Αρχική Σχέδιο Νόμου "ΑΓΡΟΤΙΚΟΙ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΙ"Άρθρο 36 – Μεταβατικές ΔιατάξειςΣχόλιο του χρήστη ΜΑΡΚΟΥ ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΚΕΟΣΟΕ | 9 Ιανουαρίου 2020, 13:32
Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΚΕΟΣΟΕ ΚΛΑΔΙΚΟΣ ΕΘΝΙΚΟΣ ΑΓΡΟΤΙΚΟΣ ΣΥΝΕΤAΙΡΙΣΜΟΣ ΑΜΠΕΛΟΟΙΝΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ Λ. ΡΙΑΝΚΟΥΡ 73, 115 23 ΑΘΗΝΑ ΤΗΛ: (210) 6923102 – 6923291 – 6928224 FAX: (210) 6981182 e-mail : keosoe@otenet.gr Αθήνα 9 Ιανουαρίου 2020 ΘΕΣΜΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΕΚΠΡΟΣΩΠΗΣΗΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ -ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΑΡΘΡΩΝ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΦΘΟΥΝ ΣΤΟ ΥΠΟ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ Σ/Ν Οι Copa και Cogeca, αδιαμφισβήτητα αποτελούν το πρωτεύον όργανο εκπροσώπησης των ευρωπαϊκών συνεταιρισμών και των επαγγελματικών τους οργανώσεων στις Βρυξέλλες, αποτελώντας ταυτόχρονα τον βασικότερο συνομιλητή με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Δεν είναι τυχαίο ότι οι Copa και Cogeca συμμετέχουν στο Όργανο πολιτικού διαλόγου Οίνου (Civil Dialogue Group Wine) με την ιδιότητα του παραγωγού, ενώ η ιδιωτική οινοποιία, συμμετέχει με την ιδιότητα της βιομηχανίας. Η προαναφερθείσα ιδιότητα για τις Copa και Cogeca ενισχύει τις θέσεις τους έναντι των υπόλοιπων ευρωπαϊκών φορέων ειδικά στα θέματα που αφορούν τον τομέα της παραγωγής και του πρωτογενούς τομέα, με αποτέλεσμα, οι πολιτικές της επιδιώξεις για τον ευρωπαϊκό αμπελοοινικό κλάδο να γίνονται αποδεκτές στα κέντρα λήψης αποφάσεων στις Βρυξέλλες. Λαμβανομένου υπόψιν ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση δραστηριοποιούνται πάνω από 6 εκατομμύρια αμπελουργικές εκμεταλλεύσεις, γίνεται κατανοητό ότι η αμπελοκαλλιέργεια αποτελεί έναν από τους κύριους πυλώνες οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης του αγροτικού πληθυσμού στην ευρωπαϊκή περιφέρεια, δεδομένου και του ότι ο ευρωπαϊκός οίνος αντιπροσωπεύει το 70% των παγκόσμιων συναλλαγών. Από τα προαναφερθέντα συνάγεται αφενός, ότι ο ρόλος των Copa και Cogeca στη διαμόρφωση των ευρωπαϊκών πολιτικών του αμπελοοινικού τομέα, είναι καθοριστικός και κρίσιμος, αφετέρου ότι η συμμετοχή των εθνικών αντιπροσωπειών των συνεταιρισμών στις Copa Cogeca, είναι άκρως απαραίτητη προκειμένου οι εθνικές θέσεις να συνδιαμορφώνουν τις πολιτικές επιδιώξεις των Copa και Cogeca. Αξίζει στο σημείο αυτό να αναφερθεί ότι κατά το διάστημα της ελληνικής εκπροσώπησης των οινοποιητικών συνεταιρισμών μέσω της ΚΕΟΣΟΕ από το 1981 έως και το 2016 στις Copa και Cogeca, πλήθος εθνικών παρεμβάσεων αποτέλεσαν θέσεις των Copa και Cogeca προς το συμφέρον των Ελλήνων αμπελοκαλλιεργητών και των οινοποιητικών συνεταιρισμών (αναθεωρήσεις ΚΑΠ, Ενιαία Ενίσχυση, Άδειες Φύτευσης, χρήση ζάχαρης, αναδιαρθρώσεις, αποστάξεις, κ.α.). Μετά από τρία χρόνια απουσίας της ΚΕΟΣΟΕ από τα ευρωπαϊκά όργανα και από τις Copa και Cogeca, η ελληνική εκπροσώπηση του φορέα που υποκατέστησε την ΠΑΣΕΓΕΣ και την ΚΕΟΣΟΕ, είναι άκρως υποβαθμισμένη, αφού η συμμετοχή στις συνεδριάσεις της Ομάδας Εργασίας «Οίνος» των Copa και Cogeca, είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Είναι γνωστό ότι τις θέσεις των Copa και Cogeca στα θέματα που συζητούνται στις Βρυξέλλες κυρίως με συνομιλητή την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, συνδιαμορφώνουν οι εθνικές αντιπροσωπείες των συνεταιρισμών και δεδομένης της ελληνικής απουσίας να μην υπάρχει ελληνικό αποτύπωμα για κρίσιμα θέματα σήμερα, με προεξέχον αυτό της συζήτησης και των αποφάσεων για την Κοινή Αγροτική Πολιτική που θα ισχύσει από το 2021. Για το λόγο αυτό άλλωστε όλα τα Κράτη Μέλη της ΕΕ ,έχουν αναγνωρίσει Συλλογικές Οργανώσεις εκπροσώπησης των συνεταιρισμών που δραστηριοποιούνται στην επικράτειά τους ,είτε σε οριζόντιο επίπεδο ,είτε ανά κλάδο προϊόντος . Να τονισθεί ότι στον σημερινό ιδιωτικό φορέα που συμμετέχει στις συνεδριάσεις των Copa και Cogeca η συμμετοχή των οινοποιητικών συνεταιρισμών είναι άκρως περιορισμένη, με αποτέλεσμα να μην εκπροσωπείται ευρεία σύνθεση θέσεων και πολιτικών επιδιώξεων των οινοποιητικών συνεταιρισμών της χώρας. Είναι πλέον επιτακτικό η πολιτική ηγεσία του Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων να προωθήσει την δημιουργία του θεσμοθετημένου κορυφαίου οργάνου εκπροσώπησης των συνεταιρισμών της χώρας, προκειμένου οι συνεταιρισμοί της Ελλάδας να παρεμβαίνουν στα ευρωπαϊκά κέντρα λήψης αποφάσεων προς όφελος του αγροτικού χώρου. Επειδή τα γεγονότα και οι εξελίξεις στον αγροτικό τομέα είναι ραγδαίες (ΝΕΑ ΚΑΠ, ΝΕΕΣ ΦΥΤΕΥΣΕΙΣ, ΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΣΥΜΦΩΝΙΕΣ, κλπ.) θεωρούμε αναγκαίο και προτείνουμε, την θεσμοθέτηση του Ενιαίου Φορέα εκπροσώπησης των Αγροτικών Συνεταιρισμών ,παραθέτοντας σχετικά άρθρα ,προκειμένου να συμπεριληφθού στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου . Στο σχέδιο νόμου που ανακοινώθηκε στις 23 Δεκεμβρίου 2019, απουσιάζει κάθε διάταξη για την συγκρότηση ανώτατου οργάνου ενιαίας εκπροσώπησης των συνεταιρισμών (πρώην ΠΑΣΕΓΕΣ ), καθώς επίσης και συλλογικών οργάνων επαγγελματικής εκπροσώπησης των συνεταιρισμών ανά προϊόν, όπως επί παραδείγματι η ΚΕΟΣΟΕ, η οποία ως αναγνωρισμένη ΚΕΑΣ (του άρθρου 31 του ν.4384/2016 ) εκπροσωπεί, το σύνολο των αμπελουργών και των οινοποιητικών συνεταιρισμών της χώρας στο εσωτερικό και στο εξωτερικό . Και όχι μόνο απουσιάζει η διάταξη για τις Κεντρικές Συνεταιριστικές Ενώσεις (ή ΚΕΑΣ), αλλά στις μεταβατικές διατάξεις του σχεδίου νόμου , καταργούνται άμεσα (κατάργηση άρθρου 31 του ν.4384/2016 ) . Η εξέλιξη αυτή είναι ακατανόητη, αφού καταργείται η ΚΕΟΣΟΕ, δηλαδή η συνεταιριστική οργάνωση που είναι εγγεγραμμένη στο Εθνικό Μητρώο Αγροτικών Συνεταιρισμών και εκτός του ότι εκπροσωπεί τα συμφέροντα των Ελλήνων αμπελουργών και των οινοποιητικών συνεταιρισμών, αποτελεί και τον μοναδικό θεσμικό εκπρόσωπο οικονομικών συμφερόντων της πρωτογενούς παραγωγής στην Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου ( ΕΔΟΑΟ ) . Την προϋπόθεση αυτή θέτει και η νέα υπουργική απόφαση για τις Διεπαγγελματικές Οργανώσεις, που πρόσφατα υπογράψατε και με την κατάργηση της ΚΕΟΣΟΕ αυτόματα καταργείται και η ΕΔΟΑΟ. Θεωρούμε ότι δεν είναι στις προθέσεις σας η κατάργηση Συνεταιριστικών Οργανώσεων που εκπροσωπούν κλάδο προϊόντων και οι οποίες κατέχουν αποκλειστικά και μόνο την πολιτική ευθύνη και την τεχνογνωσία για τα προϊόντα που εκπροσωπούν. Η ΚΕΟΣΟΕ αποτελεί την ενιαία έκφραση των συμφερόντων 140.000 αμπελουργών και των 30 οινοποιητικών συνεταιρισμών της Ελλάδος . Η ΚΕΟΣΟΕ και οι Συνεταιριστικές Οργανώσεις συλλογικής εκπροσώπησης ανά προϊόν ως θεσμικό συνεταιριστικό όργανο προβλέπονται αδιαλείπτως σε όλους τους συνεταιριστικούς νόμους από το 1915 . Να τονίσουμε ότι η ΚΕΟΣΟΕ δεν έχει οφειλές προς το Δημόσιο ή τις Τράπεζες και ανέκαθεν αποτελούσε σύμβουλο του εκάστοτε υπουργού για αμπελοοινικά θέματα . Ακολουθούν τα προτεινόμενα άρθρα ,προκειμένου να συμπεριληφθούν στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ Άρθρο ….. Πανελλήνια Ένωση Αγροτικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων. 1. Οι ΑΣΟ συνιστούν σωματείο, το οποίο αποτελεί το ανώτατο εθνικό ιδεολογικό και συντονιστικό όργανο του αγροτικού συνεταιριστικού κινήματος της χώρας με την ονομασία Πανελλήνια Ένωση Αγροτικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων. Η Ένωση εκπροσωπεί τα μέλη της, Αγροτικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις όλων των βαθμών, τις Ομοσπονδίες και Συνομοσπονδίες τους στο εσωτερικό και εξωτερικό και επιμελείται για την τήρηση των συνεταιριστικών αρχών και την ανάπτυξη της συνεταιριστικής ιδέας. Διαπραγματεύεται και συνάπτει συλλογικές συμβάσεις εργασίας που αφορούν το προσωπικό των Α.Σ.Ο των Ομοσπονδιών και των Συνομοσπονδιών τους. Έχει περιφέρεια ολόκληρη την επικράτεια. Η έδρα της Ένωσης ορίζεται από το Καταστατικό της. 2. Η Ένωση ιδρύει εκπαιδευτικά κέντρα, σχολές και Ινστιτούτα, με σκοπό την συνεταιριστική εκπαίδευση των μελών των ΑΣΟ, των Ομοσπονδιών και Συνομοσπονδιών καθώς και των υπαλληλικών και επαγγελματικών στελεχών τους. 3. Η Ένωση υποχρεούται να τηρεί ειδικούς φακέλους των μελών της, όπου φυλάσσονται τα Καταστατικά και κάθε σχετικό με τα μέλη έγγραφο. `Άρθρο ……. Γενική Συνέλευση - Διοίκηση Πανελλήνια Ένωση Αγροτικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων. 1. Η Γενική Συνέλευση της Πανελλήνιας Ένωσης απαρτίζεται από τους αντιπροσώπους των μελών της, που μετέχουν σ` αυτήν. Η αναλογία του αριθμού των αντιπροσώπων καθορίζεται από το καταστατικό της. Θέματα σχετικά με τη συγκρότηση της Γενικής Συνέλευσης, τη λειτουργία της και τις αρμοδιότητές της ρυθμίζονται από το Καταστατικό της. 2. Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης αποτελείται από 13 μέλη και οι αρμοδιότητές του ορίζονται από το Καταστατικό της. Οι διατάξεις των άρθρων …. εφαρμόζονται ανάλογα και για το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης. 3. Το Εποπτικό Συμβούλιο της Ένωσης συγκροτείται, λειτουργεί και αποφασίζει σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου …. 4. Η ετήσια εισφορά των μελών της Ένωσης προς αυτήν καθορίζεται με απόφαση της τακτικής Γενικής Συνέλευσής της. 5. Με κοινή απόφαση, που εκδίδεται από τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και τον Υπουργό Οικονομικών, καθορίζεται οικονομική ενίσχυση της Ένωσης για τα τρία πρώτα χρόνια της λειτουργίας της. 6. Στον προϋπολογισμό εξόδων του Υπ.Α.Α.Τ. εγγράφεται κάθε χρόνο πίστωση ελεγχόμενη απολογιστικά για την οικονομική ενίσχυση του εκπαιδευτικού έργου για τους συνεταιρισμούς της οργάνωσης συντονισμού και εκπροσώπησης της ελληνικής συνεταιριστικής κίνησης. Το ύψος της πίστωσης θα ισούται με την εισφορά των ίδιων των συνεταιριστικών οργανώσεων, που θα εισφέρεται από τα μέλη των συνεταιρισμών που μετέχουν στην Πανελλήνια Οργάνωση εκπροσώπησης της συνεταιριστικής κίνησης. Άρθρο …….. Κεντρικές Συνεταιριστικές Ενώσεις (ΚΕ.Σ.Ε.) 1. Οι Α.Σ. και οι Α.Ε.Σ. μπορούν να συνιστούν μεταξύ τους Κεντρικές Συνεταιριστικές Ενώσεις (ΚΕ.Σ.Ε.). Οι ΚΕ.Σ.Ε συνιστώνται με πρωτοβουλία τουλάχιστον του 50% των ΑΣ ή και των ΕΑΣ που δραστηριοποιούνται σε ένα προϊόν ή σε μια ομάδα ομοειδών προϊόντων, και μόνο μία Κ.Ε.Σ.Ε μπορεί να συνιστάται σε εθνικό επίπεδο . Οι ΚΕ.Σ.Ε. έχουν ως αντικείμενο το συντονισμό και την ενίσχυση της συνεταιριστικής δράσης των μελών τους, καθώς και την άσκηση πολιτικής για το προϊόν που εκπροσωπούν και την πολιτική εκπροσώπηση του κλάδου που δραστηριοποιούνται , στα ευρωπαϊκά όργανα λήψης αποφάσεων ,αλλά και στα κέντρα λήψης αποφάσεων σε εθνικό επίπεδο . Επί πλέον μπορούν να αναλαμβάνουν οικονομικές δραστηριότητες σε ευρύτερη κλίμακα. Οι ΚΕ.Σ.Ε. διεξάγουν τις εργασίες αυτές είτε για λογαριασμό τους είτε για λογαριασμό των μελών τους. 2. Τo καταστατικό της ΚΕ.Σ.Ε. εγκρίνεται από το Μονομελές Πρωτοδικείο της έδρας της σύμφωνα με τα άρθρα 3 και 4 του νόμου αυτού, που εφαρμόζονται αναλόγως. 3. Η έδρα της ΚΕ.Σ.Ε. είναι ο δήμος ή η κοινότητα όπου είναι εγκατεστημένη η διοίκησή της. Η περιφέρεια της ΚΕ.Σ.Ε. ορίζεται από το καταστατικό της. Η επωνυμία πρέπει να διακρίνεται από την επωνυμία άλλης ΚΕ.Σ.Ε. με την ίδια έδρα ή περιφέρεια. 4. Η γενική συνέλευση της ΚΕ.Σ.Ε. συγκροτείται από τους αντιπροσώπους των μελών της, που εκλέγονται σύμφωνα με το καταστατικό των μελών τους. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται ανάλογα οι διατάξεις των άρθρων του παρόντος νόμου , όπως ισχύουν. 5. Η Πανελλήνια Ένωση Αγροτικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων του προηγούμενου άρθρου του παρόντος, συνεργάζεται με τις ΚΕ.Σ.Ε ανά προϊόν ή ανά ομάδα προϊόντων , σε ενέργειες εκπροσώπησης του προϊόντος, στις οποίες δραστηριοποιείται η ΚΕ.Σ.Ε σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, παρέχοντάς της, σχετική οικονομική στήριξη, από τα έσοδά της, που προέρχονται από πόρους που εισπράττει η Πανελλήνια Ένωση Αγροτικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων, σαν επιχορήγηση από το ελληνικό δημόσιο .