Αρχική Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με ΑναπηρίαΕθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με ΑναπηρίαΣχόλιο του χρήστη Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών | 5 Οκτωβρίου 2020, 14:24
Υπουργός Επικρατείας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΤΥΦΛΩΝ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ: Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία Αναφορικά με το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, θεωρούμε ως Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών, ότι πρόκειται για ένα συμπεριληπτικό κείμενο σε θετική κατεύθυνση και ευελπιστούμε να αποτελέσει το εργαλείο για την ποιοτική αναβάθμιση της ζωής των ατόμων με οπτική αναπηρία στη χώρα μας. Σε αυτό το πλαίσιο σας αποστέλλουμε τις παρατηρήσεις μας, οι οποίες συνοψίζονται ως ακολούθως: Στόχος 2: «Σύσταση εθνικής αρχής προσβασιμότητας». Εφόσον η εθνική αρχή προσβασιμότητας έχει ως αρμοδιότητα την παρακολούθηση εφαρμογής της νομοθεσίας για τα συναφή θέματα, κρίνουμε σκόπιμο να λειτουργεί και ως μηχανισμός επιβολής διοικητικών κυρώσεων σε περίπτωση παραβίασης του οικείου νομοθετικού πλαισίου. Αυτό άλλωστε ισχύει και με άλλες ανεξάρτητες και ρυθμιστικές αρχές, όπως Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων κι άλλες. Στόχος 4: «Αναβάθμιση του μηχανισμού αξιολόγησης αναπηρίας». Η Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών, ο επίσημος κοινωνικός εταίρος της Πολιτείας για θέματα τυφλότητας και μέλος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) ήταν και είναι ριζικά αντίθετη στην επιχειρούμενη εισαγωγή της λεγόμενης «λειτουργικότητας» κατά τη διαμόρφωση της κρίσης των επιτροπών των ΚΕΠΑ. Η λειτουργικότητα αποτελεί μια διφορούμενη και αμφισβητούμενη έννοια που στην Ελλάδα δεν μπορούσε και δεν μπορεί να έχει εφαρμογή, δεδομένου ότι δεν υπάρχει αξιόπιστη εφαρμογή σε καμιά χώρα της Ε.Ε. Η «λειτουργικότητα» θεωρούμε, και είναι, ένας «Δούρειος Ίππος» για την περικοπή δικαιωμάτων και επιδομάτων. Πληροφορίες μας από άλλες χώρες που επιδιώχθηκε η εφαρμογή της λειτουργικότητας και παρά τη θέληση των κατά τόπους Συνομοσπονδιών Αναπήρων επιβλήθηκε και εφαρμόζεται τα τελευταία χρόνια, ομιλούν για ερωτήσεις απόλυτου εξευτελισμού της ανθρώπινης προσωπικότητας του αναπήρου. Είναι γνωστό ότι και στη χώρα μας προ δεκαετίας έγινε απόπειρα εισαγωγής της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ για την ανίχνευση της περίφημης λειτουργικότητας του αναπήρου, ωστόσο και τότε το αναπηρικό κίνημα σύσσωμο αντιτάχθηκε και απέτρεψε τέτοιου είδους ανερμάτιστες συμπεριφορές. Αντισταθήκαμε σθεναρά στην απόπειρα εισαγωγής της λειτουργικότητας από την τρόικα των δανειστών, καθώς επίσης και όταν εισήχθη πιλοτικά το 2018 για τους νεοεισερχόμενους στο σύστημα με αποτέλεσμα να αχρηστευτεί στην πράξη. Δηλώνουμε σε όλους τους τόνους ότι είμαστε αποφασισμένοι να αποτρέψουμε και αυτή τη φορά την εισαγωγή της κατά τη διαμόρφωση της κρίσης των επιτροπών των ΚΕΠΑ ή όποιων άλλων επιτροπών ήθελε τυχόν δημιουργηθεί και να προστατέψουμε την αξιοπρέπεια των συναδέλφων μας και τα προνοιακά τους επιδόματα. Στόχος 11: «Ανεξάρτητη Διαβίωση» Στελέχωση όλων των ΚΕΣΥ των περιφερειακών ενοτήτων με εκπαιδευτές κινητικότητας/ προσανατολισμού (ένας ανά Διεύθυνση ΚΕΣΥ) με πεδίο ευθύνης τους μαθητές με προβλήματα όρασης καθώς και στελέχωση των περιφερειακών ενοτήτων με εκπαιδευτές κινητικότητας/ προσανατολισμού (ένας ανά Περιφερειακή Ενότητα) με πεδίο ευθύνης τους ενήλικους με αναπηρία όρασης. Οι μόλις 8 εκπαιδευτές κινητικότητας προσανατολισμού που υπάρχουν σήμερα στην χώρα δεν επαρκούν για τους 400 και πλέον μαθητές της Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης και τους επιπλέον ενηλίκους με αναπηρία όρασης οι οποίοι επιθυμούν να λάβουν εκπαίδευση κινητικότητας/προσανατολισμού. Πόσο μάλλον όταν η εκπαίδευση των ενηλίκων διαρκεί από τρείς έως έξι μήνες και των ανηλίκων είναι συνεχής και μέχρι τα 18 έτη της ηλικίας τους. Αντιλαμβάνεστε έτσι ότι η τεράστια ανάγκη για την λήψη εκπαίδευσης κινητικότητας/προσανατολισμού δεν δύναται να καλυφθεί από τους υπάρχοντες εκπαιδευτές, μένοντας έτσι η πλειοψηφία των ατόμων με οπτική αναπηρία χωρίς την παραμικρή εκπαίδευση η οποία μπορεί να τους προσφέρει την απαραίτητη ανεξαρτησία και κοινωνική ένταξη. Στόχος 11: «Ανεξάρτητη Διαβίωση» Δημιουργία Στεγών Υποστηριζόμενης Διαβίωσης για άτομα με οπτική αναπηρία, αξιοποιώντας και την ακίνητη περιουσία που διαθέτει το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών, εκτός των άλλων, και στελέχωση τους με εξειδικευμένο επιστημονικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό. Στόχος 12: «Εκπαίδευση και κατάρτιση για όλους». Α: Θέσπιση ποσοστώσεων για εισαγωγή μαθητών με αναπηρία στα πρότυπα και πειραματικά γυμνάσια και λύκεια της χώρας, ακολουθώντας τις προβλεπόμενες διαδικασίες. Για παράδειγμα στα πρότυπα σχολεία, θα πρέπει να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη συμμετοχή των μαθητών στις εξετάσεις και στα πειραματικά να μετάσχουν σε ειδική κλήρωση. Β: Πλήρη κατοχύρωση της καθολικής προσβασιμότητας των μαθητών με οπτική αναπηρία στις πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες καθώς και Διασφάλιση της καθολικής προσβασιμότητας σε όλα τα διαδικτυακά εκπαιδευτικά εργαλεία, όπως είναι παραδείγματος χάριν οι σχεδιαζόμενες Τράπεζες θεμάτων. Στόχος 14: «Εργασία και Απασχόληση για όλους» Μέριμνα για την τροποποίηση του Ν.2643/98 με διεύρυνση των επαγγελμάτων για άτομα με αναπηρία όρασης και αυστηρή τήρηση της διάταξης για καθ’ έτος δημοσίευση προκήρυξης για τυφλούς τηλεφωνητές. Ενδεικτικά, πρέπει να συμπεριληφθούν στις προστατευτικές διατάξεις του νόμου και νέα επαγγέλματα για τους τυφλούς, όπως απομαγνητοφωνητές πρακτικών αστικών, ποινικών και διοικητικών δικαστηρίων, καθώς και περιφερειακών και δημοτικών συμβουλίων, ξεναγών αποφοίτων του δημόσιου ΙΕΚ τυφλών ξεναγών, βοηθών φυσιοθεραπευτών αποφοίτων του αντίστοιχου δημόσιου ΙΕΚ, κλπ. Στόχος 15: «Ικανοποιητικό Επίπεδο Διαβίωσης και Κοινωνικής Προστασίας» Να προστεθεί πρόβλεψη για την περίθαλψη σε δημόσιους οίκους ευγηρίας ατόμων με οπτική αναπηρία τρίτης ηλικίας. Δημιουργία οίκων ευγηρίας αποκλειστικά για άτομα με οπτική αναπηρία. Στόχος 15: «Ικανοποιητικό Επίπεδο Διαβίωσης και Κοινωνικής Προστασίας» Προσαρμογή του πρώην ΟΓΑ με την κείμενη νομοθεσία, ως προς τις προϋποθέσεις χορήγησης σε τυφλούς των επιδομάτων απολύτου αναπηρίας, εξωιδρυματικού κλπ, όπως εξάλλου συμβαίνει με τα λοιπά ασφαλιστικά ταμεία. Ο πρώην Ο.Γ.Α., προκειμένου να χορηγήσει στους τυφλούς επίδομα απολύτου αναπηρίας, εξωιδρυματικό κ.λπ. σύμφωνα με τον κανονισμό του, απαιτεί να του προσκομίσουν από τα ΚΕΠΑ πιστοποιητικό αναπηρίας, το οποίο να αναγράφει ποσοστό 100% και διάρκεια εφ’ όρου ζωής. Τα ανωτέρω δεν απαιτούνται από κανένα άλλο ασφαλιστικό ταμείο, δεδομένου ότι λαμβάνοντας υπόψη παλαιότερη Νομοθεσία π.χ. τον Ν.958/1979 και την πρόσφατη Κ.Υ.Α. που εκδόθηκε κατ’ επιταγή του Ν.3846/2010, στις παθήσεις με μη αναστρέψιμες βλάβες συμπεριλαμβάνεται η τυφλότητα με ποσοστό 80% και άνω. Εξομοίωση των τυφλών συνταξιούχων του πρώην ΟΓΑ ανεξαρτήτως της ηλικίας συνταξιοδότησης ως προς την λήψη του εξωιδρυματικού και του επιδόματος απολύτου αναπηρίας, καθώς μέχρι σήμερα οι τυφλοί συνταξιούχοι του πρώην ΟΓΑ που έχουν συνταξιοδοτηθεί προ του 65ου έτους, είναι δικαιούχοι του εξωιδρυματικού επιδόματος ενώ αυτό το μέτρο δεν ισχύει για τους τυφλούς οι οποίοι συνταξιοδοτούνται μετά το 65ο έτος της ηλικίας τους. Με εκτίμηση Για το Γ.Σ. της Ε.Ο.Τ. Ο Πρόεδρος Νικόλαος Γιαλλούρης Η Γενική Γραμματέας Παρασκευή Τσαβαλιά