Αρχική Ανάπτυξη ΥδατοκαλλιεργειώνΆρθρο 03:Εθνικό Συμβούλιο ΥδατοκαλλιεργειώνΣχόλιο του χρήστη Δρ. Μιχαήλ Χ. Χατζηευσταθίου | 28 Φεβρουαρίου 2014, 03:55
Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Επί της αρχής, και παρόλο που το παρόν Σχέδιο Νόμου δεν επιλύει κανένα από τα υφιστάμενα προβλήματα του κλάδου, δεν έχει αναπτυξιακή λογική αλλά περιοριστική, λειτουργεί ως Κώδικας κι όχι ως Νόμος Πλαίσιο, δεν προβλέπει τι θα ισχύσει με τις νέες μορφές υδατοκαλλιέργειας, όπως πχ τα φύκη για βιοκαύσιμα, κλπ, η πρόθεση σύστασης του Εθνικού Συμβουλίου Υδατοκαλλιεργειών (ΕΣΥΔ) μπορεί να χαρακτηρισθεί ΘΕΤΙΚΗ. Κι αυτό όμως ΜΟΝΟ όμως εάν το ΕΣΥΔ περιοριστεί στο ρόλο της χάραξης Εθνικής Πολιτικής και Εθνικής Στρατηγικής, όπως είναι τα αναφερόμενα [α] και [β] σημεία. Η ενασχόληση του ΕΣΥΔ με τεχνικά θέματα δεν έχει κανένα ρόλο ύπαρξης σε ένα Εθνικό Συμβούλιο, καθώς αφενός το μετατρέπει σε Τεχνική Επιτροπή, ενώ αφετέρου θα έχει ως πρακτικό αποτέλεσμα να εισάγει άλλο ένα επίπεδο διοίκησης με κατακόρυφη αύξηση του χρόνου ανταπόκρισης της διοίκησης. Κι αυτό γιατί ειδικά η διατύπωση του σημείου [γ] όπου το ΕΣΥΔ γνωμοδοτεί για <> θα οδηγήσει - με βάση και τις έως σήμερα ερμηνείες των νόμων και την λειτουργία αντίστοιχων οργάνων - στην διαβίβαση στο ΕΣΥΔ από την διοίκηση ΟΛΩΝ των διοικητικών πράξεων της Διεύθυνσης Υδατοκαλλιεργειών για να γνωμοδοτήσει πριν την υπογραφή τους, παραμένοντας εκεί για μήνες, ενώ ως ακραίο σενάριο θα μπορούσαν να οδηγηθούν σε αυτό ΟΛΕΣ οι αποφάσεις που αφορούν υδατοκαλλιέργειες καθώς αλλιώς θα μπορεί να προσβληθεί δικαστικά κάθε άλλη απόφαση ή διοικητική πράξη για την οποία δεν έχει γνωμοδοτήσει, από την Άδεια Ίδρυσης των μονάδων μέχρι και την απόφαση χορήγησης κωδικών συσκευασίας κλπ, με δεδομένο ότι το άρθρο δεν αναφέρει "γνωμοδοτεί στον Υπουργό", αλλά απλά "γνωμοδοτεί". Οι περιπτώσεις που υφίστανται όργανα που γνωμοδοτούν σε Τεχνικά Θέματα κατ'αρχάς δεν συναντώνται σε "Εθνικά" αλλά σε "Τεχνικά" Συμβούλια, κι αφορούν χώρες ή όργανα στα οποία η Διοίκηση αποτελείται από διοικητικό προσωπικό γενικών ειδικοτήτων κι απαιτείται η "Γνώμη" και η "Γνώση" ενός επιστημονικού οργάνου συνδεδεμένου με αυτήν όταν, όπου, κι όποτε, υπάρχει τεχνικό θέμα ή εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας. Ένα απλό και κλασικό παράδειγμα είναι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η DG MARE όπου το προσωπικό είναι διαφόρων ειδικοτήτων κι ασκεί μόνο διοίκηση και διαχείριση υποθέσεων, με αποτέλεσμα να χρειάζεται την γνώμη της Διαχειριστικής Επιτροπής (με εθνικούς Εμπειρογνώμονες) στην επεξεργασία των Κανονισμών της Επιτροπής, και της Επιστημονικής Επιτροπής (STECF) με τους εξειδικευμένους επιστήμονες της όταν έχει να εξετάσει επί της ουσίας κάποια θέματα. Σε αντίθεση με αυτές τις περιπτώσεις η Ελληνική Διοίκηση του τομέα βασίζεται σε εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, Ιχθυολόγους ΠΕ και ΤΕ, που στελεχώνουν τις Υπηρεσίες της σε ποσοστό άνω του 95% και ασκούν και διοίκηση και τεχνική επίβλεψη. Ένα "τεχνικό" όργανο που συμμετέχουν ο Γενικός Διευθυντής της ΓΔΑ, δύο Διευθυντές της ΓΔΑ, υπηρεσιακοί παράγοντες του ΥΠΕΚΑ και εκπρόσωπος του ΓΕΩΤΕΕ δεν είναι τίποτε παραπάνω και τίποτε διαφορετικό από την σχεδόν καθημερινή λειτουργία της Υπηρεσίας, η οποία επίσης πολύ συχνά συνεργάζεται με δομημένο κι επίσημο τρόπο και με εμπειρογνώμονες από τα Πανεπιστήμια, ΤΕΙ και Ερευνητικά Κέντρα. Και συναντά συνεχώς και τον Γενικό Γραμματέα. Το να ψηφίζουν στη συνέχεια όλοι οι ανωτέρω για ένα θέμα που έχουν ήδη εξετάσει υπηρεσιακά είναι τουλάχιστον άχρηστο, ενώ προφανώς οι εκπρόσωποι των άλλων φορέων είναι αυτοί των οποίων τα προβλήματα καλείται η Υπηρεσία να λύσει και όχι αυτοί που θα ψηφίσουν σε ένα Συμβούλιο για τον - τεχνικό & επιστημονικό - τρόπο επίλυσης τους. Κι εάν ο Υπουργός θέλει μία στις τόσες να έχει και μία επιπλέον «γνώμη» για ένα ειδικό ή σύνθετο θέμα το εδάφιο [δ] τον καλύπτει. Κρίνω λοιπόν απαραίτητο να απαλειφθεί στον κορμό της παραγράφου 1 η φράση «και τεχνικά θέματα», να διορθωθεί η φράση «γνωμοδοτεί» σε «γνωμοδοτεί στον Υπουργό» και να απαλειφθεί πλήρως και το εδάφιο [γ]. Και ίσως τότε έχουμε ένα καλό όργανο χάραξης Εθνικής Αναπτυξιακής Πολιτικής. Στο οποίο σημειωτέον θα μπορούσε να συμμετέχει κι ο Φορέας μας, ως εκπρόσωπος των εργαζομένων στον κλάδο, καθώς ως Επιστημονικός κι Επαγγελματικός Φορέας εκπροσωπεί σήμερα πάνω από 2.000 άτομα, Πτυχιούχους Ιχθυολόγους ΤΕ που εργάζονται κυρίως στη παραγωγή. Δρ. Μιχαήλ Χ. Χατζηευσταθίου Ιχθυολόγος, ΤΕ - Μηχανικός Περιβάλλοντος, MSc PhD Περιβαλλοντικής Πολιτικής & Διαχείρισης Πρόεδρος Εξελεγκτικής Επιτροπής του Πανελλήνιου Συλλόγου Τεχνολόγων Ιχθυολόγων (ΠΑΣΤΙ)