• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΜΕΤΑΜΟΣΧΕΥΜΕΝΩΝ ΕΚ ΝΕΦΡΟΥ' | 24 Μαΐου 2024, 09:34

    Προτάσεις Πανελληνίου Συνδέσμου Μεταμοσχευμένων εκ Νεφρού (ΠΣΜΝ) επί της Εθνικής Στρατηγικής για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030 Η Εθνική Στρατηγική για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030 αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο για την υποστήριξη της, με συστηματικό και ολοκληρωμένο τρόπο, προώθησης της ουσιαστικής εφαρμογής των προβλέψεων της Σύμβασης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες στην Ελλάδα, δηλαδή της επίτευξης της πλήρους συμπερίληψης των ατόμων με αναπηρία στη βάση των επιταγών της Σύμβασης αυτής. Το κείμενο της Εθνικής Στρατηγικής εναρμονίζεται με το κείμενο της Ευρωπαϊκής Στρατηγική για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2021-2030, καθώς επίσης λαμβάνει υπόψη, σε σημαντικό βαθμό, τις Τελικές Παρατηρήσεις της αρμόδιας Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών ως προς την εφαρμογή της Σύμβασης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες από την Ελλάδα. Κατά συνέπεια αξιολογείται ως ένα θετικό πρώτο βήμα. Εντούτοις, απαιτείται περαιτέρω εξειδίκευση καθώς και συμπλήρωση της, ώστε να καταστεί δυνατό να εφαρμοστεί με αποτελεσματικό τρόπο στην πράξη. Ειδικότερα θα πρέπει να εξειδικευτούν Δείκτες για όλες τις προβλεπόμενες Δράσεις ανά επιμέρους και Πυλώνα Στρατηγικής Προτεραιότητας, καθώς, επίσης, να καθοριστούν τιμές βάσης και τιμές στόχου για όλους του δείκτες. Ταυτόχρονα, βέβαια, απαιτείται η κατανομή χρηματικών πόρων ανά Πυλώνα Στρατηγικής Προτεραιότητας και επιμέρους Στόχο και βέβαια η διασφάλιση της διαθεσιμότητας των πόρων αυτών, όπως άλλωστε διατυπώνεται ρητά στο σημείο 6 (β) των Τελικών Παρατηρήσεων της αρμόδιας Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών. Τέλος θα πρέπει να καθοριστεί κατάλληλα οργανωμένη και στελεχωμένη Επιχειρησιακή Δομή Διαχείρισης της Υλοποίησης της Εθνικής Στρατηγικής καθώς αντίστοιχο Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου (κατά τα πρότυπα της Διαχείρισης και Ελέγχου της υλοποίησης Πολυτομεακών Αναπτυξιακών Προγραμμάτων), ώστε να διασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα της υλοποίησης και η αποδοτικότητα της χρήσης των διατιθέμενων πόρων. Παράλληλα, απαραίτητη κρίνεται η με θεσμικό τρόπο διασφάλιση της συμμετοχή των Οργανώσεων Ατόμων με Αναπηρία, τόσο στον Σχεδιασμό, όσο και στην Αξιολόγηση της υλοποίησης των παρεμβάσεων της Εθνικής Στρατηγικής για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία. Ειδικότερα, όπως ρητά προβλέπεται και από την παρ. 48 (γ) των Τελικών Παρατηρήσεων της αρμόδιας Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών, θα πρέπει να διασφαλιστεί η χρηματοδότησης των οργανώσεων των ατόμων με αναπηρία, σε ότι αφορά την στήριξη τους για την υποβολή εκθέσεων αξιολόγησης της Εθνικής Στρατηγικής. Ειδικότερα, η κατάρτιση και κυρίως η εφαρμογή της Εθνικής Στρατηγικής για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030 θα πρέπει να διασφαλίζει, με ουσιαστικό και αποτελεσματικό τρόπο, την προστασία και προαγωγή των δικαιωμάτων τους, με βάση τα χαρακτηριστικά και τις ιδιαιτερότητες της αναπηρίας τους, ώστε να υποστηρίξει στην πράξη την ουσιαστική βελτίωση της κοινωνικής και εργασιακής ζωής τους. Συγκεκριμένα, προτείνονται τα ακόλουθα ανά Πυλώνα Στρατηγικής Προτεραιότητας: Πυλώνας Ι. Καθολική προσβασιμότητα • Στόχος Ι.2 Διασφάλιση Προσβασιμότητας Μεταφορικών Συστημάτων 1. Προσθήκη Δράσης με αντικείμενο την απλοποίηση των διαδικασιών αντικατάστασης – τροποποίησης και ανανέωσης των αδειών οδήγησης των ατόμων με αναπηρία, καθώς επίσης απαλείψει του σχετικού κόστους. Επισημαίνεται ότι, η διαδικασία αντικατάστασης – τροποποίησης της άδειας οδήγησης των ατόμων με πιστοποιημένη αναπηρία δεν υποστηρίζεται από την πλατφόρμα gov.gr, ενώ το κόστος αντικατάστασης καθώς και ανά τριετία ανανέωσης των αδειών οδήγησης είναι πολύ συχνά απαγορευτικό για τα άτομα με αναπηρίες Πυλώνας ΙΙ. Ανεξάρτητη διαβίωση στην κοινότητα • Στόχος ΙΙ.2 Ενίσχυση Συστημάτων Κοινωνικής Προστασίας 2. Προσθήκη Δράσης με αντικείμενο την αναπροσαρμογή των προνοιακών επιδομάτων, με στόχο την διασφάλιση ενός αξιοπρεπούς επίπεδο διαβίωσης. Επισημαίνεται ότι τα επιδόματα, καθώς και οι αποζημιώσεις των ατόμων με αναπηρία για οδοιπορικά έχουν μείνει στάσιμα για παρά πολλά χρόνια, ενώ η πρόσφατη αναπροσαρμογή τους κατά 8% δεν κάλυψε ούτε τις δραματικές αυξήσεις των δύο τελευταίων ετών στα βασικά καταναλωτικά αγαθά και υπηρεσίες και ιδιαίτερα στα τρόφιμα που ακύρωσαν στην πράξη την σκοπιμότητα της χορήγησης του Επιδόματος Διατροφής. Βασικό μετρό προς την κατεύθυνση αυτή θα αποτελέσει η αυτόματη αναπροσαρμογής τους με βάση την αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού. Πυλώνας ΙΙΙ. Πρόσβαση στην υγεία • Στόχος ΙΙΙ.1: Εξασφάλιση Ανεμπόδιστης Πρόσβασης σε όλες τις Δομές Υγείας 3. Στο πλαίσιο της επίτευξης του επιμέρους στόχου της εξασφάλισης της ισότιμης και πλήρους πρόσβασης στην υγειονομική περίθαλψη και λαμβάνοντας υπόψη τις ειδικές ανάγκες των Μεταμοσχευμένων εκ Νεφρού ασθενών απαραίτητες προτεραιότητες αποτελούν: 3.1. Η διασφάλιση της επαρκούς διαθεσιμότητας ραντεβού για τους Μεταμοσχευμένους εκ Νεφρού ασθενείς στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία των νοσοκομείων παρακολούθησης τους. Επισημαίνεται ότι, εξαιτίας των ελλείψεων κυρίως σε ιατρικό προσωπικό, οι Μεταμοσχευμένοι εκ Νεφρού ασθενείς, οι οποίοι παρακολουθούνται σε τακτική βάση στα νοσοκομεία στα οποία λειτουργούν Μεταμοσχευτικά Κέντρα, αντιμετωπίζουν πολύ συχνά προβλήματα στην εξεύρεση χρονικά έγκαιρου ραντεβού στα τακτικά μεταμοσχευτικά ιατρεία, παρά το γεγονός ότι το υφιστάμενο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για να καλύψει τον διαρκώς αυξανόμενο φόρτο εργασίας. Κατά συνέπεια, θα πρέπει με απόλυτη προτεραιότητα να πραγματοποιηθεί η πρόσληψη προσθέτου ιατρικού, καθώς και νοσηλευτικού προσωπικού, ώστε να υποστηρίζεται η επαρκής διαθεσιμότητα ραντεβού για τους Μεταμοσχευμένους εκ Νεφρού ασθενείς στα νοσοκομεία παρακολούθησης τους. 3.2. Ο καθορισμός του Γενικού Νοσοκομείου Αθηνών Λαϊκό, του Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης Ιπποκράτειο, του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Πατρών και του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Ιωαννίνων (στα οποία λειτουργούν Μεταμοσχευτικά Κέντρα), ως Νοσοκομείων Αναφοράς των Μεταμοσχευμένων εκ Νεφρού ασθενών, κατά τα διεθνή πρότυπα, ώστε να απευθύνονται σε αυτά οι Μεταμοσχευμένοι εκ Νεφρού ασθενείς όλες τις ημέρες και ώρες. Η ρύθμιση αυτή θα διασφαλίσει την αποτελεσματική αντιμετώπιση κάθε έκτακτου περιστατικού της υγείας τους, από κατάλληλα εξειδικευμένο και έμπειρο ιατρικό προσωπικό. Μάλιστα, το προσωπικό αυτό θα διαθέτει γνώση / πρόσβαση στο πλήρες ιστορικό των Μεταμοσχευμένων εκ Νεφρού ασθενών, λόγω της παρακολούθησης τους στα Νοσοκομεία αυτά. Με την ρύθμιση αυτή θα αντιμετωπιστεί, επίσης, η πολύωρη αναμονή / ταλαιπωρία την οποίαν υφίστανται σήμερα οι Μεταμοσχευμένοι εκ Νεφρού ασθενείς στα ΤΕΠ των επιμέρους εφημερευόντων Νοσοκομείων και ταυτόχρονα θα μειωθούν οι υψηλοί κίνδυνοι για αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία του μοσχεύματος τους, από περιστατικά πρακτικά χαμηλού κινδύνου για λοιπές κατηγορίες ατόμων. Τέλος, θα υπάρξει σημαντικό οικονομικό όφελος για το Εθνικό Σύστημα Υγείας.