Αρχική Ελληνικός Γεωργικός Οργανισμός - ΔήμητραΆρθρο 13 Εθνική Πολιτική Εφαρμοσμένης Αγροτικής ΈρευναςΣχόλιο του χρήστη ΜΠΟΚΑΡΗΣ ΝΙΚΟΣ | 17 Σεπτεμβρίου 2011, 19:45
Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Στο αρθρο 13 ¨Εθνική Πολιτική Εφαρμοσμένης Αγροτικής Έρευνας" γίνεται αποσπασματική αναφορά στη Δασική Έρευνα, την ύπαρξη της οποίας από οτι φαίνεται ο νομοθέτης την περιορίζει, στα πλαίσια της Αγροτικής Ερευνας, θεωρώντας την τμήμα αυτής, ενώ και στην ουsία της επιστημονικής της εκτασης, την περιορίζει (αντιεπιστημονικά και χωρίς γνώση του αντικειμένου της) στο πλάισιο μόνο των τεχνιτών αναδασώσεων. Θα έπρεπε το θέμα της Δασικής Έρευνας και συνεπώς της λειτουργίας των δύο Δασικών Ερευνητικών Ιδρυμάτων (Θεσσαλονίκης και Αθήνας) τα οποία λειτουργούν και παραγουν έργο, να αντιμετωπίσθεί με διαφορετικό τρόπο, στο πλάισιο της ενταξης τους στο Υπουργειο Περιβάλλοντος. Με τον τρόπο που γίνεται η μεταφορά και η ενσωμάτωση των δυο ιδρυμάτων και τις αποσπασματικές και χωρίς σχέδιο επιλογές αποκόπτεται η δασική έρευνα από τη δασική πράξη. Η Δασική Έρευνα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη δασική Διοίκηση (ουσιαστικά αυτήν εξυπηρετεί) με την οποία και ακολουθεί κοινή πορεία από το έτος 1913, οπότε οργανώθηκαν και λειτούργησαν με βάση τα αυστριακά πρότυπα. Συγκεκριμένα, το Ινστιτούτο Δασικών Ερευνών (ΙΔΕ) Θεσσαλονίκης και το Ινστιτούτο Μεσογειακών Δασικών Οικοσυστημάτων & Τεχνολογίας Δασικών Προϊόντων (ΙΜΔΟ&ΤΔΠ) Αθηνών, επιτελούν ερευνητικό έργο ζωτικής σημασίας για την άσκηση μίας ολοκληρωμένης και επιστημονικά τεκμηριωμένης δασικής πολιτικής για τη χώρα. Θεωρούμε ότι με την ένταξη των δύο δασικών ερευνητικών ινστιτούτων στο πλάισιο της γεωργικής ερευνας χωρίς λειτουργική και πολιτική συνάρτηση με το Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, (στο οποίο υπάγεται η Δασική πολιτική και εποπτεύεται η δασική διοίκηση) κινδυνεύει να χαθεί ένα τεράστιο επιστημονικό κεφάλαιο, με διεθνή προβολή και σημασία για την προστασία και ανάπτυξη του δασικού μας πλούτου. Η Πανελλήνια Ενωση Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων γνωρίζοντας τη σημασία που έχει (ιδιαίτερα μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές των τελευταίων ετών ) η δασική έρευνα για τη δασική πράξη, έχουν ζητήσει την ενίσχυση αυτής της επιστημονικής σχέσης και την ουσιαστική αξιοποίησή της, με την υπαγωγή των δύο δασικών ιδρυμάτων, άμεσα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, το οποίο ασκεί και τη δασική πολιτική στη χώρα μας με απόφαση αυτής της Κυβέρνησης. .Επειδή σκοπός της πρότασης μας είναι να συνεχιστεί το έργο και η προσφορά των δύο ιδρυμάτων στα πλαίσια ενός σύγχρονου, αποτελεσματικού και οικονομικού μοντέλου λειτουργίας τους και χωρίς διάθεση αντιπαράθεσης με την προσπάθεια εξορθολογισμού της λειτουργίας αναλόγων δομών, η πρότασή μας θα μπορούσε να υλοποιηθεί με δύο πιθανά σενάρια τα οποία και ζητάμε να συζητηθούν από τους αρμόδιους Υπουργούς: Α) Σύσταση ενός ΕΘΝΙΚΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ, με τη μορφή Νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου, το οποίο συνενώνει ως λειτουργικά αυτοτελή ινστιτούτα φορείς περιβαλλοντικής έρευνας και πολιτικής: - Εθνικό Κέντρο Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (εποπτευόμενο από το ΥΠΕΚΑ). - Ινστιτούτο Δασικών Ερευνών (ΙΔΕ), το οποίο αποσπάται από το Εθνικό Ίδρυμα Αγροτικής Έρευνας (εποπτευόμενο από το ΥΠΑΑΤ). - Ινστιτούτο Μεσογειακών Δασικών Οικοσυστημάτων (ΙΜΔΟ) & Τεχνολογίας Δασικών Προϊόντων, το οποίο αποσπάται από το Εθνικό Ίδρυμα Αγροτικής Έρευνας (εποπτευόμενο από το ΥΠΑΑΤ). - και ενδεχομένως και άλλο ινστιτούτο του ΕΘΙΑΓΕ ή και άλλων υπουργείων - φορέων με συναφή, προς τις αρμοδιότητες του ΥΠΕΚΑ, αντικείμενα. Ήδη το Εθνικό Κέντρο Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης συνεχίζει να λειτουργεί υπό την εποπτεία του ΥΠΕΚΑ και θα μπορούσε να αποτελέσει την ¨ομπρέλα ¨για την πρόταση αυτή . Β) Μεταφορά – ενσωμάτωση του Ι.Δ.Ε και Ι.Μ.Δ.Ο & Τ.Δ.Π από το ΕΘ.Ι.Α.Γ.Ε στην Ειδική Γραμματεία Δασών του ΥΠ.Ε.Κ.Α με τη μορφή ανεξάρτητων ερευνητικών ινστιτούτων (όπως αυτό προβλέπεται από το νόμο 3653/2008 αρθ.33 "Θεσμικό πλαίσιο έρευνας και τεχνολογίας και άλλες διατάξεις", ή ένταξη τους άμεσα στο νέο οργανόγραμμα της ειδικής Γραμματείας Δασών -ΥΠΕΚΑ Η σηζήτηση και πιθανά η υλοποίηση μίας απο τις παραπάνω λύσης θα συμβάλλει στο συντονισμό της πολύτιμης επιστημονικής έρευνας (που ήδη διεξάγεται για το περιβάλλον) και η περαιτέρω ανάπτυξή της. Επιπρόσθετα με τη λειτουργία των δύο ιδρυμάτων υπό τη μορφή που προτείνουμε θα οργανώσει και θα συστηματοποιήσει την επεξεργασία της περιβαλλοντικής πληροφορίας, τη διατύπωση προτάσεων και την υποστήριξη της Πολιτείας στη διαμόρφωση εθνικής πολιτικής για το περιβάλλον και την αειφόρο ανάπτυξη και θα συμβάλει στην αξιολόγηση των περιβαλλοντικών πολιτικών, την παρακολούθηση της εφαρμογής του κοινοτικού περιβαλλοντικού δικαίου από τη χώρα μας, την αξιολόγηση προγραμμάτων και μέτρων και την ευρεία διάδοση της περιβαλλοντικής πληροφορίας προς το σύνολο της κοινωνίας. Σε διαφορετική περίπτωση η διεξαγωγή δασικής έρευνας αποσπασματικά και έξω από το φυσικό της χώρο στα γεωργικά ερευνητικά ιδρύματα, τη στιγμή που δεν θα συνδέεται ούτε θα υποστηρίζει τη δασική πολιτική που ασκείται από άλλο Υπουργείο, .θα οδηγήσει σε σταδιακή υποβάθμιση, τη στιγμή που χρήζει θωράκισης , ενίσχυσης και συντονισμού από ένα φορέα (Υπουργείο).