Αρχική ΕΘΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ 2022-2027Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Προστασία των Παιδιών από τη Σεξουαλική Κακοποίηση και Εκμετάλλευση 2022-2027Σχόλιο του χρήστη Έλλη Φρεγγίδου Τόνια Παπαδοπούλου | 9 Νοεμβρίου 2022, 10:07
•Εθνικό Μητρώο κακοποίησης και παραμέλησης ανηλίκων. Στατιστική απεικόνιση (ποσοτική και ποιοτική) των περιπτώσεων κακοποίησης/παραμέλησης ανηλίκων ανά Δήμο / ανάλυση των δεδομένων με στόχο την εξατομίκευση του σχεδίου πρόληψης και θεραπείας σε κάθε περιοχή. •Σύσταση Τμημάτων Παιδικής Προστασίας στους ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού / προσλήψεις επιστημονικού προσωπικού με αποκλειστικό αντικείμενο την παιδική προστασία. Οι Ομάδες Προστασίας Ανηλίκων (Ο.Π.Α.) λειτουργούν, κατά κύριο λόγο, με προσωπικό από τα Βοήθεια στο Σπίτι και τα Κέντρα Κοινότητας, με αποτέλεσμα η προστασία ανηλίκων να αντιμετωπίζεται ως «πάρεργο». Επίσης, το προσωπικό αυτό, στις περισσότερες περιπτώσεις, δεν έχει εκπαιδευτεί επαρκώς και παράλληλα, δεν εποπτεύεται από εξειδικευμένο φορέα, όπως το Ε.Κ.Κ.Α. Ο σχεδιασμός των Ο.Π.Α. είναι ελλιπής, καθώς δεν προϋποθέτει τη διεπιστημονικότητα (καθορίζεται μόνο η συμμετοχή κοινωνικών λειτουργών). Πιο συγκεκριμένα, δεν προβλέπεται θεσμικά η συμμετοχή ψυχολόγων ή άλλων ειδικοτήτων (παιδοψυχίατρων, νομικών κ.α.). •Ενιαίο Πρωτόκολλο, με θεσμική κατοχύρωση, διαχείρισης περιστατικών κακοποίησης/παραμέλησης ανηλίκων με διατομεακή συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων (Εισαγγελία Πρωτοδικών, Τμήμα Παιδικής Προστασίας Ο.Τ.Α., Αστυνομία, Νοσοκομείο κ.α.). Παρατηρείται κατακερματισμός των παρεχόμενων υπηρεσιών και υιοθέτηση ενός διαφορετικού εσωτερικού κανονισμού διαχείρισης του περιστατικού κακοποίησης ανηλίκου σε κάθε υπηρεσία. •Ο καθορισμός υπεύθυνου σεξουαλικής κακοποίησης σε κάθε φορέα που ασχολείται με την παιδική προστασία δεν συνδέεται με τη λειτουργία της Ο.Π.Α.. Για παράδειγμα, στους Ο.Τ.Α. ενδέχεται ο υπεύθυνος σεξουαλικής κακοποίησης, ως πρόσωπο αναφοράς, να μην προέρχεται από την Ο.Π.Α. ή να μη διαθέτει την ειδικότητα του κοινωνικού λειτουργού. Επίσης, δεν προβλέπεται η εκπαίδευση του υπευθύνου σεξουαλικής κακοποίησης, δεν έχει καθοριστεί επακριβώς το καθηκοντολόγιο και οι αρμοδιότητές του, ενώ δεν ορίζεται αναπληρωματικό μέλος. •Εξάλειψη της δευτερογενούς κακοποίησης ανηλίκων την οποία υφίστανται μέσα από τις διαδικασίες και την ελλιπή συνεργασία των υπηρεσιών. •Λειτουργία Συμβουλευτικού Σταθμού Παιδιού, Εφήβου, Οικογένειας στους Ο.Τ.Α. με προσλήψεις διεπιστημονικού προσωπικού, παρέχοντας υπηρεσίες τόσο στην πρόληψη, όσο και στην θεραπεία. •Δημιουργία αυτοτελούς γραφείου κοινωνικής υπηρεσίας στις Εισαγγελίες Πρωτοδικών κάθε επικράτειας, στελεχωμένο με μόνιμους κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους. •Δημιουργία αυτοτελούς γραφείου κοινωνικής υπηρεσίας σε κάθε σχολική μονάδα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στελεχωμένο με μόνιμους κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους. Εκστρατείες ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης και επιμόρφωσης του εκπαιδευτικού προσωπικού. •Προώθηση του θεσμού της αναδοχής ως κύρια μορφή φροντίδας σε περιπτώσεις απομάκρυνσης παιδιών με σκοπό την αποφυγή της ιδρυματοποίησής τους / εκστρατείες ενημέρωσης πολιτών για την αναδοχή. •Επέκταση και διεύρυνση της υπηρεσίας «Το Σπίτι του Παιδιού» (έως τώρα λειτουργούν πέντε (5) σε όλη την Ελλάδα). Στις περισσότερες από αυτές τις δομές δεν υπάρχει υλικοτεχνικός εξοπλισμός (π.χ. μέσα οπτικοακουστικής καταγραφής) με στόχο την αποφυγή της επαναθυματοποίησης των ανηλίκων κατά τις ανακριτικές και ποινικές διαδικασίες / Στελέχωση της υπηρεσίας με επιπρόσθετες ειδικότητες (π.χ. παιδοψυχίατρος, νοσηλευτής κ.α.). •Εκπαίδευση και εξειδίκευση ψυχολόγων Ο.Τ.Α. στην Ποινική Διαμεσολάβηση και διασύνδεση με τα Τμήματα Παιδικής Προστασίας όταν υπάρχουν ανήλικα στην οικογένεια. •Κατοχύρωση και εφαρμογή του ακαταδίωκτου του επιστημονικού προσωπικού για την απρόσκοπτη άσκηση των καθηκόντων του. •Διαβούλευση με ΣΚΛΕ, ΣΕΨ, ΠΙΣ, ΕΚΚΑ και λοιπούς δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, προκειμένου να αποτυπωθούν οι απόψεις και τα προβλήματα που ασχολούνται με την παιδική προστασία.