Αρχική Ισότητα στον πολιτικό γάμο, τροποποίηση του Αστικού Κώδικα και άλλες διατάξειςΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «Ισότητα στον πολιτικό γάμο, τροποποίηση του Αστικού Κώδικα και άλλες διατάξεις» ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Ελευθέριος Γεωργιάδης | 27 Ιανουαρίου 2024, 15:35
Εξαιρετικό το πολυαναμενόμενο νομοσχέδιο για την άρση του αποκλεισμού από την τέλεση γάμου και την τεκνοθεσία για τα ζευγάρια του ίδιου φύλου. Ειδικά για το θέμα του γάμου, από την αρχή δεν ετίθετο θέμα αντισυνταγματικότητας με δεδομένο ότι στο άρθρο 21 παρ. 1 δεν περιλαμβάνεται κανένας ορισμός του γάμου που να περιορίζει την τελέσή του μόνο για τα ετερόφυλα ζευγάρια, όπως αντίθετα συμβαίνει στα συντάγματα άλλων κρατών (ενδεικτικά το βουλγαρικό, το κροατικό, το σερβικό, το ούγγρικο και το πολωνικό). Επιπλέον, το επιχείρημα που προβαίνει σε ιστορική ερμηνεία της εν λόγω παραγράφου και θεωρεί ότι η βούληση του συνταγματικού νομοθέτη ήταν με τη λέξη γάμος να περιγραφεί αποκλειστικά η ένωση δύο προσώπων του αντίθετου φύλου είναι λανθασμένο. Και αυτό γιατί αν ήθελε πραγματικά ο συνταγματικός νομοθέτης να περιορίσει τον γάμο σε ετερόφυλα ζευγάρια με ταυτόχρονο αποκλεισμό των ομόφυλων ζευγαριών από την τέλεσή του, θα το είχε αποτυπώσει ρητά (π.χ. με ορισμό) στο κείμενο της παραγράφου 1 του άρθρου 21. Αντίθετα, ο συνταγματικός νομοθέτης, έχοντας υπόψη του και τις κοινωνικές εξελίξεις που ήδη συντελούνταν ή επρόκειτο κατά την κρίση του να επέλθουν στην Ελλάδα, άφησε σκόπιμα ανοιχτό το περιεχόμενο των εννοιών οικογένεια και γάμος, έτσι ώστε το περιεχόμενό τους να εμπλουτίζεται και να μεταβάλλεται σε βάθος χρόνου και σε συμφωνία με την εκάστοτε κοινωνική πραγματικότητα, και να παραμένει πάντοτε επίκαιρο. Κατά συνέπεια, την προστασία του άρθρου 21 παρ. 1 απολαμβάνουν στη σύγχρονη εποχή μονογονεϊκές οικογένειες, οικογένειες με υιοθετημένα τέκνα, μόνοι ενήλικες με υιοθετημένα τέκνα, ανασυσταθείσες οικογένειες (δηλαδή ζευγάρια με τέκνα από προηγούμενους γάμους), παραδοσιακές πυρηνικές οικογένειες (το πιο διαδεδομένο μοντέλο έγγαμης συμβίωσης και οικογένειας στον δυτικό κόσμο) και, πλέον, με την άρση του αποκλεισμού που προϋπήρχε στην οικεία διάταξη του οικογενειακού δικαίου, ομόφυλα ζευγάρια. Ακόμη, η επίκληση του άρθρου 12 της ΕΣΔΑ για το δικαίωμα συνάψεως γάμου προκειμένου να αποκλειστούν τα ομόφυλα ζευγάρια από την τέλεση γάμου είναι, επίσης, λανθασμένη. Και αυτό γιατί ο σκοπός του συγκεκριμένου άρθρου είναι να παρασχεθεί υπερεθνική προστασία στην πιο διαδεδομένη μορφή γάμου και οικογένειας (αυτή των ετερόφυλων ζευγαριών) και να εξασφαλιστεί τουλάχιστον η ρύθμιση του γάμου ετερόφυλων ζευγαριών, καθώς και των οικογενειακών σχέσεων που προκύπτουν από αυτούς τους γάμους, από το οικογενειακό δίκαιο όλων των κρατών-μερών της ΕΣΔΑ (46 στον αριθμό), και όχι να αποκλειστεί η ρύθμιση του γάμου ομόφυλων ζευγαριών, καθώς και των οικογενειακών σχέσεων που προκύπτουν από αυτούς τους γάμους, από το οικογενειακό δίκαιο των κρατών-μερών που θα επιλέξουν να το πράξουν. Τέλος, ας μου επιτραπεί ένα γενικόλογο σχόλιο κριτικής σε όλους όσους σπατάλησαν το χρόνο τους (γιατί προφανώς δεν έχουν τι να κάνουν και γιατί θέλουν να παραπλανήσουν ότι τάχα είναι "οι πολλοί" και ότι εκφράζουν δήθεν "τη βούληση των υπολοίπων") προκειμένου να καταχραστούν μια σοβαρή διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης και να υποβάλουν σχόλια άσχετα σε περιεχόμενο, σχόλια με ψευδείς και παραπλανητικές πληροφορίες, χυδαίες εκφράσεις και τοποθετήσεις, και αυταρχική γλώσσα (του τύπου "θέλω να περάσει με το έτσι θέλω το δικό μου και όλα τα υπόλοιπα που δεν αρέσουν σε εμένα είναι αφύσικα"). Είμαστε υπερήφανοι ως απόφοιτοι της Νομικής ΑΠΘ που σε ένα τέτοιο άρτιο νομοσχέδιο συνέβαλαν τα μέγιστα καθηγήτριες από τη σχολή μας.