Αρχική Αδειοδότηση παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψηςΆρθρο 17:Σχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΙΔΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΕΤΤ | 7 Σεπτεμβρίου 2015, 11:27
Υπουργός Επικρατείας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η ανεξαρτησία της ΕΕΤΤ (όπως και των υπόλοιπων εθνικών ρυθμιστικών αρχών) ορίζεται σαφώς από τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες. Χαρακτηριστικά παραθέτουμε το ακόλουθο απόσπασμα από το προοίμιο της Οδηγίας 2009/140/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την τροποποίηση των οδηγιών 2002/21/ΕΚ σχετικά με κοινό κανονιστικό πλαίσιο για δίκτυα και υπηρεσίες ηλεκτρονικών επικοινωνιών, 2002/19/ΕΚ σχετικά με την πρόσβαση σε δίκτυα ηλεκτρονικών επικοινωνιών και συναφείς ευκολίες καθώς και με τη διασύνδεσή τους, και 2002/20/ΕΚ για την αδειοδότηση δικτύων και υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών: «Η ανεξαρτησία των εθνικών ρυθμιστικών αρχών θα πρέπει να ενισχυθεί ώστε να εξασφαλισθεί αποτελεσματικότερη εφαρ¬μογή του κανονιστικού και να αυξηθεί το κύρος τους και η προβλεψιμότητα των αποφάσεων τους. Για τον σκοπό αυτό θα πρέπει να υπάρξει ρητή πρόβλεψη στην εθνική νομοθεσία που θα εξασφαλίσει ότι, κατά την άσκηση των καθηκόντων της, μια εθνική ρυθμιστική αρχή υπεύθυνη για την εκ των προτέρων κανονιστική ρύθμιση των αγορών ή για την επίλυση των διαφορών μεταξύ επιχειρήσεων προστατεύεται έναντι εξωτερικών παρεμβάσεων ή πολιτικών πιέσεων που ενδέχεται να θέσουν σε κίνδυνο την ανεξάρτητη αξιολόγησή της στα θέματα των οποίων επιλαμβάνεται. Προς τούτο θα πρέπει καταρχάς να θεσπισθούν κανόνες όσον αφορά τους λόγους για την απόλυση του επικεφαλής της εθνικής ρυθμιστικής αρχής, ώστε να αρθεί κάθε εύλογη αμφιβολία ως προς την ουδετερότητα του εν λόγω φορέα και τη θωράκισή του έναντι εξωτερικών παραγόντων….». Στην κατεύθυνση αυτή ενδεικτικά αναφέρεται πως η Οδηγία ορίζει ότι « …οι εθνικές ρυθμιστικές αρχές που είναι υπεύθυνες για την εκ των προτέρων κανονιστική ρύθμιση των αγορών ή για την επίλυση των διαφορών μεταξύ επιχειρήσεων … ενεργούν ανεξάρτητα και δεν ζητούν ούτε λαμβάνουν οδηγίες από κανέναν άλλον φορέα σε σχέση με την εκτέλεση των καθηκόντων αυτών που τους έχουν ανα¬τεθεί βάσει εθνικών νομοθετικών ρυθμίσεων που υλοποιούν την κοινοτική νομοθεσία….». Ο Έλληνας νομοθέτης οφείλει να μεριμνά για την ορθή μεταφορά στην ελληνική νομοθεσία των οριζομένων από την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την ανεξαρτησία της ΕΕΤΤ προκειμένου να μεγιστοποιεί την αποτελεσματικότητα και το κύρος των αποφάσεων που λαμβάνει η ΕΕΤΤ. Το άρθρο 17 περιορίζει δραστικά την ανεξαρτησία της ΕΕΤΤ και μάλιστα σε ευθεία αντίθεση με τα οριζόμενα από τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες, με αποτέλεσμα να υπάρχει και ο κίνδυνος εκκίνησης διαδικασιών ενώπιον των Ευρωπαϊκών Δικαστηρίων σε βάρος της Ελλάδας για κακή μεταφορά της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Ο όρος «ανεξαρτησία της ΕΕΤΤ» σημαίνει, μεταξύ άλλων, λειτουργία της ΕΕΤΤ ανεξάρτητα των εντολών/οδηγιών του εκάστοτε Υπουργού. Οι περιορισμοί της ανεξαρτησίας της ΕΕΤΤ που εισάγει το άρθρο 17 συντελούνται ιδίως από: α. τη συνέχιση επιλογής του Προέδρου και των Αντιπροέδρων από το Υπουργικό Συμβούλιο, ύστερα από πρόταση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού και γνώμη της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής και των υπολοίπων Μελών της ΕΕΤΤ από τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού. β. την εισαγωγή εποπτείας της ΕΕΤΤ από τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού (τελευταίο εδάφιο παρ. 1) γ. την απάλειψη της ισχύουσας διάταξης του άρθρου 6, παρ. 2 του Ν.4070/2012 που ορίζει ότι «Η Ε.Ε.Τ.Τ. … ενεργεί ανεξάρτητα και δεν ζητά ούτε λαμβάνει οδηγίες από κανέναν άλλον φορέα σε σχέση με την εκτέλεση των καθηκόντων που της ανατίθενται. Κατά την άσκηση των καθηκόντων της που ορίζονται στο άρθρο 12 σημεία κ΄ και λστ΄ η Ε.Ε.Τ.Τ. ενεργεί ανεξάρτητα και κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων.» δ. την απάλειψη του όρου «πλήρης» από τη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια της ΕΕΤΤ και την προσωπική και λειτουργική ανεξαρτησία που απολαύουν τα μέλη της σε σχέση με τα οριζόμενα από τις ισχύουσες διατάξεις ε. την εισαγωγή υποχρέωσης γνωστοποίησης στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού κάθε εγγράφου της ΕΕΤΤ (παρ. 4) Στο νομοσχέδιο πρέπει να εισαχθούν διατάξεις που διασφαλίζουν και ενισχύουν την ανεξαρτησία της ΕΕΤΤ και να απαλειφθούν οι διατάξεις που την περιορίζουν. Η ενίσχυση της ανεξαρτησίας επιτυγχάνεται μέσω μιας πλήρως διαφανούς διαδικασίας επιλογής των Μελών της Ολομέλειας της ΕΕΤΤ (Προέδρου, Αντιπροέδρων και λοιπών Μελών). Ως βασικότερα σημεία της διαδικασίας προτείνονται τα εξής: 1. Επιλογή όλων των Μελών της Ολομέλειας της ΕΕΤΤ από Επιτροπή της Βουλής με αυξημένη κοινοβουλευτική πλειοψηφία μετά από σχετική εισήγηση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. 2. Οι ενδιαφερόμενοι για τις θέσεις των Μελών της Ολομέλειας ΕΕΤΤ υποβάλλουν την υποψηφιότητά τους μετά από ανοικτή δημόσια πρόσκληση (με τη μέθοδο του open.gov) στον αρμόδιο Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού. Η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας επιλέγει μια τριάδα υποψηφίων και την τελική απόφαση λαμβάνει Επιτροπή της Βουλής με αυξημένη κοινοβουλευτική πλειοψηφία. 3. Στην Ολομέλεια της ΕΕΤΤ συμμετέχουν τουλάχιστον 2 εργαζόμενοι της ΕΕΤΤ (με δικαίωμα ψήφου) που επιλέγονται με την ίδια διαδικασία με τα υπόλοιπα Μέλη. 4. Για την επιλογή των Μελών της ΕΕΤΤ μπορούν να υποβάλουν εισηγήσεις κοινωνικοί φορείς όπως είναι οι Σύγκλητοι των Πανεπιστημίων και οι Συνελεύσεις των ΤΕΙ, το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδας, το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας και η Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων. Σημειώνεται ότι αντίστοιχη με την ανωτέρω διαδικασία ορίζει και ο προσφάτως ψηφισθείς από τη Βουλή Ν.4325/2015 (ΦΕΚ 47/Α/11-5-2015) για τις Ανεξάρτητες Αρχές ΑΣΕΠ και Συνήγορο του Πολίτη, ο οποίος σημειωτέον θέτει και ηλικιακά όρια για τα Μέλη των Διοικήσεων των Αρχών αυτών. Το έργο της ΕΕΤΤ είναι ιδιαίτερα απαιτητικό κάτι που δικαιολογεί την επιβολή ηλικιακών ορίων και για τα Μέλη της ΕΕΤΤ. Πρέπει να απαλειφθεί από το νομοσχέδιο η διάταξη περί εποπτείας της ΕΕΤΤ από τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού και να επανέλθει η ισχύουσα διάταξη του άρθρου 6, παρ. 2 του Ν.4070/2012 που ορίζει ότι «Η Ε.Ε.Τ.Τ. … ενεργεί ανεξάρτητα και δεν ζητά ούτε λαμβάνει οδηγίες από κανέναν άλλον φορέα σε σχέση με την εκτέλεση των καθηκόντων που της ανατίθενται. Κατά την άσκηση των καθηκόντων της που ορίζονται στο άρθρο 12 σημεία κ΄ και λστ΄ η Ε.Ε.Τ.Τ. ενεργεί ανεξάρτητα και κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων.» Η φύση της ανεξαρτησίας της ΕΕΤΤ, όπως και όλων των Ανεξάρτητων Αρχών είναι αντίθετη με οποιαδήποτε έννοια διοικητικής εποπτείας αυτών από τον εκάστοτε Αναπληρωτή Υπουργό. Η δημοκρατική νομιμοποίηση της ΕΕΤΤ δεν προκύπτει από την υπαγωγή της σε εποπτεία από τον εκάστοτε Αναπληρωτή Υπουργό αλλά από τη Βουλή. Η Βουλή, όπως προτείνεται ανωτέρω, θα πρέπει να επιλέγει τα Μέλη της ΕΕΤΤ και στη Βουλή και συγκεκριμένα στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής θα πρέπει να γίνεται η λογοδοσία της ΕΕΤΤ. Στο πλαίσιο αυτό πρέπει να παραμείνει ως ισχύει ο όρος «πλήρης» για τη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια της ΕΕΤΤ και για την προσωπική και λειτουργική ανεξαρτησία που απολαύουν τα μέλη της, όπως ορίζουν οι ισχύουσες διατάξεις. Επίσης, η υποχρέωση γνωστοποίησης στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού κάθε εγγράφου της ΕΕΤΤ πρέπει να περιοριστεί μόνο στα έγγραφα που ζητούνται από τον Αναπληρωτή Υπουργό, κάτι που εξάλλου είναι αυτονόητο. Πέραν των θεμάτων ανεξαρτησίας που θέτει η διάταξη, είναι πρακτικά ανεφάρμοστη η κοινοποίηση κάθε εγγράφου της ΕΕΤΤ στον Αναπληρωτή Υπουργό καθώς θέτει υπέρμετρο βάρος τόσο για την ΕΕΤΤ όσο και για τις υπηρεσίες του ίδιου του Υπουργείου. Περαιτέρω προτείνουμε την εισαγωγή στο νομοσχέδιο της ισχύουσας παρ. 6 του άρθρου 6 του Ν.4070/2012 που ορίζει ότι «6. Με απόφαση της Ε.Ε.Τ.Τ. μπορεί να παρέχεται νομική προστασία στα μέλη της και στο εν γένει προσωπικό της, ακόμη και μετά τη λήξη της θητείας τους ή την αποχώρησή τους από την Υπηρεσία, όταν ενάγονται ή διώκονται ποινικά για πράξεις ή παραλείψεις που έλαβαν χώρα κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους. Η νομική προστασία συνίσταται στην παροχή δικηγορικών υπηρεσιών από τους εργαζόμενους στην Ε.Ε.Τ.Τ. δικηγόρους για την υπεράσπισή τους ή για ό,τι άλλο κρίνεται αναγκαίο για το σκοπό αυτόν.» Είναι γεγονός ότι λόγω του απαιτητικού χαρακτήρα της εργασίας στην ΕΕΤΤ τα μέλη του προσωπικού της αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να διωχθούν ποινικά χωρίς να συντρέχει η βασιμότητα της δίωξής τους, εξαιτίας μηνύσεων τρίτων στο πλαίσιο εκφοβισμού τους κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους. Οι ανωτέρω διατάξεις είναι απαραίτητο να παραμείνουν για την παροχή εργασιακής ασφάλειας στο προσωπικό της ΕΕΤΤ και κατά συνέπεια την ενδυνάμωση και με αυτό τον τρόπο της ανεξαρτησίας της ΕΕΤΤ. Τέλος, προτείνουμε την εισαγωγή της ακόλουθης διάταξης: «Σε περίπτωση που ο Πρόεδρος, οι Αντιπρόεδροι και τα μέλη της ΕΕΤΤ εκλείψουν ή αποχωρήσουν για οποιονδήποτε λόγο ή παραιτηθούν ή απωλέσουν την ιδιότητα, βάσει της οποίας ορίστηκαν, η ΕΕΤΤ συνεχίζει να έχει νόμιμη συγκρότηση μέχρι τον διορισμό νέων, εφόσον τα λοιπά μέλη επαρκούν για τον σχηματισμό απαρτίας. Στην περίπτωση αυτή, εφόσον ο Πρόεδρος εκλείψει ή αποχωρήσει για οποιονδήποτε λόγο ή παραιτηθεί ή απωλέσει την ιδιότητα, βάσει της οποίας ορίστηκε, τα καθήκοντα του Προέδρου ασκούνται από τους Αντιπροέδρους ή σε περίπτωση ελλείψεώς τους από μέλος που ορίζεται από την Ολομέλεια της ΕΕΤΤ.» Η ανωτέρω διάταξη βρίσκεται σε πλήρη συμφωνία με την αντίστοιχη διάταξη για τις συνταγματικά κατοχυρωμένες ανεξάρτητες αρχές που ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή (άρθρο 26, παρ. 7 του Ν.4325/2015 «Εκδημοκρατισμός της Διοίκησης – Καταπολέμηση Γραφειοκρατίας και Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση. Αποκατάσταση αδικιών και άλλες διατάξεις» - ΦΕΚ 47/Α/11-5-2015) και θα διασφαλίσει, από τη στιγμή που δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, τη συνέχεια της λειτουργίας της ΕΕΤΤ ακόμα και στην περίπτωση που δεν οριστεί άμεσα νέος Πρόεδρος ή Αντιπρόεδρος ή άλλο μέλος της ΕΕΤΤ.