Αρχική ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΤΥΠΗΣ ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΑΣ, ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΙΕΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΥΔΑΤΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ, ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΦΥΤΟΫΓΕΙΑ...Άρθρο 17 Ίδρυση, επέκταση και μετεγκατάσταση μονάδων εντός Περιοχών Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών – Αντικατάσταση παρ. 3 άρθρου 17 ν. 4282/2014Σχόλιο του χρήστη Τερα Σιλβέστρις-Μη κυβερνητική οργάνωση | 17 Ιανουαρίου 2024, 11:10
Οι περιοχές οργανωμένης ανάπτυξης υδατοκαλλιεργειών κατα βάσειν το ελληνικό αντίστοιχο των aquaculture exclusive zones of the EU ειναι μια εννοια που δεν λαμβάνει υπόψιν τις μια ποικιλία μελετών και βασικών κανόνων πραγματικότητας που αναμένεται με την πάροδο του χρόνου και την αναπόφευκτη μετατροπή αυτών των μονάδων σε αποκλειστικά χερσαίες εγκαταστάσεις ανάλογα με τα πτηνοτροφεία αρα την σε μεγάλο βαθμό μετατροπή τους σε μονάδα χωρικού σχεδιασμού του παρελθόντος. Διαφωνούμε κάθετα με την ίδρυση τους ιδιαίτερα στο εσωτερικό Ιόνιο αρχιπέλαγος. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι στο εν λόγω σχέδιο νόμου ο μόνος φορέας με οποιαδήποτε πιθανή ικανότητα να αξιολογήσει περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις είναι αποκλειστικά ο φορέας διαχείρησης της ΠΟΑΥ-ενας ιδιωτικός σε πολλές περιπτώσεις φορεας οπως αναπτυξιακή εταιρεία που σε καποιες περιπτώσεις εχει ιδρυθεί απο κυριούς επενδυτές της βιομηχανίας υδατοκαλλιέργειας . Δεν αναγνωρίζεται ότι υπάρχει και ζήτημα με προστατευόμενες περιοχές σε στερία και θάλασσα σε πρώτης φάση που στην περίπτωση της ζώνης Α3 ΠΟΑΥ εχουμε και κοινή ζώνη με την προστατευόμενη περιοχή Νατούρα εσωτερικού Ιονίου αρχιπελάγους, την ζώνη τοπίου ιδιαιτέρου φυσικού κάλους του νησίου Κάλαμος τα νερα γύρω απο Κάλαμο και Καστό που ειναι κυρηγμένος ενάλλιος αρχαιολογικός χώρος η προστασία απο την διεθνή σύμβαση ACCOBAMS για τα θαλάσσια θηλαστικά και παρακείμενες ζώνες προστασίας της φυσης που επηρεάζονται άμεσα στο εσωτερικό Ιόνιο αρχιπέλαγος και αλλού. Κατα συνέπεια φορείς οπώς ο ΟΦΥΠΕΚΑ τα μεμονωμένα γραφεία περιβάλλοντος σε δήμους και κοινότητες η σχετικές υπηρεσίες ,η αρχαιολογική υπηρεσία αλλά και σχετικές υπηρεσίες τοπικες οπως ο τομέας αλλιείας περιφερειών κλπ πρέπει οπωσδήποτε να περιλαμβάνονται και αυτοί στον κατάλογο κρατικών φορέων που απαιτείται η σύμφωνη γνώμη οπως φυσικά και οι οικίοι δήμοι και κοινότητες.Πόλύ σημαντικό είναι να είναι απαραίτητη και η σύμφωνη γνώμη τοπικών φορέων σε σχέση με το περιβάλλον και τα περιβαλοντικά δικαιώματα οπως τοπικές περιβαλλοντικές οργανώσεις που ειναι τοπικές η απλώς δραστηριοποιούνται σε σχετικά ζητήματα στην περιοχή ιδιαίτερα σε θέματα αειφορίας και προστασίας του περιβάλλοντος καθότι σε πολλές περιπτώσεις εχουν μια παρα πολλύ καλή εμπειρία και στοιχεία που δεν διαθέτει οποιοσδήποτε κρατικός φορέας καθώς και σε καποιες περιπτώσεις ειναι και ευρείας κοινωνικής αποδοχής απο τοπικές κοινωνίες. Επίσης πρέπει να ζητείται απαραιτήτως η σύγκληση λαικων συνελέυσεων στις σχετικές περιοχές για να γίνεται δημοψήφισμα απο τις τοπικές κοινωνίες για οτι επηρεάζει τα νερα και την γή που εχουν παραδοσιακά ιστορικά δικαιώματα και τέλος να ληφθούν υπόψιν οι παραδοσιακές μορφές διακυβέρνησης του περιβάλλοντος όπως συμβούλια γερόντων για δάση χωριών κ.α. και να είναι απαραίτητη η σύμφωνη γνώμη και αυτών . Φυσικά είναι αδιανόητο να μην υπάρχει μηχανισμός ευρύτερης διαβούλευσης και ενημέρωσης σε σχέση με το παραπάνω ζήτημα κάθε φορά που γίνεται μία τέτοια αίτηση κατι που ήδη υπάρχει φυσικά αναλογο αλλά πρεπει να βελτιωθεί.Προτείνουμε να στέλνεται έγγραφο ενημερωτικό σε σχετικούς φορείς οπως ΟΤΑ, συλλόγους οταν ξεκινάει μία τέτοια διαδικασία αδειοδότησης σε θεσμοθετημένη ΠΟΑΥ το οποίο περιλαμβάνει και σχετικούς φορείς διαχείρησης προστατευομένων περιοχών. Σχετικές μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων πρεπει να συνοδεύουν την αποφαστική διαδικασία σε συννενοηση με σχετικούς προαναφερθέντες φορείς σε σχέση με την μεθοδολογία που πρέπει να ακολουθηθεί για να γίνουν οι δέουσες εκτιμήσεις.