Άρθρο 2 – Σύσταση Επιτροπής Αναμόρφωσης του Δικαίου
- Στη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης συνιστάται Επιτροπή Αναμόρφωσης του Δικαίου.
- Η εν λόγω Επιτροπή αποτελείται από επτά (7) μέλη, περιλαμβανομένου του προέδρου της. Πρόεδρος και μέλη της Επιτροπής δύνανται να ορίζονται, με απόφαση του Υπουργού Επικρατείας, εν ενεργεία ή μη δικαστικοί λειτουργοί, Νομικοί Σύμβουλοι και Πάρεδροι του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, μέλη του Διδακτικού Επιστημονικού Προσωπικού των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων με συναφή εξειδίκευση και νομικοί εγνωσμένου κύρους.
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
- Άρθρο 2 – Σύσταση Επιτροπής Αναμόρφωσης του Δικαίου
Έχω την άποψη, ότι σε όλο το σχέδιο νόμου θα πρέπει να προσεχθεί η αναφορά στον «Υπουργό Επικρατείας», για δύο λόγους:
α) Σύμφωνα με τον Κώδικα για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα (άρθρο 47 π.δ. 63/2005), οι θέσεις υπουργών Επικρατείας σήμερα είναι τρεις (ανεξαρτήτως πόσες έχουν καλυφθεί), ενώ ο Πρωθυπουργός μπορεί να συνιστά και άλλες (47 παρ. 3) ή να μην διορίσει στο μέλλον κανέναν υπουργό Επικρατείας. Επομένως, αν αλλάξει η σημερινή συγκυρία, μπορεί στο μέλλον να δημιουργηθεί σοβαρό πρόβλημα άσκησης των εν λόγω αρμοδιοτήτων.
β) Σύμφωνα με το άρθρο 83 παρ. 1 εδ. β του Συντάγματος και τον Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα, (άρθρο 41 παρ. 3), οι αρμοδιότητες του Υπουργού Επικρατείας ορίζονται με απόφαση του Πρωθυπουργού (σε αντίθεση με τις αρμοδιότητες των υπουργών, τις οποίες ορίζει ο νόμος). Αν προβλεφθούν νομοθετικά τέτοιες αρμοδιότητες στον Υπουργό Επικρατείας, όπως στο εν λόγω σχέδιο, περιορίζεται η δυνατότητα του (εκάστοτε) Πρωθυπουργού να αφαιρεί με απόφασή του αυτές τις αρμοδιότητες από τον (εκάστοτε) Υπουργό Επικρατείας.
Για τους λόγους αυτούς, αλλά και για λόγους ακόμη μεγαλύτερου κύρους των Επιτροπών, καλό είναι οι αρμοδιότητες να ανατεθούν από το νόμο στον Πρωθυπουργό, ο οποίος, βέβαια, δεν κωλύεται να τις αναθέσει, εν συνεχεία, με απόφασή του, στον Υπουργό Επικρατείας.
…Πρόεδρος και μέλη της Επιτροπής δύνανται να ορίζονται, με απόφαση του Υπουργού Επικρατείας…
Διαφωνώ ως προς την απόφαση ενός ατόμου (του Υπουργού Επικρατείας) για τα 7 άτομα της επιτροπής. Με αυτό τον τρόπο δεν υπάρχει καν συζήτηση μεταξύ δύο ατόμων για την καταλληλότητα των ατόμων που τοποθετούνται στις θέσεις της επιτροπής. Επίσης, αφήνεται το ζήτημα της σύστασης της επιτροπής Αναμόρφωσης του Δικαίου στην ηθική καταλληλότητα ενός ατόμου που μπορεί να αλλάξει ανά πάσα στιγμή χωρίς να εξασφαλίζεται η ηθική καταλληλότητα του. Τουλάχιστον με το να συναποφασίζεται το θέμα από 2 ή τρία άτομα ιεραρχικής ισότητας, υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες να εκληφθούν υπόψη ηθικοί παράγοντες. Τουλάχιστον είναι κάποιος που παρατηρεί τη διαδικασία ορισμού της επιτροπής αν όχι τίποτα άλλο…
Επίσης, το «νομικοί εγνωσμένου κύρους» αφήνει παραθυράκι. Το ποιος είναι εγνωσμένου κύρους και ποιος όχι, προφανώς αποφασίζεται από τον Υπουργό Επικρατείας, ο οποίος δεν είναι υποχρεωμένος να εξηγήσει την επιλογή του σε κάποιον. Θα πρέπει να διευκρινιστεί ποιος θεωρείται νομικός εγνωσμένου κύρους και ποια τα αντικειμενικά κριτήρια για αυτό.
Χάριν ευκρίνειας, το πως οργανώθηκε η ομάδα του που μελέτησε την υφιστάμενη κατάσταση για φωτοβολταϊκή ενέργεια από το διάστημα στις ΗΠΑ περιλαμβάνεται στην αναφορά στη σελ. 10:
http://spacesolarpower.files.wordpress.com/2007/11/final-sbsp-interim-assessment-release-01.pdf
Νομίζω ότι μια ομάδα με 170 εξέχοντα μέλη που συνεργατικά:
1. Αναλύουν διεθνή βιβλιογραφία
2. Εξετάζουν την υφιστάμενη κατάσταση
3. Αναπτυσσουν προτάσεις
4. Συντάσσουν αναφορά προς την Υπηρεσία Ασφαλείας του Στρατού των ΗΠΑ,
μάλλον έχει δυσκολότερο ρόλο από την αναμόρφωση ενός νομικού συστήματος. Και αν υπάρχει πρόβλημα, κάντε τα μέλη 1.700 ή 17.000 . Ένας Νομικός και Νόμος. Νομικούς έχουμε, και η εργασία να είναι ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ.
Αμοιβή η ηθική ικανοποίηση και τιμητικό δίπλωμα, για το γραφείο. Η δημοσιότητα και διαφήμιση που θα πάρουν, περισσεύει. Θα είναι και δωρεάν. Και καιρός να ακούσουμε νέα μυαλά και απόψεις.
Η συσταση επιτροπης δεν πρεπει να εχει καμια σχεση με καμια εξουσια.Ριζοσπαστικα προτεινω πανεπιστημιακους εν ενεργεια τουλαχιστων 10ετιας η συνταξιουχους δικαστικους πρωην προεδρων κοινοβουλιων και συμβουλους νομικους που εχουν εμπλακει σε μεγαλο αριθμο επιτυχιων δικαιοσυνης.Διαμεσολαβητικο ρολο πρεπει να εχουν εν ενεργεια πολιτικοι συνταγματολογοι και οικονομικοι αναλυτες και τραπεζων και εμπειροι δικαστικοι λειτουργοι ξενων κρατων η εκθεσεις τους σε υποθεσεις μαυρου χρηματος να αντιμετωπισουμε την γεννησουργο πασης φυσεως εγκληματος το οργανομενο οικονομικο εγκλημα.
Η Επιτροπή αναμόρφωσης του δικαίου, που προτείνεται με αυτό το νομοσχέδιο, είναι προφανώς πολύ σημαντική για να αποφασίζεται η σύνθεσή της από έναν μόνο άνθρωπο, και δη με γενικές αρμοδιότητες, όπως είναι ο ονομαζόμενος υπουργός «Επικρατείας».
Αρμοδιότερος είναι ο υπουργός Δικαιοσύνης λόγω του αντικειμένου του, ο οποίος δεν προβλέπεται σε αυτή την πρόταση-νομοσχέδιο ούτε ως μέλος της επιτροπής.
Το κριτήριο που προτείνεται για την επιλογή των μελών της επιτροπής είναι αόριστο (η «συναφής εξειδίκευση»).
Η επιτροπή να είναι ανοιχτή σε όλους, και όλες οι εργασιες της να γίνονται on-line και γραπτώς, για να υπάρχει τεκμηρίωση.
Να λειτουργήσει όπως η οργάνωση του project για φωτοβολταϊκή ενέργεια των ΗΠΑ:
http://spacesolarpower.wordpress.com/
Το αποτέλεσμα ήταν εξιρετικό και πολύ πέραν των προσδοκιών.
Εκτός από «νομικούς’, προτείνω όπως η ΕΑΔ έχει ως μέλη και επιστήμονες από τις θετικές επιστήμες με αναγνωρισμένη την αφαιρετική ικανότητα.