Αρχική Υγιεινή και ασφάλεια τροφίμων και ζωοτροφώνΆρθρο 44: Τροποποίηση διατάξεων του ν. 4061/2012 «Διαχείριση και προστασία ακινήτων Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων – Ρύθμιση εμπραγμάτων δικαιωμάτων και λοιπές διατάξεις» (Α΄66)Σχόλιο του χρήστη Κόκουρας Γιάννης | 5 Φεβρουαρίου 2013, 15:27
Η Ομοσπονδία κτηνοτρόφων Περιφέρειας Θεσσαλίας και ο Κόκουρας Γιάννης (Τεχνικός σύμβουλος της Ομοσπονδίας) σας παραθέτουμε τις παρακάτω παρατηρήσεις για τον Νόμο 4061/2012 : Βασικό κομμάτι είναι να φύγουν οι εποικιστικές και δημόσιες εκτάσεις από τα Δασαρχεία (διαγραφή από το άρθρο 1 παρ. 3 των δάση, δασικές ή αναδασωτέες εκτάσεις) γιατί δεν θα μπορούμε να δηλώσουμε εκτάσεις στο ΟΣΔΕ για τις επιδοτήσεις και πιο συγκεκριμένα: 1 Σύμφωνα με τις διευκρινίσεις του Ν. 4061/2012 με ΑΔΑ:Β49ΨΒ-04Ρ στο Ι Πεδίο Εφαρμογής του Νόμου ζητάμε: α. Να διαχειρίζονται τις δασικές επικοιστικές εκτάσεις οι Δ/νσεις Πολιτικής Γης όπως γίνονταν μέχρι σήμερα. β. Να μην καταργηθεί η εποικιστική νομοθεσία και οι χαρακτηρισμοί που δόθηκαν από τις Επιτροπές Απαλλοτριώσεων (γενολίβαδο,χέρσα, χερσολίβαδο, ορεινή βοσκή κτλ) να δεσμεύουν την χρήση των ακινήτων αυτών. 2 Τα εποικιστικά λιβάδια καθώς και οι χαρακτηρισμένες εκτάσεις (γενολίβαδο,χέρσα, χερσολίβαδο, ορεινή βοσκή κτλ) σε διανομές να διαχειρίζονται από τις Δ/νσεις Πολιτικής Γης. Σε αυτές τις εκτάσεις να μην επεμβαίνει το Δασαρχείο καθώς εδώ και παρα πολλά χρόνια χρησιμοποιούνται από τους κτηνοτρόφους για την βοσκή των ζώων. Σε αυτές τις εκτάσεις να μην μπορούν να γίνουν επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, βιομηχανίες – βιοτεχνίες και ξενοδοχειακές μονάδες παρά μόνο μετά από ομόφωνη γνώμη των αποκατεστημένων κτηνοτρόφων (όχι πλειοψηφία).Αυτό θα πρέπει να έχει αναδρομική ισχύ από την εφαρμογή του Ν. 4061. Γενικά μπορούμε να πούμε ότι το προηγούμενο καθεστώς Ν. 3147/2003 λειτουργούσε ευεργετικά για τους κτηνοτρόφους. 3 Να γίνει οριοθέτηση όλων των λιβαδιών και όλων των εκτάσεων του Δημοσίου που είναι για βοσκή ζώων. Έχουμε πάρα πολλές φορές ερωτηθεί ποιες είναι οι προτάσεις μας για την νέα ΚΑΠ. Για να απαντηθεί αυτό το ερώτημα πρέπει πρώτα να γίνει η οριοθέτηση των βοσκοτόπων αφού είναι η βασική παράμετρος στην νέα ΚΑΠ. Αν δεν ξέρουμε πόσο βοσκότοπο έχουμε πως θα γίνει ο καταμερισμός των επιδοτήσεων; 4 Σύμφωνα με τον νόμο 4061 για να μπεί κάποιος κτηνοτρόφος σε αυτές τις εκτάσεις θα πρέπει να κάνει τοπογραφικό και να το στείλει στο Υπουργείο Αγροτικλής Ανάπτυξης. Στην συνέχεια το Υπουργείο λαμβάνωντας τις απόψεις από Δασαρχείο, Αρχαιολογίες, Περιφερειακό συμβούλιο και πολεοδομία προχωράει σε ανοικτή δημοπρασία στην Αθήνα. Υπάρχουν οι εξής πρατηρήσεις : α. Οι κτηνοτρόφοι που θα ακολουθήσουν την παραπάνω διαδικασία θα πληρώσουν από την τσέπη τους τοπογραφικό διάγραμμα χωρίς να ξέρουν αν θα είναι πλειοδότες στην δημοπρασία. β. Οι κτηνοτρόφοι που ακολούθησαν την παραπάνω διαδικασία σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις οι εκτάσεις που περιέλαβαν στο τοπογραφικό χαρακτηρίστηκαν δασικές με αποτέλεσμα να αποριφθούν οι αιτήσεις τους. γ. Υπήρξε περίπτωση όπου κτηνοτρόφος που ενοικίαζε έκταση έναντι αντιτίμου από την Δ/νση Πολιτικής Γης εδώ και αρκετά χρόνια ακολούθησε την παραπάνω διαδικασία, το Δασαρχείο χαρακτήρισε την έκταση δασική με αποτέλεσμα το Υπουργείο να απορίψει την αίτησή του. Στην συνέχεια το Δασαρχείο βάση του άρθρου 103 του Ν.Δ. 86/1969 έκρινε ότι αυτού του είδους τις δασικές εκτάσεις τις διαχειρίζεται ο οικίος Δήμος ο οποίος προχώρησε σε δημοπρασία αυτής της έκτασης. Εν ολίγης εκεί που το Δημόσιο εισέπρατε λεφτά ενοικιάζοντας την έκταση τώρα θα τα εισπράτει ο εκάστοτε Δήμος. δ. Οι κτηνοτρόφοι πρέπει να κατέβουν στην Αθήνα για να συμμετέχουν στην δημοπρασία ξέρωντας όλοι ότι η εργασίας τους είναι 365 ημέρες τον χρόνο και πρέπει να αφήσουν τα κοπάδια τους. 5 Κηρύσοντας το Δασαρχείο όλα τα εποικιστικά λιβάδια ως δασικά διέπονται από τους αντίστοιχους νόμους. Τουτέστιν αν σε ένα λιβάδι 5.000 στρ. καεί ένα τμήμα του (περίπου 2.500στρ.) η καμμένη περιοχή κηρύσεται αναδασωτέα με αποτέλεσμα οι κτηνοτρόφοι να μην μπορούν να βοσκήσουν εκεί. Φανταστείται τα κοπάδια των κτηνοτρόφων να βόσκουν σε μία τέτοια περίπτωση στην μισή έκταση, όπου προφανώς δεν τους φτάνει. Ιδίως σήμερα όπου οι τιμές των ζωοτροφών έχουν ανέβει πάρα πολύ. Έδώ πρέπει να σημειωθεί ότι στα εποικιστικά λιβάδια η βλάστηση αποτελείται κυρίως από πουρνάρια τα οποία θεωρούνται θάμνος. 6 Στα εποικιστικά λιβάδια οι αποκατεστημένοι κτηνοτρόφοι βόσκουν σε όλο το λιβάδι εξ’ αδιαιρέτου.Αν σε ένα λιβάδι εγκατασταθεί φωτοβολταικό πάρκο στο επίπεδο τμήμα του λιβαδιού οι κτηνοτρόφοι αποκλείονται από την ‘’καλή’’ περιοχή προς βόσκηση καθώς εκεί υπάρχει μεγαλύτερη βλάστηση και επομένως μεγαλύτερη παραγωγή γάλακτος.Εδώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Φέτα ως ΠΟΠ στηρίζεται στην ιδιαίτερη μορφολογία και στην χλωρίδα και πανίδα που υπάρχει στην πατρίδα μας κάτι όμως που θα λιγοστεύει αν στις καλές περιοχές εγκατασταθούν έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. 7 Άρθρο 24 παρ. 2. Οι κτηνοτρόφοι που αποκαταστάθηκαν στα εποικιστικά λιβάδια με αποφάσεις των Επιτροπών Απαλλοτριώσεων τους είχαν επιβληθεί να πληρώσουν κάποια ποσά για αυτήν την αποκατάσταση. Έρχεται τώρα το Υπουργείο μετατρέπει το δικαίωμα νομής σε δικαίωμα χρήσης και θα τους επιβάλλει τίμημα με απόφαση του Υπουργού.Ζητάμε να μην τους επιβληθεί κάποιο τίμημα καθώς σε συνδυασμό με την φορολόγησή τους από το πρώτο Ευρώ, την μεγάλη άνοδο των ζωοτροφών, την μείωση της επιστροφής του ΦΠΑ και την άνοδο της τιμής των καυσίμων η επιβίωσή τους κρίνεται επισφαλής. 8 Παρατήρηση για τις διευκρινίσεις του Ν. 4061/2012 με ΑΔΑ:Β49ΨΒ-04Ρ στο V Σύσταση επιτροπών. Ζητάμε να μην καταργηθεί το άρθρο 27 του Ν. 2040/92 που αφορά την αποκατάσταση στα εποικιστικά λιβάδια και κατά τον έλεγχο από τις Επιτροπές Θεσμών και Διαφάνειας οι αποκατεστημένοι κτηνοτρόφοι πρέπει να προσκομίσουν τις άδειες εγκατάστασης των κτηνοτροφικών μονάδων τους. 9 Ζητάμε να καταργηθεί η παράγραφος 11 του εν λόγω άρθρου που μετατρέπουν το εξ’ αδιαιρέτου ποσοστό των αποκατεστημένων κτηνοτρόφων σε διαιρετό. Αυτό γιατί τα λιβάδια δεν έχουν την ίδια βοσκοικανότητα σε όλη την έκτασή τους και κάποιοι κτηνοτρόφοι θα βρέθουν να πάρουν το καλό μέρος και κάποιοι τα κατσάβραχα. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι με την μορφή της εξ’ αδιαιρέτου βοσκής υφίστανται τα λιβάδια εδώ και 200 χρόνια χωρίς προβλήματα. Εξάλου όταν έγιναν οι αποκαταστάσεις των κτηνοτρόφων από τις επιτροπές Απαλλοτριώσεων είχαν γίνει και μελέτες που αφορούσαν την βοσκοικανότητα των λιβαδιών. Αυτές οι μελέτες είχαν γίνει στο σύνολο της έκτασης και όχι τμηματικά και με βάση αυτές τις μελέτες αποφασίστηκε σε κάθε λιβάδι ο αριθμός των ζώων που μπορεί να βοσκήσουν. Επίσης αν υπάρχουν κτηνοτροφικές μονάδες σε κοντινή απόσταση η μία με τις άλλη πως θα χωρήσεις τον βοσκότοπο έτσι ώστε τα ζώα του ενός να μην μπαίνουν στον βοσκότοπο του άλλου. Τέλος προέκυψε ένα θέμα για τις βοσκήσιμες εκτάσεις σε περιοχές Natura όπου ο ΟΠΕΚΕΠΕ δεν τις δέχεται στο σύστημά του ως βοσκότοπο. Να σημειωθεί ότι στην ευρύτερη περιοχή του Ν. Λάρισας υπάρχουν χιλιάδες στρ. εκτάσεων (δημόσιες και δημοτικές) που έχουν χαρακτηριστεί Natura. Η Δ/νση Περιβάλλοντος επιτρέπει την βοσκή σε τέτοιες περιοχές γιατί να μην τις δέχεται και ο ΟΠΕΚΕΠΕ στο σύστημά του.