Αρχική Υγιεινή και ασφάλεια τροφίμων και ζωοτροφώνΆρθρο 54α: Τροποποίηση του ν. 4039/2012 «Για τα δεσποζόμενα και τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς και την προστασία των ζώων από την εκμετάλλευση ή τη χρησιμοποίηση με κερδοσκοπικό σκοπό» (Α΄15)Σχόλιο του χρήστη Πανελλαδική Φιλοζωική καιΠεριβαλλοντική Ομοσπονδία | 7 Φεβρουαρίου 2013, 19:38
Θεωρούμε πολύ θετικό ότι μια σειρά προτάσεών μας , που καταθέσαμε σαν Ομοσπονδία προ διμήνου με υπόμνημα στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΑΑΤ για την βελτίωση του 4039/2012 έχουν γίνει αποδεκτές και κατατίθενται ως τροπολογίες . Ενδεικτικά αναφέρουμε ορισμένες από αυτές, όπως το ότι η Ελληνική Αστυνομία και το Λιμενικό επανέρχονται στις αρχές βεβαίωσης παραβάσεων, η εξαιρετικά θετική απαγόρευση εισαγωγής ακρωτηριασμένων ζώων , η τροπολογία του άρθρου 6 ότι ακόμη και για το ένα θηλυκό ζώο εκτροφής να απαιτείται άδεια προς αποφυγή των γνωστών παραθύρων - χωρίς βέβαια τις δυο γέννες, που αναφερόμαστε παρακάτω-, η διευκρίνιση για τους αρχαιολογικούς χώρους και των λιμάνια, η επαναφορά της δευτεροβάθμιας επιτροπής για τις ευθανασίες ζώων, η αναβάθμιση των ποινών και των προστίμων στον ποινικό νόμο 1197/81 για την εγκατάλειψη και την παθητική κακοποίηση, το ότι επιτρέπεται ρητά το τάισμα από τον καθένα των αδέσποτων ζώων, η σήμανση και καταγραφή και των ποιμενικών σκύλων, η απαγόρευση πώλησης ζώων στις υπαίθριες δημόσιες αγορές. Παραθέτουμε όμως τις προτάσεις μας που δεν εγκρίθηκαν και θα αγωνιστούμε στην επερχόμενη διαδικασία στην Βουλή να ενσωματωθούν στον 4039/12 , ο οποίος για πολλοστή φορά αναφέρουμε και θα συνεχίσουμε να το διεκδικούμε , ότι χρειάζεται πολύ βαθιές τομές, που να πλησιάζουν την αιτία της ύπαρξης των αδέσποτων. Δυστυχώς καμία πολιτική ηγεσία μέχρι τώρα δεν έχει κάνει δεκτές τέτοιες βαθιές τομές, όπως ενδεικτικά η μη πώληση ζώων από τα pet-shops , η απαγόρευση εισαγωγής ζώων συντροφιάς έως ότου το φαινόμενο αυτό περιοριστεί,αποτελεσματικά μέτρα για την στείρωση των ιδιόκτητων ζώων κλπ. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΜΑΣ 1. Να μην αλλάξει ο ορισμός του επιθετικού ζώου στο άρθρο 1 του 4039 και να προστεθεί στη φράση απρόκλητα το και κατ επανάληψη . Η γνωμάτευση για τις σωματικές βλάβες να είναι μόνο από ιατρό του Δημοσίου, διαφορετικά με το επίπεδο φιλοζωικής κουλτούρας στην χώρα μας ο κάθε ιδιώτης ιατρός μπορεί να γνωματεύει ο, τι θέλει.Αξίζει να αναφέρουμε εδώ ,και το επιστημονικό στοιχείο, ότι ουδείς ιατρός δύναται με ασφάλεια να διαγνώσει ότι μια πληγή είναι από δάγκωμα σκύλου. Ελπίζουμε ότι ήδη οι συγγραφείς των τροπολογιών θα έχουν αντιληφθεί το ηθικής πλέον διάστασης ατόπημά τους , που θα " στείλει" χιλιάδες ζώα στα όρη και τα βουνά και τον βέβαιο θάνατο. 2. Να αποσυρθεί πάραυτα η τροπολογία που ορίζει οτι τα θηλυκά ζώα εκτροφής μπορούν να γεννούν 2 φορές το χρόνο. Είναι μη ηθικό, εξοντωτικό για τα ζώα, απάνθρωπο με ορολογία ανθρώπινη. Πιστεύουμε , ότι εκ παραδρομής ετέθη διότι ο 4039 πιο κάτω το απαγορεύει ρητά. 3.Να αποσυρθεί η τροπολογία για γραπτή συναίνεση των Δήμων προς τα φιλοζωικά σωματεία, που ανοίγει μεγάλο παράθυρο αυθαιρεσιών εκ μέρους των Δήμων. Τα φιλοζωικά σωματεία έχουν από το καταστατικό τους το δικαίωμα ενασχόλησης με τα ζώα. 4. Στην σύνθεση της 5μελούς επιτροπής των Δήμων για το πρόγραμμα των αδέσποτων ζώων να προστεθεί ένας εκπαιδευτής θετικής εκπαίδευσης - πολύ πιο κοντά στα θέματα συμπεριφοράς των ζώων κλπ λόγω εξειδίκευσής τους - και να να αφαιρεθεί ο εκπρόσωπος των κυνηγών για τους παρακάτω λόγους: α. Λόγω της απουσίας τους από τις συνεδριάσεις των 5μελών επιτροπών από έλλειψη ενδιαφέροντος, απόστασης κλπ δεν μπορούν να λειτουργήσουν οι 5μελείς που στην πλειοψηφία τους συνεδριάζουν χωρίς τον εκπρόσωπο των κυνηγών ,επομένως χωρίς απαρτία. β.δεν είναι κατανοητό το γιατί επιλέχτηκαν οι κυνηγοί και όχι μια άλλη κοινωνική ή επαγγελματική ομάδα. Η ενασχόληση των κυνηγών με τα ζώα δεν τους καθιστά ειδικούς , αντίθετα ένας εκπαιδευτής θεωρητικά είναι λίαν απαραίτητος στην 5μελή επιτροπή. . 5. Να επαναφερθεί η αρχική διατύπωση του νομοσχεδίου, που ήταν απολύτως σωστή , και να μην δίνεται η ετήσια κυνηγετική άδεια ,όταν δεν υπάρχει καταγεγραμμένη στο βιβλιάριο υγείας του ζώου η σήμανση ,η καταγραφή καθώς και ο εμβολιασμός τους και δη ο αντιλυσσικός. Ο χρόνος του επόμενου εμβολίου να είναι σύμφωνα με τις οδηγίες της Φαρμακευτικής Εταιρίας και όχι με κριτήρια οικονομικά και ο νοών νοείτω. 6 .Απαγόρευση χρησιμοποίησης περιλαίμιων , που προκαλούν πόνο και στρες , όπως ορίζει και η Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την Προστασία των ζώων συντροφιάς τόσο κατά την διάρκεια της " εκπαίδευσής" τους όσο και κατά την διάρκεια του κυνηγιού αλλά και κατά την διάρκεια της βόλτας τους από οποιονδήποτε ιδιοκτήτη. 7.Η χρήση τέτοιων περιλαίμιων να θεωρηθεί βασανισμός, όπως και είναι , να υπαχθεί στο άρθρο 16 και να οριστεί και πρόστιμο διοικητικό 1.000 ευρώ στο άρθρο 21. 8. Οι θετικές αλλαγές που προτείνονται για τον νόμο 1197/81 να ενσωματωθούν στον 4039/12 ώστε να μην υπάρχει πολυνομία. Να προστεθεί είτε στον 1197 είτε στον 4039 ότι η μόνιμη αλυσόδεση, η οποία ,που ούτως ή άλλως οφείλεται να αποδεικνύεται στα δικαστήρια , συνιστά ποινικό αδίκημα. Ας μην ξεχνάμε ότι η μόνιμη αλυσόδεση είναι η μία από τις πλέον συχνές μορφές παθητικής κακοποίησης ,από τις πλέον επώδυνες για τα ζώα και αιτία δυσφήμησης της χώρας στο εξωτερικό. 9 . στο άρθρο 7 να διευκρινιστεί ότι ως ζώα συντροφιάς εννοούνται οι σκύλοι και γάτες και αυτό διότι το εκμεταλλεύονται διάφοροι, αφού πουθενά δεν καταγράφονται ποια είναι αυτά με αποτέλεσμα για παράδειγμα να γίνεται έκθεση εξωτικών ζώων, με το πρόσχημα ότι είναι ζώα συντροφιάς. Τελικά διεξάγονται εκθέσεις χωρίς άδειες ή εκθέσεις με άδειες ως ζώα συντροφιάς, αφού ο καθένας σύμφωνα με τα συμφέροντά του χαρακτηρίζει τα ζώα που εκθέτει είτε συντροφιάς είτε άγρια. 10 . Το πολύ σωστό μέτρο της σήμανσης των ζώων δεν πέτυχε με τον 3170/2004 και δεν πρόκειται να πετύχει ούτε με τον σημερινό νόμο. Ο σπουδαιότερος λόγος είναι , ότι η σήμανση κοστίζει πολύ ακριβά και κανείς δεδομένης της φιλοζωικής κουλτούρας αλλά και της σημερινής οικονομικής ασφυξίας των πολιτών , δεν πρόκειται να υποβληθεί σε αυτό το έξοδο, όσο αυστηρός και να είναι ο έλεγχος από τις αρμόδιες αρχές, ο οποίος βεβαίως είναι έως σήμερα ανύπαρκτος. Προτεινόμενες λύση. Για μία 3ετία , λόγω της οικονομικής κατάστασης της χώρας μας, το τσιπ να τοποθετείται στα δημοτικά κυνοκομεία, δημόσιες κτηνιατρικές υπηρεσίες με ένα ελάχιστο τέλος των 3 ευρώ , είτε από ζωοτέχνες και από ιδιώτες κτηνιάτρους με κόστος συνολικό τα 10 ευρώ. Είναι ευρέως πλέον γνωστό ότι η αγορά του τσιπ σε τιμή χοντρική κυμαίνεται το ανώτερο στα 3 ευρώ. 11 . Η εγκατάλειψη ζώου από τον οδηγό που το κτύπησε να ποινικοποιηθεί και να ενσωματωθεί στο άρθρο 16. Η εικόνα των σκοτωμένων ζώων στους δρόμους είναι η χειρότερη δυσφήμηση για την χώρα μας στην Ευρώπη και παντού. Η πρόταση αυτή κατατέθηκε στο υπόμνημά μας και δεν κατανοούμε με βάση ποια λογική οι οδηγοί που τραυματίζουν ζώα και τα εγκαταλείπουν δεν θα πρέπει να έχουν ποινικές ευθύνες. Ποια η διαφορά από το να εγκαταλείπουν άνθρωπο ή ζώο, για έμβιο όν πρόκειται και στις δύο περιπτώσεις. Καιρός να ξεπεραστούν αυτές οι μεσαιωνικές ιδεοληψίες και βεβαίως θα αγωνιστούμε στην επερχόμενη αναθεώρηση του Συντάγματος από τον Ιούνιο και μετά να γίνει αναφορά στα δικαιώματα των ζώων. Εξάλλου η εμπειρία των φιλοζωικών σωματείων της χώρας αλλά και οι πιο συνήθεις καταγγελίες εκ μέρους των τουριστών και άλλων ιδιωτών, αφορούν ακριβώς αυτές τις συνθήκες διαβίωσης των πάσης φύσεως ζώων. 12. Οι εθελοντές Ευρωπαίοι κτηνίατροι για το διάστημα που θα παρέχουν τις υπηρεσίες τους να πιστοποιούνται και να καταθέτουν την πιστοποίηση στο τέλος της παροχής. Η διαδικασία αυτή να γίνεται κάθε φορά που θα παρέχουν τις υπηρεσίες τους. Στην εσχάτη των περιπτωσεων στο άρθρο 9 παρ. 11 να προστεθει στην αντίστοιχη φράση " 'η υπό την εποπτεία της αρμόδιας δημοτικής αρχής " , όπως υπήρχε στο αρχικό νομοσχέδιο. ΓΕΩΤΕΕ Με την υποβολή των δικαιολογητικών που ορίζονται από την Υ.Α. 2157/10 , υποχρεωτικά με ανάλογες κυρώσεις σε περίπτωση αρνησής του, το ΓΕΩΤΕΕ να παρέχει την σχετική βεβαίωση ( αυτό να ζητήσω από Παπαγεωργίου να μου το διατυπώσει.) 13. Να θεσπιστεί η δυνατότητα εκ μέρους των φιλοζωικών σωματείων ή Ομοσπονδιών παράστασης πολιτικής αγωγής στα δικαστήρια στις υποθέσεις καταγγελιών κακοποίησης ζώων. 14. Απαγόρευση πώλησης ζώων από τα pet-shops . Να καταργηθεί η πώληση και εμπορία ζώων από τα καταστήματα πώλησης ζώων (pet shops). Σαν αρχή προτείνουμε να καταργηθεί άμεσα η πώληση όλων των τετράποδων ζώων (π.χ. γάτες, σκύλοι, κουνέλια, κ.λπ), καθώς και εκείνων της άγριας πανίδας (π.χ. ερπετά, αμφίβια, σκίουροι, νυφίτσες, κ.λπ). Κατ ελάχιστον δε η απαγόρευση πώλησης εξωτικών ζώων, ιγκουάνα, φιδιών, παραδείσιων πτηνών κλπ, ως η ήδη υπό μελέτη πρόταση της Κ.Α.Φ.Ε προς έκδοση Υ.Α. Όσον αφορά τα λοιπά είδη (ψάρια, πουλιά, τρωκτικά, πουλερικά κ.λπ.) να δοθεί προθεσμία δύο ετών μέχρι την οριστική παύση της πώλησής τους ώστε να μπορέσουν οι έμποροι να διαθέσουν το εμπόρευμά τους. Σε αυτό το διάστημα των δύο ετών να ορισθούν αυστηρές προδιαγραφές της αιχμαλωσίας των ζώων όπως, για παράδειγμα, ευρύχωρα κλουβιά (συρμάτινα και γυάλινα), περιορισμένο αριθμό ζώων ανά κλουβί και συστηματικοί έλεγχοι από τη Δημοτική Αστυνομία, τη Θηροφυλακή, τη Διεύθυνση Ελέγχων της Γ.Γ.Ε, καθώς και τις υπηρεσίες υγειονομικού και κτηνιατρικής. 15 .Επαναφορά της Υ.Α. 280262/2003 Είναι γνωστό ότι η μη πρόβλεψη κυρώσεων σε βάρος των Δήμων, όταν αδιαφορούν και δεν αναλαμβάνουν τις εκ του νόμου ευθύνες τους απέναντι στα αδέσποτα – πρακτική που εντάθηκε ιδιαίτερα λόγω της οικονομικής κρίσης - έχει σαν αποτέλεσμα να επιφορτίζει τα μέλη των φιλοζωικών σωματείων και των φιλόζωων εθελοντών με το δυσβάσταχτο έργο της φροντίδας των αδέσποτων (εγκαταλειμμένα, κακοποιημένα, ασθενή κ.λπ). Στα πλαίσια αυτής της συνδρομής των φιλόζωων πολιτών στο έργο των Δήμων θεωρούμε ότι είναι εκ των ουκ άνευ αναγκαίο να διατηρηθεί η διάταξη του άρθου 2 παρ. 12 της Υ.Α. 280262/2003 (ΦΕΚ 1874/17.12.2003), η οποία επέτρεπε σε Δήμους ή σε ζωοφιλικά σωματεία που δεν διαθέτουν την ανάλογη υποδομή, να συμβάλονται με μέλη ζωοφιλικού σωματείου ή ομάδες ζωόφιλων που διαθέτουν μικρό χώρο για ολιγοήμερη παραμονή ζώων μέχρι αποθεραπείας και επανένταξης, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα προσωρινής περίθαλψης και σε κάποιο διαμέρισμα εθελοντή ακόμα και όταν ο κανονισμός πολυκατοικίας απαγορεύει τη διατήρηση άνω των 2 ζώων. Διαφορετικά ωθούνται τα φιλοζωικά σωματεία να μεταφέρουν τα τραυματισμένα ζώα σε όλη την Επικράτεια μέσα στα γραφεία των αντίστοιχων δήμων ή στις οικίες όσων ανοήτως και ανηθίκως αντιτίθενται στην πρόταση αυτή. Ή ας μας προτείνουν κάτι άλλο ρεαλιστικό και υλοποιήσιμο , πέραν του να αφήνουμε τα τραυματισμένα και άρρωστα ζώα στον δρόμο. Και " κερατάς και ζημιωμένος" δεν γίνεται που λέει και η λαϊκή μας παροιμία. Ας διαλέξουν οι ιθύνοντες.. 16. Κυρώσεις στους Δήμους Κυρώσεις ποινικές στους Δήμους που δεν εφαρμόζουν τον νόμο. Αυτές δεν είναι απαραίτητο να είναι χρηματικές λόγω της οικονομικής ύφεσης που διάγει η χώρα. 17.Κατάργηση του Π.Δ. 400/83 Επιτέλους άμεση κατάργηση του αναχρονιστικού και αντιεπιστημονικού άρθρου 9, παρ. 4 και 5 του Π.Δ. 400/83. και αναθεώρηση των δεδομένων του λεισμανιακού ζώου , ώστε να σταματήσει η εγκληματική και μη ηθική θανάτωση πολλών εκατοντάδων ζώων το χρόνο , τα οποία μπορούν να ιαθούν. Τέλος θεωρούμε οξύμωρο σχήμα το να κατατίθενται τροπολογίες του νόμου και ακόμη να μην έχουν εκδοθεί οι Υπουργικές Αποφάσεις που προβλέπονται από τον πριν ένα χρόνο ψηφισθέντα νόμο , με αποτέλεσμα μια σειρά θετικών διατάξεών του να παραμένουν ανενεργές, όπως για παράδειγμα η επιβολή προστίμων από την δημοτική αστυνομία του άρθρου 21, λόγω μη έκδοσης του σχετικού μπλοκ. Η Πανελλαδική Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία και Η Πανελλαδική Συντονιστική Επιτροπή 115 Ζωοφιλικών Σωματείων