Αρχική Υγιεινή και ασφάλεια τροφίμων και ζωοτροφώνΆρθρο 44: Τροποποίηση διατάξεων του ν. 4061/2012 «Διαχείριση και προστασία ακινήτων Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων – Ρύθμιση εμπραγμάτων δικαιωμάτων και λοιπές διατάξεις» (Α΄66)Σχόλιο του χρήστη N.Zαχαριάς , ATM | 9 Φεβρουαρίου 2013, 14:35
1. ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΉΣΕΙΣ Οι διατάξεις των άρθρων 22 και 23 του Ν4061/2012 δεν έχουν εφαρμογή σε δάση -δασικές εκτάσεις. Είναι όμως γνωστό οτι για τις περισσότερες απο τις εκτάσεις που μπορούν να ενταχθούν στις διατάξεις αυτές , δεν υπάρχει τελεσίδικος δασικός χαρακτηρισμός απο τις δασικές υπηρεσίες με αποτέλεσμα να μην χορηγούνται απο αυτές οι προβλεπόμενες βεβαιώσεις. Το πρόβλημα θα αντιμετωπισθεί με την ανάρτηση των δασικών χαρτών η οποία όμως καθυστερεί σημαντικά. Επομένως στην πράξη οι κατα τα άλλα θετικές διατάξεις του συγκεκριμένου νομοθετήματος παραμένουν ανενεργές . Μάλιστα με δεδομένη την μη ολοκλήρωση της κύρωσης των δασικών χαρτών εντός του 2013 η προθεσμία υποβολής αιτήσεων εξαγοράς(αρθρο 23 ) εως το τέλος του έτους κρίνεται εσφαλμένη. Η έλλειψη χαρακτηρισμών εκ μέρους της δασικής Υπηρεσίας , είναι και ένας απο τους βασικούς λόγους για τους οποίους τελικά δεν ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες παραχώρησης ακινήτων της ίδιας κατηγορίας σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν2732/1999 , γεγονός βέβαια το οποίο δεν αντιμετωπίζεται και στον Ν.4016/2012. Επι πλέον δε να ληφθεί υπ’ όψιν οτι οι κτηματολογικές εγγραφές στο Εθνικό Κτηματολόγιο σε ορισμένες περιοχές οριστικοποιούνται το 2014. Στην περίπτωση επομένως κατα την οποία δεν θα οριστικοποιηθούν οι προβλεπόμενες ρυθμίσεις με τις παραπάνω διατάξεις του Ν.4061/2012 , θα δημιουργηθεί σημαντικό πρόβλημα στις κτηματολογικές εγγραφές το οποίο και θα οδηγήσει χιλιάδες ιδιοκτήτες στα αρμόδια δικαστήρια για επίλυση των σχετικών ζητημάτων . Στο αρθρο 22 και στην παρ.1α/γ εξαιρείται απο την ένταξη στις συγκεκριμένες ρυθμίσεις ο Νομός Αττικής . Θεωρούμε την εξαίρεση αυτή παντελώς αντισυνταγματική και αντίθετη με το πνεύμα του συγκεκριμένου νομοθετήματος. Επι πλέον δε επειδή ο συγκεκριμένος νόμος καταργεί σχετικές διατάξεις του Ν2732/1999 , υπενθυμίζουμε οτι σε αυτόν(2732) υπήρχε συγκεκριμένη αναφορά σε αγροκτήματα του Νομού Αττικής .Με την εξαίρεση επομένως της Αττικής απο τις σχετικές ρυθμίσεις , δεν αντιμετωπίζονται τα σημαντικά προβλήματα τα οποία η ίδια η πολιτεία δημιούργησε σε χιλιάδες κατόχους συγκεκριμένων κατηγοριών ακινήτων και στην περιοχή Αττικής. Στο ίδιο αρθρο και στην παρ. 1α/α καθορίζεται ως προυπόθεση ένταξης στην συγκεκριμένη διάταξη κτήσης μόνο η ύπαρξη τίτλου απο επαχθή αιτία. Η παραπάνω διάταξη αδικεί ένα μεγάλο μέρος ιδιοκτητών οι οποίοι σήμερα κατέχουν ακίνητα με κληρονομική διαδοχή και οι οποίοι πλέον μπορούν να κάνουν χρήση μόνο του αρθρου 23 για να εξαγοράσουν τα ακίνητα που κατέχουν τουλάχιστον απο το 1923 . Στην περίπτωση αυτή όμως το τίμημα καθορίζεται ίσο με την αντικειμενική αξία . Επειδή δε η αντικειμενική αξία σε περιοχές της Αττικής προσδιορίζεται σε 15 περίπου ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, η αξία ενός π.χ ελαιοφύτου ή μιας αμπέλου εκτάσεως 4 στρεμμάτων θα προσδιοριστεί στο ποσόν των 60.000 ευρώ. Το ποσόν αυτό είναι εξαιρετικά υψηλό και σύμφωνα με την πολύχρονη εμπειρία μας δεν μπορεί να πληρωθεί από τους περισσότερους κατόχους των τεμαχίων αυτών. Επομένως η πρόβλεψη αυτή δεν ρυθμίζει το υπαρκτό πρόβλημα αφού με τα οικονομικά δεδομένα της περιόδου που δυανύουμε τα ακίνητα αυτά (αμπέλια-ελιές) θα περάσουν στην κυριότητα του Δημοσίου . Δεν νομίζουμε βέβαια οτι αυτό ακριβώς είναι το πνέυμα του νομοθέτη. Υπενθυμίζουμε ακόμη οτι το αντίστοιχο τίμημα με τις διατάξεις του Ν. 2732/1999 είχε προσδιορισθεί μόλις στο 1/10 της αντικειμενικής αξίας . Σύμφωνα με την παρ3 του αρθρου 23 του Ν.4061/2012 , έχουν ήδη ενταχθεί στην διαδικασία τακτοποίησης αυθαιρέτων σύμφωνα με τον Ν4014/2011 κάτοχοι τεμαχίων τα οποία υπάγονται στις διατάξεις του Ν4061/2012. Επειδή όμως οι σχετικές αιτήσεις τους ακόμη δεν έχουν εξετασθεί απο την αρμόδια επιτροπή και επειδή λήγει η προθεσμία τακτοποίησης με τον Ν4014/2011 στο τέλος Μαίου, δεν θα είναι δυνατή η προσκόμιση στην επιτροπή της βεβαίωσης του Δημοσίου και η σχετική εγγραφή στο κτηματολόγιο. Επομένως οι αιτήσεις αυτές θα παραμείνουν , σε εκκρεμότητα έως την ρύθμιση του Ν4061/2012.Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να υπάρξει σχετική πρόβλεψη στον Ν.4014/2011 . Επι πλέον σύμφωνα με την προτεινόμενη προσθήκη στην παρα 7 του άρθρου 23 του Ν4061/2012 δίνεται το δικαίωμα τακτοποίησης του αυθαιρέτου μετα την εκδοση απόφασης της επιτροπής θεμάτων γης και επίλυσης διαφορών . Επειδή όμως όπως αναφέρουμε παραπάνω οι προθεσμίες για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων λήγουν τον προσεχή Μάιο και επειδή εως τότε δεν θα έχει εκδοθεί απόφαση απο την παραπάνω επιτροπή, θα πρέπει να υπάρξει επίσης σχετική πρόβλεψη στον Ν4014/2011 ωστε να δοθεί η δυνατότητα τακτοποίησης για τα ακίνητα της κατηγορίας αυτής ανεξάρτητα των προθεσμιών του νόμου . 2. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ 2.1 Να προβλεφθεί διάταξη σύμφωνα με την οποία στις περιπτώσεις τεμαχίων τα οποία παρεχωρήθησαν απο τις επιτροπές Απαλλοτριώσεων σε συνεταιρισμούς αποκατάστασης καλλιεργητών και τα οποία στην συνέχεια διενεμήθησαν απο αυτούς άτυπα στα μέλη τους , θα έχουν εφαρμογή οι διατάξεις των άρθρων 22 και 23 του Ν.4061/2012, ανεξάρτητα της ύπαρξης βεβαίωσης της δασικής μορφής αυτών απο την δασική Υπηρεσία .Οι αρμόδιες επιτροπές θα εξετάσουν τις υπόλοιπες προυποθέσεις και θα προχωρήσουν στην χορήγηση βεβαίωσης περι μη προβολής δικαιώματος απο το δημόσιο (αρθρο 22) ή εξαγοράς (αρθρο 23).Αν μεταγενέστερα με την κύρωση των δασικών χαρτών τα τεμάχια αυτά χαρακτηριστούν τελεσίδικα ως δασικά , θα διαχειρίζονται ως δασωμένοι αγροί ή ιδιωτικές δασικές εκτάσεις. 2.2 Στην παράγραφο 1α/αα του αρθρου 22 μετα την επαχθή αιτία , να προστεθεί « και απο κληρονομική διαδοχή» . 2.3 Στην παράγραφο 1α/γ του ιδίου αρθρου να διαγραφεί η φράση « Ο νομός Αττικής εξαιρείται απο την εφαρμογή της περίπτωσης αυτής» . 2.4 Στο ίδιο αρθρο , να προστεθεί νεα περίπτωση ε ως εξής : « Με ατυπη εγκατάσταση-διανομή απο συνεταιρισμό αποκατάστασης ακτημόνων καλλιεργητών στον οποίο είχε περιέλθει ευρύτερη έκταση με απόφαση επιτροπής απαλλοτριώσεων και με την προυπόθεση οτι οι σημερινοί κάτοχοι είναι καθολικοί ή ειδικοί διάδοχοι των αρχικών μελών του συνεταιρισμού » 2.5 Στο ίδιο αρθρο , να προστεθεί νεα περίπτωση στ ως εξής: «Το Ελληνικό δημόσιο δεν προβάλλει δικαιώματα στα διαθέσιμα τεμάχια που περιλαμβάνονται στους πίνακες διανομών του Υπουργείου Γεωργίας με την προυπόθεση οτι οι σημερινοί κάτοχοι είναι καθολικοί ή ειδικοί διάδοχοι των φερομένων ως κατόχων στους παραπάνω πίνακες της διανομής (κατεχόμενα διαθέσιμα).Στην περίπτωση των μη κατεχομένων διαθεσίμων η επιτροπή συνεκτιμά κάθε στοιχείο που υποβάλλεται εκ μέρους των αιτούντων κατόχων.». 2.6 Η προτεινόμενη παρ. 7α στο αρθρο 23 να ισχύει και για τα ακίνητα της παρ.22 και να προστεθεί ως παρ 7 στο τέλος του αρθρου αυτού. . 2.7. Στο τέλος της παραπάνω παραγράφου να προστεθεί περίπτωση 7β ως εξής: « Αιτήσεις που έχουν ήδη υποβληθεί στα πλαίσια του Ν.4014/2011 , εξετάζονται μετα την λήψη της απόφασης απο την επιτροπή του Ν.4061/2012» 2.8 Στην ίδια παράγραφο να προστεθεί περίπτωση 7γ ως εξής : « Κάτοχοι των τεμαχίων που εμπίπτουν στο παρών άρθρο καθώς και αυτοί που εμπίπτουν στο επόμενο , διατηρούν το δικαίωμα υποβολής αίτησης για τακτοποίηση αυθαίρετης κατασκευής μετα την λήξη των προθεσμιών του Ν.4014/2011 , εφ όσον μεταγενέστερα τους χορηγηθεί η βεβαίωση της επιτροπής του Ν.4061/2012.» Ν.ΖΑΧΑΡΙΑΣ Αγρονόμος τοπογράφος Μηχανικός