Αρχική ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΑ ΝΩΠΩΝ ΚΑΙ ΕΥΑΛΛΟΙΩΤΩΝ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΆρθρο 01 – ΟρισμοίΣχόλιο του χρήστη ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΑΣ | 21 Απριλίου 2017, 12:12
Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αθήνα 21.4.2017 Σχέδιο Νόμου "Διακίνηση και εμπορία νωπών και ευαλλοίωτων αγροτικών προϊόντων και άλλες διατάξεις" Παρατηρήσεις Συνδέσμου Ελληνικής Κτηνοτροφίας (ΣΕΚ) Α. ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ Το νομοσχέδιο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, θέτοντας ως στόχο την προάσπιση των συμφερόντων των Ελλήνων κτηνοτρόφων και των καταναλωτών και στη διασφάλιση της ποιότητας των ελληνικών προϊόντων σε πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού. Επιπρόσθετα, η καταπολέμηση των καθυστερήσεων πληρωμών στις εμπορικές συναλλαγές, ιδιαίτερα για τους τομείς του κρέατος και των προϊόντων αυτού και του γάλακτος και των γαλακτοκομικών προϊόντων, αποτελεί εξαιρετικά σοβαρό θέμα και πάγιο αίτημα του ΣΕΚ, αποσκοπώντας στην ενίσχυση της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς, την αύξηση της ρευστότητας και της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και ειδικότερα των μικρών και μεσαίων οι οποίες παρουσιάζουν έντονα προβλήματα ρευστότητας λόγω των καθυστερημένων πληρωμών, ιδιαίτερα από τις μεγάλες αλυσίδες super market . Β. Κατ' άρθρο παρατηρήσεις Άρθρο 2 Εμπορική συναλλαγή Είναι γεγονός ότι αρκετά ευρωπαϊκά κράτη ακολουθούν, εδώ και πολλά χρόνια νομοθετική ρύθμιση, μέσω της οποίας προβλέπουν συγκεκριμένη προθεσμία πληρωμής για ορισμένες κατηγορίες προϊόντων. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι ο γαλλικός εμπορικός κώδικας στο άρθρο L443-1 προβλέπει, ήδη από το 1986, προθεσμία πληρωμής τριάντα ημερών για τα ευαλλοίωτα τρόφιμα, και είκοσι ημερών για το φρέσκο κρέας, επί ποινή σημαντικών διοικητικών προστίμων. Αντίστοιχα, ο ισπανικός νόμος 15/2010 προβλέπει προθεσμία πληρωμής 30 ημερών για φρέσκα και ευπαθή τρόφιμα, ο δε ιταλικός νόμος 192/2012 αποκλείει και αυτός τη δυνατότητα των συμβαλλομένων να ορίσουν μεγαλύτερη από την προβλεπόμενη προθεσμία πληρωμής. Πάγιο αίτημα του ΣΕΚ ήταν και παραμένει η προθεσμία πληρωμής για τους τομείς του κρέατος και των προϊόντων αυτού καθώς και του γάλακτος και των γαλακτοκομικών προϊόντων να μην ξεπερνάει τις 30 ημέρες. Ωστόσο στη σημερινή δύσκολη οικονομική κατάσταση και με δεδομένη την ασφυκτική έλλειψη ρευστότητας και την επιβολή των capital controls, πιστεύουμε ότι από την πλήρη απουσία κανόνων που επικρατεί σήμερα, η θέσπιση των 60 ημερών, όσον αφορά την προθεσμία πληρωμής, θα λειτουργήσει προς τη θετική κατεύθυνση και θα τονώσει οικονομικά χιλιάδες κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις, οι οποίες παρουσιάζουν έντονα προβλήματα ρευστότητας λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων στις πληρωμές. Τονίζουμε ωστόσο ότι ο ΣΕΚ διατηρεί την πάγια θέση του για την οποία θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα, ώστε προοπτικά η χώρα μας να θεσπίσει προθεσμία πληρωμής η οποία δεν θα υπερβαίνει τις 30 ημερολογιακές ημέρες από την ημερομηνία παραλαβής των τροφίμων. Άρθρο 4 – Κυρώσεις Σύμφωνα με το άρθρο 4 παράγραφος 3 " Εντός δέκα (10) ημερών από την παρέλευση της αναγραφόμενης στο τιμολόγιο προθεσμίας εξόφλησης, ο παραγωγός γνωστοποιεί την καθυστέρηση στην αρμόδια αρχή της παρ. 6. Σε περίπτωση παράλειψης ενημέρωσης της αρμόδιας αρχής σχετικά με την καθυστέρηση πληρωμής, επιβάλλεται από την αρμόδια αρχή στον παραγωγό πρόστιμο ίσο με το 10% της αξίας του τιμολογίου." Ο ΣΕΚ προτείνει Επισημαίνουμε ότι στην πράξη η συγκεκριμένη διάταξη όχι μόνο δεν θα έχει εφαρμογή, αλλά θα δημιουργήσει πλείστα προβλήματα στον παραγωγό αφού είναι κοινός τόπος ότι στις εμπορικές συναλλαγές επιβάλλεται ο «ισχυρότερος» εκ των συμβαλλομένων. Κατά συνέπεια προτείνουμε την κατάργηση της παραγράφου 3 και τη δημιουργία ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας, μέσω της οποίας θα κατατίθεται από τον παραγωγό ανώνυμη ή επώνυμη καταγγελία, η οποία θα ενεργοποιεί τους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Άρθρο 7 Υποχρεωτική επισήμανση Σύμφωνα με τις παραγράφους 3 και 4 του άρθρου 7 3. Στην περίπτωση που το γάλα ή το γάλα ως συστατικό σε γαλακτοκομικά προϊόντα έχει αμελχθεί, υποστεί επεξεργασία και συσκευαστεί σε περισσότερα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η ένδειξη προέλευσης στο τελικό προϊόν δύναται να αποδοθεί ενιαία ως «προέλευση Ε.Ε.». 4. Στην περίπτωση που το γάλα ή το γάλα ως συστατικό σε γαλακτοκομικά προϊόντα έχει αμελχθεί, υποστεί επεξεργασία και συσκευαστεί σε περισσότερες χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, η ένδειξη προέλευσης στο τελικό προϊόν δύναται να αποδοθεί ενιαία ως «προέλευση εκτός Ε.Ε.». Ο ΣΕΚ προτείνει Δεδομένου ότι επισήμανση της προέλευσης αποτελεί πληροφορία που πρέπει να είναι διαθέσιμη στον καταναλωτή, καθώς η ποιότητα συνδέεται στενά με την προέλευση, κρίνεται επιβεβλημένη η υποχρεωτική αναγραφή των χωρών προέλευσης (τουλάχιστον της χώρας άμελξης), αντί της ένδειξης "προέλευση Ε.Ε." ή "προέλευση εκτός Ε.Ε." Άρθρο 11 Υποχρεωτική επισήμανση στο κρέας Οι διατάξεις του άρθρου 11 του παρόντος νομοσχεδίου κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση για την εξάλειψη του φαινομένου των παράνομων "ελληνοποιήσεων", που παραμένει ανεξέλεγκτο εδώ και δεκαετίες. Υπενθυμίζουμε ότι τρία σημαντικά και πάγια αιτήματα του ΣΕΚ για την πάταξη αυτών των φαινομένων είναι η εφαρμογή της υποχρεωτικής αναγραφής της προέλευσης των κρεάτων στην ταμειακή μηχανή, της χώρας προέλευσης στο γάλα και στα γαλακτοκομικά προϊόντα και ο αυστηρός έλεγχος της αγοράς από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Επισημαίνουμε επίσης ότι: Οι "ελληνοποιήσεις" αγροτικών προϊόντων αποτελούν πληγή για τους παραγωγούς, τους καταναλωτές, αλλά και για την οικονομία της χώρας. Την υψηλή ποιότητα που χαρακτηρίζει τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα, η οποία έχει αναγνωριστεί όχι μόνο από τους Έλληνες καταναλωτές αλλά και διεθνώς εκμεταλλεύονται όλοι αυτοί που κάνουν τις «ελληνοποιήσεις» αισχροκερδώντας εις βάρος παραγωγών και καταναλωτών. Σήμερα η ελληνική παραγωγή τόσο στο κρέας, κυρίως στο βόειο και το χοίρειο, όσο και στο αγελαδινό γάλα υποχωρεί συνεχώς και το εμπορικό αγροτικό ισοζύγιο επιβαρύνεται κατά 1.8 δις. € περίπου για εισαγωγές κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων. • Οι παραγωγοί βλέπουν το εισόδημά τους να μειώνεται δραματικά με προφανείς επιπτώσεις στη βιωσιμότητα των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων. Υπονομεύεται η ελληνική παραγωγή και πλήττεται το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των εγχώριων προϊόντων, που είναι η εμπιστοσύνη του καταναλωτή στην ποιότητά τους. • Οι καταναλωτές αγοράζουν ως ελληνικά εισαγόμενα προϊόντα άγνωστης προέλευσης και ποιότητας, πληρώνοντας πολλαπλάσια της πραγματικής τους αξίας. • Για την Ελληνική οικονομία αυτό συνιστά τεράστια πληγή, απώλεια εσόδων για το κράτος, αύξηση των εισαγωγών με αρνητικές επιπτώσεις στο εμπορικό ισοζύγιο της χώρας μας και εν τέλει καταστροφή του παραγωγικού ιστού. Θεωρούμε δε ότι κάθε περαιτέρω χρονοτριβή -μέσω παρελκυστικών τακτικών- για τη λήψη και εφαρμογή των προτεινόμενων μέτρων πάταξης των ελληνοποιήσεων ( ήτοι αναγραφή στις ταμειακές μηχανές κ.λπ.) θα αποτελέσει την οριστική ταφόπλακα για την Ελληνική κτηνοτροφία και θα επιτρέψει τη συνέχιση της παραπλάνησης - εξαπάτησης του καταναλωτή.