• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΤΑΜΕΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΦΥΣΗ - WWF ΕΛΛΑΣ' | 18 Ιανουαρίου 2024, 21:43

    ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΥΔΑΤΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΩΝ Άρθρο 14 Τουριστική αξιοποίηση βοηθητικών σκαφών υδατοκαλλιέργειας – Τροποποίηση περ. β) παρ. 1 άρθρου 175 ν. 4070/2012 και Άρθρο 15: Δυνατότητα άσκησης αλιευτικού τουρισμού από βοηθητικά σκάφη υδατοκαλλιέργειας – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 177 ν. 4070/2012 Με τα άρθρα 14 και 15 του παρόντος νομοσχεδίου προωθείται η διεύρυνση των σκαφών που δύνανται να ασκήσουν αλιευτικό τουρισμό, με την προσθήκη στα επαγγελματικά σκάφη αλιείας των «βοηθητικών σκαφών υδατοκαλλιέργειας». Η προσθήκη αυτή είναι όλως αντίθετη με τους σκοπούς του αλιευτικού τουρισμού και δημιουργεί άνισους όρους ανταγωνισμού σε ό,τι αφορά την άσκηση μιας δραστηριότητα που αποτελεί ένα καίριο εργαλείο για την επίτευξη των στόχων της βιώσιμης αλιείας και της προστασίας του περιβάλλοντος, καθώς και σημαντικό εναλλακτικό μέσο βιοπορισμού για τους αλιείς. Ο αλιευτικός τουρισμός, όπως ορίζεται στο άρθρο 175 του ν. 4070/2012, αποτελεί «ειδική μορφή τουρισμού, η οποία συνίσταται στην παροχή τουριστικών υπηρεσιών συνδεδεμένων με την αλιεία, τη σπογγαλιεία, την υδατοκαλλιέργεια και τις σχετικές με αυτές πρακτικές και τεχνικές, παραδόσεις και τοπικά έθιμα, τα τοπικά προϊόντα, την παραδοσιακή κουζίνα και τοπική γαστρονομία». Η ισχύουσα νομοθεσία ορθώς δίνει τη δυνατότητα άσκησης της ειδικής αυτής μορφής τουρισμού σε αλιευτικά σκάφη και επαγγελματίες αλιείς οι οποίοι έχουν τις απαιτούμενες γνώσεις σχετικά με τις πρακτικές και τεχνικές παραδόσεις. Αντίθετα, η άσκηση αλιευτικής δραστηριότητες σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί αντικείμενο των δραστηριοτήτων των βοηθητικών σκαφών υδατοκαλλιέργειας. Σύμφωνα το άρθρο 17 του ν. 4150/2013, ως «βοηθητικό σκάφος υδατοκαλλιεργειών» ορίζεται «κάθε σκάφος ή πλωτό ναυπήγημα, ανεξαρτήτως χωρητικότητας, το οποίο προορίζεται να χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για σκοπούς υποστήριξης της υδατοκαλλιεργητικής δραστηριότητας, ιδίως για μεταφορά προσωπικού, ιχθυοτροφών, εφοδίων, ρυμούλκηση κλωβών, δεξαμενών, της φύλαξης». Τα σκάφη αυτά, σε αντίθεση με τα επαγγελματικά αλιευτικά σκάφη και τους επαγγελματίες αλιείς, δεν διαθέτουν άδεια αλιείας ούτε τον κατάλληλο εξοπλισμό για τη διενέργεια των δραστηριοτήτων αυτών. Επιπλέον, θα πρέπει να σημειωθεί ότι σε ό,τι αφορά τις προϋποθέσεις και τους όρους για την άσκηση αλιευτικού τουρισμού από επαγγελματίες αλιείς η υπ’ αριθμ. 414/2354/2015 κοινή υπουργική απόφαση παρέχει τις κατάλληλες διασφαλίσεις ότι οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται σε αυτό το αντικείμενο κατέχουν τις κατάλληλες γνώσεις σχετικά με τις μεθόδους και τεχνικές αλιείας σύμφωνα με τη εθνική και ενωσιακή αλιευτική νομοθεσία (βλ. άρθρο 3 παρ. 2 στοιχ. α΄) καθώς και τον απαιτούμενο αλιευτικό εξοπλισμό και εργαλεία. Τα εχέγγυα αυτά είναι κρίσιμα για την άσκηση αλιευτικού τουρισμού από τα επαγγελματικά αλιευτικά σκάφη. Καμία τέτοια διασφάλιση δεν προβλέπεται για τα βοηθητικά σκάφη υδατοκαλλιέργειας. Τέλος, η προωθούμενη διάταξη δημιουργεί άνισους όρους ανταγωνισμού μεταξύ των επαγγελματιών αλιέων οι οποίοι έχουν επενδύσει χρήματα για τις απαιτούμενες άδειες και για τον κατάλληλο εξοπλισμό για τα σκάφη τους, και άλλων επαγγελματιών που ασκούν όλως διαφορετικές δραστηριότητες μη σχετιζόμενες με την αλιεία.  Οι προωθούμενες διατάξεις (άρθρα 14-15) του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου θα πρέπει να αποσυρθούν.