Αρχική Περιορισμός της πολυνομίας, κωδικοποίηση και αναμόρφωση της νομοθεσίαςΆρθρο 1 – Σκοπός και έννοιαΣχόλιο του χρήστη Γιώργος Δελλής | 23 Αυγούστου 2010, 07:17
Υπουργός Επικρατείας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
1. Πρόκειται για μία από τις πιο κρίσιμες πρωτοβουλίες αυτής της Κυβέρνησης. Εάν πετύχει, μπορεί να αλλάξει τον τρόπο άσκησης του διοικητικού έργου αλλά και να μειώσει αφενός τις διοικητικές διαφορές ενώπιον των δικαστηρίων αφετέρου το χρόνο εκδίκασης των διοικητικών διαφορών. Πράγματι, διασαφηνίζοντας το περιεχόμενο του κανόνα δικαίου μειώνονται τα περιθώρια αποκλίνουσας εφαρμογής του και διευκολύνεται η ερμηνεία του. 2. Έξυπνος και χρήσιμος ο συνδυασμός κωδικοποίησης και "αναμόρφωσης". Ειδικά στην Ελλάδα, η πρώτη δεν έχει νόημα χωρίς τη δεύτερη. Είναι σαφής η πρόθεση του άρθρου 2 να περιορίσει την "αναμόρφωση" σε διαδικασία η οποία δεν έχει πρωτότυπο δικαιοπλαστικό χαρακτήρα. Κάτι που μοιάζει με "soft law". Ωστόσο, δεδομένου ότι η "αναμόρφωση" δύσκολα δεν θα αφορά και προτάσεις για ουσιαστική τροποποίηση του υφιστάμενου περιεχομένου των κανόνων δικαίου, θα ήταν ίσως σκόπιμο να προβλεφθεί ότι, ειδικά στην περίπτωση αυτή, θα πρέπει να υπάρχει πιο ενεργός ρόλος των καθ ύλη αρμοδίων υπουργείων και στο τελικό "αναμορφωμένο" κείμενο να διαχωρίζονται στη Βουλή τα χωρία που αποτελούν ουσιαστικά νέους κανόνες. 3. Παρά τη φιλότιμη απόπειρα διαχωρισμού κωδικοποίησης και αναμόρφωσης, Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΔΥΟ ΞΕΧΩΡΙΣΤΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΜΟΝΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΘΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙ. Αρκεί μία ανάγνωση των αρμοδιοτήτων και του τρόπου άσκησης του έργου τους για να αντιληφθεί κανείς ότι θα επικαλύπτονται παρά τη "θεωρητική" καθαρότητα της διάκρισης μεταξύ κωδικοποίησης και αναμόρφωσης. Γιατί δεν συστήνετε μία ενιαία Επιτροπή Κωδικοποίησης και ΑΝαμόρφωσης έστω με περισσότερα μέλη; Τα πράγματα θα γίνουν πολύ πιο απλά. 4. Σωστό το εγχείρημα της συγκέντρωσης του κωδικοποιητικού έργου η αφαίρεσή του από Υπουργεία και η κατάργηση ad hoc Επιτροπών. Ωστόσο, η πρόβλεψη διαγωνιστικών διαδικασιών μάλλον θα καθυστερήσει υπέρμετρα το έργο της Κωδικοποίησης. Όλοι γνωρίζουμε το πόσο δύσκολο είναι τελικά να ολοκληρωθεί η διαδικασία σύναψης δημόσιας σύμβασης. Ίσως θα είναι χρήσιμο να γίνονται ad hoc Επιτροπές από την Κεντρική Επιτροπή Κωδικοποίησης καιΑναθεώρησης με απευθείας ανάθεση (εξάλλου οι αμοιβές δεν μπορεί να είναι τόσο ψηλές ώστε να υπερβαίνουν τα πλαφόν της ευρωπαϊκής νομοθεσίας ...) και να γίνουν διαγωνισμοί μόνο για βοηθητικό ερευνητικό έργο των εν λόγω ad hoc ُΕπιτροπών. 5. Στο ίδιο πλαίσιο, θα πρέπει να εμπλέξετε πιο ενεργά το Συμβούλιο της Επικρατείας. Θυμίζω ότι στη Γαλλία, η συμμετοχή του ίδιου θεσμού στην ευρύτερη νομοπαρασκευαστική διαδικασία ΠΡΙΝ την επίλυση διαφορών ενισχύθηκε σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Δεν υπάρχει δημόσιος θεσμός ο οποίος να έχει καλύτερη και πιο συνολική γνώση της νομοθεσίας από το ΣτΕ. Εξάλλου γνωμοδοτεί ήδη στα διατάγματα. Προτείνω, ανεξάρτητα από την τυχόν συμμετοχή μελών του ΣτΕ στις Επιτροπές, να προβλεφθεί η αναγκαστική υπαγωγή ενός προσχεδίου της κωδικοποιημένης/αναθεωρημένης νομοθεσίας στο ΣτΕ για γνώμη, όπως γίνεται με τα π.δ. Σκεφτείτε τα πλεονεκτήματα: α)σημαντική βελτίωση καιδιασφάλιση της ποιότητας του κωδικοποιητικού/αναμορφωτικού έργου, β)διασφάλιση ότι δεν θα έχουν παραμείνει προβληματικές διατάξεις ή διατάξεις που κρίθηκαν αντισυνταγματικές, γ) μεγαλύτερη ασφάλεια δικαίου, όπως στην περίπτωση των π.δ. Το νέο κείμενο θα έχει την "ούγια" του ΣτΕ. 6. Μήπως, στο πλαίσιο της "αναμόρφωσης" θα πρέπει να προστεθεί ρητά και η διερεύνηση της ανάγκης προσαρμογής της εθνικής νομοθεσίας χάριν της ενσωμάτωσης κανόνων της ΕΕ; Θα είναι δώρον άδωρον να επιχειρείται κωδικοποίηση μιας νομοθεσίας η οποία δεν συνάδει με υπέρτερους κανόνες δικαίου. Μάλιστα, μόλις εντοπίζεται η ανάγκη εναρμόνισης με το κ.δ., θα πρέπει να δίνεται προτεραιότητα σε αυτό ώστε το τελικό κείμενο να επιτυγχάνει και την εναρμόνιση αυτή. Φαντάζομαι ότι η ως άνω προσθήκη θα ικανοποιούσε και τις Βρυξέλλες οι οποίες ίσως κληθούν να χρηματοδοτήσουν μέρος του εγχειρήματος. 7. Τέλος, μου προκάλεσε έκπληξη το γεγονός ότι το εγχείρημα της "αναμόρφωσης" δεν συνοδεύεται -τουλάχιστον με βάση το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο- με χρήση του εργαλείου της αποτίμησης των ρυθμιστικών επιπτώσεων/αντικτύπου στο οποίο επιμένει τόσο η Υπηρεσία Σας όσο και η ΕΕ. ΕΠιβάλλεται να προβλεφθεί ότι στο πλαίσιο κάθε σχεδίου αναμόρφωσης η αρμόδια ΕΠιτροπή θα συμπληρώνει τα κείμενα της Γενικής Γραμματείας για την αποτίμηση των ρυθμιστικών επιπτώσεων. Μάλιστα, είναι κρίμα να προβλέπεται μεν διαβούλευση, όχι όμως και Μελέτη ρυθμιστικών επιπτώσεων. Ακόμη, είναι κρίμα που σήμερα, εάν αναζητήσει κανείς στο ιντερνετ τέτοιες μελέτες για την πιο πρόσφατη νομοθεσία, δεν θα βρει. Τί νόημα έχει η διαβούλευση εάν δεν συνοδεύεται με τέτοια, πιο συστηματική και συγκεντρωτική, αποτίμηση; ΑΞίζει να "σερφάρετε" στο ιντερνετ για να δείτε πώς οιΚύπριοι έχουν καταφέρει να εντάξουν στον τρόπο άσκησης του νομοπαρασκευαστικού έργου την ανάλυση των ρυθμιστικών επιπτώσεων ενώ εμείς ακόμη ...