με ερασιτεχνική άδεια αλιείας.
3. Οι επιβάτες των πλοίων αναψυχής μπορούν να πραγματοποιούν ερασιτεχνικές καταδύσεις αναψυχής, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις της ισχύουσας νομοθεσίας.
4. α. Η μετακίνηση και κυκλοφορία των πλοίων αναψυχής, των επιβατηγών πλοίων και των μικρών σκαφών των Κεφαλαίων Γ, Δ και Ε του παρόντος νόμου καθώς και των μικρών σκαφών ή άλλων θαλάσσιων μέσων αναψυχής τα οποία θεωρούνται ταχύπλοα, σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς λιμένα, επιτρέπεται μόνον αν αυτά είναι ασφαλισμένα. Ειδικότερα:
αα. Πλοία με ολική χωρητικότητα ίση ή μεγαλύτερη των 300 gt υποχρεούνται να διαθέτουν ασφάλιση σε ισχύ σύμφωνα με τις διαταξεις του πδ 6/2012 (Α’ 7).
ββ. Πλοία με ολική χωρητικότητα μικρότερη των 300 gt υποχρεούνται να είναι ασφαλισμένα για:
(i) Αστική ευθύνη για σωματικές βλάβες ή θάνατο επιβαινόντων και τρίτων από πρόσκρουση, σύγκρουση, ναυάγιο ή οποιαδήποτε άλλη αιτία. Το ασφαλιστικό ποσό καθορίζεται σε πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ ανά επιβάτη και δεν μπορεί να είναι κατώτερο από πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ ανά συμβάν.
(ii) Αστική ευθύνη για υλικές ζημίες επιβαινόντων και τρίτων από πρόσκρουση, σύγκρουση, ναυάγιο ή οποιαδήποτε άλλη αιτία. Το ασφαλιστικό ποσό καθορίζεται σε εκατό πενήντα χιλιάδες (150.000) ευρώ.
(iii) Πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης. Τo ασφαλιστικό ποσό καθορίζεται σε εκατό πενήντα χιλιάδες (150.000) ευρώ.
β. Το ασφαλιστήριο συμβόλαιο καταρτίζεται στην ελληνική ή αγγλική γλώσσα.
γ. Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου μπορεί να αναπροσαρμόζεται το ύψος των ανωτέρω ασφαλιστικών ποσών, να καθορίζονται ασφαλιστικά ποσά αναλόγως της μεταφορικής ικανότητας του πλοίου και να ρυθμίζεται κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια.
δ. Τα επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια, εφόσον προεκτείνουν το ταξίδι τους και σε λιμένες της αλλοδαπής και μεταφέρουν πάνω από δώδεκα (12) επιβάτες, υπάγονται ως προς την υποχρέωση και τα ποσά ασφάλισης στις διατάξεις του Κανονισμού (EK) 392/2009 σχετικά με την ευθύνη των μεταφορέων που εκτελούν θαλάσσιες μεταφορές επιβατών, σε περίπτωση ατυχήματος και της Σύμβασης των Αθηνών σχετικά με τη θαλάσσια Μεταφορά Επιβατών και των Αποσκευών τους, όπως ισχύει.
5. Πλοία αναψυχής, τα οποία είναι υπόχρεα σε συμμόρφωση με τις απαιτήσεις του Διεθνούς Κώδικα Ασφαλούς Διαχείρισης (ISM CODE), του Κανονισμού (ΕΚ) 725/2004 για τη βελτίωση της Ασφάλειας Πλοίων και Λιμενικών Εγκαταστάσεων (ISPS CODE) και της Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας (MLC 2006), πρέπει να είναι εφοδιασμένα με τα αντίστοιχα πιστοποιητικά και να τηρούν τις διατάξεις της σχετικής νομοθεσίας.
6. Επιτρέπεται η απομάκρυνση με κάθε πρόσφορο τρόπο εγκαταλελειμμένων πλοίων αναψυχής και ναυαγίων από τη χερσαία και τη θαλάσσια ζώνη χωροθετημένων και αδειοδοτημένων τουριστικών λιμένων και η μεταφορά και εναπόθεσή τους σε χερσαίο φυλασσόμενο χώρο, μετά από απόφαση του φορέα διαχείρισης του τουριστικού λιμένα η οποία κοινοποιείται στην οικεία Λιμενική Αρχή.
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Τουρισμού και Ναυτιλίας και Αιγαίου καθορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις, η διαδικασία και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου.
7. Επιτρέπεται η εκναύλωση κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 3 του παρόντος νόμου προκειμένου για πλοίο αναψυχής για το οποίο έχει συναφθεί χρηματοδοτική μίσθωση.
8. Ο πλοιοκτήτης ή ο εφοπλιστής ή ο ιδιοκτήτης καθώς και ο πλοίαρχος ή ο κυβερνήτης που αναφέρονται στον παρόντα νόμο μπορούν να ενεργούν πράξεις που αναφέρονται σε αυτόν και με νόμιμα εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπο.