Αρχική Θεσμικό πλαίσιο για τις διαδικασίες ελέγχου, τα διοικητικά μέτρα και τις κυρώσεις στον τομέα των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων με Προστατευόμενες Ονομασίες Προέλευσης...ΜΕΡΟΣ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ | 17 Ιουνίου 2024, 17:45
Αθήνα, 17.06.2024 Αριθ. Πρωτ. : 389 Ανακοίνωση – Δελτίου Τύπου Για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Θεσμικό πλαίσιο για τις διαδικασίες ελέγχου, τα διοικητικά μέτρα και τις κυρώσεις στον τομέα των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων με Προστατευόμενες Ονομασίες Προέλευσης, Προστατευόμενες Γεωγραφικές Ενδείξεις και Εγγυημένων Παραδοσιακών Ιδιότυπων Προϊόντων» Η ποιότητα αποτελεί το ισχυρότερο, αν όχι το μοναδικό διαβατήριο για την επιβίωση της ελληνικής αγροτικής παραγωγής στην παγκόσμια αγορά, η οποία μοιάζει με άγρια ζούγκλα. Η αξιοπιστία των συστημάτων ποιότητας όπως τα προϊόντα ΠΟΠ-ΠΓΕ και ΕΠΙΠ, είναι το στοίχημα με το οποίο αναμετριέται καθημερινά το αρμόδιο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και ο ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ, ως ο καθ’ ύλην αρμόδιος φορέας για την διασφάλιση της ποιότητας των αγροτικών προϊόντων, με τα συστήματα προαιρετικής πιστοποίησης και τους επίσημους ελέγχους που διεξάγει στα γεωργικά προϊόντα και τρόφιμα. Εν τούτοις, προκαλεί αλγεινή εντύπωση και γεννά πλήθος ερωτημάτων το γεγονός ότι το προτεινόμενο νομοσχέδιο που αφορά το θεσμικό πλαίσιο για τις διαδικασίες ελέγχου, τα διοικητικά μέτρα και τις κυρώσεις, διαμορφώθηκε χωρίς καμία απολύτως συμμετοχή των εργαζόμενων που στελεχώνουν επί δεκαετίες, τις συγκεκριμένες υπηρεσίες του Οργανισμού. Η πολυετής εμπειρία και το εξειδικευμένο προσωπικό που διαθέτει ο Οργανισμός στα συστήματα ποιότητας και εν προκειμένω στους ελέγχους στον τομέα των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων ΠΟΠ-ΠΓΕ και ΕΠΙΠ, φάνηκε να μην ενδιαφέρουν κανέναν από τους διαμορφωτές του προτεινόμενου νομοσχεδίου. Οι επιστήμονες και εμπειρογνώμονες του Οργανισμού που σηκώνουν στις πλάτες τους επί δεκαετίες και μάλιστα κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες το βάρος της πιστοποίησης των προϊόντων ΠΟΠ-ΠΓΕ και ΕΠΙΠ, ούτε ερωτήθηκαν, ούτε καν ενημερώθηκαν για την επεξεργασία του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, ούτε βεβαίως τους δόθηκε η δυνατότητα να διατυπώσουν την παραμικρή άποψη για τον τρόπο που μπορεί να γίνει αποτελεσματικότερος και αποδοτικότερος ο διοικητικός μηχανισμός που εγγυάται την ποιότητα των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων! Αξίζει πραγματικά να ακούσει κανείς πώς δικαιολογείται από τους υπεύθυνους η απαξιωτική αυτή μεταχείριση, η οποία πέρα από τους εργαζόμενους, θίγει και την υπηρέτηση της αποστολής του δημόσιου φορέα. Επί της ουσίας του νομοθετήματος, περιοριζόμαστε να σχολιάσουμε ότι συνιστά πόνημα, ελλιπές σε ουσιώδη σημεία του, τα οποία επιγραμματικά μόνο παραθέτουμε, με την ελπίδα ότι θα δοθεί τελικά η δυνατότητα ώστε να συζητηθούν και να αντιμετωπιστούν ουσιαστικά, πριν προστεθεί στη θεσμική φαρέτρα της διασφάλισης της ποιότητας των αγροτικών προϊόντων, ακόμα ένα αναποτελεσματικό εργαλείο δουλειάς. 1. Η έκδοση παραβόλου κατά την υποβολή της αίτησης πιστοποίησης έχει προταθεί επανειλημμένως από τις υπηρεσίες του Οργανισμού, προκειμένου να ενδυναμωθεί το κύρος του συστήματος ποιότητας ΠΟΠ-ΠΓΕ. 2. Το προτεινόμενο θεσμικό πλαίσιο στο μεγαλύτερο μέρος του, δεν απέχει, ούτε διαφοροποιείται από το ισχύον. Δεν προτείνονται σημαντικές βελτιώσεις. 3. Τα διοικητικά μέτρα και διοικητικά πρόστιμα που προστίθενται, με τον τρόπο που κλιμακώνονται, δεν είναι ικανά να συμβάλλουν στη συμμόρφωση των επιχειρήσεων. Π.χ. Σε περίπτωση σημαντικών παραβάσεων, όπως η μη τήρηση των προδιαγραφών, ως πρώτο μέτρο προβλέπεται η έγγραφη σύσταση προς την επιχείρηση, ενώ ήδη έχει καταγραφεί προϊόν μη συμμορφούμενο με βάση τις προδιαγραφές. Η συνήθης πρακτική μέχρι σήμερα είναι να ζητείται ο αποχαρακτηρισμός των ποσοτήτων ή και η ανάκληση της πιστοποίησης! 4. Δεν προσδιορίζονται οι συντελεστές για τα κριτήρια επιμέτρησης. 5. Όσον αφορά στην αναγνώριση των ομάδων παραγωγών δεν αναλύονται οι διαδικασίες, παρά μόνο το νομοσχέδιο αναφέρει ό,τι προβλέπει ο βασικός κοινοτικός κανονισμός. 6. Για την έγκριση του κανονισμού πιστοποίησης και όλων των σχετικών με αυτόν αρχείων και εντύπων (αρχεία εισροών, εκροών, συμβάσεις κ.λπ), απαιτείται απόφαση υπουργού, γεγονός που γραφειοκρατικοποιεί τη διαδικασία άνευ λόγου. Κατόπιν των παραπάνω τα οποία εκτίθενται συνοπτικά, υφίσταται σημαντικός λόγος, το νομοσχέδιο να επανεξεταστεί από το νέο Υπουργό, ο οποίος ανέλαβε πρόσφατα, προκειμένου να τύχει προσεκτικότερης και ενδελεχέστερης επεξεργασίας, με τη συνδρομή των έμπειρων εργαζόμενων που στελεχώνουν τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ.