Αρχική Υγιεινή και ασφάλεια τροφίμων και ζωοτροφώνΆρθρο 44: Τροποποίηση διατάξεων του ν. 4061/2012 «Διαχείριση και προστασία ακινήτων Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων – Ρύθμιση εμπραγμάτων δικαιωμάτων και λοιπές διατάξεις» (Α΄66)Σχόλιο του χρήστη ΤΜΗΜΑ ΤΟΠΟΓΡΑΦΙΑΣ ΕΠΟΙΚΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΔΑΣΜΟΥ ΠΕ ΞΑΝΘΗΣ | 11 Φεβρουαρίου 2013, 14:38
Α) Ερωτήματα και προτάσεις για τροποποίηση του νόμου 4061/12 και παρατηρήσεις επί των τροποποιήσεων αυτού που υπάρχουν στην νομοθετική πρωτοβουλία του ΥΠΠΑΤ. Άρθρο 1 παρ.3 : Προτείνουμε για τις εκτάσεις που αναφέρονται στην παράγραφο αυτή, να ισχύουν οι διατάξεις του Ν 4061/12 αλλά μόνον μετά από συγκεκριμένη άδεια-έγκριση του αρμόδιου φορέα διαχείρισης της περιοχής. Θεωρούμε ότι θα πρέπει να δίνεται άδεια- έγκριση και όχι σύμφωνη γνώμη λόγω του ότι πρόκειται για περιοχές προστατευόμενες με ειδικά καθεστώτα. Στην αντίθετη περίπτωση όμως που τις εκτάσεις αυτές θα διαχειρίζονται οι εκάστοτε φορείς προστασίας, θα πρέπει να τους μεταβιβάσουμε όλα τα σχετικά κτηματολογικά-τεχνικά-διοικητικά αρχεία. Άρθρο 4 παρ. 2α Ν 4061/12 (του σχεδίου νόμου): 1)Να επιτρέπεται η απευθείας παραχώρηση κατά χρήση για ανέγερση κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων σε «φυσικό πρόσωπο» και όχι μόνο σε «αγρότη». 2)Στο αρθρ.4 παρ.2.α) για την φράση «παραγωγή τροφίμων ζωικής παραγωγής», να διευκρινιστεί ποια είναι τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης. Ερωτήματα: Ποια διαδικασία θα ακολουθείται; Ποιος θα γνωμοδοτεί-εισηγείται για την απευθείας παραχώρηση; Θα παίρνουμε γνώμες των υπηρεσιών όπως στην παραχώρηση με δημοπρασία; Άρθρο 4 παρ 3 : 1) Στο πρώτο εδάφιο : να αντικατασταθεί η φράση «στην Επιτροπή Θεμάτων Γης και Επίλυσης Διαφορών» με την φράση: «στις αρμόδιες Διευθύνσεις των Περιφερειών» . ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ: Η τροποποίηση αυτή είναι αναγκαία δεδομένου ότι είναι σύμφωνη με την πρακτική αφού η όλη αλληλογραφία και η διαδικασία γίνεται από την υπηρεσία όπου τηρούνται και όλα τα στοιχεία. Η ΕΘΓΕΔ γνωμοδοτεί όπου προβλέπεται από τον νόμο μετά από σχετική εισήγηση. 2) Στο τελευταίο εδάφιο μετά την φράση «ελληνικό γεωδαιτικό σύστημα αναφοράς» να προστεθεί η φράση: «με συνημμένο τοπογραφικό διάγραμμα». ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ: Τα στοιχεία που αναφέρονται ότι θα περιλαμβάνει η αίτηση είναι στοιχεία που προκύπτουν από τοπογραφικό διάγραμμα. Άρθρο 4 παρ 6 και 7 Ν 4061/12 (του σχεδίου νόμου): Ερωτήματα: Πως θα γίνεται η πράξη κατάτμησης ; Με ποια κριτήρια; Θα πρέπει να ρωτάμε πριν και την πολεοδομία για να διασφαλιστεί η νομιμότητα της κατάτμησης και εάν θα μπορεί να υλοποιηθεί η αιτούμενη δραστηριότητα ή θα πρέπει ο ενδιαφερόμενος να τα έχει ερευνήσει; Η αναφερόμενη πρόσβαση στο παραχωρούμενο ακίνητο στην περίπτωση που θα βγει άδεια δόμησης δεν θα πρέπει να ικανοποιεί τις πολεοδομικές απαιτήσεις για πρόσωπο σε νομίμως υφιστάμενο δρόμο ή και ότι απαιτείται από τις ισχύουσες διατάξεις; Θα πρέπει να δοθούν συγκεκριμένα ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΑ όλης της διαδικασίας κατάτμησης (έγγραφα , διαγράμματα κλπ) με την έναρξη εφαρμογής των τροποποιήσεων του ν 4061/12. Άρθρο 7 παρ.2 ΚΡΙΤΗΡΙΟ Δ: Από το Δ3 να διαγραφεί η φράση «ή για χρήση του αγροτικού ακινήτου για βόσκηση» και να προστεθεί κριτήριο Δ4, ως εξής : «Υποψήφιος με δέσμευση καλλιέργειας για χρήση του αγροτικού ακινήτου για βόσκηση Βαθμοί 50 » . ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ: Επειδή ως κτηνοτροφική χρήση θεωρείται μόνο η βόσκηση. Άρθρο 10 παράγραφος 3 Στο τέλος της παραγράφου 3 του άρθρου 10 του Ν. 4061/12 να προστεθεί η φράση: «και οι σταδιακές αναπροσαρμογές του τιμήματος.» ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ: επειδή αφορά το τίμημα και θα πρέπει να προτείνεται από την ΕΘΓΕΔ με την συμμετοχή και του εκπροσώπου της αρμόδιας Δ Ο Υ . Άρθρο 12 1) παράγραφος 1 γ: Στο τέλος του εδαφίου αυτού να προστεθεί η φράση: «και την εσφαλμένη αναγραφή του εμβαδού και του αριθμού των τεμαχίων» και να διαγραφεί η λέξη «μόνο». ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ: Θεωρούμε απαραίτητη την παραπάνω προσθήκη λόγω του ότι έχουμε συναντήσει πολλές περιπτώσεις τέτοιων λαθών που οφείλονται σε εσφαλμένη αντιγραφή του εμβαδού ή του αριθμού του τεμαχίου. 2) Να γίνει σχετική προσθήκη ώστε να μπορεί να γίνεται και ακύρωση τίτλων στις περιπτώσεις που απαιτείται. Άρθρο 14 1) στην παράγραφο 1 στο τελευταίο εδάφιο μετά την λέξη συμμετάσχει να προστεθεί η φράση: «ως τακτικό μέλος» ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ: Θεωρούμε απαραίτητη αυτήν την προσθήκη γιατί δεν υπάρχουν υπάλληλοι των ειδικοτήτων αυτών για την εφαρμογή αυτής της διάταξης και για τα αναπληρωματικά μέλη. 2) Στην παράγραφο 4 να μετέχει εκπρόσωπος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους σε όλες τις υποθέσεις που αφορούν στο άρθρο 22 και όχι μόνο στις υποθέσεις της παραγράφου 4 του άρθρου 22. ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ: Λόγω του ότι κατά την άποψή μας όλα τα θέματα του άρθρου χρειάζονται την συμβολή του νομικού. Άρθρο 21 Στο τέλος του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 1 : να προστεθεί η φράση: «και για όλες τις περιπτώσεις που είχαν οριστικοποιηθεί πριν την ισχύ του παρόντος νόμου και δεν είχαν εκδοθεί οι τίτλοι κυριότητας.» ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ: Η προσθήκη αυτή κρίνουμε ότι είναι απολύτως απαραίτητη γιατί υπάρχουν πολλές περιπτώσεις στις οποίες ενώ ήταν οριστικοποιημένες δεν μπορούν να εκδοθούν τίτλοι κυριότητας λόγω του ότι καταργήθηκαν οι σχετικές διατάξεις με τον Ν. 4061/12 . Άρθρο 22 1) Παράγραφος 1 γ: Η φράση «η οποία εξακολουθεί να ασκείται μέχρι σήμερα» να τροποποιηθεί και να γίνει : «η οποία να ασκείται και σήμερα» 2) Παράγραφος 5: Να διαγραφεί από την προτεινόμενη τροποποίηση η φράση:«όπως η περίπτωση δ προστίθεται με την περίπτωση α της παρούσας παραγράφου» γιατί αυτή η φράση μέσα στον ν 4061/12 δεν έχει θέση. 3) Παράγραφος 7α αα και ββ όπως προτείνεται : Θα πρέπει να προσδιορίζεται ακριβώς η διαδικασία που θα ακολουθείται , ποιες είναι οι αρμόδιες υπηρεσίες , πώς θα συντάσσονται οι εκθέσεις, ποιά θα είναι τα αποδεικτικά στοιχεία, υποδείγματα εκθέσεων, ποια υπηρεσία και με ποια κριτήρια θα προσδιορίζεται ο αναγκαίος προαύλιος χώρος των χώρων στους οποίους αναφέρεται. ΑΙΤΙΟΛΟΓΊΑ: Είναι απαραίτητες οι παραπάνω διευκρινήσεις γιατί αλλιώς θα υπάρχει πρόβλημα αρμοδιοτήτων και διαδικασιών με αποτέλεσμα καθυστερήσεις στην εφαρμογή του νόμου. 4) Παράγραφος 7 β : Δεν είναι κατανοητό ποια παράγραφος είναι η αναφερόμενη ως «παρούσα παράγραφος». Με ποια κριτήρια γίνεται η κατάτμηση; Ποιες υπηρεσίες γνωμοδοτούν για την κατάτμηση; Ποια διαδικασία ακολουθείται; 5) Παράγραφος 8α της προτεινόμενης τροποποίησης : • Να τροποποιηθεί ως εξής : «8. α) Οι δρόμοι και τα ΡΕΜΑΤΑ που απεικονίζονται στα κυρωμένα στοιχεία των διανομών αγροκτημάτων και συνοικισμών και αναδασμών ανήκουν στη διοίκηση και την διαχείριση των οικείων Δήμων. Αν οι δρόμοι έχουν αλλάξει χρήση… » • Να αντικατασταθεί η φράση «επαναφορά των πραγμάτων στην προηγούμενη κατάσταση» από την φράση: «επαναφορά του δρόμου στην θέση όπως αυτή ορίζεται από την διανομή» για αποφυγή παρερμηνειών. • Προτείνουμε οι διατάξεις που θα προβλέπουν την διατήρηση των δρόμων των διανομών που έχουν αυθαίρετα μετακινηθεί να είναι σαφείς και να εφαρμόζονται πράγματι εκεί που υπάρχει απόλυτη ανάγκη και δυνατότητα . • Επισημαίνουμε ότι θα πρέπει να προσδιορίζονται η ακριβής διαδικασία, οι αρμόδιες υπηρεσίες , τα κριτήρια με τα οποία θα αποφαίνονται για την σκοπιμότητα κλπ. Ερωτήματα: Υπάρχουν περιπτώσεις μετακινήσεων δρόμων διανομών που βρίσκονται μεταξύ ιδιοκτησιών πως θα αντιμετωπίζονται αυτές; Θα αφορά και καταπατήσεις που θα γίνουν στο μέλλον; Άρθρο 22β 1)Η αρίθμηση του άρθρου αυτού μήπως πρέπει να είναι 22α ; 2) Να καθορίζεται ο τύπος της βεβαίωσης του Περιφερειάρχη. Ερώτημα: Θα μεταγράφεται στο Υποθηκοφυλακείο η βεβαίωση ή θα εκδίδεται τίτλος; Από ποιόν θα εκδίδεται τίτλος; Άρθρο 23 Στο προτελευταίο εδάφιο της παραγράφου 1 και μετά την φράση «στο ελληνικό γεωδαιτικό σύστημα αναφοράς» να προστεθεί η φράση: «με συνημμένο τοπογραφικό διάγραμμα». ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ: Τα στοιχεία που αναφέρονται ότι θα περιλαμβάνει η αίτηση είναι στοιχεία που προκύπτουν από τοπογραφικό διάγραμμα. Άρθρο 36 παράγραφος 6α 1) Στο πρώτο εδάφιο της παραγράφου 6α να συμπεριληφθεί και η φράση : «κατ΄ εφαρμογή του άρθρου 6 του ν. 666/77» 2) Μετά το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 6α να προστεθούν τα εξής εδάφια : «Διανομές που συντάχθηκαν με την προηγούμενη νομοθεσία και για τις οποίες εκκρεμεί μόνο η κύρωση τους, διέπονται από τις διατάξεις βάσει των οποίων συντάχθηκαν. Διοικητικές πράξεις που συντελέστηκαν πριν την ισχύ του παρόντος νόμου, διέπονται από τις διατάξεις βάσει των οποίων συντελέστηκαν εφόσον δεν ορίζεται αλλιώς. Στη περίπτωση που για την ολοκλήρωση της διοικητικής διαδικασίας των πράξεων αυτών απαιτείται περαιτέρω ενέργεια της διοίκησης διαδικαστικής μορφής, όπως υπογραφή σύμβασης, μεταγραφή πράξης, έκδοση τίτλου κ.α.. αυτή να εφαρμόζεται βάσει των διατάξεων με τις οποίες συντελέστηκε η πράξη. » ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ: υπάρχει συγκεκριμένη περίπτωση για την ΣΔ Σταυρούπολης της περιφερειακής ενότητας Ξάνθης της οποίας ο φάκελος ήταν πλήρης αλλά δεν πρόλαβε να υπογραφεί η απόφαση κύρωσης πριν την έκδοση του ν 4061/12. Υπάρχουν ενδιαφερόμενοι δικαιούχοι οι οποίοι περιμένουν την έκδοση των τίτλων και από ήδη κυρωμένες διανομές. Θεωρούμε ότι είναι νόμιμο και δίκαιο να συμπεριληφθούν τέτοιες περιπτώσεις στις μεταβατικές διατάξεις. 3) Στο τέλος της παραγράφου 6α να προστεθεί εδάφιο ως εξής : «Όπου στις καταργούμενες διατάξεις αναφέρεται Επιτροπή Απαλλοτριώσεων εννοείται η Επιτροπή Θεμάτων Γης και Επίλυσης Διαφορών.» Β) Επιπλέον και βάσει των περιπτώσεων που αντιμετωπίζουμε προτείνουμε να προβλεφτούν και τα παρακάτω: 1) Για τα οικόπεδα που παραχωρήθηκαν με το Π.Δ. 24.4/23.5.1985 και με οριστικές αποφάσεις της Επιτροπής Απαλλοτριώσεων πριν τον Ν 3147/03 και οι δικαιούχοι δεν πήραν τον τίτλο κυριότητας μέχρι σήμερα και δεν έκτισαν κατοικία, να γίνει ρύθμιση ώστε να εκπίπτει αυτοδικαίως του δικαιώματός του ο δικαιούχος μέσα σε 10 έτη από την αποδεδειγμένη δημοσιοποίηση της απόφασης ΕΑ (πχ στο κοινοτικό κατάστημα) και όχι από την κοινοποίηση σε αυτόν της οριστικής απόφασης της Επιτροπής Απαλλοτριώσεων η οποία δεν γινόταν πριν τον Ν 3147/03. 2) Να προβλέπεται από τον νόμο η παράταση και πέραν των 25+10=35 χρόνων, της παραχώρησης κατά χρήση, σε περιπτώσεις που η δραστηριότητα θα λειτουργεί παραγωγικά (κυρίως για βιοτεχνίες , σταυλικές εγκαταστάσεις κα) 3)Εντός της διάρκειας μίσθωσης (25+10=35 χρόνων), της παραχώρησης κατά χρήση, να προβλέπεται από τον νόμο η μεταβίβαση σε συγγενείς εφόσον υπάρχει ανωτέρα βία ή εφόσον υπάρχει θάνατος του δικαιούχου. 4) Με την κατάργηση της προηγούμενης νομοθεσίας δεν ισχύουν οι διατάξεις για αποφάσεις σημείωσης μεταβολής των κτηματολογικών στοιχείων των διανομών και αναδασμών που τηρούμε στην υπηρεσία μας. Υπάρχει κενό νόμου ως προς την ενημέρωση των κτηματολογικών στοιχείων που τηρούμε το οποίο πρέπει άμεσα να καλυφθεί μέχρι να λειτουργήσει πλήρως η βάση δεδομένων του ΟΠΕΚΕΠΕ οπότε και τα στοιχεία θα τηρούνται από τον ΟΠΕΚΕΠΕ και όχι από της Περιφερειακές ενότητες.