ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «Ισότητα στον πολιτικό γάμο, τροποποίηση του Αστικού Κώδικα και άλλες διατάξεις» ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 Σκοπός

 

Ο παρών νόμος αποσκοπεί στη διασφάλιση της αρχής της ισότητας, μέσω της επέκτασης της δυνατότητας σύναψης γάμου και σε πρόσωπα του ιδίου φύλου και στην ενίσχυση της προστασίας από διακρίσεις, προς την κατεύθυνση της υλοποίησης της Εθνικής Στρατηγικής για την Ισότητα των ΛΟΑΤΚΙ+.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:37 | ΑΠΟΣΤΟΛΙΑ

    ΟΧΙ ξεκάθαρα στο νομοσχέδιο περί γάμων ομοφυλοφίλων. Η οικογένεια αποτελείται από άνδρα γυναίκα και παιδιά. Ο,τιδηποτε αλλο ειναι απλά μια διαστροφή της φύσης! Όσον αφορα την τεκνοθεσια, τα ομοφυλοφιλα ζευγάρια συνέχεια βασίζονται στην αγάπη σαν επιχείρημα για να περάσουν τα αιτήματα τους,αλλά δε μπορουν να καταλαβουν οτι αυτο που νιώθουν δεν ειναι αληθινή αγάπη, παρά μόνο ηδονή του σώματος. Είναι ένα τεράστιο κοινωνικό θέμα το οποίο μας επηρεάζει όλους ειδικά τα μικρά παιδιά. Οι ομοφυλόφιλοι είναι μπερδεμένοι και υποφερουν απο κρίση ταυτότητας. Χρειαζονται βοήθεια. Οποτε είναι ανίκανοι να μεγαλώσουν σωστά μικρα παιδιά και στην τελική αν θέλουν παιδιά ας μπορέσουν να κάνουν μονοι τους. Η ίδια η φύση μας δείχνει το σωστό κ το λάθος! Αν ήταν ηθικά σωστό να είχαν παιδια θα μπορούσαν να κάνουν κιολας. Σεβόμαστε την ιδιαιτεροτητα τους αλλα δεν την κάνουμε νόμο!

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:04 | Ele Nik

    «Είμαι ένα από τα ανήλικα παιδιά ομοφυλοφίλων γονέων που πρόσφατα κατέθεσαν στο Ανώτατο Δικαστήριο των Ηνωμενων Πολιτειών Αμερικής, ζητώντας από το δικαστήριο να σεβαστεί τη αρχή των πολιτών να διατηρήσουν τον αρχικό ορισμό του γάμου: την ένωση μεταξύ ενός άνδρα και μιας γυναίκας, που αποκλείει όλους τους άλλους, έτσι ώστε τα παιδιά να γνωρίζουν και να μπορούν να ανατραφούν από τους κανονικούς γονείς τους» (από το βιβλίο the impact of homosexual parenting,της Dawn Stefanowicz)

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:35 | Λεωνίδας

    Επιτέλους, τα αυτονόητα. Ισότητα για όλους, ίσα δικαιώματα για όλα τα παιδιά. Ανήκουμε στη Δύση, δεν είμαστε Ιράν. Με το καλό και διαχωρισμός εκκλησίας-κράτους.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:22 | Μελπομένη

    ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:12 | Μαρία

    Απαράδεκτο το σύμφωνο συμβίωσης αρκετό

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:10 | ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΙΜΟΥΛΗΣ

    Διαφωνώ απόλυτα με το σχέδιο νομου

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:24 | Σοφια

    Δεν χωράει συζήτηση, ο νόμος αυτός έπρεπε να έχει ψηφιστεί εδώ και χρόνια όπως έχει συμβεί στα ανεπτυγμένα κράτη της Δύσης που σέβονται τις ελευθερίες και τα δικαιώματα των ανθρώπων! Ειδαμε και το πάτρις, θρησκεία, οικογένεια ποσό εξαιρετικά τα έχει πάει !

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:58 | Στέλιος

    Κρίμα για τους βουλευτές που πρόκειται να ψηφίσουν το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Ελπίζω να συνειδητοποιήσουν τις καταστροφικές συνέπειες που θα έχει η ψήφισή του για την ελληνική κοινωνία και οικογένεια και να πάρουν τη σωστή απόφαση.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:42 | Ευα

    Μάνα είναι μόνο μία και είναι γυναίκα. Οσο και να θέλουν κάποιοι να περάσουν τη στρεβλή πραγματικότητα στην οποία ζουν, αυτό δεν θα αλλάξει ποτέ.
    Ναι στο γάμο των ομοφυλόφιλων μεταξύ τους, στα πλαίσια της ισότητας και της ισονομίας και του σεβασμού των προσωπικών επιλογών μεταξύ συναινούντων ενηλίκων ανδρών ή γυναικών. Οχι στην τεκνοθεσία διότι το παιδί οφείλει κατά τη διάρκεια της ανάπτυξής του να έχει και το ανδρικό και το γυνακείο πρότυπο. Δηλαδή ποιός αποφασίζει ότι ένα παιδί δεν θα το έχει αυτό σε μια ´ οικογένεια ´ ομοφυλόφιλων;
    Αν χωρίσει το ομοφυλόφιλο ζευγάρι και το παιδί δεν θέλει να μείνει με τον άλλο ´γονέα ´, και στην περίπτωση που υπάρχει η φυσική μητέρα , θα αρνηθούν στο παιδί να ζήσει μαζί της εφ´ οσον το επιθυμεί μητέρα και παιδί;
    Μήπως το έχετε παρακάνει με την ενασχόληση με την μειοψηφία του ελληνικού πληθυσμού, αντί να δώσετε κίνητρα τα ετερόφυλα και απολύτως φυσιολογικά ζευγάρια , να αποκτήσουν παιδάκια;

    Επιπλέον σταματήστε τον ορισμό ´ ομόφυλα ´ . Είναι ομοφυλόφιλα ζευγάρια εξ´ ορισμού από το λεξικό της ελληνικής γλώσσας, αλλά κακοφαίνεται και στους ίδιους.
    Τουλάχιστον στο υπουργείο , μην τροφοδοτείτε την αγραμματοσύνη.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:37 | Δημήτρης

    Διαφωνώ με το νομοσχέδιο. Η φύση δεν αλλάζει και τα φύλα είναι δύο: άρρεν και θήλυ. Δεν μπορεί με βάση τη σεξουαλική προτίμηση του καθενός να νομοθετείται δικαίωμα στον γάμο. Γάμος= πατέρας και μητέρα για τη δημιουργία οικογένειας. Όσον αφορά στη συζήτηση για τα δικαιώματα παιδιών με ομόφυλους γονείς, οι ανάλογες προσθήκες στο ήδη υπάρχον Σύμφωνο Συμβίωσης θα μπορούσε να λύσει τα όποια ζητήματα.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:35 | Ιωάννα

    Διαφωνώ απόλυτα με το νομοσχέδιο. Το αφύσικο γίνεται νόμος. Ήδη αρχηγός κόμματος είπε ότι θα ήθελε να κάνει δύο παιδιά με τον σύντροφο του και μάλιστα αγόρια. Ανοίγει ο δρόμος για παραγγελία παιδιών. Αν αυτό δεν είναι διαστροφή τότε τι είναι;

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:15 | Πέτρος

    ΔΙΑΦΩΝΩ ΕΝΤΟΝΩΣ ΚΑΙ ΟΛΟΨΥΧΩΣ!Ο Θεός έκανε δύο φύλα και ευλόγησε τον γάμο ανάμεσα σε άνδρα και γυναίκα…παρακαλώ να διευκολυνθεί η διαδικασία υιοθεσίας από κανονικά ζευγάρια…Ο λόγος που διαφωνώ με την ψήφιση του νομοσχεδίου είναι όχι μόνο διότι καταργεί κανόνες βιοηθικής, χριστιανικὲς αξίες και την ελληνικὴ οικογενειακὴ παράδοση, και διότι ανατρέπει τα δικαιώματα των παιδιών και τους ρόλους των φύλων ως στοιχείων συνοχής της κοινωνίας, αλλὰ κυρίως διότι αντίκειται στην ορθόδοξη συνείδησή μας».; <> (Α΄ Κορινθ. Γ, 17). Δηλαδή, όποιος καταστρέφει τον άνθρωπο (που είναι ναός του Θεού- ως κατ΄εικόνα και καθ΄ομοίωσιν Αυτού πλασθείς), τον καταστρέφει ο Θεός ! Είναι τούτο αποδεδειγμένο και νομοτελειακά.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:03 | Αικατερίνη

    Διαφωνώ απόλυτα.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:28 | Λούση Κασάπη

    Καιρός να γίνουμε αναπτυγμένη χώρα, ναι στην ισότητα του γάμου, χωρίς διακρίσεις.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:28 | Christina

    Ψηφίζουμε ναι!! Η αγάπη δεν γνωρίζει φύλα!

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:27 | Γιάννης

    Συμφωνώ. Έχει περιθώρια βελτίωσης ως νομοθετικό πλαίσιο αλλά είναι μια θετική αρχή.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:00 | Ι. Σ.

    Διαφωνώ πλήρως!

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:33 | Φένια Άγγλου

    Θέλω να ζω μια χώρα όπου να μπορούν οι άνθρωποι να παντρεύονται ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:30 | Ελένη Αποστόλου

    Δεν σύμφωνο με αυτό το νομοσχέδιο. Είναι τελείως αντίθετο από την ανθρώπινη φύση.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:18 | ΧΡΥΣΑ

    ΔΙΑΦΩΝΩ

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:17 | ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΝΤΑΖΗ ΜΕΛΙΣΤΑ

    ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ
    ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΥΝΑΙΚΕΙΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ
    ΣΧΟΛΙΑ
    Επί της αρχής και των επιμέρους προτεινόμενων ρυθμίσεων του Σχεδίου Νόμου για τον γάμο και την τεκνοθεσία ομοφύλων ζευγαριών
    Έχει κατατεθεί προς διαβούλευση το προτεινόμενο σχέδιο νόμου του Υπουργού Επικρατείας με τίτλο <> σύμφωνα με το οποίο η στην ελληνική έννομη τάξη θεσμοθέτηση του γάμου μεταξύ δύο προσώπων ανεξάρτητα από το φύλο τους γίνεται α) προκειμένου να επιτευχθεί η Ισότητα στον γάμο και η νομική προστασία οικογενειών και β) διότι η θεσμοθέτηση ισότητας στον πολιτικό γάμο δημιουργεί ισότητα και στα δικαιώματα παιδιών που ήδη υπάρχουν. Συγχρόνως εκκρεμεί και πρόταση του κόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης Σύριζα περί δυνατότητας τεκνοθεσίας μέσω παρένθετης μητέρας και από ομόφυλα ζευγάρια.
    Η προτεινόμενη ρύθμιση ως προς τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών συγκρούεται με τις αξίες της ελληνικής κοινωνίας και τον θεσμό της οικογένειας όπως αναπτύσσεται σε αυτήν, αλλά και διαχρονικά σε όλους τους πολιτισμούς και τις κοινωνίες, ως η δημόσια επισημοποίηση της σύμβασης δύο ατόμων διαφορετικού φύλου να συμβιώσουν αρμονικά μέχρι το τέλος της ζωής τους, σε μία ένωση η οποία εκ φύσεως στοχεύει στην τεκνοποίηση, ανεξαρτήτως του αν αυτή είναι επιθυμητή ή εφικτή. Υπό την έννοια αυτή, η οικογένεια αποτελεί το πρώτο κύτταρο της κοινωνίας αλλά και τον πυρήνα κοινωνικοποίησης του παιδιού.
    Υπό την ανωτέρω έννοια ο γάμος και η οικογένεια εμπίπτουν στο προστατευτέο πεδίο του άρθρου 21 του Συντάγματος και του άρθρου 12 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), η οποία «Άμα τη συμπληρώσει ηλικίας γάμου, ο ανήρ και η γυνή έχουν το δικαίωμα να συνέρχωνται εις γάμον και ιδρύωσιν οικογένειαν συμφώνως προς τους διέποντας το δικαίωμα τούτο εθνικούς νόμους». Άλλωστε και η νομολογιακή του επεξεργασία από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ) δεν επιβάλλει στα κράτη μέλη την αναγνώριση της δυνατότητας γάμου μεταξύ προσώπων του ίδιου φύλου.
    Διατεινόμενος σκοπός της προτεινόμενης ρύθμισης, η οποία δεν ορίζει την έννοια του γάμου, είναι η επίτευξη ισότητας ομόφυλων και ετερόφυλων ζευγαριών, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ότι πρόκειται περί καταστάσεων ανόμοιων. Σε κάθε περίπτωση, η συμφωνία ομόφυλων ατόμων για κοινή συμβίωση και συντροφικότητα ρυθμίζεται ήδη από το θεσμοθετημένο σύμφωνο συμβίωσης (Ν. 4356/2015), το οποίο παρέχει και στα ομόφυλα ζευγάρια νομική κάλυψη ισότιμη με εκείνη που παρέχεται στα ετερόφυλα ζευγάρια.
    Πρόσθετος διατεινόμενος σκοπός της προτεινόμενης ρύθμισης, είναι η δια της θεσμοθέτησης του γάμου μεταξύ δύο προσώπων ανεξάρτητα από το φύλο τους, επίτευξη ισότητας και στα δικαιώματα των παιδιών που ήδη υπάρχουν. Ωστόσο, τόσο μέσω του θεσμού της αναδοχής και από ομόφυλα ζευγάρια που συμβιώνουν με σύμφωνο συμβίωσης (Ν. 4358/2018) όσο και μέσω του θεσμού της επιτροπείας, τα δικαιώματα των παιδιών ήδη προστατεύονται, ώστε να αποφεύγεται η εισαγωγή παιδιών σε ιδρύματα. Τυχόν νομικές αβλεψίες ή αδικίες ή διακρίσεις σε βάρος παιδιών ομόφυλων ζευγαριών που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, μπορούν να αρθούν με συμπληρωματικές, ευέλικτες, αναλογικές, νομικές ρυθμίσεις, ούτως ώστε να εξασφαλίζεται η ισότιμη αντιμετώπιση των παιδιών, είτε ανήκουν σε ετερόφυλα είτε σε ομόφυλα ζευγάρια που συμβιώνουν με σύμφωνο συμβίωσης. Ισότητα δεν σημαίνει ισοπεδωτική εξομοίωση, αλλά όμοια αντιμετώπιση όμοιων καταστάσεων, προς την επίτευξη ουσιαστικής ισότητας. Οι ουσιαστικές ρυθμίσεις δεν πρέπει να κατατείνουν στην επιβολή του ειδικού – μερικού (μειοψηφικού) επάνω στο ολικό – συλλογικό και στην αναγωγή του πρώτου σε κανονικότητα και κανονιστικότητα, καθώς διαφαίνεται ότι τούτο, όπως και η αναοριοθέτηση των ταυτοτήτων, προωθούνται από τις προτεινόμενες διατάξεις.
    Εξάλλου, ο νομοθέτης, αποβλέποντας στην προστασία του συμφέροντος του παιδιού, πρόσφατα θέσπισε την συνεπιμέλεια ως υποχρεωτική, ώστε το παιδί να μπορεί να μοιράζεται τα πρότυπα τόσο του πατέρα όσο και της μητέρας, ως στοιχεία απαραίτητα για την ομαλή ψυχοσωματική και κοινωνική του ανάπτυξη (Ν. 4800/2021), πρότυπα τα οποία απουσιάζουν στην περίπτωση της τεκνοθεσίας από ομόφυλα ζευγάρια.
    Επιπλέον, η τεκνοθεσία δια παρένθετης μητέρας εμπλέκει τη γυναίκα σε μια σύγχρονη μορφή δουλείας και εξανδραποδισμού, υπόβαθρο της οποίας είναι η εκμετάλλευση της οικονομικής της αδυναμίας, καταλείπει στη γυναίκα δυσμενείς ψυχολογικές επιπτώσεις, ενώ δεν προστατεύεται ούτε η ίδια ούτε το κυοφορούμενο έμβρυο. Οι ρυθμίσεις που την επιτρέπουν θεσπίζουν ένα εξαιρετικό πλαίσιο, υπό τη συνδρομή αυστηρών προϋποθέσεων, οι οποίες χρήζουν βελτίωσης ως προς την προστασία που παρέχεται στην παρένθετη μητέρα και στα κυοφορούμενο έμβρυο.
    Αποτελεσματικό μέσο για την αποδοχή των παιδιών των ομόφυλων ζευγαριών που συμβιώνουν με σύμφωνο συμβίωσης και την αποτροπή απορριπτικών σε βάρος τους συμπεριφορών, καθώς και τυχόν κινδύνου απομόνωσης και περιθωριοποίησης, είναι η διενέργεια παρεμβάσεων στην κοινωνία και όχι η θέσπιση νομοθετικών ρυθμίσεων.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:22 | ΒΛ

    Δεν υπάρχει θέμα εξέλιξης και συντηρητισμού. Υπάρχει θέμα σωστού και λάθους. Είναι λάθος να δοθεί η δυνατότητα για γάμο μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου, διότι σε αυτή τη περίπτωση θα είναι υποχρεωμένος ο δήμαρχος της κάθε περιοχής να συναινεί σε αυτή τη πράξη, ενώ μπορεί ο ίδιος να μη συμφωνεί με τον γάμο ομόφυλων ζευγαριών για τον α, τον β και τον γ λόγο. Επίσης είναι λάθος να δοθεί η δυνατότητα σε ομόφυλα ζευγάρια να υιοθετήσουν παιδιά, γιατί κάθε παιδί πρέπει να έχει στη ζωή του και τη παρουσία του πατέρα, αλλά και τη παρουσία της μητέρας και γενικώς αυτή είναι η μόνη μορφή γονέων που πρέπει να υπάρχει, αφού μόνο από έναν άνδρα και από μία γυναίκα έρχονται τα παιδιά στον κόσμο και συνεχίζεται η ζωή πάνω στη γη. Συνεπώς το σωστό είναι γάμος μόνο μεταξύ ατόμων διαφορετικού φύλου και υιοθεσία παιδιών μόνο από ετερόφυλα ζευγάρια. Και αυτό θα είναι το σωστό είτε μιλάμε για το 2024, είτε για το 2124, είτε για το 2324 κτλ.
    Οπότε διαφωνώ με το νομοσχέδιο.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:06 | Παντελεήμων

    Διαφωνώ κάθετα. Ανεξαρτήτως του τί λέει η εκκλησία, ο γάμος εννοιολογικά αφορά ετερόφυλα ζευγάρια, σε όλους τους πολιτισμούς, σε όλα τα δίκαια, σε όλες τις θρησκείες. Και ο λόγος που κάτω από τον γάμο «κρέμεται» και το δικαίωμα της τεκνοθεσίας μέχρι σήμερα, αφορά ακριβώς αυτό. Το ότι εφόσον η φύση «απαιτεί» άνδρα και γυναίκα για να υπάρξει παιδί, αντίστοιχα και ο άνδρας και η γυναίκα σε έναν γάμο, εάν δεν κατάφεραν να αποκτήσουν παιδί, δικαιούνται (υπό προϋποθέσεις) να τεκνοθετήσουν. Τα ομόφυλα ζευγάρια δεν δικαιούνται ως εκ της φύσεώς τους να τεκνοθετήσουν.
    Βεβαίως ο λόγος για τον οποίο τα ομόφυλα ζευγάρια ζητάνε την ψήφιση του νόμου αυτού, είναι -όχι ο γάμος- αλλά η τεκνοθεσία. Θέλουν δηλ. να υφαρπάξουν το δικαίωμα στην τεκνοθεσία, μέσω της ένταξής τους σε έναν θεσμό (στον οποίον δεν ανήκουν) και ο οποίος όμως την περιλαμβάνει.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:55 | Στυλιανή

    Διαφωνώ! Τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να μεγαλώνουν με τη βιολογική τους μητέρα και πατέρα!

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:39 | ΝΙΚΟΛΑΟΣ

    Διαφωνώ κάθετα με αυτό το νομοσχέδιο.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:18 | Μάριος

    Διαφωνώ απόλυτα, το ήδη υπάρχον σύμφωνο συμβίωσης καλύπτει πλήρως τα https://www.typosthes.gr/thessaloniki/halkidiki/340015_anoigei-neo-5astero-xenodoheio-me-2-estiatoria-sti-halkidiki-poy-tha

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:17 | Δημήτριος Κάτσουρας

    Οι σοφοί πρόγονοί μας έλεγαν «αρχή σοφίας ονομάτων επίσκεψις». Ξεκινώντας από αυτό επισημαίνουμε ότι το υπό ψήφιση νομοσχέδιο πέραν της ευθείας αντιθέσεως των προβλέψεών του προς την Χριστιανική διδασκαλία, η οποία θεωρεί ασύμβατη την έννοια του Γάμου να αφορά σε πρόσωπα του ιδίου φύλου και την οποία (διδασκαλία) ασπάζεται η συντριπτική πλειονοψηφία του Ελληνικού λαού, έρχεται σε ευθεία αντίθεση και με το Συνταγματικό πλαίσιο όσον αφορά στον θεσμό της Οικογένειας και τα τιθέμενα υπό την προστασία του κράτους στοιχεία της, όπως η μητρότητα και η παιδική ηλικία. Ούτε η έννοια του όρου Γάμος και Οικογένεια, ούτε η έννοια του όρου ζευγάρι, ούτε η έννοια του όρου γονεϊκότητα, ούτε η έννοια του όρου πατρότητα και μητρότητα, ακόμη και μόνον από ετυμολογικής και ορθολογικής απόψεως θεωρούμενα δεν παραμένουν σεβαστά, όπως διαχρονικά ο Ελληνικός πολιτισμός τα έκρινε και τα αναδεικνύει. Οι προβλέψεις του εν λόγω νομοσχεδίου συνιστούν ανατροπή του οικογενειακού δικαίου, προκαλούν κοινωνική αλλοίωση και σύγχυση, προσβάλλουν την Χριστιανική διδασκαλία, ενώ δεν εξασφαλίζουν καθόλου την προστασία των ομοφυλοφίλων και των τυχόν υπ αυτών κατά τις προβλέψεις του νομοσχεδίου αποκτηθησομένων τέκνων από κοινωνικές διακρίσεις και αρνητικές αντιμετωπίσεις, εξαιτίας των εμφανώς ανορθολογικών και αντισυμβατικών ρυθμίσεων οι οποίες προβλέπονται σε αυτό. Η δυνατότητα του συμφώνου συμβιώσεως και για ομόφυλα πρόσωπα με τις κατάλληλες ρυθμίσεις και επιπλέον προβλέψεις νομικής τακτοποιήσεως ειδικών περιπτώσεων εκτιμάται ότι αρκεί για τους συμπολίτες με τη συγκεκριμένη επιλογή και ιδιαιτερότητα. Ο «βιασμός» της φύσεως ἀπό άθεσμες παρεμβάσεις, η αλλοίωση του περιεχομένου των όρων και εννοιών και η επιβολή νομοθετικών προβλέψεων τις οποίες αποδοκιμάζει η συντριπτική πλειονοψηφία του Ελληνικού λαού, όπως η λεγομένη τεκνοθεσία των ομόφυλων ζευγαριών (όπως προκύπτει από όλες τις διενεργηθείσες δημοσκοπήσεις), δεν τιμούν ή μάλλον προσβάλλουν την αξιακή παράδοση και τη δημοκρατική ευαισθησία των Ελλήνων πολιτών. Για όλα τα παραπάνω το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο θα πρέπει να αποσυρθεί ή να καταψηφισθεί. Εν ονόματι ενός στρεβλού δικαιωματισμού δεν θα πρέπει να επιβληθεί στον Ελληνικό λαό και την Ελληνική κοινωνία ένας νόμος που προσβάλλει με τις προβλέψεις του τήν Πίστη του, την Εκκλησία του, τον Πολιτισμό του, τίς αξίες του και τον υπέρτατο νόμο του Κράτους μας, το Ελληνικό Σύνταγμα.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:45 | Χρίστος

    Το εγχείρημα της κυβέρνησης είναι αντιδημοκρατικό, καθώς δεν λαμβάνεται υπόψιν
    η γνώμη της πλειοψηφίας του ελληνικού λαού.

    Η έλξη μεταξύ ομόφυλων ανθρώπων είναι μη φυσιολογική. Σύμφωνα με την παγκόσμια βιβλιογραφία, φυσιολογικό ορίζεται το επικρατές στον πληθυσμό. Επικρατής σεξουαλική έλξη είναι αυτή μεταξύ ατόμων διαφορετικού φύλου.

    Η ομοφυλοφιλία είναι μεγάλη αμαρτία. Σύμφωνα με τον θεοφώτιστο Απόστολο Παύλο «αρσενοκείται […] βασιλείαν Θεού ου κληρονομήσουσιν».

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:22 | Νίκος Μουρούτης

    ΟΧΙ στο επαίσχυντο έκτρωμα

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:53 | Πάμφιλος

    Ρε φωστήρες ξέρει κάποιος από σας να μου πει γιατί οι ομοφυλόφιλοι άντρες θέλουν συνήθως να μεγαλώσουν αγοράκια και αντίστοιχα οι γυναίκες κοριτσάκια? Με αγάπη ρωτάω

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:49 | Αλέξανδρος Κασάπης

    Η κατοχύρωση του δικαιώματος της ισότητας στο γάμο αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα που πρέπει να υπάρχει σε μία δυτική, Ευρωπαϊκή χώρα με θεσμούς και αξίες. Σωστό και αξιοπρεπέστατο νομοσχέδιο. Ελπίζω να συμπεριληφθεί σύντομα στην ελληνική νομοθεσία.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:13 | Χρυσα

    Διαφωνώ κάθετα με το νομοσχέδιο

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:41 | Stela

    Συμφωνούμε απόλυτα με την προτεινόμενη αλλαγή στον τρόπο ορισμού του επωνύμου των παιδιών, που εξισώνει τη συμβολή των γονέων στη διαμόρφωση της ταυτότητας των παιδιών τους.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:11 | Βησσαριων

    Διαφωνώ κάθετα με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο!

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:09 | Σάκης Διώνης

    Ο πολιτικός γάμος δεν αφορά εκκλησιαστικά θέματα.Ειναι ένα βήμα, δισταχτικο κ άτολμο προς την κοινωνική ισότητα. Με την απαγόρευση της πρόσβασης αντρών στην παρένθετη μητρότητα ουσιαστικά παραμένει το σημερινό καθεστώς που ποιος έχει λεφτά αποκτάει παιδί. Πληρώνεις μια φίλη να πει ότι είστε ζευγάρι, πληρώνεις έναν γιατρό να δώσει βεβαίωση ότι αυτή η γυναικα δεν μπορεί να κυοφορήσει και έχεις πρόσβαση στην παρενθετη μητρότητα. Μετά σε ένα δικαστήριο αυτή η γυναίκα παραδίδει πλήρη κηδεμονία στον άντρα. Έτσι γίνεται σήμερα, έτσι θα γίνεται και μετά. Η μόνη λύση είναι να επιτραπεί σε όλους, και στους ομοφυλόφιλους άντρες, ελεύθερη πρόσβαση στην παρενθετη κυοφορία με κανόνες και όρους.
    Όλα τα υπόλοιπα είναι χαζομάρες και μισαλλοδοξες βλακείες.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:04 | Εύα Παπαδοπούλου

    Διαφωνώ κάθετα! Λυπηθείτε τα παιδιά και αποσύρετε τον αισχρό νόμο. Θα πέσει η οργή του Θεού πάνω σας. Ξυπνήστε!

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:32 | Κωνσταντίνος Γκοτσόπουλος

    Διαφωνώ κάθετα με το προς ψήφιση νομοσχέδιο. Σε μία ευνομούμενη πολιτεία νομοθετείται μόνο το κατά φύση (ούτε το υπέρ φύση, γιατί οδηγεί στη δικτατορία ούτε το παρά φύση, γιατί οδηγεί στην αναρχία). Ο γάμος δεν είναι δικαίωμα. Είναι θεσμός και εξυπηρετεί πρωτίστως τη διαιώνιση του είδους, όχι την κοινωνική αποκατάσταση μιας μικρής μειοψηφίας.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:57 | Μαρια

    Δεν συμφωνώ με το νομοσχέδιο.
    Οι φυσιολογικές συνθήκες είναι να υπάρχει πατέρας και μητέρα

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:40 | Δάβαρη Σταματινα

    Διαφωνω κάθετα με το νομοσχέδιο που πάνε μας περάσουν με το έτσι θέλω Είμαστε χριστιανοί ορθόδοξοι Ο Κύριος και Θεός μας ευλόγησε την οικογένεια με γυναίκα και άντρα εις σάρκα μια

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:30 | Μπάμπης

    Πάμε να εγκρίνουμε ένα νομοσχέδιο που αυτομάτως ΑΚΥΡΩΝΕΙ τον ΡΟΛΟ του ΠΑΤΕΡΑ και της ΜΗΤΕΡΑΣ.Τι θα πει γονέας α και β; οι γονείς είναι πατέρας και μητέρα. Προσπαθείτε να ΑΦΑΝΙΣΕΤΕ τον ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΛΑΟ;;;; δεν θέλετε να γεννούν παιδιά; αφού δίνουμε δικαίωμα στους λοατκι να υιοθετούν παιδιά μήπως και στα ΠΑΙΔΙΑ να ΔΩΣΟΥΜΕ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΟΥΝ ΜΕ ΤΙ ΓΟΝΕΙΣ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΖΗΣΟΥΝ;;;; Μου αρέσει που το παρουσιάζετε ως δημοκρατικό νομοσχέδιο. Ψέμα!!! τελείως ΑΝΤΙΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ. Βουλευτές φέρετε ευθύνη..τα ΠΑΙΔΙΑ ΣΑΣ και τα παιδιά των παιδιών σας θα μεγαλώσουν στον κόσμο που δημιουργείτε!!! Αύριο μεθαύριο ΘΑ ΣΑΣ ΚΡΙΝΟΥΝ γι’αυτό. ΑΡΣΕΝΟΚΕΙΤΑΙ ΒΑΣΙΛΕΙΑΝ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΟΥ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΣΟΥΣΙΝ!!!

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:29 | Αντώνης

    Βαφτίζοντας την διαστροφή των ως φυσιολογική κατάσταση ξεφεύγουμε από το επίπεδο των δικαιωμάτων 6και της ισότητας και λειτουργούμε με βάση τις επιθυμίες και τα ένστικτα . Νομίζω ότι θα είναι από τα μεγαλύτερα λάθη π που έχουμε κάνει ως χώ σερα και Έθνος.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:10 | Μαρία ορφανιδου

    OXI sto nomosxedio

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:08 | Αλεξάνδρα

    Ο νόμος οφείλει να είναι ίσος για όλους. Επίσης τε ανθρώπινα δικαιώματα δεν μπαίνουν σε διαβούλευση. Είναι καιρός να σταματήσουμε να τρέχουμε πίσω από το τρένο των χωρών με πραγματικά κοινωνικά χαρακτηριστικά. Όχι μόνο πρέπει να ψηφιστεί άμεσα, αλλά πρέπει οπωσδήποτε να φροντίσετε και για τα ζητήματα της παρένθετης κύησης ώστε να μην υπάρχει ούτε εκεί ψήγμα ανισότητας. Οι συνάνθρωποι μας δεν είναι κατώτεροι μας, ας σταματήσει η πολιτεία να τους αντιμετωπίζει έτσι.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:02 | Αναστασία

    Διαφωνώ

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:56 | Ισίδωρος

    Οι εμπνευστές του νομοσχεδίου και οι συνευδοκούντες σε αυτό προωθούν την κατάργηση της πατρότητας και της μητρότητας και τη μετατροπή τους σε ουδέτερη γονεϊκότητα, την εξαφάνιση των ρόλων των δύο φύλων μέσα στην οικογένεια και θέτουν πάνω από τα συμφέροντα των μελλοντικών παιδιών τις σεξουαλικές επιλογές των ομοφυλόφιλων ενηλίκων. Με βάση το νομοσχέδιο, ομοφυλόφιλοι μονογονείς θα μπορούν να επιβάλουν στο παιδί τους τον σύντροφό τους ως «πατέρα 2» ή ως «μητέρα 2».
    Η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία καταδικάζει μελλοντικά παιδιά να μεγαλώσουν χωρίς πατέρα ή μητέρα σε ένα περιβάλλον σύγχυσης των γονεϊκών ρόλων. Η μονογονεϊκή οικογένεια είναι διαφορετική περίπτωση. Προκαλεί στέρηση του ενός γονέα, αλλά όχι σύγχυση των ρόλων των γονέων. Αντίθετα, η ομοφυλοφιλική συμβίωση προξενεί και τα δύο. Επιπλέον, τα παιδιά αυτά συχνά δεν θα έχουν δυνατότητα γνωριμίας με τον άλλο βιολογικό γονέα τους. Δεν θα έχουν επίσης το προσωπικό βίωμα της παρουσίας του άλλου φύλου (αντίθετου των «ομόφυλων γονέων» τους) μέσα σε μία ετερόφυλη σχέση. Τα παιδιά με πατέρες 1 και 2 ή με μητέρες 1 και 2 (ή και παραπάνω) θα είναι τα θύματα ενός αφύσικου μηχανισμού τεκνοθεσιών.
    Δημοσιοποιήθηκε ότι: α) θα επιτρέπεται στα «ομόφυλα ζευγάρια» η από κοινού υιοθεσία και η υιοθεσία από τον «ομόφυλο σύζυγο» του γονέα (θα ισχύσει και για τα σημερινά παιδιά από παρένθετη κύηση), β) δεν θα επιτρέπεται στην Ελλάδα η παρένθετη κύηση υπέρ «ομόφυλου ζευγαριού», αλλά αυτή θα αναγνωρίζεται, αν έγινε νόμιμα σε άλλο κράτος. Οι ρυθμίσεις αυτές θα αποτελέσουν κίνητρα για την εκμετάλλευση ευάλωτων γυναικών.

    Εάν τα προαναφερθέντα ισχύσουν, πρόκειται για ένα ναρκοθετημένο νομοσχέδιο με αντιφάσεις και τρόπους παράκαμψης των απαγορεύσεών του (μέσω κυήσεων στο εξωτερικό) και είναι πιθανή η καταδίκη της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων λόγω διακρίσεων, οπότε η χώρα θα αναγκασθεί να νομοθετήσει και στο έδαφός της την παρένθετη κύηση.

    Το νομοσχέδιο καταργεί όχι μόνο κανόνες βιοηθικής, χριστιανικές αξίες και την ελληνική οικογενειακή παράδοση, αλλά ανατρέπει τα δικαιώματα μελλοντικών παιδιών και τους ρόλους των φύλων ως στοιχείων συνοχής της κοινωνίας –και αυτό αφορά τον καθένα, έστω και αν δεν αποδέχεται τη χριστιανική ηθική. Το ερώτημα που αιωρείται αναπάντητο είναι τελικά: Ποιος είναι ο ουσιαστικός λόγος αυτής της απόφασης που αλλάζει συνολικά και άρδην τον θεσμό του γάμου και την ιδιότητα του γονέα και γιατί προωθείται με τόση επιμονή;

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:22 | Γιώργος

    Όταν πρόκειται για κάτι τόσο σοβαρό που αφορά όλη την Ελληνική κοινωνία, θα έπρεπε να ερωτάται και η ελληνική κοινωνία. Κάντε ένα δημοψήφισμα να δούμε τι θα πει ο κόσμος. Ξεχνάτε ότι σας έβαλε ο λαός εκεί για να υπηρετείτε τα συμφέροντά του και όχι τα δικά σας. Γεμίσαμε με ανθέλληνες και ομοφυλόφιλους.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:24 | Λουκάς Λουκίδης

    Είμαι πολύ λυπημένος που εν έτει 2024 οφείλω να γράφω τά αυτονόητα, ότι δηλαδή γάμος σημαίνει ένωση ανδρός καί γυναικός, με σκοπό την τεκνογονία αλλά και την χρηστή –σύμφωνα με τα ήθη και έθιμα της Πατρίδας μας– συμβίωση… Η οιονεί δεξιά κυβέρνηση ΝΔ έχει χτυπήσει τοίχο τέρμα αριστερά. Πού η Πατρίδα, πού η Θρησκεία, πού η οικογένεια ; Εδώ τα γκρεμίζουν όλα. Μετά την προσβολή της οντολογίας του προσώπου από την παιδική ηλικία με την άκαιρη εισαγωγή μαθημάτων σεξουαλικής διαπαιδαγώγης από τη νηπιακή ηλικία καί αμφισβήτησης της εαυτου φύσεως (το αγόρι μπορεί νά γίνει κορίτσι καί τό κορίτσι αγόρι, λες και αυτό απασχολεί τη συντριπτική πλειοψηφία της νεολαίας μας σε αυτήν μάλιστα την ηλικία) στα σχολεία, τώρα ολοκληρώνεται το έγκλημα με την θεσμοθέτηση όχι μόνον γάμου ομοφυλοφίλων (και όχι ομοφύλων, πού σημαίνει κάτι εντελώς άλλο) αλλά και με την επαίσχυντη θεσμοθέτηση υιοθεσίας (με τον ένα ή τον άλλο τρόπο) παιδιών. Μόνον εγώ σκέπτομαι ότι οι ομοφυλόφιλοι «γονείς» δεν θα το έχουν σε τίποτε να επεκτείνουν τις ορέξεις τους και στις τρυφερές νεαρές υπάρξεις που θα έχουν ΝΟΜΙΜΑ (αν ψηφιστεί αυτό το έκτρωμα- Σ/Ν) μέσα στό σπίτι ; Πρόκειται για στυγνή νομιμοποίηση της παιδεραστίας. Δεν υπάρχει εισαγγελέας να σταματήσει αυτό το έγκλημα ;

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:23 | Δήμητρα

    Διαφωνώ απόλυτα.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:17 | Κωνσταντίνος

    Εαν ο τον κύριο πρωθυπουργό δεν τον είχαμε γνωρίσει , θα έπρεπε να τον είχαμε δημιουργήσει για το καλό της Ελλάδος.Το νομοσχέδιο για την τεκνοθεσία αλλά και για τον γάμο των ομόφυλων (παραφυσικών) ζευγαριών είναι αντισυνταγματικό και έγκλημα ως προς την ανθρώπινη φύση.

    Υστερόγραφο Ζήτω το Τέξας,πάρε απο αυτούς μαθήματα διακυβέρνησης κύριε πρωθυπουργέ.

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:08 | Orlando LGBT+

    ΒΑΣΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΟΥ ORLANDO LGBT+ στη δημόσια διαβούλευση για το σχέδιο νόμου για την ισότητα στον γάμο και την τεκνοθεσία

    1. ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΕΝΘΕΤΗ ΚΥΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΜΗ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΤΙΚΟΥ ΝΟΜΟΥ ΩΣΤΕ ΝΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΟΛΑ ΤΑ ΑΤΟΜΑ/ΖΕΥΓΑΡΙΑ:

    Α) ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΛΟΑΤΚΙ+ ΑΤΟΜΑ:

    Με τη μη τροποποίηση του νόμου του Ν. 3089/2002 (όπως τροποποιήθηκε ακολούθως με τον 3305/2005, αρ. 3, παρ. 9) επιτρέπεται η πρόσβαση στην παρένθετη κύηση αποκλειστικά α) σε γυναίκες μόνες ή που βρίσκονται σε νομικά αναγνωρισμένη σχέση/γάμο (έως τώρα ετερόφυλο) και β) που οι ίδιες αντιμετωπίζουν ιατρικό πρόβλημα εξαιτίας του οποίου δε δύνανται να κυοφορήσουν. Ο εν λόγω νόμος έχει αρκετές έμφυλες διατυπώσεις που παραπέμπουν σε ετερόφυλα ζευγάρια και με αυτή την έννοια το ότι δεν αλλάζει καθόλου δημιουργεί ασάφειες και πιθανούς επιπλέον αποκλεισμούς για τα ομόφυλα ζευγάρια γενικά κατά την πρόσβαση στην υποβοηθούμενη αναπαραγωγή.

    Ειδικά για την παρένθετη κύηση με τη μη τροποποίηση του νόμου αποκλείονται άνδρες μόνοι ή σε ομόφυλη σχέση (άρα γκέι άνδρες μόνοι ή ομόφυλα ζευγάρια ανδρών) αλλά και τρανς άτομα. Δημιουργούνται έτσι αποκλεισμοί και ευθείες διακρίσεις στην πρόσβαση στην παρένθετη κύηση, ενώ ανακύπτουν ερωτήματα που η μη τροποποίηση του νόμου αφήνει αναπάντητα, π.χ.:

    Mία τρανς γυναίκα, που έχει προβεί στη νομική αλλαγή των εγγράφων της, δεν μπορεί να κυοφορήσει όχι γιατί αντιμετωπίζει κάποιο ιατρικό πρόβλημα αλλά λόγω των βιολογικών αναπαραγωγικών χαρακτηριστικών της. Θα επιτρέπεται να έχει πρόσβαση στην παρένθετη κύηση εφόσον πληρούνται όλες οι άλλες προϋποθέσεις;

    Αν απαγορεύεται δημιουργείται διάκριση σε βάρος της στη βάση της ταυτότητας φύλου της. Αν επιτρέπεται, σημαίνει ότι στην περίπτωσή της αίρεται ο ένας εκ των δύο προαναφερθέντων όρων, δηλ. η επίκληση ιατρικού προβλήματος υγείας. Άρα γιατί να μην αρθεί και σε περιπτώσεις cis ανδρών που δε διαθέτουν μήτρα και για αυτό δεν μπορούν να κυοφορήσουν;

    Σε άλλη περίπτωση, ένας τρανς άνδρας έχει προβεί στη νομική αλλαγή των εγγράφων του και διαθέτει μήτρα και τυπικά δυνατότητα κυοφορίας, αλλά αντιμετωπίζει ιατρικό πρόβλημα που δεν του επιτρέπει να κυοφορήσει. Θα επιτρέπεται να έχει πρόσβαση στην παρένθετη κύηση, όπως ακριβώς θα είχε μία cis γυναίκα με το ακριβώς ίδιο ιατρικό πρόβλημα; Αν όχι, μιλάμε ξανά για διάκριση στη βάση της ταυτότητας φύλου. Αν ναι, επομένως δεν έχει νόημα να ισχύει η ίδια απαγόρευση πρόσβασης στις υπόλοιπες ομάδες πληθυσμού που αφορά.

    Με βάση όλα τα παραπάνω και όσα ακόμα προβλήματα προκύπτουν από τη μη τροποποίηση του νόμου περί υποβοηθούμενης αναπαραγωγής/παρένθετης κύησης, η τυχόν οριστική απόφαση της κυβέρνησης να μην τον τροποποιήσει, άρα να εμποδίσει άτομα με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά (ταυτότητα και χαρακτηριστικά φύλου και σεξουαλικό προσανατολισμό) από το να έχουν πρόσβαση σε ιατρικές διαδικασίες απόκτησης τέκνων, εκτός από ευθεία διάκριση, αποτελεί και ενίσχυση αντιεπιστημονικών επιχειρημάτων γύρω από τη γονεϊκότητα, αφού η απόφαση αυτή μοιάζει να ενισχύει συντηρητικά αντανακλαστικά γύρω από το ποιος δικαιούται ή μη να γίνεται γονέας. Σύμφωνα όμως με όλα τα έγκυρα επιστημονικά δεδομένα η ποιότητα της γονεϊκότητας δεν εξαρτάται με κανέναν τρόπο από το φύλο/ταυτότητα φύλου του γονιού/των γονέων. Επομένως ένα παιδί μπορεί να μεγαλώσει με ομαλή ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη με ή χωρίς μητέρα ή πατέρα, από τρανς ή σις γονείς, από ομόφυλο ή ετερόφυλο ζευγάρι, από ΛΟΑΤΚΙ+ ή μη ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα, αρκεί να αναπτύσσεται σε ένα σταθερό περιβάλλον, με ασφαλή σχέση με τον γονέα/τους γονείς του, ασφαλείς σχέσεις μεταξύ των βασικών ενηλίκων στη ζωή του, και πρόσβαση σε πόρους και αγαθά ισότιμα με τα υπόλοιπα παιδιά του κοινωνικού συνόλου.

    Β) ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΣΕ «ΓΥΝΑΙΚΕΣ-ΤΕΚΝΟΠΟΙΗΤΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ», ΤΟ ΥΠΑΡΚΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΩΜΑΤΕΜΠΟΡΙΑΣ (και) ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ ΤΗΣ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗΣ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΩΣ ΠΡΟΣ ΔΗΘΕΝ ΦΕΜΙΝΙΣΤΙΚΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ

    Η έννοια της παρένθετης κύησης στη βάση του αλτρουισμού και της ελεύθερης επιλογής, όπως τυπικά ισχύει στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στην Ελλάδα, είναι ένα κομβικό παράδειγμα σεβασμού της αυτοδιάθεσης των γυναικών/ατόμων με μήτρα που επιθυμούν να γίνουν παρένθετες. Το πρόβλημα της εκμετάλλευσης δεν εντοπίζεται στα δεκάδες παραδείγματα που ακολουθούν αυτόν τον σεβασμό στην αυτοδιάθεση, αλλά στις πάρα πολλές περιπτώσεις εκμετάλλευσης των πιο ευάλωτων γυναικών που πέφτουν θύματα κυκλωμάτων σωματεμπορίας (trafficking) με στόχο να χρησιμοποιηθούν ως παρένθετες. Απαιτούμε ο τρόπος αντιμετώπισης αυτών των φαινομένων να είναι αυστηρός, άμεσος και σαφής, αλλά να μην ταυτίζονται αυτά με τις πρώτες περιπτώσεις.

    Για την αύξηση της προστασίας των πιο ευάλωτων γυναικών/θυμάτων σωματεμπορίας, και την πρόληψη για τη μη ανάπτυξη τέτοιων φαινομένων στη χώρα, ζητούμε την αλλαγή της τροποποίησης του νόμου του 2002 περί παρένθετης που έγινε το 2014 (4272/2014) (επί πρωθυπουργίας Αντώνη Σαμαρά) και που επέτρεψε τον ιατρικό τουρισμό ΚΑΙ για την παρένθετη κύηση. Η τροποποίηση του 2014 διευκόλυνε τη δράση των παράνομων κυκλωμάτων, ενίσχυσε τη σωματεμπορία και άφησε χωρίς δικλείδες ασφαλείας το ζήτημα της παρένθετης κύησης. Προτείνουμε ο νόμος να αλλάξει ώστε (ενδεικτικά) να μην επιτρέπεται σε άτομα που δεν είναι μόνιμοι κάτοικοι της Ελλάδας ούτε να αιτούνται την πρόσβαση σε παρένθετη κύηση, ούτε να γίνονται οι ίδιες παρένθετες. Έτσι θα πάψει ο ιατρικός τουρισμός που αφορά την παρένθετη κύηση και θα προστατευθεί ο νόμιμος, αλτρουιστικός της χαρακτήρας και ο σεβασμός στην ελεύθερη επιλογή όσων αποφασίζουν να αναλάβουν αυτόν τον ρόλο για κοντινά τους άτομα και ζευγάρια. Αρνούμαστε την οριζόντια απαγόρευση της πρόσβασης σε παρένθετη κύηση, που θα έθετε ζήτημα παρέμβασης του κράτους σε κεντρικό πεδίο αυτοδιάθεσης του σώματος των γυναικών/ατόμων με μήτρα. Τονίζουμε ότι κυκλώματα ακραίας εκμετάλλευσης προκύπτουν και σε άλλα πεδία ιατρικών υπηρεσιών (π.χ. μεταμοσχεύσεις και «δωρεά» οργάνων, παράνομες τεκνοθεσίες και κυκλώματα σωματεμπορίας γυναικών για τη διασφάλιση βρεφών προς ιδιωτικές τεκνοθεσίες με συναλλαγή κ.α.) και προτάσσουμε πως η λύση για την αντιμετώπιση όλων αυτών είναι η ορθή ρύθμιση και προστασία από το κράτος -και σαφώς όχι ο περιορισμός ή άρνηση δικαιωμάτων σε μερίδα του πληθυσμού.

    2. ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 12 του νομοσχεδίου/Κατάργηση παρ. 3 άρθρου 3 ν. 4491/2017

    Ορθώς καταργείται το άρθρο 3 (υποχρέωση λύσης τυχόν προηγούμενου γάμου για τρανς πρόσωπο που θέλει να προβεί στη νομική αλλαγή των εγγράφων ως προς την ταυτότητα φύλου του). Ζητούμε όμως επιπλέον να καταργηθεί και το άρθρο 5.2 του ίδιου νόμου, που ορίζει ότι δεν αλλάζουν τα στοιχεία του γονιού στη ληξιαρχική πράξη του τέκνου του και να προβλέπεται, μετά την νομική αναγνώριση ταυτότητας φύλου του/της γονέα, να αλλάζουν τα στοιχεία του/της και στη ληξιαρχική πράξη του τέκνου ώστε να υπάρχει ταύτιση μεταξύ τους. Η μη αλλαγή αυτή σημαίνει ότι εμφανίζεται το κατηργημένο πλέον, προηγούμενο όνομα του/της τρανς γονέα στα στοιχεία του παιδιού, με σειρά συνεπειών: έκθεση των προσωπικών δεδομένων και της ταυτότητας φύλου των γονέων παρά την αλλαγή των νόμιμων εγγράφων τους κάτι που τους/τις αφήνει έκθετους/ες σε διακρίσεις, μη ταύτιση των νέων έγκυρων στοιχείων τους με όσα αναγράφονται στα στοιχεία γονέων των τέκνων τους με αποτέλεσμα τη δυσκολία ταυτοπροσωπίας και επομένως διακρίσεις και εμπόδια στην καθημερινή οικογενειακή ζωή και τη ζωή των τέκνων κ.α.

    3. ΆΛΛΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ:

    Δεν υπάρχει πρόβλεψη άλλη εκτός της τεκνοθεσίας (δηλ. μέσω της δικαστικής οδού και όλων των προβλεπόμενων διαδικασιών) για την αναγνώριση της νόμιμης σχέσης του δεύτερου, μη βιολογικού γονέα με το τέκνο/τα τέκνα που ήδη έχει αποκτήσει σε ομόφυλη σχέση ακόμα και αφού τελεστεί γάμος μεταξύ των ομόφυλων συντρόφων. Προτείνουμε ότι πρέπει να υπάρχει ξεχωριστή, εξωδικαστική ρύθμιση για την άμεση αναγνώριση των τέκνων από τον/τη δεύτερο/η γονέα, με τη συναίνεση του πρώτου, εφόσον ο μόνος λόγος που δεν αναγνωριζόταν ο/η δεύτερος/η γονέας εξαρχής ήταν ότι δεν υπήρχε η αναγνώριση του δικαιώματος στον γάμο και τη γονεϊκότητα ομόφυλων ζευγαριών. Μία τέτοια ρύθμιση θα ήταν πραγματικά επανορθωτική, ρεαλιστική και άμεσα εφαρμόσιμη, χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις ως προς την πλήρη κατοχύρωση των δικαιωμάτων των μη βιολογικών γονέων αλλά και των παιδιών τους που στερούνται την αναγνωρισμένη σχέση μαζί τους.

    Δε συμπεριλαμβάνεται στο νομοσχέδιο καμία τροποποίηση του νόμου 4356/2015 του Συμφώνου Συμβίωσης για τα ομόφυλα ζευγάρια. Επομένως η παραπάνω δυνατότητα αναγνώρισης της γονεϊκής σχέσης με τον/τη δεύτερο/η γονέα δεν επεκτείνεται στα ζευγάρια που βρίσκονται σε σύμφωνο συμβίωσης αλλά τα υποχρεώνει να τελέσουν γάμο ώστε να ακολουθήσουν τη διαδικασία της τεκνοθεσίας από τον/τη δεύτερο/η γονέα των τέκνων που ήδη έχουν.
    Επιπλέον, εφόσον δεν προτείνεται τροποποίηση στον νόμο του 2015 για το σύμφωνο συμβίωσης, δεν δίνεται στα ομόφυλα ζευγάρια η δυνατότητα αυτόματης αναγνώρισης της γονεϊκότητας και των δύο γονέων, για τα τέκνα που θα προκύψουν μέσα σε αυτό. Το ίδιο ισχύει και για τον γάμο ομοφύλων, σε πλήρη αντίθεση με τον γάμο και την αυτόματη αναγνώριση τέκνων εκ μέρους των ετερόφυλων ζευγαριών. Προτείνουμε επομένως να υπάρχει τουλάχιστον η δυνατότητα εκούσιας αναγνώρισης τέκνων με συμβολαιογραφική πράξη όπως στις περιπτώσεις ετερόφυλων γονέων.

    Δεν υπάρχει πρόβλεψη για αλλαγή του «τεκμηρίου μητρότητας» του τέκνου σε περίπτωση κυοφορίας και τοκετού ενός τρανς άνδρα, ώστε εκείνος να μπορεί να καταγραφεί ως πατέρας και όχι ως μητέρα, σύμφωνα δηλαδή με το δικαίωμά του στον σεβασμό της ταυτότητας φύλου του.

    Πέραν των ανωτέρω, σε επιμέρους προτάσεις και ζητήματα, αυτονόητα στηρίζουμε τις προτάσεις των ΛΟΑΤΚΙ+ οργανώσεων, όπως θα κατατεθούν.