• Σχόλιο του χρήστη 'Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.)' | 24 Μαΐου 2024, 16:05

    Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) καταρχάς χαιρετίζει την εκπόνηση της Εθνικής Στρατηγικής για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030 δεδομένου ότι θα συμβάλλει στη κοινωνική ένταξη των ατόμων με αναπηρία και στην απόλαυση και άσκηση των δικαιωμάτων τους, όπως αυτά κατοχυρώνονται στο Σύνταγμα της Χώρας, στη Σύμβαση των ΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες και στην εθνική νομοθεσία. Η ΕΣΑμεΑ υποβάλλει τις προτάσεις της με στόχο αφενός τη βελτίωση των δράσεων που συμπεριλαμβάνονται στη Στρατηγική προκειμένου αυτές να καταστούν περισσότερο αποτελεσματικές, αφετέρου τη συμπερίληψη επιπλέον δράσεων σε πεδία ιδιαίτερης σημασίας. Γενικό Σχόλιο: Απουσιάζει αναφορά στην πηγή χρηματοδότησης κάθε δράσης της Στρατηγικής. Πυλώνας Ι. Καθολική προσβασιμότητα Προτείνουμε η Δράση 16 του Στόχου Ι.2: Διασφάλιση προσβασιμότητας μεταφορικών συστημάτων να συμπληρωθεί ως εξής: 16. Θεσμοθέτηση προϋποθέσεων ίδρυσης κέντρων αξιολόγησης ικανότητας και προετοιμασίας οδήγησης για άτομα με κινητικές αναπηρίες ή περιορισμένη κινητικότητα από φυσικά πρόσωπα ή νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου σε όλη την επικράτεια με άμεση έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος που εκκρεμεί και αφορά τη λειτουργία των εν λόγω κέντρων. Αιτιολόγηση: Η επιτροπή που είχε συσταθεί για την προετοιμασία του Προεδρικού Διατάγματος που αφορά τα εν λόγω κέντρα έχει καταθέσει την πρότασή της από το 2022. Στόχος Ι.2: Διασφάλιση προσβασιμότητας μεταφορικών συστημάτων Εκτός από την αναβάθμιση του στόλου των δημόσιων αστικών λεωφορείων και των αστικών ΚΤΕΛ σε μεγάλα αστικά κέντρα με δυνατότητα εξυπηρέτησης ατόμων με αναπηρία (Δράση 17) προτείνουμε να προστεθεί νέα δράση που αφορά την προσβασιμότητα των αστικών συγκοινωνιών που εκτελούνται από ιδιώτες και από Δήμους/Δημοτικές συγκοινωνίες. Συγκεκριμένα: Αναβάθμιση του στόλου των αστικών λεωφορείων και αστικών ΚΤΕΛ που λειτουργούν από ιδιώτες σε όλη τη χώρα, αλλά και του στόλου των δημοτικών συγκοινωνιών, ώστε να καταστούν προσβάσιμα στα άτομα με αναπηρία και ειδικά στους χρήστες/τριες αναπηρικού αμαξιδίου. Φορέας υλοποίησης: Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: έως Δεκέμβριο του 2030 Η Δράση 26 του Στόχου Ι.3: Επέκταση ψηφιακής προσβασιμότητας προτείνουμε να συμπληρωθεί ως εξής: 26. Υλοποίηση επιμορφωτικών προγραμμάτων με πρόβλεψη ενδεχόμενης εξατομικευμένης υποστήριξης για τη βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων τουλάχιστον 2.400 ατόμων με αναπηρία. Αιτιολόγηση: Η πρόβλεψη για παροχή ενδεχόμενης εξατομικευμένης υποστήριξης είναι σημαντική γιατί ένας αριθμός ατόμων με αναπηρία δύναται να αποκλειστεί από προγράμματα κατάρτισης λόγω της ανάγκης υποστήριξης που έχουν κατά τη διάρκεια παρακολούθησης αυτών. Πυλώνας ΙΙ: Ανεξάρτητη διαβίωση στην κοινότητα • Η Δράση 32 του Στόχου ΙΙ.1: Ανάπτυξη της ανεξάρτητης διαβίωσης, αποϊδρυματοποίηση και ενίσχυση των υπηρεσιών σε επίπεδο τοπικής κοινότητας προτείνουμε να τροποποιηθεί ως εξής: 32. Αξιολόγηση της πιλοτικής εφαρμογής της υπηρεσίας του Προσωπικού Βοηθού, τροποποίηση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου ενόψει της καθολικής εφαρμογής της. Στον ίδιο στόχο προτείνουμε την προσθήκη των ακόλουθων δράσεων Δημιουργία θεσμικού πλαισίου Δομών/Υπηρεσιών Βραχείας Διαμονής προγραμματισμένου ή έκτακτου χαρακτήρα. Φορέας υλοποίησης: Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Αιτιολόγηση: Οι εν λόγω δομές θα συμβάλλουν στην ανακούφιση και υποστήριξη των οικογενειών ατόμων με αναπηρία σε περίπτωση κόπωσης, κρίσης και άλλων έκτακτων και περιστασιακών αναγκών. Θέσπιση και εφαρμογή Εθνικής Στρατηγικής για την ανεξάρτητη διαβίωση και συμπερίληψη στην κοινότητα Φορέας υλοποίησης: Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Αιτιολόγηση: Η εν λόγω δράση προτείνεται στη βάση των προβλέψεων της νέας Στρατηγική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα άτομα με αναπηρία με τίτλο «Ένωση ισότητας: στρατηγική για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία 2021-2030», στην οποία αναφέρεται ότι η ανεξάρτητη διαβίωση αποτελεί, μεταξύ άλλων, προϋπόθεση για την αξιοπρεπή διαβίωση όλων των ατόμων με αναπηρία. Επιπρόσθετα, στο πλαίσιο της στρατηγικής η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί τα κράτη μέλη να εφαρμόζουν ορθές πρακτικές αποϊδρυματοποίησης, ώστε να ενισχυθεί η μετάβαση από την ιδρυματική φροντίδα σε υπηρεσίες παροχής στήριξης σε επίπεδο τοπικής κοινότητας. Θέσπιση και εφαρμογή Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την νοητική αναπηρία, το Σύνδρομο Down, τον αυτισμό και τις πολλαπλές αναπηρίες Φορείς υλοποίησης: Υπουργείο Υγειάς, Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Αιτιολόγηση: Η εν λόγω δράση προτείνεται επειδή τα άτομα που προέρχονται από τις συγκεκριμένες κατηγορίες αναπηρίας αντιμετωπίζουν περισσότερα εμπόδια, φραγμούς και διακρίσεις -καθιστώντας τα μια από τις πλέον ευάλωτες ομάδες ατόμων με αναπηρία- για την άρση των οποίων απαιτούνται στοχευμένα μέτρα σε όλους τους τομείς πολιτικής, συμπεριλαμβανομένων μέτρων για την υποστήριξη των μελών των οικογενειών τους. Σχετικά με τη Δράση 42 του Στόχου ΙΙ.2 που αφορά την ίδρυση και συγκρότηση εθνικού κέντρου αναπηρίας, θεωρούμε ότι η δημιουργία του εν λόγω φορέα προϋποθέτει τη συγκρότηση ενός Ειδικού Σώματος Πιστοποιητών Αναπηρίας. Θα θέλαμε δε να επισημάνουμε ότι πριν από τη συγκρότηση του εν λόγω Σώματος χρειάζεται να διερευνηθεί σε βάθος, και αποφασιστεί, ποιες ειδικότητες, πέραν των αμιγώς ιατρικών, πρέπει να διαθέτουν οι πιστοποιητές. Επιπλέον πρέπει να παρέχεται σε αυτούς κατάλληλη κατάρτιση/επιμόρφωση. Στον Στόχο ΙΙ.4: Αυξημένη προστασία από τη βία, την εκμετάλλευση και την κακομεταχείριση προτείνουμε την προσθήκη του εξής δείκτη: • Αριθμός καταγγελιών για περιστατικά εκμετάλλευσης (και σεξουαλικής εκμετάλλευσης), βίας ή κακομεταχείρισης ατόμων/γυναικών/παιδιών με αναπηρία (εντός και εκτός του οικογενειακού περιβάλλοντος). Στον Στόχο ΙΙ.6: Ενδυνάμωση γυναικών με αναπηρία προτείνουμε την προσθήκη την τροποποίηση του ακόλουθου δείκτη ως εξής: • Αριθμός καταγγελιών για περιστατικά εκμετάλλευσης (και σεξουαλικής εκμετάλλευσης), βίας ή κακομεταχείρισης γυναικών με αναπηρία (εντός και εκτός του οικογενειακού περιβάλλοντος). Ποσοστό γυναικών (ανδρών με αναπηρία) με σοβαρή αναπηρία που έχουν αισθανθεί άδική μεταχείριση ή ότι δεν έχουν ίσες ευκαιρίες ή βιώνουν αποκλεισμό λόγω των περιορισμών/δυσκολιών υγείας που αντιμετωπίζουν. Και την προσθήκη των ακόλουθων δυο δεικτών: • Χάσμα απασχόλησης γυναικών με σοβαρή αναπηρία, ως η διαφορά του ποσοστού των απασχολούμενων γυναικών με σοβαρή αναπηρία και του ποσοστού απασχόλησης του πληθυσμού των ανδρών (με και χωρίς αναπηρία). • Χάσμα απασχόλησης γυναικών με σοβαρή αναπηρία, ως η διαφορά του ποσοστού των απασχολούμενων γυναικών με σοβαρή αναπηρία και του ποσοστού απασχόλησης των γυναικών χωρίς αναπηρία. Η Δράση 79 του Στόχου ΙΙ.7: Ενίσχυση της συμμετοχής στη δημοκρατική διαδικασία προτείνουμε να συμπληρωθεί ως εξής: Υλοποίηση της θεσμοθετημένης υποχρεωτικότητας μετάδοσης μηνυμάτων πολιτικών κομμάτων, συνεντεύξεων πολιτικών αρχηγών και άλλου βασικού προεκλογικού υλικού στη νοηματική γλώσσα και με υποτιτλισμό. Επίσης στον Στόχο ΙΙ.7 προτείνουμε την προσθήκη της δράσης που ακολουθεί: Αναμόρφωση των σχετικών ρυθμίσεων προκειμένου τα άτομα με αναπηρία που βρίσκονται σε καθεστώς δικαστικής συμπαράστασης να μπορούν να ασκούν το εκλογικό τους δικαίωμα. Αιτιολόγηση: Σύμφωνα με την Έκθεση του Ευρωπαϊκού Φόρουμ Ατόμων με Αναπηρία (European Disability Forum – EDF), πολλές χώρες της Ευρώπης έχουν ήδη αποσυνδέσει τη δικαιοπρακτική ικανότητα από το δικαίωμα του εκλέγειν. Η Έκθεση για τα Ανθρώπινα των Ατόμων με Αναπηρία του Ευρωπαϊκού Φόρουμ Ατόμων με Αναπηρία είναι διαθέσιμη στο: https://www.edf-feph.org/publications/human-rights-report-2022-political-participation-of-persons-with-disabilities/ βλ. σσ. 40-41 Η Δράση 56 του Στόχου ΙI.3: Διασφάλιση προστασίας σε καταστάσεις κινδύνου και έκτακτων ανθρωπιστικών αναγκών να συμπληρωθεί ως εξής: 56. Δράσεις ενημέρωσης και εκπαίδευσης των ατόμων με αναπηρία/χρόνιες παθήσεις, με πρόβλεψη ενδεχόμενης εξατομικευμένης υποστήριξης, για την καλύτερη προετοιμασία τους και τον τρόπο δράσης σε περίπτωση έκτακτων καταστάσεων. Αιτιολόγηση: Η πρόβλεψη για παροχή ενδεχόμενης εξατομικευμένης υποστήριξης είναι σημαντική γιατί ένας αριθμός ατόμων με αναπηρία δύναται να αποκλειστεί από προγράμματα ενημέρωσης και εκπαίδευσης λόγω της ανάγκης υποστήριξης που μπορεί να έχει κατά τη διάρκεια παρακολούθησης αυτών. Η Δράση 80 του Στόχου ΙΙ.8: Εξασφάλιση ισότιμης πρόσβασης σε πολιτισμό, αθλητισμό και τουρισμό προτείνουμε να συμπληρωθεί/τροποποιηθεί ως εξής: 80. Εμβληματική δράση Στόχου ΙΙ.8: Παροχή αυξημένων κινήτρων για τη δημιουργία συμπεριληπτικών τηλεοπτικών και κινηματογραφικών παραγωγών ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα απουσίας ορατότητας ατόμων με αναπηρία, καθώς και στην προώθηση ορθής ορολογίας και θετικών προτύπων συμπερίληψης ατόμων με αναπηρία. Η Δράση 87 του Στόχου ΙΙ.8: Εξασφάλιση ισότιμης πρόσβασης σε πολιτισμό, αθλητισμό και τουρισμό προτείνουμε να συμπληρωθεί ως εξής: 87. Διαμόρφωση Στρατηγικής για τον Προσβάσιμο Τουρισμό, με βάση την αρχή της δημιουργίας ‘αλυσίδας προσβασιμότητας’, με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση του εσωτερικού τουρισμού για τα άτομα με αναπηρία και την ανάδειξη της Ελλάδος ως διεθνούς τουριστικού προορισμού για τα άτομα με αναπηρία. Πυλώνας ΙΙΙ. Πρόσβαση στην υγεία Ο τίτλος του Στόχο ΙΙΙ.2 Βελτίωση δομών και υπηρεσιών αρωγής προτείνουμε να τροποποιηθεί ως εξής: Στόχο ΙΙΙ.2 Βελτίωση δομών και υπηρεσιών υποστήριξης. Αιτιολόγηση: Η παραπάνω τροποποίηση προτείνεται ώστε να εναρμονιστεί με την ορολογία που χρησιμοποιείται στη δικαιωματική προσέγγιση της αναπηρίας Στη Δράση 94 του Στόχου ΙΙΙ.2 Βελτίωση δομών και υπηρεσιών αρωγής χρειάζεται να διευκρινιστεί τι είναι τα Κέντρα Αναφοράς για Χρόνιες Παθήσεις, ποιος θα είναι ο ρόλος τους, πως θα συμβάλλουν στους στόχους που αναφέρονται σε αυτή δράση, καθώς και ποια η σχέση τους με τα υφιστάμενα και ιδιαίτερα σημαντικά εξειδικευμένα κέντρα για διάφορες παθήσεις, όπως για τον διαβήτη, τη θαλασσαιμία, τις μεταμοσχεύσεις κ.λπ. τα οποία δεν πρέπει να αποδυναμωθούν, αλλά αντίθετα να στελεχωθούν με κατάλληλο και επαρκές προσωπικό, και να εξοπλιστούν κατάλληλα προκειμένου να βελτιωθεί και ενισχυθεί η ποιότητα των παρεχόμενο υπηρεσιών τους. Η περιγραφή της Δράσης 98 του Στόχου ΙΙΙ.2 χρήζει αναδιατύπωσης καθώς αφενός δεν περιγράφεται με σαφήνεια ο ρόλος του εν λόγω Γραφείου, αφετέρου δεν γίνεται αναφορά, και χρήζει συμπλήρωσης, εάν το εν λόγω Γραφείο επικοινωνίας θα λειτουργεί σε επίπεδο υπουργείου ή εντός των δομών υγείας. Ο Στόχος ΙΙΙ.4: Ενίσχυση ευαισθητοποίησης και κατάρτισης προτείνουμε να συμπληρωθεί/τροποποιηθεί ως εξής: Στον παρόντα στόχο εντάσσονται δράσεις για την ενίσχυση (α) της ευαισθητοποίησης του γενικού πληθυσμού σχετικά με σπάνιες παθήσεις και (β) της κατάρτισης νοσηλευτών και επαγγελματικών υγείας, για την παροχή της σωστής φροντίδας σε άτομα με κινητική, οπτική, ακουστική και νοητική αναπηρία, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες/ανάγκες της αναπηρίας τους Η Δράση 101 του Στόχου ΙΙΙ.4: Ενίσχυση ευαισθητοποίησης και κατάρτισης προτείνουμε να τροποποιηθεί ως εξής: 101. Ενίσχυση της ευαισθητοποίησης και ανάπτυξη στρατηγικών στήριξης των ατόμων με αναπηρία/χρόνιες παθήσεις που σχετίζονται με σπάνιες παθήσεις και η εξέταση υιοθέτησης μηχανισμών διευκόλυνσης της πρόσβασης σε πρωτοποριακές θεραπείες, μεταξύ άλλων με την αξιοποίηση ψηφιακών καινοτομιών μεταξύ των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης Στον Πυλώνα ΙΙΙ. Πρόσβαση στην υγεία προτείνουμε, στη βάση των προβλέψεων του άρθρου 4.3 της Σύμβασης των ΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, να προστεθεί η δράση που αφορά στην ενεργή εμπλοκή των ατόμων με αναπηρία στο σχεδιασμό, στην εφαρμογή και αξιολόγηση των πολιτικών για την υγεία. Πιο συγκεκριμένα, Διασφάλιση της ενεργής συμμετοχής/εμπλοκής των ατόμων με αναπηρία, μέσω της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία στον σχεδιασμό, την εφαρμογή και την αξιολόγηση των πολιτικών για την υγεία. Πυλώνας ΙV: Συμπερίληψη στην εκπαίδευση Αναφορικά με το Στόχο ΙV.1: Υλοποίηση προγραμμάτων πρώιμης παρέμβασης, πέραν των δράσεων που έχουν συμπεριληφθεί στην παρούσα Στρατηγική, θεωρούμε εξίσου σημαντική την προσθήκη δράσης για την αντιμετώπιση του ζητήματος εγγραφής των βρεφών και νηπίων με αναπηρία στους δημοτικούς βρεφονηπιακούς σταθμούς που απευθύνονται σε βρέφη και νήπια χωρίς αναπηρία καθώς ο αριθμός στο σύνολο της επικράτειας των δημοτικών βρεφονηπιακών σταθμών ολοκληρωμένης φροντίδας που δέχονται βρέφη και νήπια με αναπηρία είναι ελάχιστος. Η μη αποδοχή εγγραφής βρεφών και νηπίων με αναπηρία στους δημοτικούς βρεφονηπιακούς σταθμούς λόγω έλλειψης κατάλληλα καταρτισμένου προσωπικού, όχι μόνο στερεί στα βρέφη και νήπια με αναπηρία το δικαίωμα συμμετοχής στην προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα σε ίση βάση με τα άλλα, αλλά δυσκολεύει την εργασιακή ένταξη των γονέων/κηδεμόνων τους. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, προτείνουμε την προσθήκη της δράσης που ακολουθεί στο Στόχο ΙV.1 Σταδιακή στελέχωση των δημοτικών βρεφονηπιακών σταθμών με κατάλληλα καταρτισμένο προσωπικό, για τη δυνατότητα εγγραφής σε αυτές τις δομές βρεφών και νηπίων με αναπηρία. Φορείς υλοποίησης: Υπουργείο Εσωτερικών και Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Επιπρόσθετα, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι οι υφιστάμενες προβλέψεις για την υποστήριξη βρεφών και νηπίων με αναπηρία από ειδικό βοηθό–συνοδό με επιβάρυνση των οικογενειών τους δεν συνάδουν με τη δικαιωματική προσέγγιση της αναπηρίας χρήζουν κατάργησης. Όσον αφορά στη Δράση 105 του Στόχου ΙV.1: Υλοποίηση προγραμμάτων πρώιμης παρέμβασης και δη στην πρόβλεψη έκδοσης «voucher για την παροχή εξειδικευμένων θεραπειών» θα πρέπει αρκούντως να συνεξετάζεται: (α) ότι οι ειδικές θεραπείες αποτελούν ειδικό μέτρο στο πλαίσιο της εφαρμογής του δικαιώματος των παιδιών με αναπηρία σε ειδική φροντίδα και πρέπει να διαφυλάσσεται και να πραγματώνεται με όλα τα κατάλληλα νομοθετικά και διοικητικά μέτρα, (β) σε ό,τι αφορά τις απαραίτητες ειδικές θεραπείες, σε είδος και αριθμό, συνεκτιμώντας και την πρώιμη ηλικία των παιδιών, στην οποία η δυνατότητα εξέλιξης είναι αυξημένη, παρέχονται ελάχιστες αντίστοιχες υπηρεσίες από δημόσιους φορείς υγείας και οι γονείς αδυνατούν να διασφαλίσουν τις δαπάνες για την κάλυψη του συνόλου των αναγκαίων ειδικών θεραπειών του παιδιού τους από ιδιώτες παρόχους. Στη Δράση 123 του Στόχου ΙV.4: Εξασφάλιση συμπερίληψης στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση και Διά Βίου Μάθηση να συμπληρωθεί ως εξής: 123. Ενίσχυση των δομών Διά Βίου Μάθησης, με στόχο την αύξηση συμμετοχής ατόμων με αναπηρία σε αυτές, με διασφάλιση της προσβασιμότητάς τους, πέραν των κτιριακών υποδομών, με προώθηση του καθολικού σχεδιασμού και τη λήψη ειδικών μέτρων και την εξατομικευμένη στήριξη, όπως ενδεχόμενη εξατομικευμένη υποστήριξη, προσβάσιμα και προσαρμοσμένα υλικά, συμπεριληπτικά προγράμματα σπουδών, συμπεριληπτικές τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνίας για φοιτητές με αναπηρία, καθώς και την ψηφιακή εκπαίδευση. Αιτιολόγηση: Η πρόβλεψη για παροχή ενδεχόμενης εξατομικευμένης υποστήριξης είναι σημαντική γιατί ένας αριθμός ατόμων με αναπηρία δύναται να αποκλειστεί από εκπαίδευσης και κατάρτισης λόγω της ανάγκης υποστήριξης που μπορεί να έχει κατά τη διάρκεια παρακολούθησης αυτών. Πυλώνας V: Πρόσβαση στην Εργασία Στον Στόχο V.3: Ενίσχυση δομών και υπηρεσιών εργασιακής υποστήριξης προτείνουμε την προσθήκη της ακόλουθης δράσης: Πριμοδότηση της εξ αποστάσεως απασχόλησης ατόμων με αναπηρία στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Φορέας υλοποίησης: Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων Αιτιολόγηση: Μέσω της αξιοποίησης της τεχνολογίας και με την παροχή κινήτρων στους εργοδότες για την υιοθέτηση του εν λόγω τύπου εργασίας, τα άτομα με αναπηρία, και δη τα άτομα με βαριές αναπηρίες στον πληθυσμό των οποίων καταγράφονται τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας, θα μπορούσαν να συμμετέχουν ενεργά στην εργασία χωρίς τα ζητήματα προσβασιμότητας να αποτελούν εμπόδιο. Στον Στόχο V.4: Στήριξη εργασίας στον πρωτογενή τομέα προτείνουμε ο δείκτης παρακολούθησης να τροποποιηθεί ως εξής: Συνολικός αριθμός ωφελούμενων στο πρόγραμμα υποστηριζόμενης απασχόλησης στον αγροτικό τομέα. Στον Στόχος VI.2: Αφύπνιση και ευαισθητοποίηση της κοινωνίας και ενημέρωση και επιμόρφωση της Δημόσιας Διοίκησης, προτείνουμε την προσθήκη της ακόλουθης δράσης: Διενέργεια εκστρατειών ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τον θεσμό της υποστηριζόμενης λήψης αποφάσεων Φορέας Υλοποίησης: Υπουργείο Δικαιοσύνης Αιτιολόγηση: Η εν λόγω δράση θα συμβάλλει στην ενημέρωση των οικογενειών με μέλος με βαριά αναπηρία στην κατανόηση της αναγκαιότητας και της σημασίας μετάβασης από το θεσμό της υποκαθιστάμενης λήψης αποφάσεων στο θεσμό της υποστηριζόμενης λήψης αποφάσεων. Στην υπο-ενότητα 5.2 Βελτίωση της νομοθεσίας και συμμόρφωση προς τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες στο πλαίσιο της χάραξης πολιτικής προτείνουμε τα εξής: • Την προσθήκη νέας δράσης που αφορά στην έκδοση του ΠΔ όπως προβλέπεται στον ν. 5023/2023. Συγκεκριμένα: Έκδοση του προβλεπόμενου στο ν. 5023/2023 Προεδρικού Διατάγματος μετά από πρόταση του Υπουργού Επικρατείας που είναι αρμόδιος για τον Συντονιστικό Μηχανισμό του άρθρου 69 του ν.4488/2017 για τον καθορισμό των μέτρων που είναι αναγκαία για την αποτελεσματική και χωρίς διακρίσεις πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία ή χρόνια πάθηση στους τομείς της παρ. 2 του άρθρου 3 του ν.4443/2016 Φορέας υλοποίησης: Υπουργός Επικρατείας Χρονοδιάγραμμα: Δεκέμβριος 2024 Επιπλέον, η εν λόγω εκκρεμότητα αναφέρεται και στην υπο-ενότητα 1.1 «Μετάβαση από το Εθνικό Σχέδιο Δράσης 2020-2023 στην Εθνική Στρατηγική για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030 της παρούσας Στρατηγικής. Πιο συγκεκριμένα, «η κατ’ αρχήν οριζόντια επέκταση, δια του νόμου 5023/2023 (Α’ 34), του εύρους προστασίας της αρχής της ίσης μεταχείρισης σε περιπτώσεις αναπηρίας ή/και χρόνιας πάθησης, με προβλεπόμενη την έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος που θα καθορίζει τα αναγκαία μέτρα για την αποτελεσματική και χωρίς διακρίσεις πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία ή χρόνια πάθηση». • Την προσθήκη νέας δράσης που αφορά στην επικαιροποίηση της ορολογίας που χρησιμοποιείται στη νομοθεσία, σε εγκυκλίους, πιστοποιητικά κ.λπ. Συγκεκριμένα: Επικαιροποίηση της ορολογίας που χρησιμοποιείται στη νομοθεσία, σε εγκυκλίους, και σε πιστοποιητικά η οποία δεν είναι συμβατή με τη δικαιωματική προσέγγισης της αναπηρίας. Παραδείγματος χάρη, στα πιστοποιητικά αναπηρίας των ΚΕΠΑ αναγράφεται ο χαρακτηρισμός «ανίκανος προς κάθε βιοποριστική εργασία». Ο εν λόγω χαρακτηρισμός, αφενός δεν συνάδει με τη δικαιωματική προσέγγιση της αναπηρίας, αφετέρου εμποδίζει την εγγραφή των ατόμων με αναπηρία ή/και χρόνιες παθήσεις στο μητρώο ανέργων της ΔΥΠΑ. Επιπλέον σύμφωνα με την παράγραφο 6γ των Τελικών Παρατηρήσεων της Επιτροπής, η επιτροπή συνιστά στο ελληνικό κράτος «Να εξαλείψει στη νομοθεσία του την υποτιμητική γλώσσα που αναφέρεται στα άτομα με αναπηρία». • Την προσθήκη των δεικτών που ακολουθούν και αφορούν στην παρακολούθηση της εφαρμογής της αρχής της ίσης μεταχείρισης. - Ποσοστό ατόμων με σοβαρή αναπηρία που έχουν αισθανθεί άδικη μεταχείριση ή ότι δεν έχουν ίσες ευκαιρίες ή βιώνουν αποκλεισμό λόγω των περιορισμών/δυσκολιών υγείας που αντιμετωπίζουν, - Πλήθος υποβληθεισών αναφορών/καταγγελιών για διακρίσεις λόγω αναπηρίας στον Συνήγορο του Πολίτη (αριθμός, ποσοστό στο σύνολο των υποβληθεισών καταγγελιών). Η Δράση 158 της Ενότητας 4. Προώθηση των Δικαιωμάτων των Ατόμων με Αναπηρία σε Ευρωπαϊκό και Παγκόσμιο Επίπεδο προτείνουμε να μεταφερθεί στην υπο-ενότητα 5.4. Στήριξη της εφαρμογής της Εθνικής Στρατηγικής μέσω χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση της Στρατηγικής λόγω του ότι το περιεχόμενο της ταιριάζει σχετίζεται με το περιεχόμενο της υπο-ενότητας 5.4. Στην υπο-ενότητα 5.6. Εντατικοποίηση της συνεργασίας με περιφερειακές και τοπικές αρχές χρήζει επισήμανσης ότι προκειμένου αυτές οι αρχές να μπορέσουν να υλοποιήσουν τη Στρατηγική σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο πρέπει να λάβουν υποστήριξη τόσο σε οικονομικό όσο και σε διοικητικό επίπεδο (π.χ. στελέχωση των αντίστοιχων υπηρεσιών με κατάλληλο και επαρκές προσωπικό).