Αρχική Δεσποζόμενα και αδέσποτα ζώα συντροφιάςΆρθρο 7 Διοργάνωση εκθέσεων με ζώα συντροφιάςΣχόλιο του χρήστη Γιώργος Κοτίνης | 15 Απριλίου 2011, 00:49
Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Διαβάζω με έκπληξη σχόλια ατόμων που βρίσκονται στο χώρο της οργανωμένης κυνοφιλίας μεγάλο χρονικό διάστημα, και θλίβομαι βαθύτατα τόσο από την άγνοια τους όσο και για τις ψευδείς πληροφορίες που ανερυθρίαστα και εν γνώσει τους διοχετεύουν στον τύπο και φυσικά στα πλαίσια της διαβούλευσης για το προτεινόμενο νομοσχέδιο. Η αλήθεια απέχει παρασάγγας από τις απόψεις αυτών των ατόμων. Ως επιστήμονας και ακαδημαϊκός, διδάχτηκα από τη πρώτη στιγμή να προσεγγίζω θέματα κοινού ενδιαφέροντος, όχι με βάση το συναισθηματισμό ή τις προτιμήσεις μου, αλλά με ανάλυση των δεδομένων που υπάρχουν διαθέσιμα. Το ίδιο χρειάζεται και για να τεκμηριωθούν θέσεις φυσικά. Ως ζωόφιλος και ιδιαίτερα λάτρης των σκυλιών από τη παιδική μου ηλικία, έμαθα να αγαπώ και να προστατεύω τα σκυλιά μου από κάθε κίνδυνο. Το ίδιο κάνουν και αυτά για μένα, μεταξύ άλλων. Ιστορικό Στις 8 Μαΐου 1979, η κοινοβουλευτική ομάδα του Συμβουλίου της Ευρώπης (Council of Europe), πρότεινε να οριστεί μια διακυβερνητική επιτροπή “ειδικών” που θα διοργάνωνε ένα ευρωπαϊκό συνέδριο, το οποίο, μεταξύ άλλων στόχευε το εμπόριο αλλά και τον πληθυσμό των κατοικίδιων ζώων στην Ευρώπη. Το όργανο αυτό του οποίου συμπτωματικά προεδρεύει η Τουρκία αυτή τη περίοδο, ουδεμία σχέση έχει με την Ευρωπαϊκή Ένωση, οι δε συμβάσεις αυτού, δεν δεσμεύουν την Ε.Ε. παρά μόνο τα μέλη που τις υπογράφουν, όπως φυσικά ισχύει για όλες τις διεθνείς συμβάσεις, όπως π.χ. αυτή για το Δίκαιο της Θάλασσας κ.λ.π. Στις 6 Ιουνίου 1986, η επιτροπή αυτή παρέδωσε ένα προσχέδιο. Μια επιτροπή στα πλαίσια συνεδρίου “ειδικών” που όμως ορίστηκε ad hoc (European Convention for the Protection of Pet Animals) από συγκεκριμένα μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης, παρέδωσε προς ψήφιση στις 13 Νοεμβρίου 1987, στο Στρασβούργο της Γαλλίας, ένα κείμενο προς υπογραφή. Το κείμενο αυτό http://conventions.coe.int/treaty/en/Treaties/Html/125.htm έσπευσε να το υπογράψει η Ελλάδα, χωρίς φυσικά να ζητηθεί η γνώμη εμπειρογνωμόνων ή ειδικών επί των επιμέρους θεμάτων. Ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο το 1992, περιέπεσε όμως ως νόμος σε αχρηστία αφού δεν εφαρμόστηκε ποτέ. Αντίθετα με την Ελλάδα, χώρες με μακρά παράδοση στην οργανωμένη κυνοφιλία διατύπωσαν επιφυλάξεις επί των άρθρων που άπτονταν της ωτεκτομής και της κοπής της ουράς και είτε υπέγραψαν εξαιρώντας συγκεκριμένα άρθρα όπως το άρθρο 10, είτε δεν υπέγραψαν τη συνθήκη μέχρι και σήμερα, είτε κατά την ενσωμάτωση στο εθνικό τους δίκαιο εξαίρεσαν κάποιες φυλές, κατά κανόνα τις εργασιακές φυλές όπου παραδοσιακά γινόταν αυτό http://conventions.coe.int/treaty/Commun/ChercheSig.asp?NT=125&CM=&DF=&CL=ENG Παρούσα κατάσταση Αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη, από τις 48 χώρες, η απαγόρευση ισχύει σε 16 χώρες. Σε έξι μόνο από αυτές απαγορεύεται πλήρως η έκθεση σκύλων με κομμένη ουρά και αυτιά, ενώ στις υπόλοιπες, είτε επιτρέπεται πλήρως, είτε επιτρέπεται για ζώα που γεννήθηκαν ή εισήχθησαν από χώρες που αυτό επιτρέπεται http://www.cdb.org/euro.htm Βιοηθική Επειδή κάθε νομικό πλαίσιο για την προστασία των ζώων και στη συγκεκριμένη περίπτωση των κατοικίδιων σκύλων πρέπει να λαμβάνει υπ’ όψιν του πολλές διαφορετικές παραμέτρους, θα πρέπει να αναφερθεί ότι: Οι σκύλοι ανήκουν σε ομάδα θηλαστικών που γεννιούνται με ατελές νευρικό σύστημα. Τις πρώτες μέρες της ζωής τους, τα κουτάβια είναι τυφλά, κουφά και δεν αισθάνονται πόνο. Ο καθηγητής και διευθυντής της χειρουργικής κτηνιατρικής κλινικής του Πανεπιστημίου Justus-Lieberg, Prof. Dr. R. Fritsch, ερωτηθείς να γνωμοδοτήσει στον Γερμανικό Κυνολογικό Όμιλο, διατύπωσε ευθαρσώς ότι ο τομή της ουράς σε συγκεκριμένες φυλές αποτελεί πρόληψη και προστατεύει από μελλοντικούς τραυματισμούς, χωρίς τα κουτάβια να αισθάνονται πόνο http://www.cdb.org/vets/fritsch.htm Εδώ θα πρέπει να αναφερθεί η δυνατότητα τομής της ουράς με περίδεση (σταματά η αιμάτωση του μέλους και απορρίπτεται πλέον από τον οργανισμό) και όχι με χειρουργική επέμβαση, η οποία σύμφωνα ακόμα και με το προαναφερθέν κείμενο της συνθήκης που υπέγραψε η χώρα μας, δεν χρειάζεται να γίνει καν από κτηνίατρο αλλά από έμπειρο ή κατάλληλο γι αυτό το σκοπό (σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο της κάθε χώρας μέλους) άτομο. Θα πρέπει να επισημανθεί, ότι σκοπός του νομικού πλαισίου είναι να προστατεύσει τα κατοικίδια από άσκοπο πόνο και να προστατευθεί η ευζωία τους. Οι G. Diesel, D. Pfeiffer, S. Crispin, D. Brodbelt, στο άρθρο τους “Risk factors for tail injuries in dogs in Great Britain” (Veterinary Record (2010) 166, xx-xx doi: 10.1136/vr.b4880) προϊόν της μεγαλύτερης ιατρικής έρευνας που έγινε στο Η.Β. καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η τομή της ουράς αποτελεί (όπως αναμενόταν) σημαντικό μέτρο πρόληψης τραυματισμών. Προς το παρόν δεν υπάρχει καμία επιστημονική έρευνα που να αντικρούει τα παραπάνω. Η Παγκόσμια Κυνολογική Ομοσποδία (FCI) διαθέτει ομάδα εξειδικευμένων κτηνιάτρων οι οποίοι και γνωμοδοτούν για τις αλλαγές στα πρότυπα φυλών με γνώμονα τις επιδράσεις αυτών στην υγεία και ευζωία κάθε φυλής σκύλων. Ποτέ μέχρι τώρα δεν διατυπώθηκε αντίρρηση ή οιασδήποτε φύσεως ένσταση από αυτή την επιτροπή για αυτού του τύπου τις επεμβάσεις. Είναι σαφές λοιπόν ότι για τις εργασιακές φυλές, αποτελούν πρόληψη και όχι αισθητική επέμβαση. Δυσάρεστες εμπειρίες εκτροφέων και ιδιοκτητών φυλών που παραδοσιακά γίνεται τομή της ουράς, αυξάνονται από χώρες που ισχύουν τέτοιες απαγορεύσεις. Επιπτώσεις Η ψήφιση των συγκεκριμένων άρθρων θα προκαλέσει επιπτώσεις στη χώρα μας σε πολλά επίπεδα. Όσον αφορά το σκέλος του εκθεσιακού τουρισμού κυνοφιλικών εκθέσεων, η χώρα μας ήδη μειονεκτεί. Παρότι το μερίδιο συμμετοχής στην συνολική εικόνα τουρισμού εκθέσεων και συνεδρίων στη χώρα μας δεν είναι μεγάλο, δεν είναι ωστόσο αμελητέο. Η γεωγραφική της θέση και η ανάγκη μετακίνησης με αεροπορικές και ναυτιλιακές εταιρείες, καθιστούν το κόστος μετακίνησης των εκθετών ιδιαίτερα υψηλό σε σχέση με άλλες ανταγωνιστικές χώρες. Η γειτονική Βουλγαρία, η Κύπρος, η Ιταλία, η Σερβία, το Μαυροβούνιο κ.λ.π. χωρίς τέτοιου είδους περιορισμούς στις εκθέσεις, απολαμβάνουν κάποιες χιλιάδες τουριστών, εσωτερικού και εισερχόμενου τουρισμού από διάφορες χώρες της Ευρώπης. Η εισροή συναλλάγματος είναι σεβαστή, αφού οι εκθέτες είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν premium τιμές ανά κλίνη, ειδικά σε σχέση με τους τουρίστες θερινών διακοπών. Επί τούτου διεξάγεται έρευνα από επιστημονική ομάδα της ΑΣΤΕ Ρόδου τα συμπεράσματα της οποίας θα ανακοινωθούν σε προσεχές επιστημονικό συνέδριο τουρισμού. Θα πρέπει να επισημανθεί επίσης η πρόθεση κυνοφιλικών ομίλων να διοργανώσουν πανευρωπαϊκές εκθέσεις και παγκόσμια πρωταθλήματα. Η απαγόρευση επίδειξης σκύλων προερχόμενων από χώρες που αυτό γίνεται νόμιμα, αποτελεί τροχοπέδη, τόσο στην υποψηφιότητα όσο φυσικά και στην επιτυχία της έκθεσης. Όσον αφορά τις επιπτώσεις στο ίδιο το αντικείμενο προστασίας του υπό ψήφιση νόμου, δηλαδή τα σκυλιά εκθέσεων αναπαραγωγής και εργασίας, η απαγόρευση συμμετοχής τους σε εκθέσεις θα προκαλέσει επικίνδυνο περιορισμό της διαθέσιμης δεξαμενής γενετικού υλικού, ηθική και οικονομική βλάβη των εκθετών και εκτροφέων, και ουσιαστικά τιμωρία του ίδιου του σκύλου αφού ανεξαρτήτως των προτερημάτων υγείας, χαρακτήρα, εργασίας και μορφολογίας που έχει, δεν θα μπορέσει ποτέ να τα επιδείξει προς αξιολόγηση. Συμπερασματικά, Σύμφωνα με όλα τα προαναφερθέντα, ο αποκλεισμός από εκθέσεις σκύλων με τομή ουράς ή ωτεκτομή δεν πρόκειται να συμβάλει στην ευζωία ή τη βελτίωση της υγείας των κατοικίδιων στην Ελλάδα, αντίθετα θα έχει ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις. Ο νόμος θα πρέπει να προβλέπει την ενέργεια τέτοιων επεμβάσεων από ειδικούς, την ιατρική επίβλεψη του ζώου και σαφώς την εξαίρεση των εργασιακών φυλών, με σκοπό την προφύλαξη τους. Επίσης δεν μπορεί να αποκλείσει από τις εκθέσεις σκυλιά που σύμφωνα με ιατρική γνωμάτευση για λόγους υγείας υπέστησαν τομή της ουράς ή ωτεκτομή, σκυλιά που υποβλήθηκαν σε επεμβάσεις πριν απο την ψήφιση του νόμου καθώς και όσα προέρχονται από χώρες στις οποίες νόμιμα γίνονται τέτοιες επεμβάσεις. Εν κατακλείδι, η παράγραφος 4 του άρθρου 7 θα πρέπει να απαλειφθεί. Ο εκτροφέας, ασχέτως χώρας διαμονής ή προέλευσης, θα πρέπει να διατηρεί το δικαίωμα να αποφασίσει, ασχέτως με το αν θα ασκήσει αυτό το δικαίωμα. Γιώργος Κοτίνης M.Sc. PhD cand. Boxer dei Cavalieri di Rodi