Αρχική Διαβούλευση για το σχέδιο της Έκθεσης Εθελοντικής Αξιολόγησης της Ελλάδας (Voluntary National Report) σχετικά με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ)Σχέδιο της Έκθεσης Εθελοντικής Αξιολόγησης της Ελλάδας (Voluntary National Report) σχετικά με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ)Σχόλιο του χρήστη ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΝΕΑΝΙΔΩΝ (Χ.Ε.Ν.) ΕΛΛΑΔΟΣ | 26 Μαΐου 2022, 13:59
ΧΕΝ ΕΛΛΑΔΟΣ - ΣΧΟΛΙΟ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ Ως μία κοινωνική, γυναικεία οργάνωση που γνωρίζει τα θέματα, τις δυσκολίες, τις διακρίσεις που απασχολούν και αποτελούν τροχοπέδη για την εξέλιξη και απόκτηση ικανοτήτων γυναικών θα θέλαμε να σχολιάσουμε συνοπτικά, τα εξής: ΓΕΝΙΚΑ 1. Αν και η δομή του Σχεδίου Έκθεσης είναι ικανοποιητική, η έκταση και η απευθείας χρήση της αγγλικής γλώσσας θεωρούμε ότι δεν είναι βοηθητική για την συμμετοχή στη διαβούλευση όλων όσων πιθανώς θα ήθελαν να καταθέσουν τα σχόλια τους και μάλιστα εντός λίγων ημερών. 2. Η οπτική του φύλου θα πρέπει να διαπνέει όλες ανεξαιρέτως τις πολιτικές που υλοποιούνται ή/και σχεδιάζεται να υλοποιηθούν προς την επίτευξη και των 17 στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης. 3. Η ενεργή συμμετοχή της Κοινωνίας των Πολιτών στον σχεδιασμό και υλοποίηση των πολιτικών θα πρέπει να αποτελεί προϋπόθεση. Είναι σημαντική η αποτίμηση από πλευράς της ΚτΠ της αποτελεσματικότητας και της ανταποκρισιμότητας των πολιτικών που υλοποιούνται ή/και σχεδιάζεται να υλοποιηθούν. Ταυτόχρονα, όμως, η προώθηση και προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που στοχεύει ο ΟΗΕ μέσα από την επίτευξη των Στόχων επιβάλλει την ενεργό συμμετοχή όλων των κοινωνικών ομάδων ήδη από τον σχεδιασμό των πολιτικών προς υλοποίηση. 4. Η δημιουργία Επιτροπών και μηχανισμών, η ανάπτυξη πρωτοβουλιών κλπ. προς την επίτευξη των Στόχων είναι σημαντικό να επικοινωνείται με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη π.χ. τους φορείς, τους πολίτες, ώστε η πληροφορία να φτάνει έγκυρα και έγκαιρα στους αποδέκτες. ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ: 1. Σε ό,τι αφορά στον στόχο 4 που αφορά το δικαίωμα πρόσβασης σε ποιοτική εκπαίδευση για όλους, θα θέλαμε να παρατηρήσουμε ότι υπάρχει έλλειμμα ως προς την πρόσβαση των νέων και ιδιαίτερα των νέων γυναικών σε δωρεάν, ασφαλή και αξιοπρεπή στέγη, ώστε να μπορούν να επιλέγουν τις Σχολές και τα Τμήματα που επιθυμούν βάσει των ενδιαφερόντων τους και όχι με κριτήριο το κόστος που απαιτείται για τη φοίτηση (ενοίκιο, μετακίνηση από και προς τη Σχολή κλπ.). Μια τέτοια παροχή θα συμβάλλει θετικά και στη μετέπειτα σταδιοδρομία των φοιτητών και φοιτητριών, καθώς θα ελαττώσει τον κίνδυνο μη ολοκλήρωσης των σπουδών τους ή την απόκτηση ενός τίτλου που δεν ικανοποιεί ή/και δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της αγοράς. Επιπλέον, τα προγράμματα περαιτέρω εξειδίκευσης και επιμόρφωσης θα πρέπει να προσφέρονται όσο το δυνατόν και σε περιοχές απομακρυσμένες, ώστε οι ενδιαφερόμενοι / ενδιαφερόμενες να έχουν πρόσβαση, δίχως να απαιτείται η μετεγκατάστασή τους και το ανάλογο κόστος για αυτή. Εδώ, η περαιτέρω αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών σε συνδυασμό με την παροχή και του ανάλογου εξοπλισμού και την εξασφάλιση της προσβασιμότητας θεωρούμε ότι είναι κομβικής σημασίας. Είναι μια γενικότερη θέση μας, ότι οι υπηρεσίες θα πρέπει να παρέχονται, όπου κι όταν είναι αναγκαίες. Να προσλαμβάνονται ειδικοί επιστήμονες σε όλα τα σχολεία, ψυχολόγοι, κοινωνικοί επιστήμονες, κοινωνικοί λειτουργοί, σε μόνιμη βάση, για να αποφεύγονται τα φαινόμενα bulling στο σχολικό περιβάλλον και να εγκαλούνται οι διευθύνσεις των σχολείων στις περιπτώσεις εκείνες που αγνόησαν τις καταγγελίες και το υποβόσκον κλίμα και άφησαν τα παιδιά απροστάτευτα. 2. Σε ό,τι αφορά τον Στόχο 5 περί της Ισότητας των φύλων και ειδικότερα την καταπολέμηση της βίας κατά των γυναικών σε όλους ανεξαιρέτως τους τομείς της ζωής τους, θεωρούμε σημαντικό να προστεθούν στον προβληματισμό: I. Η πρόσφατη αναμόρφωση του Οικογενειακού Δικαίου, η οποία έρχεται σε αντίθεση με την επικυρωμένη Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης σε εξαιρετικής σημασίας ζητήματα, όπως η υποχρεωτική συνεπιμέλεια των παιδιών ακόμη και σε περιπτώσεις άσκησης ενδοοικογενειακής βίας. Ιδιαίτερα για τις μητέρες και τα παιδιά που έχουν βιώσει κακοποιητική συμπεριφορά, η αναμόρφωση αυτή επέφερε και θα επιφέρει μια ολική ανατροπή της κανονικότητας, την οποία με κόπο αποκατέστησαν στις ζωές τους, σε συνδυασμό με την μεγάλη καθυστέρηση που παρατηρείται στην απόδοση δικαιοσύνης. Πάγιο αίτημα αποτελεί η θέσπιση των οικογενειακών δικαστηρίων, η οποία πρέπει να αποτελεί μέρος του σχεδιασμού. II. Η αύξηση της βίας κατά των γυναικών και μάλιστα στην πλέον επικίνδυνη έκφρασή της. Αναφερόμαστε στη γυναικοκτονία και στην επιτακτική ανάγκη να την κατονομάσουμε και να αναγνωρισθεί ο όρος ως αυτοτελές ποινικό αδίκημα. Ταυτόχρονα, η εκπαίδευση και επιμόρφωση όλων όσων εμπλέκονται (π.χ. αστυνομικές αρχές, υπηρεσίες υγείας, δικαστικές αρχές) που αποτελούν πάγιο αίτημα του γυναικείου φεμινιστικού κινήματος θα πρέπει να υλοποιηθούν στο εγγύς μέλλον. Επιπλέον, η εγκαθίδρυση ενός συνολικού μηχανισμού συλλογής αξιόπιστων δεδομένων είναι απαραίτητη, καθώς μόνο μέσω αξιόπιστων δεδομένων που αφορούν στο σύνολο του εθνικού μηχανισμού (Αστυνομία, Υγειονομικές Υπηρεσίες, Υπηρεσίες και δομές φιλοξενίας θυμάτων, κοινωνικές Υπηρεσίες, φορείς ιδιωτικής πρωτοβουλίας κλπ.) οι παρεμβάσεις θα είναι στοχευμένες και αποτελεσματικές. III. Η συστηματική Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση ήδη από τα πρώτα στάδια ανάπτυξης των παιδιών είναι αναγκαία και θα πρέπει να δικτυώνει και να δίνει πεδίο συνέργειας όλων των εμπλεκομένων μερών (Σχολική κοινότητα- παιδιά και εκπαιδευτικοί- γονείς, εξειδικευμένοι επαγγελματίες της υγείας, κοινωνία), ώστε η ενημέρωση να είναι έγκαιρη και έγκυρη στοχεύοντας σε υγιείς, ασφαλείς και ισότιμες σχέσεις. IV. Να προστατεύονται με κάθε τρόπο τα θύματα βίας ή / και παρενόχλησης στους χώρους εργασίας κατά τρόπο, ώστε να μην υπάρχουν δυσμενείς αλλαγές στις εργασιακές τους συνθήκες. V. Να ενθαρρύνονται γενικότερα όλα τα θύματα βίας / bulling στην κατάθεση της μαρτυρίας τους με στόχο των περιορισμό αντίστοιχων περιστατικών. VI. Οι προσπάθειες για ίση αμοιβή πρέπει να ενταθούν, καθώς και αυτές για την αύξηση των γυναικών σε θέσεις ευθύνης και σε ηγετικές θέσεις.