Αρχική Αδειοδότηση παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψηςΆρθρο 02:Πλαίσιο διαδικασίας αδειοδότησης παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψηςΣχόλιο του χρήστη ENA CHANNEL | 26 Αυγούστου 2015, 01:07
ΣΚΕΠΤΙΚΟ Επειδή με την συγκεκριμένη διάταξη (2.5) του Νόμου, δεν καθορίζεται επακριβώς ο συνολικός αριθμός (διαθέσιμο φάσμα) των δημοπρατούμενων αδειών παρόχου περιεχομένου όπως θα έπρεπε, το οποίο αποτελεί βασικό στοιχείο του νόμου, αλλά αντισυνταγματικά κατά την γνώμη μας, εκχωρείται στον εκάστοτε Υπουργό (κυβερνητική επιλογή) το δικαίωμα της Νομοθετικής Εξουσίας, (κάτι που ασκείται αποκλειστικά από την Ελληνική Βουλή σύμφωνα με το σύνταγμα) να αποφασίζει πόσες άδειες καναλιών θα δημοπρατήσει και πότε, καταστώντας τα κανάλια όμηρους του κάθε Υπουργού. Επειδή με την συγκεκριμένη διάταξη, ο νόμος δίνει την δυνατότητα στον εκάστοτε Υπουργό, να δημοπρατεί όσες άδειες επιθυμεί και ταυτόχρονα να «κρατά» άδειες καναλιών (θέσεις εκπομπής) προς μελλοντική δημοπράτηση, κρατώντας όμως με αυτό την τρόπο σε ομηρεία τα ήδη λειτουργούντα κανάλια, αφού ανά πάσα στιγμή θα μπορεί να προκηρύξει νέες άδειες, στον ίδιο χάρτη συχνοτήτων και να αλλάξει άρδην τους συσχετισμούς ανταγωνισμού και οικονομικών δεδομένων. Δηλαδή ο Υπουργός με απόφασή του θα μπορεί να αλλάξει τους όρους και προϋποθέσεις λειτουργίας των καναλιών, με αποτέλεσμα ο συγκεκριμένος νέος τηλεοπτικός νόμος, να μην διασφαλίζει στην πράξη την διαφάνεια αλλά και τους όρους και προϋποθέσεις που προβλέπει ο ίδιος νόμος να διαφυλάξει σύμφωνα με διάταξή του (αρθ. 1, παρ 2.) Επειδή στην ίδια διάταξη (2.5) δεν ορίζεται ούτε η τιμή εκκίνησης των δημοπρατούμενων αδειών ανά χάρτη συχνοτήτων, (που αποτελεί βασικό στοιχείο του Νόμου) αλλά εκχωρείται και αυτό το Νομοθετικό δικαίωμα αντισυνταγματικά και πάλι κατά την γνώμη μας, στον εκάστοτε αρμόδιο Υπουργό, (χωρίς καν να ορίζονται από τον νόμο συγκεκριμένα κριτήρια για τον προσδιορισμό της τιμής) με αποτέλεσμα και αυτό ενδεχομένως να αποτελέσει σημείο συναλλαγής μεταξύ της εκάστοτε εξουσίας και των διοικούμενων υποψηφίων άδειας παρόχου περιεχομένου. Επειδή επιπλέον πουθενά στον Νόμο ή την συγκεκριμένη διάταξη, (2.5) δεν εξασφαλίζεται ότι, εάν σε πρώτο χρόνο δημοπρατηθούν κάποιες άδειες με συγκεκριμένη τιμή εκκίνησης η ίδια τιμή θα ισχύσει και σε ενδεχόμενες μελλοντικές δημοπρασίες αδειών σε δεύτερο χρόνο. Αν δεν ισχύσουν οι ίδιες τιμές εκκίνησης δημοπρασιών οποτεδήποτε γίνουν, για συγκεκριμένους χάρτες συχνοτήτων, τότε θα υπάρχει ακόμα ένα σημείο αλλοίωσης του ελεύθερου οικονομικού ανταγωνισμού και τις διαφάνειας, με επακόλουθο αυτό ενδεχομένως να αποτελέσει άλλη μία «κερκόπορτα» στον νόμο για πολιτικές αλλά και οικονομικές συναλλαγές ανάμεσα στους Διοικούμενους και Διοικούντες. Επειδή όσον αφορά την θέσπιση δημοπρασιών με τιμή εκκίνησης για την παραχώρηση τηλεοπτικών αδειών, σε ήδη λειτουργούντα κανάλια, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η παλαιότητα και οι επενδύσεις που έχουν κάνει μέχρι σήμερα, η προσφορά τους στις τοπικές κοινωνίες, όσον αφορά την δημοκρατία, την ενημέρωση, την πολιτική, τον αθλητισμό την προβολή και την προώθηση του πολιτισμού και της ιστορίας κάθε τόπου, αλλά και το σημαντικότερο, χωρίς να προβλέπεται στον ΝΟΜΟ, τι θα συμβεί στα κανάλια που δεν θα πάρουν άδεια, ενώ αυτά έχουν δημιουργήσει διάφορες σύννομες-έννομες σχέσεις και εμπίπτουν στις παρακάτω περιπτώσεις… 1. Έχουν ακόμα αναπόσβεστα πάγια επενδεδυμένα ίδια κεφάλαια, (ακόμα και μέσο συμμετοχής σε προγράμματα ΕΣΠΑ) με αποτέλεσμα πολλά κανάλια αν δεν πάρουν άδειες, να οδηγηθούν σε βίαιες πτωχεύσεις, χωρίς υπαιτιότητά τους, με απρόβλεπτες συνέπειες για τους εργαζόμενους και πιστωτές τους, αλλά ακόμα και για τους ίδιους τους μετόχους. 2. Βρίσκονται σε διαδικασία υλοποίησης επενδύσεων μέσο ΕΣΠΑ έχοντας πάρει ακόμα και προκαταβολές, χωρίς όμως να έχουν ολοκληρώσει την επένδυση, λόγο και των τελευταίων γεγονότων με τα capitals control. 3. Έχουν λάβει μακροχρόνια δάνεια για επενδύσεις, ακόμα και μέσο ΕΣΠΑ, που υπολόγιζαν να αποπληρώσουν τα επόμενα χρόνια μέσο των κερδών τους. 4. Έχουν υπογράψει μακροχρόνιες συμβάσεις (7-15 χρόνια) με την DIGEA και τον ΟΤΕ για την παροχή υπηρεσιών, όπου προβλέπονται μεγάλες χρηματικές ρήτρες σε περίπτωση διακοπής της συνεργασίας. Ενώ ταυτόχρονα πολλά από αυτά τα συμβόλαια, παραχωρήθηκαν από τους αντισυμβαλλόμενους των καναλιών, ως ενέχυρο σε τράπεζες για την λήψη δανείων, με αποτέλεσμα τα κανάλια πλέον να οφείλουν τις δόσεις-ενοίκια των συμβολαίων τους σε τράπεζες. 5. Έχουν επίσης υπογράψει συμβόλαια συνεργασίας ή αγοράς προγράμματος χωρίς δικαίωμα υπαναχώρησης, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν με αγωγές αποζημιώσεων από τους αντισυμβαλλόμενους 6. Ενώ τέλος κάθε τηλεοπτική επιχείρηση έχει φήμη και πελατεία που θα απωλέσει βίαια χωρίς δική της ευθύνη. Επειδή ολοκληρώνοντας, τα ήδη λειτουργούντα κανάλια, προχώρησαν στις παραπάνω δεσμεύσεις, διότι το κράτος (που έχει νομική συνέχεια) δημιούργησε την βεβαιότητα (με τις πράξεις και ενέργειές του) στους διοικούμενους, (λειτουργούντα κανάλια) ότι ΝΟΜΙΜΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ, ενισχύοντας μακροχρόνια (25 χρόνια) αυτή την πεποίθηση, της απρόσκοπτης νόμιμης λειτουργίας τους, εκδίδοντας ανάλογες βεβαιώσεις με Υπουργική απόφαση και δίνοντας τον τελευταίο χρόνο, ακόμα και ψηφιακές άδειες μέσο του ΕΣΡ για να μπορούν να εκπέμψουν ψηφιακά. Για τους όλους τους παραπάνω λόγους…. ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ 2.5 5. Με απόφαση του Υπουργού στον οποίο ανατίθενται εκάστοτε οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, να δημοπρατεί εντός 6μήνου μετά από γνώμη του Ε.Σ.Ρ., όλες τις ελεύθερες άδειες (θέσεις) παρόχου περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης ανά κατηγορία εμβέλειας (εθνικής ή περιφερειακής), προγράμματος (ενημερωτικού ή μη ενημερωτικού), είδος περιεχομένου σε περίπτωση ενημερωτικού προγράμματος (γενικού ή θεματικού περιεχομένου) και είδος θεματικού περιεχομένου σε περίπτωση μη ενημερωτικού προγράμματος. Α) Οι ήδη λειτουργούντες πάροχοι περιεχομένου, (αναγνωρίζοντας το δημόσιο την μέχρι σήμερα συμβολή τους στην ενημέρωση αλλά και τις επενδύσεις που έχουν κάνει μέχρι σήμερα) θα λάβουν άδεια παρόχου προγράμματος, χωρίς να συμμετέχουν στην δημοπρασία, υπό την προϋπόθεση να προσαρμοστούν στον νόμο εντός ενός (1) έτους από την ημέρα χορήγησης της συγκεκριμένης αδείας. Β) Σε περίπτωση που μετά την παρέλευση ενός έτους και κατόπιν ελέγχου συνδρομής των προϋποθέσεων που θέτει ο νόμος από το ΕΣΡ, διαπιστωθεί ότι κάποιοι πάροχοι προγράμματος δεν προσαρμόστηκαν στον νέο νόμο, τότε η άδεια θα ανακαλείται αυτόματα και θα δημοπρατείται εντός 6μήνου ως αδιάθετη. Γ) H τιμή εκκίνησης ανά κατηγορία δημοπρατούμενης άδειας, καθορίζεται στην ενδεικτική τιμή του ενός (1) ευρώ, ώστε να διασφαλιστεί η πολιτισμική και πολιτική πολυμέρεια, η πολυφωνία και ο ελεύθερος και υγιείς οικονομικός ανταγωνισμός με την εξασφάλιση της κατάληψης όλων ή των περισσοτέρων ελεύθερων συχνοτήτων, διαμορφώνοντας συγκεκριμένο επιχειρηματικό περιβάλλον για τα ήδη λειτουγούντα κανάλια.