Αρχική Ανοικτό Σύστημα Επιτάχυνσης Στρατηγικών ΕπενδύσεωνΆρθρο 6 – Μεγάλα Έργα και Επενδύσεις Φορέων του ΔημοσίουΣχόλιο του χρήστη Χρίστος Καλλίτσης | 26 Αυγούστου 2010, 17:16
Υπουργός Επικρατείας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σύμφωνα με το παρόν άρθρο (6.1.4) «η συντονιστική επιτροπή μπορεί αυτοβούλως να εισηγείται την υπαγωγή μεγάλων έργων χωρίς πρότερο σχετικό αίτημα του κυρίου του έργου», άρα η «συντονιστική επιτροπή», με πρόεδρο τον υπουργό Επικρατείας, μπορεί να επεμβαίνει στην επενδυτική στρατηγική του κάθε υπουργείου. Επιπλέον η υποτιθέμενη επιτάχυνση των «μεγάλων έργων» θα έχει αρνητικές επιπτώσεις για τα υπόλοιπα έργα που προγραμματίζουν τα εν λόγω υπουργεία. Η ανάθεση μεγάλων δημόσιων έργων γίνεται με προεπιλογή «εφόσον συντρέχουν λόγοι ιδιαίτερης τεχνικής πολυπλοκότητας του έργου είτε λόγοι ειδικού ενδιαφέροντος». Μάλλον είναι ασαφείς και γενικοί οι προηγούμενοι προσδιορισμοί για να διασφαλίσουν την αντικειμενικότητα στην διαδικασία επιλογής του ανάδοχου του «μεγάλου έργου». Οι διαγωνισμοί για την ανάθεση των έργων προϋποθέτουν την πρόσληψη από την Invest in Greece εξειδικευμένων συμβούλων. Αυτονόητο πως σε περίοδο περικοπών θα πρέπει να γίνει 100% αξιοποίηση του υπάρχοντος εξειδικευμένου προσωπικού του υπουργείου που θα είναι ο κύριος του έργου. Οι συμβάσεις ανάθεσης των μεγάλων δημόσιων έργων θα έπρεπε να κυρώνονται από το ελληνικό Κοινοβούλιο, κάτι που εδώ δεν επιβάλλεται (άρθρο 6.2.6). Γιατί να τίθεται ως προϋπόθεση (άρθρο 6.2.5) οι τυχούσες προσφυγές κατά του πρακτικού ανάθεσης του «μεγάλου έργου»; Μήπως έτσι επιδιώκεται το συγκεκριμένο νομοσχέδιο να έχει τις προϋποθέσεις ώστε να υπερπηδάται το δικαίωμα της προσφυγής κατά των μεγάλων έργων γενικότερα; Ήδη παρατηρούνται υπερβάσεις της νομοθεσίας στα περισσότερα μικρά ή μεγάλα έργα που γίνονται στην Ελλάδα και το πρόβλημα της μη εφαρμογής των νόμων είναι καίριο. Πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα αν οι μεγαλοεργολάβοι με νόμο κηρύσσονται υπεράνω του νόμου; Ενώ η invest in greece (φορέας πραγματοποίησης) υποβάλλει κάθε μήνα αναλυτική έκθεση προόδου των μεγάλων έργων στην «συντονιστική επιτροπή», επαναλαμβάνεται στο νόμο πως ο συντονισμός και η εποπτεία της invest in greece γίνεται από την «συντονιστική επιτροπή» (με πρόεδρο τον υπουργό επικρατείας). Ο φάκελος δημοπράτησης του έργου ολοκληρώνεται από την invest in greece το πολύ σε 60 μέρες και περιέχει όλα όσα χρειάζονται για να ξεκινήσει το έργο ακόμη και την έγκριση από το Κοινοβούλιο (αν αυτό κρίνεται απαραίτητο)! Η έγκριση από το κοινοβούλιο γιατί να είναι προαιρετική; Το υπό δημοπράτηση έργο θα εγκρίνεται χωρίς ο κύριος του έργου να προβαίνει σε οριστικές μελέτες αυτού! Φανταστείτε να πάρετε άδεια από την πολεοδομία για να κτίσετε π.χ. μία πολυκατοικία χωρίς ο μηχανικός σας να έχει ετοιμάσει οριστική μελέτη (για χαζούς μας περνάν;). Οι συμπράξεις δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.) έχει υπολογιστεί πως μεγιστοποιούν το κόστος υλοποίησης των έργων μέχρι του τριπλασιασμού του. Ένας από τους λόγους είναι το κόστος των πολυάριθμων υψηλά αμοιβόμενων συμβούλων. Άλλος λόγος είναι οι υπερτιμολογήσεις. Το καθεστώς λειτουργίας τους μήπως είναι αδιαφανές; Οι διαγωνιζόμενοι δεν βαθμολογούνται. Τα δύο στάδια αξιολόγησης των προτάσεων γίνονται χωρίς την έκδοση σχετικού πρακτικού. Πώς γίνεται η αξιολόγηση να συνιστάται αποκλειστικά σε έλεγχο της πληρότητας των προτάσεων; Υπάρχει σε περίπτωση εξαίρεσης «λόγω της φύσης του έργου» η πιθανότητα απαίτησης περαιτέρω αξιολόγησης. Πόσο ξεκάθαρο είναι το «λόγω της φύσης του έργου»; Οι όροι της διακήρυξης όπως παρουσιάζονται (6.2.12α-β-δ) δεν διασαφηνίζονται, άρα η αξιολόγηση μπορεί να είναι υποκειμενική και ασαφής. Δεν είναι ξεκάθαρος ο τρόπος υπολογισμού των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού για τη δημοπράτηση του έργου. Αν η αναθέτουσα αρχή (το αρμόδιο υπουργείο) διαφωνήσει σε κάποιο στάδιο «αξιολόγησης» του διαγωνισμού με την invest in greece, η οποία λογοδοτεί στη «συντονιστική επιτροπή» με πρόεδρο τον υπουργό επικρατείας, «απαιτείται ειδική και εμπεριστατομμένη αιτιολογία». Μήπως κι εδώ υπάρχει ασάφεια ως προς το κατά πόσο το αρμόδιο υπουργείο μπορεί να έχει αντιρρήσεις για την ανάθεση του έργου; Στην παράγραφο 6 του άρθρου 6 αναφέρεται «Οι αναγκαίες αδειοδοτήσεις για την εκτέλεση των έργων, ιδίως σε σχέση με χωροταξικές και περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις ... πρέπει να εκδίδονται μέσα σε προθεσμία ενός μηνός από την υποβολή της σχετικής αίτησης, άλλως μετά την παρέλευση της προθεσμίας αυτής τεκμαίρεται ότι η άδεια έχει δοθεί σύμφωνα με την σχετική αίτηση». Στην περίοδο που βιώνουμε τις κλιματικές αλλαγές ώς συνέπεια των επιπτώσεων της άναρχης και αφύσικης επέμβασης του ανθρώπου (κυρίως μέσα από «μεγάλα έργα») στο περιβάλλον το ζήτημα της έγκρισης περιβαλλοντικών όρων ενός μεγάλου έργου είναι καθοριστικής σημασίας. Είναι μάλλον απαράδεκτο το ν' αντιμετωπίζεται με τέτοια πίεση και βιασύνη το περιβαλλοντικό ζήτημα. Είναι απαράδεκτο οι αρμόδιες αρχές για την προστασία και ανάδειξη του περιβάλλοντος να πρέπει εντός της προθεσμίας 30 ημερών να αποφανθούν για ένα έργο, το οποίο μπορεί να επηρεάζει ακόμα και για αιώνες το οικοσύστημα.