Υπουργός Επικρατείας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Στο πλαίσιο της επιχειρούμενης προστασίας των παιδιών από τη σεξουαλική κακοποίηση και εκμετάλλευση την οποία χαιρετίζουμε ως πρωτοβουλία, και πέραν των νομοθετικών εξελίξεων που έχουν ήδη λάβει χώρα για την καταστολή των σχετικών εγκλημάτων, αναδεικνύεται εμφατικά η ανάγκη πρόληψης του φαινομένου ως μέσου συνολικής καταπολέμησής του. Και αυτό διότι βασικός πυλώνας για την εγκαθίδρυση ενός πραγματικά αποτελεσματικού πλαισίου προστασίας των παιδιών είναι η πρόληψη του φαινομένου και η αποτροπή εμφάνισής του στο μέλλον σε οποιαδήποτε έκφανσή του. Συγκεκριμένα, στο κείμενο του Σχεδίου επισημαίνεται ως συστημική δυσλειτουργία η ελλιπής πληροφόρηση και εκπαίδευση τόσο των επαγγελματιών του πεδίου της πρόληψης και αντιμετώπισης της σεξουαλικής κακοποίησης των παιδιών όσο και του προσωπικού των υπηρεσιών που έρχονται σε καθημερινή επαφή με τα παιδιά. Παράλληλα, διαπιστώνονται υστερήσεις στον πρώιμο εντοπισμό περιστατικών και κατ’ επέκταση στην πρόληψη του φαινομένου, καθώς και η επικέντρωση στην αντιμετώπιση των περιστατικών και λιγότερο στην πρόληψη. Επιπρόσθετα, αναγνωρίζεται ως παθογένεια η ελλιπής πληροφόρηση και εκπαίδευση των επαγγελματιών του πεδίου της πρόληψης και αντιμετώπισης της σεξουαλικής κακοποίησης των παιδιών καθώς και του προσωπικού των υπηρεσιών που έρχονται σε επαφή με τα παιδιά. Οι διαπιστώσεις των ελλείψεων αυτών αναδεικνύουν ως επιτακτική την ανάγκη υλοποίησης δράσεων ευαισθητοποίησης-ενημέρωσης της κοινής γνώμης σχετικά με τις πραγματικές διαστάσεις του φαινομένου της σεξουαλικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης, τις μορφές εμφάνισής του καθώς και το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο για την καταστολή του και για την προστασία των θυμάτων. Ως PRAKSIS και ως φορέας απασχόλησης με ζητήματα προάσπισης των θεμελιωδών δικαιωμάτων ευάλωτων πληθυσμιακών ομάδων επί σειρά ετών και γνωρίζοντας τις ιδιαίτερα επώδυνες συνέπειες που έχουν στην ψυχοσύνθεση των παιδιών τα ειδεχθή αυτά εγκλήματα και τον αρνητικό αντίκτυπο για την ψυχοσωματική τους ανάπτυξη και διαμόρφωσή τους ως προσωπικοτήτων, θεωρούμε ότι η πρόληψη του φαινομένου απαιτεί πολυεπίπεδες, στοχευμένες και διαρκείς δράσεις για να επιφέρει ουσιαστικό αποτέλεσμα ώστε να μην οδηγηθούμε σε ένα ακόμη εθνικό διακηρυχθέν εθνικό σχέδιο δράσης δίχως απτά αποτελέσματα. Η ευθύνη βαρύνει όλους μας ως κοινωνία και οφείλουμε να εργαστούμε συλλογικά, στοχευμένα και με μεθοδικότητα ώστε να αλλάξει η νοσηρή αυτή εικόνα που αποτυπώνεται σήμερα με ολοένα και περισσότερα φαινόμενα σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών, με πολλά εξ αυτών μάλιστα να λαμβάνουν χώρα εντός της οικογένειας. Ενώ λοιπόν εξαγγέλλεται η εκπόνηση επιμορφωτικών προγράμματος και επιμορφωτικού υλικού για την πρόληψη και την καταπολέμηση διαφορετικών μορφών βίας εις βάρος των παιδιών, συμπεριλαμβανομένης της σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων, για όλους τους εκπαιδευτικούς και τα στελέχη εκπαίδευσης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς επίσης και η επιμόρφωση των επαγγελματικών υγείας και των δημόσιων λειτουργών εν γένει σε θέματα σεξουαλικής κακοποίησης, ουδεμία αναφορά γίνεται στον ρόλο της κοινωνίας των πολιτών στην ανάπτυξη συνεργειών με φορείς του δημοσίου ώστε να μπορούν οι δράσεις αυτές να έχουν τα επιθυμητά σε όλους μας αποτρεπτικά αποτελέσματα. Τούτο δε τη στιγμή που η συσσωρευθείσα εμπειρία των φορέων αυτών που δραστηριοποιούνται επί σειρά ετών στο πεδίο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για την ανάπτυξη δράσεων πρόληψης τόσο σε πρωτογενές αλλά και σε δευτερογενές επίπεδο. Κρίνεται συνεπώς ως επιβεβλημένη η ανάγκη ανάπτυξης στοχευμένων και πολυεπίπεδων για την πρόληψη του φαινομένου και την αποτροπή εμφάνισής του στο μέλλον, με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων (δημόσιοι φορείς, εκπαιδευτικοί δομές παιδικής προστασίας, οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών). Ειδικότερα δε τη στιγμή που προβλέπεται η θέσπιση και λειτουργία εθνικού αρχείου καταγραφής και επιτήρησης κρουσμάτων ως ενιαία βάση καταγραφής για όλα τα περιστατικά σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών στην χώρα και για τις ενέργειες αντιμετώπισής τους από κάθε επαγγελματία και φορέα που εμπλέκεται σε αυτήν. Η μη συμπερίληψη των οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών και η αξιοποίηση των εξειδικευμένων γνώσεων που διαθέτουν κυρίως από την ενασχόλησή τους στο πεδίο, αποστερεί από την ίδια την πολιτεία τη δυνατότητα ανάπτυξης ουσιαστικής συνεργασίας για την υιοθέτηση μιας ολοκληρωμένης πολιτικής βάσει του εκπονούμενου Σχεδίου. Η PRAKSIS θεωρεί ότι για να έχει αξία αυτή η θετική πρωτοβουλία που έχει ξεκινήσει και να μην καταντήσει ακόμη μια εξαγγελία χωρίς απτά αποτελέσματα, θα πρέπει να αναπτυχθούν συνέργειες και κοινές δράσεις πρόληψης του φαινομένου με όλους τους εμπλεκόμενους. Ενός φαινομένου που αφορά το σύνολο της κοινωνίας, γονείς, εκπαιδευτικούς, δημόσιους λειτουργούς, φορείς παιδικής προστασίας, αλλά πρωτίστως το πιο ζωντανό κομμάτι της κοινωνίας μας, τα ίδια τα παιδιά. Ας δουλέψουμε συλλογικά, στο κομμάτι που μας αναλογεί, για την εγκαθίδρυση ενός πραγματικά αποτελεσματικού πλαισίου προστασίας των παιδιών από τη σεξουαλική κακοποίηση και εκμετάλλευση.