1. Αντικείμενο του παρόντος συνιστά η θέσπιση συμπληρωματικών μέτρων για την ορθή εφαρμογή του Βασικού Κανονισμού.
2. Ο παρών εφαρμόζεται στα γεωργικά προϊόντα και τρόφιμα, σύμφωνα με τo άρθρo 1 του Βασικού Κανονισμού. Δεν εφαρμόζεται στα αλκοολούχα ποτά και τον οίνο, με εξαίρεση το ξύδι οίνου.
Αρχική Θεσμικό πλαίσιο για τις διαδικασίες ελέγχου, τα διοικητικά μέτρα και τις κυρώσεις στον τομέα των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων με Προστατευόμενες Ονομασίες Προέλευσης...Άρθρο 2 Αντικείμενο
Άρθρο 2 Αντικείμενο
- 4 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 Σκοπός
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 2 Αντικείμενο
- 4 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Β΄ ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΗΣ ΟΝΟΜΑΣΙΑΣ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ, ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΗΣ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΕΝΔΕΙΞΗΣ ΚΑΙ ΕΓΓΥΗΜΕΝΩΝ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΩΝ ΙΔΙΟΤΥΠΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΑΡΜΟΔΙΕΣ ΑΡΧΕΣ – ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΛΕΓΧΟΥ Άρθρο 3 Αρμόδιες αρχές
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 4 Ένταξη στο σύστημα ελέγχου
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 5 Υποχρεώσεις επιχειρήσεων παραγωγής, συσκευασίας και εμπορίας που έχουν ενταχθεί στο Μητρώο
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 6 Μητρώο Εγκεκριμένων Επιχειρήσεων και Δικαιούχων Χρήσης Ενδείξεων
- 3 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΕΛΕΓΧΟΙ Άρθρο 7 Επιτόπιοι έλεγχοι
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 8 Διοικητικοί έλεγχοι
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 9 Κανονισμός Ελέγχου και Πιστοποίησης
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 10 Κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών ελέγχου
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 11 Παρακολούθηση των συστημάτων ποιότητας
- 4 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΚΑΙ ΚΥΡΩΣΕΙΣ Άρθρο 12 Διοικητικά μέτρα συμμόρφωσης και διοικητικά πρόστιμα
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 13 Κριτήρια επιμέτρησης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 14 Συντελεστές κριτηρίων επιμέτρησης
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 15 Αξιολόγηση και βαθμολογία
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 16 Διαδικασία επιβολής προστίμων
- 5 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Γ΄ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΗ ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΗ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ ΕΝΔΕΙΞΗ Άρθρο 17 Αναγνώριση ομάδων παραγωγών προϊόντων με Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης και Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 18 Τρόφιμα στα οποία χρησιμοποιούνται ως συστατικά προϊόντα Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης και Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 19 Παραβάσεις από επιχειρήσεις που παράγουν τρόφιμα στα οποία χρησιμοποιούνται ως συστατικά, προϊόντα Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης και Προστατευόμενης Γεωγραφικής ΈνδειξηςΆρθρο 19 Παραβάσεις από επιχειρήσεις που παράγουν τρόφιμα στα οποία χρησιμοποιούνται ως συστατικά, προϊόντα Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης και Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης
- 1 Σχόλιο ΜΕΡΟΣ Δ΄ ΤΕΛΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 20 Διενέργεια ελεγκτικών ενεργειών για λογαριασμό άλλων αρχών
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 21 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 22 Μεταβατικές διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 23 Καταργούμενες διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΜΕΡΟΣ Ε’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 24 Έναρξη ισχύοςΜΕΡΟΣ Ε’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 24 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
3 Ιουνίου 2024, 21:30
Ανοικτή σε Σχόλια έως
17 Ιουνίου 2024, 21:00
Εργαλεία
ΕκτύπωσηΣτατιστικά
3 Σχόλια 54 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 7968 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Θεσμικό πλαίσιο για τις διαδικασίες ελέγχου, τα διοικητικά μέτρα και τις κυρώσεις στον τομέα των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων με Προστατευόμενες Ονομασίες Προέλευσης...
- Σχέδιο της κύριας έκθεσης της Ολλανδικής εταιρίας HVA με αντικείμενο τη βελτίωση της διαχείρισης υδάτων, αγροτικών καλλιεργειών και αντιπλημμυρικής προστασίας στην Περιφέρεια Θεσσαλίας
- Ενιαίο ρυθμιστικό πλαίσιο για την οργάνωση και λειτουργία του Ελληνικού Γεωργικού Οργανισμού-ΔΗΜΗΤΡΑ
- Μέτρα διευκόλυνσης και εκσυγχρονισμού της ίδρυσης και λειτουργίας κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων
- Δημόσια Διαβούλευση για το πρότυπο AGRO 12
- Δημόσια Διαβούλευση για το πρότυπο AGRO 11
- Δημόσια Διαβούλευση για το πρότυπο AGRO 10
- Δημόσια Διαβούλευση για το πρότυπο AGRO 9
- Δημόσια Διαβούλευση για το πρότυπο AGRO 8
- Διαβούλευση για τα σχέδια προδιαγραφών που αφορούν στην παραγωγή μεταποιημένων προϊόντων Ολοκληρωμένης Διαχείρισης (πρότυπα AGRO 2-5)
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το "Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης" του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
- Ενσωμάτωση Οδηγίας 2019/633 σχετικά με τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές μεταξύ επιχειρήσεων στην αλυσίδα εφοδιασμού γεωργικών προϊόντων και τροφίμων (L111/59).
- Τροποποίηση της υπ’ αρ. 8197/90920/22.7.2013 απόφασης για την “Θέσπιση Εθνικού Σχεδίου Δράσης με στόχο την εφαρμογή της Οδηγίας 2009/128/ΕΚ και την προστασία του ανθρώπου και του περιβάλλοντος”
- Ρυθμίσεις για την ίδρυση και λειτουργία κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων
- ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ (ΕΛΓΟ)
- Αγροτικός συνδικαλισμός και άλλες διατάξεις
- Διαβούλευση των όρων διενέργειας διαγωνισμού για την παραχώρηση του δικαιώματος της παραγωγής και εμπορίας σπόρων σποράς, κυριότητας του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ
- ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΑ ΝΩΠΩΝ ΚΑΙ ΕΥΑΛΛΟΙΩΤΩΝ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Διαβούλευση για αγορά σπόρων του ΕΛΓΟ
- Οδηγίες Ολοκληρωμένης Φυτοπροστασίας – 5η ομάδα
- ΑΓΡΟΤΙΚΟΙ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΙ
- ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ
- Χορήγηση άδειας για σκευάσματα φυτοπροστατευτικών προϊοντων
- Ανάπτυξη Υδατοκαλλιεργειών
- Ολοκληρωμένη Φυτοπροστασία (4)
- Τμήμα Ι: Ολοκληρωμένη Φυτοπροστασία - Οδηγίες Ολοκληρωμένης Φυτοπροστασίας
- Διαχείριση ακινήτων αρμοδιότητας Υπ.Α.Α.Τ.
- Ελληνικός Γεωργικός Οργανισμός - Δήμητρα
- Οδηγίες Ολοκληρωμένης Φυτοπροστασίας
- Ολοκληρωμένη Φυτοπροστασία
- Υγιεινή και ασφάλεια τροφίμων και ζωοτροφών
- ΕΘΝΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ
- Ρυθμίσεις για την κτηνοτροφία
- Θεσμικό Πλαίσιο Αγροτικών Συνεταιρισμών
- Δεσποζόμενα και αδέσποτα ζώα συντροφιάς
- Γεωργικά Φάρμακα
- Σύσταση Ενιαίου Μητρώου Εμπόρων Γεωργικών Προϊόντων
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση το σχέδιο νόμου «Απλούστευση πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων αρμοδιότητας Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και άλλες διατάξεις»
- Ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του αγροτικού τομέα
- Σχέδιο Νόμου "ΑΓΡΟΤΙΚΟΙ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΙ"
Με την ιδιότητα του σημαντικότερου εθνικού φορέα εκπροσώπησης της ιδιωτικής οινοποιίας από το 1949, ο Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου δηλώνει ότι το πεδίο εφαρμογής του σχεδίου νόμου, όπως ορίζεται στο άρθρο 2 είναι δικαιοπολιτικά και νομικά (από τη σκοπιά του δικαίου της Ε.Ε.) λάθος. Με την θέση σε ισχύ του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1143, στις 13.05.2024 ενοποιήθηκαν τα καθεστώτα ΠΟΠ/ΠΓΕ/ΓΕ που μέχρι τότε αποτελούσαν αντικείμενο ξεχωριστών κανονισμών για τα γεωργικά προϊόντα (Καν. 1151/2012 για τα γεωργικά προϊόντα, 1308/2013 για τον οίνο και 2019/787 για τα αλκοολούχα ποτά), σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 1 αυτού.
Και να μεν από τη σκοπιά της κατανομής αρμοδιοτήτων κατά το ελληνικό δίκαιο οι γεωγραφικές ενδείξεις για τα αλκοολούχα ποτά ανήκουν στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Ανάπτυξης (λόγω του ΕΦΚ) και δεν μπορούν να συμπεριληφθούν σε Ν/Σ του ΥπΑΑΤ (εκτός φυσικά αν υπάρχει συνεννόηση μεταξύ των συναρμόδιων Υπουργείων) αλλά στην περίπτωση του οίνου δεν υφίσταται κανείς λόγος να ρυθμιστεί χωριστά. Η παράγραφος 26 του προοιμίου του Κανονισμού εκφράζει αυτή τη γενική βούληση του ενωσιακού νομοθέτη για την θέσπιση ομοιόμορφων κανόνων, κάτι το οποίο είναι σημαντικό να αντανακλάται και σε εθνικό επίπεδο.
Εξάλλου, όπως και στην περίπτωση των γεωργικών προϊόντων έτσι και για τον οίνο, οι διατάξεις που θεμελιώνουν το καθεστώς των ΠΟΠ/ΠΓΕ είναι οι άμεσου αποτελέσματος διατάξεις του (ενιαίου πλέον) Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1143.
Υπενθυμίζουμε, εξάλλου, ότι το άρθρο 38 του Ν. 4384/2016 το οποίο παραμένει σε ισχύ και προβλέπει την δημιουργία ομάδων διαχείρισης και προστασίας ΠΟΠ/ΠΓΕ αφορά ρητώς και τα γεωργικά προϊόντα και τον οίνο. Όπως σχολιάζουμε και κάτωθι, σε σχέση με το άρθρο 17 του ν/σ απαιτείται ενιαία αντιμετώπιση του ζητήματος των αναγνωρισμένων ομάδων παραγωγών (που αντιστοιχούν στις ομάδες διαχείρισης και προστασίας του άρθρου 38 του Ν. 4384/2016.
Σε κάθε περίπτωση, η διατύπωση του άρθρου 2 παρ. 2 είναι αντιφατική και ως εκ τούτου εσφαλμένη. Εφόσον παραπέμπει στον Κανονισμό 2024/1143 (τον «Βασικό Κανονισμό») δεν μπορεί να περιορίζει το πεδίο εφαρμογής στα γεωργικά προϊόντα. Προφανώς το ν/σ είχε συνταχθεί υπό το καθεστώς του 1151/2012. Δεν θα πρέπει όμως η νομοθετική παρέμβαση να περιοριστεί στα γεωργικά προϊόντα εισάγοντας περισσότερες ταχύτητες ως προς το σύστημα προστασίας των γεωγραφικών ενδείξεων. Ειδικά για την περίπτωση των αναγνωρισμένων ομάδων παραγωγών θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα που παρέχει το άρθρο 33 του Καν. (ΕΕ) 2024/1143 και στην περίπτωση του οίνου.
Τέλος, η συμπερίληψη αποκλειστικά του ξυδιού οίνου στο πεδίο εφαρμογής του νομοσχεδίου οίνου είναι αδικαιολόγητη καθώς πρόκειται για κατηγορία αμπελοοινικού προϊόντος (Παράρτημα VII, Μέρος ΙΙ, στοιχ. 17 του Καν. (ΕΕ) 1308/2013, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει), ουδόλως λοιπόν δικαιολογείται η απόσπαση του από τις εθνικές ρυθμίσεις για τον οίνο.
Συμπερασματικά, προτείνεται η εξής διατύπωση του άρθρου 2 παρ. 2:
«Ο παρών εφαρμόζεται στα γεωργικά προϊόντα και τρόφιμα καθώς και, ειδικά για τις αναγνωρισμένες ομάδες παραγωγών, στις κατηγορίες αμπελοοοινικών προϊόντων του Καν. (ΕΕ) 1308/2013».
Αναφέρεται ως αντικείμενο του παρόντος: “…η θέσπιση συμπληρωματικών μέτρων για την ορθή εφαρμογή του Βασικού Κανονισμού…”
…και στη συνέχεια, “Δεν εφαρμόζεται στα αλκοολούχα ποτά και τον οίνο”.
ΠΡΟΤΑΣΗ: Θα ήταν πιο εύκολη η εφαρμογή, πιο αποτελεσματική, λιγότερο γραφειοκρατική και λιγότερο δαπανηρή, εάν ίσχυσε ενιαίο νομικό πλαίσιο για όλα τα προϊόντα (γεωργικά, τρόφιμα, οίνο και άλλα αλκοολούχα), όπως ακριβώς γίνεται με την νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία…
1.Δεν είναι σαφές τι θα ισχύει σε σχέση με τις Ομάδες Παραγωγών στην περίπτωση ΠΟΠ ή ΠΓΕ προϊόντων που παράγονται από Οργανώσεις Παραγωγών. Υπάρχουν προϊόντα που παράγονται από περισσότερες από μία Οργανώσεις Παραγωγών.
2.Ενδεχομένως να πρέπει να υπάρξει ένα Άρθρο για την ακύρωση της καταχώρισης (κατ’ αντιστοιχία του Άρθρου 25 του Κανονισμού 2024/1143.
3.Πρέπει πέρα από το μητρώο επιχειρήσεων, που είναι πολύ χρήσιμο, να υπάρξει διαχρονική καταγραφή στατιστικών στοιχείων (π.χ. παραγωγή, τιμές, κτλ.). Τα στοιχεία αυτά ενδεχομένως να τα συλλέγει ήδη ο ΕΛΓΟ. Πρέπει όμως να είναι εύκολα προσβάσιμα και στον πολίτη.