1. Η Επιτροπή Αναμόρφωσης του Δικαίου έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α. Τη διατύπωση των κριτηρίων σύμφωνα με τα οποία προκρίνεται, κατά περίπτωση, η αναμόρφωση της νομοθεσίας αντί της απλής κωδικοποίησης των ισχυουσών διατάξεων.
β. Την υποβολή προτάσεων προς τον Υπουργό Επικρατείας και τον καθ’ ύλη αρμόδιο Υπουργό για συγκεκριμένα νομικά πεδία στα οποία κρίνεται απαραίτητη η αναμόρφωση της νομοθεσίας.
γ. Τη σύνταξη και υποβολή στον Υπουργό Επικρατείας, εντός του πρώτου δεκαπενθημέρου κάθε ημερολογιακού έτους, έκθεσης η οποία δημοσιεύεται στο διαδίκτυο και περιλαμβάνει αποτίμηση για την κατάσταση της υφιστάμενης νομοθεσίας σε σχέση προς το πρόβλημα της πολυνομίας, τις προτάσεις αναμόρφωσης που έχουν υποβληθεί, καθώς και προτάσεις περαιτέρω αναμόρφωσης της υφιστάμενης νομοθεσίας. Με ευθύνη του Υπουργού Επικρατείας η έκθεση της Επιτροπής διαβιβάζεται στα μέλη της Κυβέρνησης και στον Πρόεδρο της Βουλής.
2. Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, η Επιτροπή Αναμόρφωσης του Δικαίου δύναται, για την υποβοήθηση του έργου της, να θέτει σε δημόσια διαβούλευση, μέσω του διαδικτύου, προτάσεις και ερωτήματα σχετικά με την αναμόρφωση του δικαίου και να επιδιώκει τη συνεργασία και τη διατύπωση απόψεων εκ μέρους του νομικού κόσμου και άλλων τυχόν εμπειρογνωμόνων.
Στο «πλαίσιο των αρμοδιοτήτων» τους και στις δυο Επιτροπές : Άρθρου 3 (Αναμόρφωσης του Δικαίου) και Άρθρου 5 (Αρμοδιότητες Κωδικοποίησης και Ηλεκτρονικής Νομοθέτησης), αναφέρεται ότι αυτές «δύνανται για την υποβοήθηση του έργου τους να θέτουν σε δημόσια διαβούλευση, μέσω του διαδικτύου…κλπ».
Η μακρόχρονη επαγγελματική μου εμπειρία στην Ελλάδα τόσο απο την αγορά (Αρχιτεκτονικές και πολεοδομικές μελέτες) όσο και απο την ακαδημαϊκή μου ενασχόληση (πρόσφατη εκπόνηση 4 ευρωπαϊκών ερευνητικών προγραμμάτων) καθώς και εμπλοκή μου με θεσμικά θέματα τόσο στον ελληνικό όσο και στο ευρωπαϊκό χώρο (μέλος του Συμβουλίου των Αρχιτεκτόνων της Ευρώπης απο το 1993), με έχουν πείσει στο ν’ αμφισβητώ πλέον την «εξ οφίτσιο» ειδημοσύνη ιδιαίτερα του πανεπιστημιακού προσωπικού. Αντίθετα, σ’ όλ’ αυτά τα χρόνια, έχω πεισθεί ότι με τη συμμετοχή των εμπειρογνωμόνων (απο την ελεύθερη «αγορά») επιτυγχάνεται η βέλτιστη αποτελεσματικότητα.
Γι’ αυτό και προτείνω όπως «στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων» και στις δυο επιτροπές, η λέξη «δύναται» ν’ αντικατασταθεί με μια ποιο υποχρεωτική για την επιτροπή διαδικασια· π.χ η επιτροπή «Οφείλει» κάθε φορά να συνεργαστεί με τους σχετικούς του αντικειμένου εμπειρογνώμονες προκειμένου να διαμορφώσει τις τελικές της προτάσεις…κλπ.»
Σωτήρης Ν. Παπαδόπουλος
sotipap@ath.forthnet.gr
Oi αρμοδιοτητες πρεπει να συνδιαστουν με προτασεις ηδη υπαρχωντων ιδρυματων και δημιουργια ερευνητικων ιδρυματων βαση των διεθνων κανονισμων και νομων που διεπουν και την κοινωνια.Θα ηταν καλο η δημιουργια σχολης ερευνας δικαιοσυνης βαση τις παγκοσμιοποιημενης αγορας με οικονομικους νομικους και ισως ερευνας ελεγχου κοινωνιας και οικονομιας ωστα να θεσμοθετηθουν νομοι κοινωνικης αναπτυξης με βαση την οικονομια και οχι την αναρχια και ασυδοσια οικονομικων αναλυτων πειρατων που λειτουργουν με βαση οικονομικων συμφεροντων
Οι αρμοδιότητες της ΕΑΔ στο άρθρο αυτό καθώς και της ΚΕΚΗΝ (στό άρθρο 5) επικαλύπτονται ή είναι αντίστοιχες με αυτές της Κεντρικής Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής (ΚΕΝΕ) βλ. [http://www.ggk.gov.gr/?page_id=23 ]Γιαυτό προτείνεται είτε κατάργηση της ΚΕΝΕ με αντίστοιχη πρὀβλεψη στο άρθρο 8 παρ. 1 είτε εκ νέου οροθέτηση των αρμοδιότητων της σε αντιδιαστολή με τις αρμοδιότητες της ΕΑΔ και της ΚΕΚΗΝ σε αυτό ή άλλο ν/σ.
Το μέλλον της χώρας είναι στα χέρια αυτής της επιτροπής. Θα έχει την τόλμη να προτείνει την άρση των μυριάδων κανόνων κρατικού παρεμβατισμού στην οικονομία, από ωράρια καταστημάτων έως τους περιορισμούς δραστηριοτήτων κάθε τύπου επιχείρησης και «επαγγέλματος»; Θα βρεί τρόπο να μειώσει την δομική γραφειοκρατεία (οι πολλαπλές υπηρεσίες που χρειάζεται όλες να αποφανθούν για να πράξει το κράτος που οδηγεί στην απραξία); Θα προτείνει μέτρα για να επιταχύνει και ενισχύσει την απονομή της δικαιοσύνης; Θα δόσει στον συνήγορο του πολίτη μιά συνοπτική διαδικασία για να ακυρώνει πράξεις της διοικήσεως ή τουλάχιστον τοπικών φορέων; Λιγότερης σημασίας αλλαγές: να επιτραπεί η πτώχευση όλων των ατόμων (όχι μόνον εμπόρων), να μειώσει ή εξαλείψει την ανάγκη αδειών για κάθε τί και να απλουστεύσει την έκδοση άλλων, κατά το δυνατόν μέ εξετάσεις και έκδοση μέσω διαδυκτίου (π.χ., η άδεια για μικρό ταχύπλοο να εκδίδεται αυτομάτως σε όσους περάσουν μια εξέταση γνώσεως κανόνων πλεύσης στο διαδύκτιο).