Υπουργός Επικρατείας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Συγχαρητήρια για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης σε αυτό το κοινωνικό φαινόμενο! Μακάρι αυτό το σχέδιο να αποτελέσει μέρος ενός ευρύτερου εθνικού σχεδίου για την πρόληψη της βίας σε όλες τις μορφές της, ενδοοικογενειακή, σχολική, κοινωνική, αθλητική, και εν γένει της βίας κατά των παιδιών, των γυναικών και των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Σε αυτή την προοπτική, θα υπάρχει μια 'εθνική ομπρέλλα' για την πρόληψη της βίας στη χώρα και θα έχει μέγιστη επίδραση και ωφέλιμα αποτελέσματα σε βάθος χρόνου. Μια παρόμοια πολιτική αποτελεί την βέλτιστη αντεγκληματική πολιτική επίσης. Επι του συγκεκριμένου σχεδίου, οι εξής παρατηρήσεις/προτάσεις: α. να ενισχυθεί η διεπιστημονική προσέγγιση, με δεδομένο ότι σε πολλές δράσεις του ΕΣΔ παρατηρείται μια 'ψυχιατρική προσέγγιση', ενώ το πρόβλημα της κακοποίησης είναι πρωτίστως κοινωνικό και πολιτισμικό. Ο υπερτονισμός αυτής της προσέγγισης και η ανάληψη τόσων δράσεων στην εφαρμογή του σχεδίου από το Ινστιτούτο Υγείας Παιδιού (που αποτελεί ερευνητικό φορέα και όχι φορέα παροχής υπηρεσιών) δεν συμβάλλει στην αξιοποίηση των εμπειρογνωμόνων, των ακαδημαϊκών και των ερευνητών με συναφή εμπειρία στη χώρα. Προτείνεται η ενεργή εμπλοκή των ακαδημαϊκών και ερευνητών της χώρας που έχουν συναφές γνωστικό αντικείμενο, τεχνογνωσία και ερευνητική εμπειρία στην υλοποίηση των ερευνητικών δράσεων (σύσταση διεπιστημονικής ομάδας που θα καθορίσει τις ερευνητικές προτεραιότητες, με επικαιροποιημένα μεθοδολογικά εργαλεία, προσαρμοσμένα στην ελληνική πραγματικότητα, αντί της επανάληψης έρευνας που έγινε προ δεκαετίας με έντονο ψυχιατρικό υπόβαθρο), β. η διαδικτυακή σεξουαλική βία κατά των παιδιών δεν περιλαμβάνεται εξισορροπημένα στο ΕΣΔ συγκριτικά με τη διαπροσωπική σεξουαλική βία. Όταν όλοι οι διεθνείς οργανισμοί αναγνωρίζουν τη 'μετατόπιση' της σεξουαλικής βίας από το φυσικό στο διαδικτυακό περιβάλλον και τη δραματική αύξηση της τελευταίας, το ΕΣΔ φαίνεται 'παρωχημένο' στο βαθμό που αναφέρει τη διαδικτυακή βία σε ελάχιστα σημεία. Προτείνεται ο εμπλουτισμός του σχεδίου σε όλα τα σημεία και επικαιροποίηση των δράσεων ώστε να συμπεριληφθεί η διαδικτυακή βία αναλόγως, γ. Η ενίσχυση της έρευνας στη θεματική της σεξουαλικής κακοποίησης των ανηλίκων και την πρόληψη της βίας είναι θετικό σημείο του ΕΣΔ. Ωστόσο, επειδή δεν υπάρχουν αντίστοιχα τμήματα στα ΑΕΙ της χώρας, αλλά μέλη ΔΕΠ με παρεμφερή αντικείμενα, προτείνεται η δημιουργία δικτύου εμπειρογνωμόνων πανεπιστημιακών αντί του δικτύου τμημάτων ΑΕΙ. Εναλλακτικά, η παροχή κινήτρων στα ΑΕΙ για την ενίσχυση της έρευνας σε παρόμοιες με το ΕΣΔ θεματικές, δ. Ο συντονισμός του ΕΣΔ περιγράφεται ορθά και φαίνεται αποτελεσματικός με τη συνεργασία των συναρμόδιων υπουργείων. Η θέση του Εθνικού Συντονιστή είναι καίρια και σημαντική για τη χώρα, καθώς επιβλέπει την εφαρμογή του ΕΣΔ στο εσωτερικό της χώρας και αναφέρεται στον Ευρωπαίο Επίτροπο και σε άλλα διεθνή όργανα (περιοδικές εκθέσεις -review- στον ΟΗΕ, τη UNICEF, τον OSCE κ.α.). Αρα, η θέση αυτή είναι αναγκαίο να στελεχωθεί από πανεπιστημιακό εμπειρογνώμονα διεθνούς κύρους με υψηλή θεωρητική κατάρτιση, ερευνητική εμπειρία και διεθνές κύρος. Ισως να επικουρείται και από ένα ολιγομελές συμβούλιο εμπειρογνωμόνων για να επιτευχθεί η ολιστική διεπιστημονική προσέγγιση εντός και εκτός Ελλαδας. Το ΕΣΔ προϋποθέτει την άμεση εμπλοκή των συναρμόδιων υπουργείων για την αποτελεσματική εφαρμογή του, αλλά δεν είναι σωστό να αποτελέσει μια θέση για οποιονδήποτε πολιτικό (που θα αλλάζει με καθε αλλαγή της κυβέρνησης) που θα εξασφαλίζει την προβολή του -δυστυχώς- στο όνομα των θυμάτων.