Αρχική Καταπολέμηση της ΔιαφθοράςΆρθρο 01: Εθνικός Συντονιστής για την Καταπολέμηση της ΔιαφθοράςΣχόλιο του χρήστη Θ.ΚΑΡOΥΝΟΣ | 31 Μαρτίου 2013, 19:42
Υπουργός Επικρατείας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η διαφθορά οργανώνεται και παράγεται κυρίως από διευθυντικά στελέχη και ορισμένους σύμβουλους Υπουργών, αυτή είναι η “αχίλλειος πτέρνα” κάθε κυβέρνησης και οφείλεται στην έλλειψη αποτελεσματικής εποπτείας και στο ότι έχει καταλυθεί η αυτοτέλεια των κρατικών δομών από τις διαχρονικές κομματικές παρεμβάσεις στην στελέχωση άλλα και στην καθημερινή λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών. Αυτός ο “φαύλος κύκλος” συντηρείται με το κάθε κυβέρνηση να αντικαθιστά τα στελέχη που τοποθέτησε η προηγούμενη κυβέρνηση. Ο φαύλος κύκλος θα σπάσει μόνο με ισχυρές θεσμικές ρυθμίσεις ανοιχτής διακυβέρνησης όπως πχ στην Νέα Ζηλανδία( http://www.ssc.govt.nz/sscer ), αλλά αξιοποιώντας και τις προτάσεις στο που είχαν καταθέτει από το 2010 με βάση την εμπειρία του opengov.gr( http://egovict.blogspot.gr/2010/10/blog-post_04.html). Μόνο με διακομματική πρωτοβουλία μπορεί να υπάρξει θεσμική θωράκιση των διαδικασιών επιλογής και ετησίας αξιολόγησης των διευθυντικών στελεχών αλλά και των μετακλητών, πρώτο βήμα είναι να συμφωνηθεί ποιες είναι οι πολιτικές θέσεις που δικαιούται να στελεχώνει η κυβέρνηση, αλλά και κάθε αιρετός, και με ποιες διαδικασίες προσλαμβάνονται και αξιολογούνται όσοι καταλαμβάνουν τις θέσεις αυτές. Η καταπολέμηση της διαφθοράς δεν θα επιτευχθεί με τον ορισμό ενός συντονιστή, αυτό που χρειαζόμαστε είναι "Εθνικό Εισαγγελέα για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς" με αρμοδιότητες συντονιστή και όχι «Εθνικό Συντονιστή για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς» χωρίς αρμοδιότητες. Η αιτιολογική έκθεση δεν τεκμηριώνει την αναγκαιότητα σύστασης του θεσμού, δεν αναλύει την διεθνή εμπειρία και πως αυτή μπορεί να εξειδικευθεί στην Ελλάδα. Ως συνήθως, καλλιεργούνται υπερβολικές προσδοκίες για κάθε νέα μεταρρύθμιση, χωρίς αναλυτικό επιχειρησιακό σχέδιο και συγκεκριμένα μέτρα με άμεση απόδοση δεν διαμορφώνονται οι προϋποθέσεις για την μεσοπρόθεσμη αναδιοργάνωση και εξυγίανση του δημοσίου τομέα. Μεσοπρόθεσμα όλες οι Γενικές Διευθύνσεις της κεντρικής κυβέρνησης θα ανταποκριθούν στους στόχους τους μόνο εάν αναδιοργανωθούν και στελεχωθούν αξιοκρατικά. Η αναδιοργάνωση πρέπει έχει ως βασική προϋπόθεση την Απλοποίηση και Ηλεκτρονικοποίηση όλων των διαδικασιών. Ως πρώτο βήμα, θα πρέπει να προσδιοριστούν οι τιμές βάσης για τις επιδόσεις όλων των Γενικών Διευθύνσεων(ΓΔ) ώστε να είναι μετρήσιμοι οι ρυθμοί απόδοσης ανά τρίμηνο, αρχίζοντας από τις Διευθύνσεις και καταλήγοντας στα Τμήματα, δηλαδή, θα πρέπει να είναι σαφές ποιος είναι ο αριθμός των υποθέσεων/υπηρεσιών που χειρίζεται/διεκπεραιώνει κάθε μονάδα και ποία είναι τα βασικά τους ποιοτικά χαρακτηριστικά . Αυτό προϋποθέτει την άμεση ενδυνάμωση των υπαρχόντων “μονάδων επεξεργασίας στατιστικών στοιχείων”, ανά ΓΔ και κεντρικά. Η διαχείριση των στόχων θα είναι αποτελεσματική μόνο εάν στην καθημερινή λειτουργία όλων των μονάδων αξιοποιηθούν παραγωγικά τα υπάρχοντα πληροφοριακά συστήματα, που θα διαλειτουργούν με τα υπόλοιπα πληροφοριακά συστήματα του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα ώστε να συλλέγουν αυτοματοποιημένα πληροφορία που θα ψηφιοποιήται στην πηγή. Αυτό θα επιτρέπει σε σχεδόν πραγματικό χρόνο να υπάρχει εικόνα για τον κύκλο ζωής κάθε υπόθεσης/υπηρεσίας που διεκπεραιώνει κάθε μονάδα. Βασική προϋπόθεση για να διασφαλιστεί η αποδοτική τήρηση των διαδικασιών είναι η μονάδα εσωτερικού έλεγχου σε κάθε Υπουργείο ή Γενική Γραμματεία να αξιοποιεί την ψηφιοποιημένη πληροφορία όλων των συναλλαγών που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τις παρεχόμενες υπηρεσίες ώστε να ελέγχει συνεχώς τεχνικά και επιχειρησιακά την υλοποίηση του ετήσιου σχεδιασμού. Η κάθε μονάδα εσωτερικού ελέγχου σε συνεργασία με τον “Συντονιστή για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς” και άλλες αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες θα πρέπει να οργανώνουν τακτικούς δειγματοληπτικούς έλεγχους σε όλες τις “ύποπτες” μονάδες και με τεχνικές όπως “mystery shoping, sting operations”, κλπ ώστε να περιορίζουν τις μη νόμιμες συναλλαγές. Μόνο εάν λειτουργούν αποδοτικά οι μονάδες εσωτερικού έλεγχου σε κάθε Υπουργείο θα έχει αντικείμενο ο “Εθνικός Συντονιστής”. Θ.Καρούνος