Αρχική Μια Ελλάδα με Όλους για Όλους:Εθνική Στρατηγική για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030Εθνική Στρατηγική για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030 «Μια Ελλάδα με Όλους για Όλους»Σχόλιο του χρήστη Σοφία Τσακαλίδου | 20 Μαΐου 2024, 16:50
Δρ. Σοφία Τσακαλίδου, Μεταδιδάκτορας Α.Π.Θ., Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΠΕ 07, Διευθύντρια στο 3ο Γυμνάσιο Μίκρας Στέλεχος εκπαίδευσης για την τετραετία 2023-2027 Χάρις-Όλγα Παπαδοπούλου, Καθηγήτρια Α.Π.Θ., Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας Επείγουσα προτεραιότητα είναι η εισαγωγή της διδασκαλίας της Β΄ ξένης γλώσσας στα Δημοτικά και Γυμνάσια ΕΑΕ της χώρας μας για μία διδακτική ώρα κατ’ ελάχιστον ανά εβδομάδα και η παράλληλη εκπόνηση Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών για τη διδασκαλία της Γερμανικής ως Ξένης Γλώσσας στο πλαίσιο της Α/θμιας και Β/θμιας Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Οι λόγοι αφορούν: (α) στην εξασφάλιση ίσων ευκαιριών εκπαίδευσης και μετέπειτα διεκδίκησης στον επαγγελματικό χώρο για όλες τις μαθήτριες και όλους τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, και (β) στην εξασφάλιση της δυνατότητας των εκπαιδευτικών Γερμανικής (και Γαλλικής) να ασκήσουν το λειτούργημα του/της εκπαιδευτικού έχοντας την απαραίτητη εξειδίκευση σε σχολικές μονάδες ΕΑΕ. Πρόκειται για γνωστικό αντικείμενο, το οποίο είναι απαραίτητο εφόδιο τη σημερινή εποχή και το κράτος, το οποίο στηρίζει τους θεσμούς της ισότιμης εκπαίδευσης και παιδείας οφείλει να εξασφαλίσει για όλους τους μαθητές και όλες τις μαθήτριες το αγαθό αυτό. Σημειώνεται ότι με βάση το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο (Νόμος 2817/2000 - ΦΕΚ 78/Α/14-3-2000) οι μαθητές/ήτριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μπορούν να φοιτούν: (α) στη συνήθη σχολική τάξη με παράλληλη στήριξη από εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής, ο/η οποίος/α υπηρετεί στα Κ.Δ.Α.Υ. ή στις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και ορίζεται από το Κ.Δ.Α.Υ., (β) σε ειδικά οργανωμένα και κατάλληλα στελεχωμένα τμήματα ένταξης που λειτουργούν μέσα στα σχολεία της γενικής και τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και, σε περίπτωση ιδιαίτερων δυσχερειών, σε αυτοτελή σχολεία ειδικής αγωγής ή σε σχολεία ή τμήματα που λειτουργούν είτε ως αυτοτελή είτε ως παραρτήματα άλλων σχολείων σε νοσοκομεία, κέντρα αποκατάστασης, ιδρύματα αγωγής ανηλίκων ή ιδρύματα χρονίως πασχόντων ατόμων, εφόσον οι διαβιούντες/ούσες ή νοσηλευόμενοι/ες σε αυτά είναι άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή, τέλος, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, στο σπίτι. Σημαντικά στατιστικά στοιχεία καταδεικνύουν ότι ο πληθυσμός των μαθητών/τριών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ανέρχεται στα 101.638 άτομα, εκ των οποίων το 44,6% φοιτά σε δημοτικά σχολεία γενικής και ειδικής εκπαίδευσης και το 49,9% (Πηγή: Υπουργείο Παιδείας, ΠΣ Μy School (ημ. εξαγωγής 30/07/2020)/ Επεξεργασία: Παρατηρητήριο Θεμάτων Αναπηρίας-Ε.Σ.Α.μεΑ). Άλλωστε, στη διεθνή και ελληνική βιβλιογραφία σε σχέση με το θέμα έχει καταδειχθεί ότι βοηθάει η διδασκαλία της β΄ ξένης γλώσσας μαθητές/ήτριες με ΕΕΑ (Goldstein & Gildersleeve-Neumann, 2015˙ Golshan, et al., 2019˙ Liontou, 2019˙ Παπαδοπούλου & Τσακαλίδου, 2022˙ Τσακαλίδου, 2021). Με βάση το ΦΕΚ 4037/2021/Αρ. Πρωτ. 103849/Δ3/26-08-2021/ΥΠΑΙΘ, στα Ειδικά Γυμνάσια διδάσκεται η Αγγλική γλώσσα για δύο διδακτικές ώρες εβδομαδιαία και στις τρεις τάξεις. Στο ΦΕΚ 3939/26.08.2021 υπάρχει πρόβλεψη στα Ειδικά Λύκεια να διδάσκεται η Αγγλική γλώσσα για δύο διδακτικές ώρες εβδομαδιαία και στις τρεις τάξεις και μια δεύτερη ξένη γλώσσα (Γερμανική ή Γαλλική) για μία διδακτική ώρα εβδομαδιαία στην Α΄ και στη Β΄ Λυκείου. Από τη στιγμή που διδάσκεται η δεύτερη ξένη γλώσσα σε Ειδικά Λύκεια θα ήταν απαραίτητο και ωφέλιμο να διδάσκεται και στην υποχρεωτική εκπαίδευση (σχολεία Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης). Σημειώνεται ότι έχουν εκπονηθεί Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) και Διαθεματικά Ενιαία Πλαίσια Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) Ειδικής Αγωγής για έξι κατηγορίες μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (µε βαριά και µέτρια/ελαφριά νοητική αναπηρία, µε προβλήµατα ακοής, µε προβλήµατα όρασης, µε κινητικές αναπηρίες, µε αυτισµό, µε πολλαπλές αναπηρίες (π.χ. τυφλοκωφά)) και αφορούν και τις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης (Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια), στα οποία δεν γίνεται αναφορά στην εκμάθηση πρώτης ή δεύτερης ξένης γλώσσας, παρότι στα ειδικά σχολεία διδάσκεται το μάθημα της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας. Κρίνεται απαραίτητο να δημιουργηθεί Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών για τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών στο πλαίσιο της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (για τα ειδικά σχολεία καθώς και για τα σχολεία τυπικής εκπαίδευσης, στα οποία συναντώνται πάντα περιπτώσεις με μαθητές/ήτριες που έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες). Σχετική νομοθεσία (1) Για το Γυμνάσιο εδώ: https://edu.klimaka.gr/sxoleia/eidikh-agwgh/445-gymnasia-eidikhs-agoghs-orologio-programma. (2) Για το Λύκειο εδώ: https://www.esos.gr/sites/default/files/articles-legacy/to_orologio_programma_toy_lykeioy_eidikis_agogis_kai_ekpaideysis_e.a.e._.pdf. (3) Για το Δημοτικό εδώ: https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/357539_ta-orologia-programmata-ton-dimotikon-sholeion-olon-ton-typon (αναφέρεται ότι τα Ειδικά Δημοτικά Σχολεία ακολουθούν το ωρολόγιο πρόγραμμα που ορίζεται στη με αρ. πρωτ. 94189/Δ3/29-07-2021 Υ.Α. (Β΄3540), ενώ δεν αναφέρει σε αυτό τίποτα για τα συγκεκριμένα μαθήματα και τις διδακτικές ώρες που τους αντιστοιχούν). Κατ’ αναλογία: Μάθημα των Αγγλικών δύο (2) ώρες στις Α’ και Β’ τάξεις και τρεις (3) ώρες στις υπόλοιπες τάξεις / Η δεύτερη ξένη γλώσσα διδάσκεται δύο (2) ώρες στις Ε’ και ΣΤ’ τάξεις. Πρβλ. εδώ https://www.esos.gr/arthra/73283/neo-orologio-programma-sta-dimotika-apo-neo-sholiko-etos-2021-22-meta-tin-entaxi-ton και εδώ http://www.opengov.gr/ypepth/?p=5130. Βιβλιογραφικές αναφορές Goldstein, B.A., & Gildersleeve-Neumann, C.E. (2015). Bilingualism and Speech Sound Disorders. Curr Dev Disord Rep, 2, 237–244. https://doi.org/10.1007/s40474-015-0049-3 Golshan, F., Moinzadeh, M., Haddad Narafshan, M., & Afarinesh, M. R. (2019). The Efficacy of Teaching English as a Foreign Language to Iranian Students with Autism Spectrum Disorder on Their Social Skills and Willingness to Communicate. Iran J Child Neurol, 13(3), 61-73. Liontou, T. (2019). Foreign language learning for children with ADHD: Evidence from a technology-enhanced learning environment. European journal of special needs education, 34(2), 220-235. https://doi.org/10.1080/08856257.2019.1581403 Παπαδοπούλου, Χ.-Ό., & Τσακαλίδου, Σ. (2022). Διερεύνηση της ετερογένειας στο μάθημα της Γερμανικής ως Β΄ ξένης γλώσσας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. 8ο Διεθνές Συνέδριο για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας. Λάρισα, 14, 15 & 16 Οκτωβρίου 2022. Τσακαλίδου, Σ. (2021). Η ετερογένεια στο μάθημα της Γερμανικής ως Β΄ ξένης γλώσσας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Μια πρώτη προσέγγιση. International Journal of Educational Innovation, 3(4), 109-118. ISSN: 2654-002.