Αρχική ΕΘΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ 2022-2027Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Προστασία των Παιδιών από τη Σεξουαλική Κακοποίηση και Εκμετάλλευση 2022-2027Σχόλιο του χρήστη International Rescue Committee Hellas (IRC) | 9 Νοεμβρίου 2022, 09:41
2. ΣΧΟΛΙΑ ΕΠΙ ΤΩΝ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΡΩΝ • Πολιτική 2: Να διευκρινιστεί εάν το Εθνικό Αρχείο Καταγραφής και Επιτήρησης Κρουσμάτων θα είναι διαφορετικό από το αρχείο που διατηρεί το ΕΚΚΑ για την καταγραφή περιστατικών κακοποίησης παιδιών, και εάν ναι προτείνεται η ενοποίηση των αρχείων, καθώς σε πολλές περιπτώσεις διαπιστώνονται πολλαπλές μορφές κακοποίησης δυστυχώς. • Πολιτική 8: Είναι σημαντικό να οριστούν ποιες είναι οι υπάρχουσες δομές στήριξης του συστήματος και ποιοι είναι οι τρόποι ενίσχυσης των εμπλεκόμενων υπηρεσιών. Σχετικά με τις εξιδεικευμένες δομές και υπηρεσίες, είναι σημαντικό να προβλεφθεί και να ενισχυθεί η λειτουργία των Σπιτιών του Παιδιού με συνεχή χρηματοδότηση, καθώς οι αρμόδιοι φορείς δε γνωρίζουν πού και πώς λειτουργούν την παρούσα χρονική στιγμή. Τα Σπίτια του Παιδιού, θα πρέπει να μπορούν να υποστηρίζουν και παιδιά θύματα κάθε μορφής κακοποίησης αλλά και παιδιά μάρτυρες σε υποθέσεις κακοποίησης. Παράλληλα πρέπει να οριστεί ο τρόπος κατάθεσης μαρτυριών ενός παιδιού που έχει υποστεί σεξουαλική κακοποίηση και οι αρμόδιοι φορείς. • Να προστεθεί επίσης στο σημαντικό έργο του εθνικού συντονιστή για τον έλεγχο εφαρμογής του εθνικού σχεδίου, η συνεργασία και με τις οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών που δραστηριοποιούνται στο κομμάτι της παιδικής προστασίας και έχουν την αρμόζουσα εμπειρία. • Μέτρο 3.2: Το προβλεπόμενο εξάμηνο για τον έλεγχο του ποινικού μητρώου από την έναρξη ισχύος του νόμου, για το υφιστάμενο προσωπικό σε δομές παιδικής προστασίας, αποτελεί μεγάλο χρονικό διάστημα εντός του οποίου τα παιδιά βρίσκονται σε κίνδυνο σεξουαλικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης. Εφόσον το αντίγραφο ποινικού μητρώου είναι πλέον άμεσα διαθέσιμο εντός 1-2 ημερών από το Υπουργείο Δικαιοσύνης – σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το υφιστάμενο προσωπικό πρέπει να ελεγχθεί εντός 10 ημερών από την έναρξη ισχύος του νόμου. • Μέτρο 3.9: Δεν είναι σαφές πώς σχετίζεται το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού στο πλαίσιο ελέγχου εργαζομένων και εθελοντών για το Ειδικό Ποινικό Μητρώο για αδικήματα σεξουαλικής βίας κατά ανηλίκων στα αθλητικά σωματεία και φορείς και ο λόγος που χρονικά σταματά το 2023. • Μέτρο 4.1: Η εκπαίδευση πρέπει να είναι συνεχής, και ειδικότερα όταν στα Γραφεία Ανηλίκων μετατίθενται αστυνομικοί από άλλες υπηρεσίες που δεν έχουν εμπειρία και εξειδίκευση. • Μέτρο 4.3: Για την Ορθόδοξη Εκκλησία και την Ελληνική Αστυνομία γίνεται αναφορά στην απουσία πληροφόρησης και ενημέρωσης. Είναι απαραίτητο να αναφερθεί και η πρόληψη και υλοποίηση των μέτρων του σχεδίου, καθώς υπάρχουν και περιπτώσεις εμπλοκής Αστυνομικών ή Κληρικών σε περιστατικά σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών, όπως σε κάθε άλλο επάγγελμα ή ιδιότητα της ελληνικής κοινωνίας. • Μέτρο 6.1: Στην προσπάθεια ευαισθητοποίησης και εντοπισμού περιστατικών, πρέπει να προστεθεί η πρόληψη. • Μέτρο 6.2: Στο συγκεκριμένο μέτρο πρέπει να αλλάξει η διατύπωση και το νόημα, καθώς η φράση «Δυστυχώς, πολλές φορές τα παιδιά, δεν αντιλαμβάνονται ότι είναι θύματα παρενόχλησης ή κακοποίησης ή το αντιλαμβάνονται έπειτα από αρκετά χρόνια.» ελλοχεύει τον κίνδυνο η ευθύνη να πέσει στα ίδια τα παιδιά-θύματα σεξουαλικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης. • Μέτρο 7.1: Δεν είναι σαφής η επιλογή συγκεκριμένων τάξεων και ο αποκλεισμός του λυκείου (Γ’, ΣΤ’ τάξεις δημοτικού και Β’ γυμνασίου) για την ενημέρωση των παιδιών. Η ενημέρωση πρέπει να ξεκινά εγκαίρως ήδη από το νηπιαγωγείο και ανάλογα με την ηλικία να γίνεται συνδυαστικά με άλλο υλικό για την ενημέρωση αρχικά ως προς τα δικαιώματά τους και την ενδυνάμωση των παιδιών. • Μέτρο 7.2: Πρέπει να πάμε ένα βήμα πίσω και να γίνει ευαισθητοποίηση και αλλαγή στάσης ώστε ακριβώς να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη των παιδιών στα αρμόδια άτομα. Η εκπαίδευση των παιδιών ώστε να αναγνωρίζουν την κακοποίηση, από μόνη της, δεν επαρκεί. Επιπλέον, θα πρέπει να ενημερώνονται και για τη διαδικασία αναφοράς ενός περιστατικού, σε ποιον μπορούν να απευθυνθούν, πότε, πως και σε ποια γλώσσα. Επίσης, πρέπει να προστεθεί μία διευκρίνιση πως στις στοχευμένες συζητήσεις πρέπει να υπάρχει διερμηνεία σε όλες τις γλώσσες από επαγγελματίες που έχουν λάβει αντίστοιχη εκπαίδευση και κατάρτιση απο επίσημο φορέα. • Μέτρο 7.3: Πρέπει να προστεθούν οι λέξεις κακοποίηση και εκμετάλλευση. • Μέτρο 8.5: Η φράση «δυσλειτουργικές συμπεριφορές των παιδιών» πρέπει να διευκρινιστεί με σαφείς ορισμούς και πώς ένας επαγγελματίας μπορεί να συνδράμει. Επίσης είναι προβληματική η έλλειψη συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος ανάπτυξης στην υπόλοιπη επικράτεια, καθώς τα περιστατικά σεξουαλικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης παιδιών δεν αφορούν μόνο την Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη. • Μέτρο 8.6: Να αναφερθεί η χρηματοδότηση της ίδρυσης των εξειδικευμένων θεραπευτικών μονάδων για τα παιδιά. • Μέτρο 8.9: Το Υπουργείο Δικαιοσύνης είναι σημαντικό να συμμετάσχει και σε άλλες δράσεις και μέτρα, όχι μόνο στη δημιουργία μιας ιστοσελίδας ενημέρωσης. • Μέτρο 8.15: Είναι σαφής η ανάγκη εφαρμογής του μόνιμου νόμου περί επιτροπείας (Ν.4554/2018), καθώς λόγω της απουσίας του πολλά παιδιά εξακολουθούν να στερούνται βασικών δικαιωμάτων και υπηρεσιών, όπως η πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, την εκπαίδευση, καθώς και σε υπηρεσίες ψυχοκοινωνικής και νομικής υποστήριξης. Ο νόμος εγκρίθηκε το 2018, αλλά ακόμη δεν εφαρμόζεται ουσιαστικά. • Μέτρο 11.4: Δεν είναι κατανοητό γιατί η σεξουαλική εκμετάλλευση και συγκεκριμένα η σεξεργασία παιδιών αφορά αποκλειστικά τον τομέα του τουρισμού, και όχι κάθε τομέα και άρα Υπουργείο και φορέα της ελληνικής Πολιτείας.