Άρθρο 1 Αντικείμενο και πεδίο εφαρμογής (Άρθρο 1 της Οδηγίας 2019/633)

 

1. Με τις διατάξεις του παρόντος: α) ενσωματώνεται στο ελληνικό δίκαιο η Οδηγία 2019/633/ΕΕ, σχετικά με τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές μεταξύ επιχειρήσεων στην αλυσίδα εφοδιασμού γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, β) καθορίζονται αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και ρήτρες, οι οποίες επιβάλλονται μονομερώς από τον αγοραστή στον προμηθευτή και θεσπίζονται κανόνες επιβολής απαγορεύσεων και ρυθμίσεων για τον συντονισμό μεταξύ των αρχών επιβολής.
2. Ο παρών νόμος εφαρμόζεται σε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές σε πωλήσεις γεωργικών προϊόντων και τροφίμων από:
α) προμηθευτές με ετήσιο κύκλο εργασιών που δεν υπερβαίνει τα 2.000.000 ευρώ, σε αγοραστές με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 2.000.000 ευρώ·
β) προμηθευτές με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 2.000.000 ευρώ που δεν υπερβαίνει τα 10.000.000 ευρώ σε αγοραστές με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 10.000.000 ευρώ·
γ) προμηθευτές με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 10.000.000 ευρώ που δεν υπερβαίνει τα 50.000.000 ευρώ σε αγοραστές με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 50.000.000 ευρώ·
δ) προμηθευτές με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 50.000.000 ευρώ που δεν υπερβαίνει τα 150.000.000 ευρώ σε αγοραστές με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 150.000.000 ευρώ·
ε) προμηθευτές με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 150.000.000 ευρώ που δεν υπερβαίνει τα 350.000.000 ευρώ σε αγοραστές με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 350.000.000 ευρώ·
στ) προμηθευτές με ετήσιο κύκλο εργασιών που δεν υπερβαίνει τα 350.000.000 ευρώ προς όλους τους αγοραστές που είναι δημόσιες αρχές.
4. Ο παρών νόμος εφαρμόζεται α) στις πωλήσεις, όταν είτε ο προμηθευτής είτε ο αγοραστής, ή αμφότεροι, είναι εγκατεστημένοι στην Ευρωπαϊκή Ένωση, β) στις υπηρεσίες, στον βαθμό που αναφέρεται ρητώς στο άρθρο 3, οι οποίες παρέχονται από τον αγοραστή στον προμηθευτή.
5. Ο παρών νόμος δεν εφαρμόζεται σε συναλλαγές μεταξύ προμηθευτών και καταναλωτών.

  • Το διάστημα υλοποίησης της οδηγίας θα πρέπει να κυμαίνεται περίπου στους 12 μήνες, όσο δηλαδή διαρκεί ένα υπογεγραμμένο συμβόλαιο τροφίμων, μεταξύ των 2 μερών.

  • Ι. Λαμβανομένων των μεγεθών της ελληνικής αγοράς, σχεδόν το σύνολο των προμηθευτών με έδρα την ελληνική επικράτεια εμπίπτουν στη συγκεκριμένη οδηγία. Αυτό σημαίνει ότι θα επηρεαστεί το σύνολο των συναλλαγών, όταν σε άλλες χώρες της Ευρώπης οι αλλαγές που επιφέρει η ενσωμάτωση της Οδηγίας, δεν θα οδηγήσουν σε τόσες ανατροπές όπως στη χώρα μας.
    ΙΙ. Σε ό,τι αφορά στον ετήσιο τζίρο, θα πρέπει να διευκρινιστεί και να συμπεριληφθεί στο κείμενο του νόμου, όπως αναγράφεται και στο αγγλικό κείμενο, ότι λαμβάνεται υπόψη ο παγκόσμιος τζίρος της προμηθεύτριας εταιρίας, δηλ. αυτόν που επιτυγχάνει και μέσω θυγατρικών της οπουδήποτε στο εξωτερικό, ενώ θα ήταν χρήσιμο να δημιουργηθεί Μητρώο Προμηθευτών που θα υπάγονται στις διατάξεις του νόμου, για να μπορεί να ελέγχεται τυχόν καταστρατήγηση, για να προστατεύονται αυτοί που πράγματι επιδιώκει ο νόμος να προστατευτούν.

  • Άρθρο 1
    Η έννοια «ετήσιος κύκλος εργασιών» είναι σχετική και πρέπει να διευκρινιστεί περεταίρω.
    Οι ορισμοί της κοινοτικής οδηγίας (άρθρο 1 παρ. 2) οδηγούν στο συμπέρασμα ότι:
    1. αφορά παγκόσμιο κύκλο εργασιών
    2. αφορά ενοποιημένο κύκλο εργασιών ομίλου και περιλαμβάνονται και οι συνεργαζόμενες και ιδίως και οι συνδεδεμένες επιχειρήσεις
    Άλλωστε το πνεύμα της οδηγίας είναι η προστασία των οικονομικά ασθενέστερων προμηθευτών και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο θέτει ποσοτικό κριτήριο.
    Επίσης ο κύκλος εργασιών δεν είναι σταθερός κάθε έτος και ανακοινώνεται μέσω της δημοσίευσης οικονομικών καταστάσεων αρκετούς μήνες μετά την ολοκλήρωση του οικονομικού έτους. Θα πρέπει να διευκρινιστεί τι είναι «ετήσιος κύκλος εργασιών». Είναι ο κύκλος εργασιών της τελευταίας χρήσης ή της τελευταίας δημοσιευμένης χρήσης;
    Είναι ο μέσος κύκλος εργασιών των τελευταίων 2, 3, 4 χρήσεων;
    Και αν ναι από ποια πηγή καταγραφής;
    Π.χ. τον 6/2021 ο τελευταίος διαθέσιμος ισολογισμός είναι του 2019 παρότι η τελευταία χρήση είναι του 2020, ενώ το 8/2021 μπορεί να είναι του 2020. Ποιος ισχύει;
    Προτείνουμε να προβλεφθεί μητρώο Προμηθευτών στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, στο οποίο θα υποχρεούνται οι Προμηθευτές των προϊόντων που εμπίπτουν στον συγκεκριμένο νόμο να δηλώνουν τον παγκόσμιο ενοποιημένο κύκλο εργασιών του ανά έτος για τις τελευταίες οικονομικές χρήσεις.

  • 3 Δεκεμβρίου 2020, 16:24 | ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ

    Επί της παραγράφου 2:
    1.Δεδομένου ότι οι Αγοραστές δεν είναι σε θέση να γνωρίζουν τον κύκλο εργασιών των Προμηθευτών, προτείνεται να δημιουργηθεί στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης Μητρώο Προμηθευτών Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων, στο οποίο οι Προμηθευτές θα υποχρεούνται να κοινοποιούν τον κύκλο εργασιών τους (και σε περίπτωση συνδεδεμένων επιχειρήσεων το συνολικό κύκλο εργασιών) προκειμένου να υπαχθούν στις διατάξεις του νόμου.
    2.Στην Οδηγία 2019/633 αναφέρεται στο αντίστοιχο άρθρο (άρθρο 1 παρ. 2) ότι ως κύκλος εργασιών Προμηθευτών και Αγοραστών νοείται ο κύκλος εργασιών όλων των συνδεδεμένων επιχειρήσεων (με σχετική παραπομπή – Annex to Commission Recommendation 2003/361/EC, άρθρα 3, 4, 6). Στο ΣΝ στο άρθρο 2 δίνονται οι σχετικοί ορισμοί των ανεξάρτητων και συνδεδεμένων/συνεργαζόμενων επιχειρήσεων, χωρίς όμως να αναφέρεται ρητά ότι ως βάση υπολογισμού του κύκλου εργασιών είναι ο συνολικός τζίρος των επιχειρήσεων αυτών.

  • 3 Δεκεμβρίου 2020, 16:02 | ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ

    Επί της παραγράφου 2:
    1.Δεδομένου ότι οι Αγοραστές δεν είναι σε θέση να γνωρίζουν τον κύκλο εργασιών των Προμηθευτών, προτείνεται να δημιουργηθεί στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης Μητρώο Προμηθευτών Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων, στο οποίο οι Προμηθευτές θα υποχρεούνται να κοινοποιούν τον κύκλο εργασιών τους (και σε περίπτωση συνδεδεμένων επιχειρήσεων το συνολικό κύκλο εργασιών) προκειμένου να υπαχθούν στις διατάξεις του νόμου.
    2.Στην Οδηγία 2019/633 αναφέρεται στο αντίστοιχο άρθρο (άρθρο 1 παρ.2) ότι ως κύκλος εργασιών Προμηθευτών και Αγοραστών νοείται ο κύκλος εργασιών όλων των συνδεδεμένων επιχειρήσεων (με σχετική παραπομπή – Annex to Commission Recommendation 2003/361/EC, άρθρα 3,4,6).Στο ΣΝ στο άρθρο 2 δίνονται οι σχετικοί ορισμοί των ανεξάρτητων και συνδεδεμένων/συνεργαζόμενων επιχειρήσεων, χωρίς όμως να αναφέρεται ρητά ότι ως βάση υπολογισμού του κύκλου εργασιών είναι ο συνολικός τζίρος των επιχειρήσεων αυτών.

  • 3 Δεκεμβρίου 2020, 15:19 | ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ

    Είναι κρίσιμο να διευκρινισθεί ότι στην έννοια των προμηθευτών περιλαμβάνονται και οι συνεργαζόμενες και ιδίως και οι συνδεδεμένες επιχειρήσεις με βάση τον παγκόσμιο τζίρο τους. Επομένως, όταν ένας προμηθευτής έχει ετήσιο τζίρο άνω των 350.000.000 € με βάση τα ανωτέρω, θα πρέπει να αποκλείεται από την εφαρμογή του νόμου. Εξάλλου το πνεύμα της οδηγίας είναι η προστασία των οικονομικά ασθενέστερων προμηθευτών και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο θέτει ποσοτικό κριτήριο. Προς τον σκοπό αυτό θα πρέπει να προβλεφθεί μητρώο Προμηθευτών στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, στο οποίο θα υποχρεούνται οι Προμηθευτές να δηλώνουν τον παγκόσμιο τζίρο τους. Ο έλεγχος των ποσοτικών προϋποθέσεων που θέτει ο νόμος ως προς τους Προμηθευτές δεν είναι δυνατό να γίνεται από τους Αγοραστές και θα πρέπει να επιλαμβάνεται το Δημόσιο.

  • 3 Δεκεμβρίου 2020, 12:18 | ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΑΜΘ

    ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΧΩΡΙΣΤΕΙ ΤΟ ΓΑΛΑ ΩΣ ΠΡΟΪΟΝ ΑΠΟ ΟΛΑ ΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΕΥΑΛΟΙΩΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ.
    ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟ 2α ΘΕΩΡΟΥΜΕ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΝΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΦΘΟΥΝ ΣΤΟΥΣ ΑΓΟΡΑΣΤΕΣ ΚΑΙ ΟΣΟΙ ΕΧΟΥΝ ΚΥΚΛΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΚΑΤΩ ΑΠΟ 2.000.000€ ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΑΘΕΜΙΤΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΤΩΝ ΑΝΟΙΧΤΩΝ ΤΙΜΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΟΝΟΜΕΡΩΝ ΟΡΩΝ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΤΖΙΡΟΥ. ΟΙ ΑΓΟΡΑΣΤΕΣ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΛΟΙ ΚΑΙ ΣΕ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΑ ΑΠΟΜΟΝΟΜΕΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΡΑΜΜΗ ΕΣΚΟΜΙΣΗΣ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΩΝ ΜΕΤΑΠΟΙΗΤΩΝ ΓΑΛΑΚΤΟΣ ΕΧΟΥΝ ΔΕΣΠΟΖΟΥΣΑ ΕΩΣ ΜΟΝΟΠΩΛΙΑΚΗ ΘΕΣΗ ΜΕ ΟΤΙ ΑΥΤΟ ΣΥΝΕΠΑΓΕΤΑΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΗ ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΟ, ΕΝΩ ΣΕ ΠΟΛΛΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ ΚΑΙ ΩΣ ΜΕΣΑΖΟΝΤΕΣ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΩΝ ΜΕΤΑΠΟΙΗΤΩΝ.