ΜΕΡΟΣ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 Σκοπός

Σκοπός του παρόντος είναι η εν γένει ενίσχυση της κατοχύρωσης και αναγνώρισης γεωργικών προϊόντων και τροφίμων με Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης (ΠΟΠ), Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη (ΠΓΕ) και Εγγυημένων Παραδοσιακών Ιδιότυπων Προϊόντων (ΕΠΙΠ), μέσω και της προσαρμογής της υφιστάμενης νομοθεσίας για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1143, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 11ης Απριλίου 2024, σχετικά με τις γεωγραφικές ενδείξεις για τον οίνο, τα αλκοολούχα ποτά και τα γεωργικά προϊόντα, καθώς και σχετικά με τα εγγυημένα παραδοσιακά ιδιότυπα προϊόντα και τις προαιρετικές ενδείξεις ποιότητας για τα γεωργικά προϊόντα, ο οποίος τροποποιεί τους Κανονισμούς (ΕΕ) 1308/2013, (ΕΕ) 2019/787 και (ΕΕ) 2019/1753 και καταργεί τον Κανονισμό (ΕΕ) 1151/2012 (Σειρά L) (εφεξής Βασικός Κανονισμός), όσον αφορά στη διενέργεια των ελέγχων, τα διοικητικά μέτρα και τις κυρώσεις, στον τομέα των ανωτέρω γεωργικών προϊόντων και τροφίμων.

  • 17 Ιουνίου 2024, 17:45 | ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ

    Αθήνα, 17.06.2024
    Αριθ. Πρωτ. : 389

    Ανακοίνωση – Δελτίου Τύπου
    Για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

    «Θεσμικό πλαίσιο για τις διαδικασίες ελέγχου, τα διοικητικά μέτρα και τις κυρώσεις στον τομέα των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων με Προστατευόμενες Ονομασίες Προέλευσης, Προστατευόμενες Γεωγραφικές Ενδείξεις και Εγγυημένων Παραδοσιακών Ιδιότυπων Προϊόντων»

    Η ποιότητα αποτελεί το ισχυρότερο, αν όχι το μοναδικό διαβατήριο για την επιβίωση της ελληνικής αγροτικής παραγωγής στην παγκόσμια αγορά, η οποία μοιάζει με άγρια ζούγκλα. Η αξιοπιστία των συστημάτων ποιότητας όπως τα προϊόντα ΠΟΠ-ΠΓΕ και ΕΠΙΠ, είναι το στοίχημα με το οποίο αναμετριέται καθημερινά το αρμόδιο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και ο ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ, ως ο καθ’ ύλην αρμόδιος φορέας για την διασφάλιση της ποιότητας των αγροτικών προϊόντων, με τα συστήματα προαιρετικής πιστοποίησης και τους επίσημους ελέγχους που διεξάγει στα γεωργικά προϊόντα και τρόφιμα.

    Εν τούτοις, προκαλεί αλγεινή εντύπωση και γεννά πλήθος ερωτημάτων το γεγονός ότι το προτεινόμενο νομοσχέδιο που αφορά το θεσμικό πλαίσιο για τις διαδικασίες ελέγχου, τα διοικητικά μέτρα και τις κυρώσεις, διαμορφώθηκε χωρίς καμία απολύτως συμμετοχή των εργαζόμενων που στελεχώνουν επί δεκαετίες, τις συγκεκριμένες υπηρεσίες του Οργανισμού.

    Η πολυετής εμπειρία και το εξειδικευμένο προσωπικό που διαθέτει ο Οργανισμός στα συστήματα ποιότητας και εν προκειμένω στους ελέγχους στον τομέα των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων ΠΟΠ-ΠΓΕ και ΕΠΙΠ, φάνηκε να μην ενδιαφέρουν κανέναν από τους διαμορφωτές του προτεινόμενου νομοσχεδίου.

    Οι επιστήμονες και εμπειρογνώμονες του Οργανισμού που σηκώνουν στις πλάτες τους επί δεκαετίες και μάλιστα κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες το βάρος της πιστοποίησης των προϊόντων ΠΟΠ-ΠΓΕ και ΕΠΙΠ, ούτε ερωτήθηκαν, ούτε καν ενημερώθηκαν για την επεξεργασία του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, ούτε βεβαίως τους δόθηκε η δυνατότητα να διατυπώσουν την παραμικρή άποψη για τον τρόπο που μπορεί να γίνει αποτελεσματικότερος και αποδοτικότερος ο διοικητικός μηχανισμός που εγγυάται την ποιότητα των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων!

    Αξίζει πραγματικά να ακούσει κανείς πώς δικαιολογείται από τους υπεύθυνους η απαξιωτική αυτή μεταχείριση, η οποία πέρα από τους εργαζόμενους, θίγει και την υπηρέτηση της αποστολής του δημόσιου φορέα.

    Επί της ουσίας του νομοθετήματος, περιοριζόμαστε να σχολιάσουμε ότι συνιστά πόνημα, ελλιπές σε ουσιώδη σημεία του, τα οποία επιγραμματικά μόνο παραθέτουμε, με την ελπίδα ότι θα δοθεί τελικά η δυνατότητα ώστε να συζητηθούν και να αντιμετωπιστούν ουσιαστικά, πριν προστεθεί στη θεσμική φαρέτρα της διασφάλισης της ποιότητας των αγροτικών προϊόντων, ακόμα ένα αναποτελεσματικό εργαλείο δουλειάς.

    1. Η έκδοση παραβόλου κατά την υποβολή της αίτησης πιστοποίησης έχει προταθεί επανειλημμένως από τις υπηρεσίες του Οργανισμού, προκειμένου να ενδυναμωθεί το κύρος του συστήματος ποιότητας ΠΟΠ-ΠΓΕ.

    2. Το προτεινόμενο θεσμικό πλαίσιο στο μεγαλύτερο μέρος του, δεν απέχει, ούτε διαφοροποιείται από το ισχύον. Δεν προτείνονται σημαντικές βελτιώσεις.

    3. Τα διοικητικά μέτρα και διοικητικά πρόστιμα που προστίθενται, με τον τρόπο που κλιμακώνονται, δεν είναι ικανά να συμβάλλουν στη συμμόρφωση των επιχειρήσεων. Π.χ. Σε περίπτωση σημαντικών παραβάσεων, όπως η μη τήρηση των προδιαγραφών, ως πρώτο μέτρο προβλέπεται η έγγραφη σύσταση προς την επιχείρηση, ενώ ήδη έχει καταγραφεί προϊόν μη συμμορφούμενο με βάση τις προδιαγραφές. Η συνήθης πρακτική μέχρι σήμερα είναι να ζητείται ο αποχαρακτηρισμός των ποσοτήτων ή και η ανάκληση της πιστοποίησης!

    4. Δεν προσδιορίζονται οι συντελεστές για τα κριτήρια επιμέτρησης.

    5. Όσον αφορά στην αναγνώριση των ομάδων παραγωγών δεν αναλύονται οι διαδικασίες, παρά μόνο το νομοσχέδιο αναφέρει ό,τι προβλέπει ο βασικός κοινοτικός κανονισμός.

    6. Για την έγκριση του κανονισμού πιστοποίησης και όλων των σχετικών με αυτόν αρχείων και εντύπων (αρχεία εισροών, εκροών, συμβάσεις κ.λπ), απαιτείται απόφαση υπουργού, γεγονός που γραφειοκρατικοποιεί τη διαδικασία άνευ λόγου.

    Κατόπιν των παραπάνω τα οποία εκτίθενται συνοπτικά, υφίσταται σημαντικός λόγος, το νομοσχέδιο να επανεξεταστεί από το νέο Υπουργό, ο οποίος ανέλαβε πρόσφατα, προκειμένου να τύχει προσεκτικότερης και ενδελεχέστερης επεξεργασίας, με τη συνδρομή των έμπειρων εργαζόμενων που στελεχώνουν τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ.

  • 13 Ιουνίου 2024, 22:26 | Φίλιππος Ι. Καρυπίδης

    Αναφέρεται σκοπός: “…η εν γένει ενίσχυση της κατοχύρωσης και αναγνώρισης γεωργικών προϊόντων και τροφίμων…” ο οποίος είναι πολύ γενικός και αόριστος.
    ΠΡΟΤΑΣΗ: Θα ήταν πιο ωφέλιμο για καλύτερη ερμηνεία, αποτελεσματικότερη εφαρμογή του νόμου και λιγότερη γραφειοκρατία, να αναφέρονται οι στόχοι που αναγράφονται στο άρθρο 4 του ευρωπαϊκού κανονισμού (ΕΕ) 2024/1143 ο οποίος προβλέπει ενέργειες των κρατών μελών σε ευθυγράμμιση προς τους στόχους… Η αναφορά ως απλή “προσαρμογή της υφιστάμενης νομοθεσίας για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1143” καλλιεργεί ένα πνεύμα συρόμαστε από τις εξελίξεις ενώ κάνει τους ενδιαφερόμενους να ανατρέχουν ταυτόχρονα στον ευρωπαϊκό κανονισμό, κάτι που δεν είναι εύκολο για τους απλούς πολίτες και τους παραγωγούς.

  • 10 Ιουνίου 2024, 21:14 | Γεώρργιος Πολυχρονάκης

    Αξιότιμε Κε Υπουργέ
    Από τη μελέτη του ανωτέρω νομοσχεδίου με λύπη διαπιστώνουμε ότι οι επί του θέματος απόψεις μας, τις οποίες παραθέσαμε με την αριθ. 175/20.2.2024 επιστολή μας, ουδέποτε ελήφθησαν υπόψη.
    Λαμβάνοντας όμως υπόψη ότι το μείζον αυτό θέμα αφορά μεταξύ των άλλων και ολόκληρο τον κλάδο παραγωγής και διάθεσης των οπωροκηπευτικών προϊόντων (νωπών και μεταποιημένων), μέρος του οποίου είναι και το ιδιωτικό εξαγωγικό εμπόριο το οποίο διακινεί το μεγαλύτερο μέρος των προϊόντων, επιθυμούμε να σας παραθέσουμε εν συντομία τις απόψεις μας ευελπιστώντας να ληφθούν υπόψη.

    Γενικές Παρατηρήσεις
    Είναι πλέον κοινά αποδεκτό ότι η Νομοθεσία για την λειτουργία της αγοράς στον τομέα των τροφίμων, συμπεριλαμβανομένων των οπωροκηπευτικών προϊόντων, χρειάζεται μια ριζική ανανέωση και προσαρμογή της στις σημερινές συνθήκες και τις ανάγκες της οικονομίας, των επιχειρήσεων και των καταναλωτών εφαρμόζοντας ένα σύγχρονο, ενιαίο, σαφές και απλοποιημένο πλαίσιο.
    Για το σκοπό αυτό υπήρχε διάχυτη η αίσθηση ότι επίκειται εισαγωγή για διαβούλευση μιας νέας κωδικοποίησης – αναβάθμισης – συμπλήρωσης του υφιστάμενου κυρωτικού νόμου (Ν. 4235/2014), οποίος περιλαμβάνει και διατάξεις για τα ΠΟΠ/ΠΓΕ προϊόντα, και αντ αυτού καλούμαστε να σχολιάσουμε ένα σχέδιο νόμου που στην πράξη αποτελεί συμπληρωματικά μέτρα του πρόσφατου κανονισμού 2024/1143 για τα προϊόντα ΠΟΠ/ΠΓΕ.
    Άποψή μας είναι ότι τα συμπληρωματικά μέτρα των κοινοτικών κανονισμών δύναται να ενσωματωθούν στην εθνική νομοθεσία με απόφαση του Υπουργού (δυνάμει του άρθ. 62, παρ. 2 Ν. 4235/2014). Επιπλέον, γνώμη μας είναι ότι θα πρέπει η Χώρα μας να αναγνωρίζει ΠΓΕ και όχι ΠΟΠ προϊόντα στον τομέα των νωπών οπωροκηπευτικών λόγω του μεγέθους της παραγωγή ς τους .
    Η κωδικοποίηση και αναθεώρηση του νόμου 4235/2014 ως τροποποιήθηκε μέχρι σήμερα για «Διοικητικά μέτρα, διαδικασίες και κυρώσεις στην εφαρμογή της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας στους τομείς των τροφίμων, των ζωοτροφών και της υγείας και προστασίας των ζώων και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων», θα συμβάλει και στην εφαρμογή της τυποποίησης των φρούτων και λαχανικών μας (συμπεριλαμβανομένων των ΠΟΠ/ΠΓΕ) στην εγχώρια αγορά. Συνεπώς, επιτακτικά αναγκαίο είναι να συμπληρωθεί ο νόμος όπου απαιτείται για την ενιαία αντιμετώπιση όλων των επιχειρήσεων τροφίμων αλλά και τη διαχείριση των μη συμμορφώσεων και τις διαδικασίες επιβολής διοικητικών και ποινικών κυρώσεων.
    Επιπρόσθετα, στον τομέα των τροφίμων καθίσταται αναγκαία η αναδιάρθρωση του ελεγκτικού μηχανισμού, ο οποίος φέρεται υποστελεχωμένος, διασπασμένος, με επικαλύψεις αρμοδιοτήτων και γκρίζα σημεία, τα οποία αποτελούν ιδανικό περιβάλλον για την αύξηση της παραβατικότητας και τελικά την παραπλάνηση των καταναλωτών. Για παράδειγμα, μια πατάτα που είναι ΠΓΕ και είναι στο ράφι υπάρχουν οι εξής αρμόδιες υπηρεσίες: (1) για έλεγχο προδιαγραφών εμπορίας τα ΠΚΠΦΠ & ΦΕ του ΥπΑΑΤ και οι ΔΑΟΚ, (2) για έλεγχο ασφάλειας – υγιεινής (π.χ. βαρέα μέταλλα) ο ΕΦΕΤ και οι ΔΑΟΚ, (3) για έλεγχο υπολειμμάτων γεωργικών φαρμάκων τα ΠΚΠΦΠ & ΦΕ του ΥπΑΑΤ και οι ΔΑΟΚ, (4) για έλεγχο πιστοποίησης ΠΟΠ /ΠΓΕ ο ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ.
    Η τυποποίηση των νωπών οπωροκηπευτικών από την 1/1/2002 είναι υποχρεωτική και για τα προϊόντα που διακινούνται στη χώρα μας σύμφωνα με τον Καν. (ΕΚ) 1148/2001 όπως τροποποιήθηκε από τον Καν 543/2011 και την ΚΥΑ 257543/2003 ΦΕΚ Β΄1122/2003. Η διαδικασία περιλαμβάνει την παραλαβή του συγκομισθέντος προϊόντος, τυχόν πλύσιμο και απολύμανση, στέγνωμα και κέρωμα, διαλογή, κατάταξη κατά μέγεθος, ταξινόμηση σε ποιοτικές κατηγορίες, μικροσυσκευασία, συσκευασία, πρόψυξη όπου απαιτείται και στην συνέχεια προώθηση στην αγορά.
    Τέλος, πάγια θέση μας είναι ότι απαιτείται η υπεράσπιση της ελληνικής παραγωγής οπωροκηπευτικών και επομένως, εκτός των άλλων απαιτείται η παρακολούθηση της εισόδου στην χώρα μας εμπορευμάτων, κατά το πρότυπο της Ουγγαρίας, επαναλαμβάνοντας το αίτημά μας για ενίσχυση των ελέγχων σε προϊόντα προέλευσης τρίτων χωρών (π.χ. Τουρκία, Ιράν, Αίγυπτο, Αλβανία κ.α. ) που εισάγονται απευθείας ή εισέρχονται μέσω άλλου κράτους μέλους στη χώρα μας, λόγω και της αυξημένης υποψίας σχετικά με τυχόν ελληνοποίησής τους ,τα υπολείμματα φυτοφαρμάκων που αυτά περιέχουν και που στο αναφερόμενο νομοσχέδιο καμία αναφορά ή πρόβλεψη .
    Συμπέρασμα
    – Να ισχύσει καθεστώς ελεύθερης αγοράς και στην χώρα μας όσον αφορά το εμπόριο οπωροκηπευτικών με απελευθέρωση του και κατάργηση όλων των υφισταμένων νομοθετικών στρεβλώσεων.
    – να εφαρμοστεί και στην πράξη η τυποποίηση, η οποία ούτως ή άλλως είναι υποχρεωτική από την κοινοτική νομοθεσία και σε περιπτώσεις παραβάσεων δέσμευση προϊόντος (ακινητοποίηση μεταφορικού μέσου ημεδαπού και αλλοδαπού–επιβολή προστίμου)
    – να εφαρμόσουμε σε μεγάλο βαθμό την πιστοποίηση της παραγωγής, η οποία θα βοηθήσει στην αύξηση του εισοδήματος των παραγωγών.
    – Να αυστηροποιηθούν οι κυρώσεις στους παραβάτες εμπόρους με δημοσιοποίηση των σοβαρών παραβάσεων
    – Να αναδιαταχθεί ο ελεγκτικός μηχανισμός για να είναι αποτελεσματικός
    Για τον
    ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΕΞΑΓΩΓΗΣ,
    ΔΙΑΚΙΝΗΣΗΣ ΦΡΟΥΤΩΝ ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΧΥΜΩΝ
    INCOFRUIT – (HELLAS)
    Με εντολή & εξουσιοδότηση Δ.Σ.
    Γεώργιος Πολυχρονάκης

  • 4 Ιουνίου 2024, 09:10 | Vasily Psarommatis

    Bravoo