Άρθρο 21: Τροποποίηση άρθρου 83 του Ν.4313/2014 (ΦΕΚ Α΄261) «Ρυθμίσεις θεμάτων Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Δημοσίων Έργων και άλλες διατάξεις»

Το εδάφιο β΄ του άρθρου 83 του Ν.4313/2014 καταργείται και αντικαθίσταται ως εξής:
«Οι υφιστάμενες απ΄ευθείας συνδέσεις με κλειστούς αυτοκινητοδρόμους καταργούνται, εφόσον σε αυτούς έχουν κατασκευαστεί και λειτουργούν στα προβλεπόμενα σημεία οι σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, άλλως αυτές διατηρούνται έως την ολοκλήρωση και έναρξη λειτουργίας στα σημεία αυτά των προβλεπομένων σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών. Με την έναρξη του παρόντος κάθε αντίθετη διάταξη καταργείται.»

  • Το Ι.Ο.ΑΣ. σχετικά με τη νέα διάταξη για την επαναλειτουργία άμεσων προσβάσεων σε αυτοκινητοδρόμους επισημαίνει:

    Στο πλαίσιο της διαβούλευσης για Σχέδιο Νόμου αναφορικά με επαναλειτουργία άμεσων προσβάσεων σε αυτοκινητόδρομους και σε συνέχεια σχετικής ανακοίνωσης του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» εκφράζει για μια ακόμη φορά την ανησυχία του για το ζήτημα της Οδικής Ασφάλειας στη χώρα μας και ειδικά για μια πτυχή του που ενέχει σοβαρούς κινδύνους για τους χρήστες του αυτοκινητοδρομικού δικτύου.
    Συγκεκριμένα στο πλαίσιο του Σχεδίου Νόμου αναφορικά με την «Αδειοδότηση παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης – Ίδρυση συνδεδεμένης εταιρίας παρ.4 άρθρου 1 του Ν. 4324/2015 (ΦΕΚ Α’ 44/2015) – Ρύθμιση θεμάτων Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (Ε.Ε.Τ.Τ), τροποποίηση διατάξεων Ν. 4070/2012 (ΦΕΚ Α΄ 82/2012) και άλλες διατάξεις», προβλέπεται (βλ. άρθρο 21) και η τροποποίηση του Νόμου 4313/14 που αφορά στις συνδέσεις στους αυτοκινητόδρομους. Ειδικότερα αναφέρεται ότι: «Το εδάφιο β’ του άρθρου 83 του Ν.4313/2014 καταργείται και αντικαθίσταται ως εξής: «Οι υφιστάμενες απ’ ευθείας συνδέσεις με κλειστούς αυτοκινητοδρόμους καταργούνται, εφόσον σε αυτούς έχουν κατασκευαστεί και λειτουργούν στα προβλεπόμενα σημεία οι σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, άλλως αυτές διατηρούνται έως την ολοκλήρωση και έναρξη λειτουργίας στα σημεία αυτά των προβλεπομένων σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών. Με την έναρξη του παρόντος κάθε αντίθετη διάταξη καταργείται.»

    Δεδομένου ότι η συγκεκριμένη διάταξη εγκυμονεί κινδύνους για τα θέματα της Οδικής Ασφάλειας, το Ινστιτούτο επισημαίνει τη σοβαρότητα του θέματος και την αναγκαιότητα εφαρμογής της νομοθεσίας και προτρέπει τις αρμόδιες Υπηρεσίες και τους φορείς λήψης αποφάσεων να λάβουν σοβαρά υπόψη τους το θέμα.
    Η μη συμμόρφωση στους κανόνες είναι άλλωστε και η βασική αιτία πρόκλησης των δυστυχημάτων. Η οδική ασφάλεια μας αφορά όλους. Ιδίως σε μια χώρα που εξακολουθεί να θρηνεί μεγάλο αριθμό θυμάτων στους δρόμους και να παραμένει στις χειρότερες θέσεις ως προς την οδική ασφάλεια στην Ευρώπη, με τις Κυβερνήσεις να μην έχουν ποτέ δείξει ουσιαστικό ενδιαφέρον για την ασφάλεια των πολιτών και τους κινδύνους και τις συνέπειες που η κρατούσα κατάσταση εγκυμονεί. Η Πολιτεία θα πρέπει στη συγκεκριμένη περίπτωση να εφαρμόσει τις απαραίτητες ρυθμίσεις και πρακτικές που βασίζονται στη διεθνή εμπειρία και την εφαρμογή της νομοθεσίας.
    Είναι αδιανόητο το ίδιο το κράτος να παραβιάζει τη νομοθεσία και τους διεθνείς κανονισμούς για θέματα που αφορούν όχι μόνο στους αυτοκινητόδρομους αλλά για το υπόλοιπο εθνικό οδικό δίκτυο.

    Με την κρίση να επιβαρύνει επιπρόσθετα τα ζητήματα της οδικής ασφάλειας, το Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» εκφράζει την ανησυχία του για τον ήδη αυξημένο αριθμό σοβαρών θανατηφόρων τροχαίων που έχει καταγραφεί σε πολλές περιοχές της χώρας με τον αριθμό των νεκρών να ξεπερνάει τους 357 και με 493 σοβαρά τραυματίες μόλις στο 1ο εξάμηνο του 2015.

    Το Ινστιτούτο με συνέπεια και συνέχεια έχει κλείσει 10 χρόνια αγώνα αφιερωμένου στην προστασία της ζωής στους δρόμους της χώρας μας, με δράσεις στην Ελλάδα και στον κόσμο, αποτελώντας Συμβουλευτικό Όργανο του ΟΗΕ και συμμετέχοντας με τεκμηριωμένες προσπάθειες που συνδράμουν στην κοινωνία και στην πολιτεία για τη βελτίωση των συνθηκών της οδικής ασφάλειας και της συμπεριφοράς των οδηγών στους δρόμους της χώρας μας.
    Με τιμή
    Για το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς»
    Βασιλική Δανέλλη Μυλωνά, Πρόεδρος Δ.Σ.
    Αργύρης Νικολακάκης, Νομικός Σύμβουλος

  • Στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο με τίτλο: “Αδειοδότηση παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής εκπομπής ελεύθερης λήψης – Ίδρυση συνδεδεμένης εταιρίας παρ.4 άρθρου 1 του Ν. 4324/2015 (ΦΕΚ Α’ 44/2015) – Ρύθμιση θεμάτων Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (Ε.Ε.Τ.Τ), τροποποίηση διατάξεων Ν. 4070/2012 (ΦΕΚ Α΄ 82/2012) και άλλες διατάξεις” υπάρχει ένα άρθρο με αντικείμενο: “Άρθρο 21: Τροποποίηση άρθρου 83 του Ν.4313/2014 (ΦΕΚ Α΄261) «Ρυθμίσεις θεμάτων Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Δημοσίων Έργων και άλλες διατάξεις” στο οποίο αναφέρεται ότι: “Το εδάφιο β΄ του άρθρου 83 του Ν.4313/2014 καταργείται και αντικαθίσταται ως εξής: «Οι υφιστάμενες απ΄ ευθείας συνδέσεις με κλειστούς αυτοκινητοδρόμους καταργούνται, εφόσον σε αυτούς έχουν κατασκευαστεί και λειτουργούν στα προβλεπόμενα σημεία οι σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, άλλως αυτές διατηρούνται έως την ολοκλήρωση και έναρξη λειτουργίας στα σημεία αυτά των προβλεπομένων σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών. Με την έναρξη του παρόντος κάθε αντίθετη διάταξη καταργείται.»”

    Η συγκεκριμένη διάταξη αντιβαίνει απολύτως τις αρχές της επιστήμης σχετικά με την ασφάλεια της κυκλοφορίας στους αυτοκινητοδρόμους. Τα ατυχήματα που προκύπτουν από τέτοιου είδους “ρυθμίσεις” είναι συνήθως ιδιαίτερα σοβαρά, καθώς σε αυτά εμπλέκονται οχήματα με πολύ διαφορετικές ταχύτητες (συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις, δεν προβλέπεται διαμόρφωση λωρίδων επιβράδυνσης και επιτάχυνσης).

    Η ύπαρξη αυτοσχέδιων προσβάσεων προς παρόδιες εγκαταστάσεις του αυτοκινητοδρόμου δε συνάδουν ούτε με τους κανόνες της τέχνης και της επιστήμης ελαχιστοποιώντας στα εν λόγω σημεία την οδική ασφάλεια. Η ανεξέλεγκτη είσοδος-έξοδος οχημάτων σε αυτοκινητόδρομο από μη μελετημένες προσβάσεις είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη για όλους τους χρήστες του αυτοκινητοδρόμου. Οι είσοδοι και έξοδοι σε κάθε αυτοκινητόδρομο για την ασφάλεια των χρηστών πρέπει, βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, αλλά και των σχετικών προδιαγραφών διεθνώς, να τυγχάνουν κατάλληλης οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης, ενώ στο γεωμετρικό σχεδιασμό θα πρέπει να διατίθεται ικανού μήκους λωρίδας επιτάχυνσης και επιβράδυνσης. Αυτό άλλωστε αποφάνθηκε και η σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, όπου έθεσε την προστασία της ασφάλειας των χρηστών των αυτοκινητοδρόμων ως υπέρτερη ανάγκη έναντι της εξυπηρέτησης των παράπλευρων χρήσεων γης.

    Τέτοιου είδους «φωτογραφικές» ρυθμίσεις ενάντια στην οδική ασφάλεια δίνουν κατεξοχήν το κακό παράδειγμα στους οδηγούς: «η οδική ασφάλεια είναι δεύτερη προτεραιότητα για την Πολιτεία, γιατί να μην είναι δεύτερη προτεραιότητα και για τους οδηγούς!». Επιπλέον προκύπτει μείζον ζήτημα δημοκρατίας αφού για την εξυπηρέτηση των λίγων υφιστάμενων παράπλευρων χρήσεων γης, θα πρέπει να κινδυνεύουν -και μάλιστα σοβαρά- οι πολλοί οδηγοί που χρησιμοποιούν τον αυτοκινητόδρομο.

    Η οδική ασφάλεια είναι ένα μείζον εθνικό ζήτημα με 800 νεκρούς ετησίως και περισσότερους από 14.000 τραυματίες, το οποίο αγγίζει εν δυνάμει τον καθένα από εμάς. Η Ελλάδα συστηματικά καταλαμβάνει τις τελευταίες θέσεις στην οδική ασφάλεια στην Ευρώπη, καθώς το πρόβλημα δεν αντιμετωπίζεται σοβαρά και συστηματικά τόσο από την Πολιτεία όσο και από τους πολίτες. Η απόσυρση της επικίνδυνης και λανθασμένης αυτής διάταξης αποτελεί μία ευκαιρία για την Πολιτεία να αποδείξει έμπρακτα ότι θέτει την οδική ασφάλεια ως πρώτη προτεραιότητα.

    Επιπλέον, η Πολιτεία οφείλει να φροντίσει ώστε να ολοκληρωθούν το συντομότερο δυνατόν οι απαραίτητοι σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών στους αυτοκινητoδρόμους, έτσι ώστε να παρέχονται σε όλους οι νόμιμες εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης (ξεκούραση οδηγών, ανεφοδιασμός καυσίμων, κλπ.). Σε καμία περίπτωση όμως, η μη ολοκλήρωση των ΣΕΑ δεν πρέπει να αποτελεί λόγο νομιμοποίησης παράνομων και επικίνδυνων συνδέσεων του αυτοκινητόδρομου με παρόδιες εγκαταστάσεις.

    Οι Έλληνες Συγκοινωνιολόγοι με συνεχή επιστημονικά τεκμηριωμένη παρουσία και συνεισφορά στο συγκοινωνιακό γίγνεσθαι της χώρας για 40 χρόνια, είναι πάντοτε πρόθυμοι να συνδράμουν την Πολιτεία και την Κοινωνία σε κάθε συστηματική προσπάθεια για τη βελτίωση της ασφάλειας και της εξυπηρέτησης στο οδικό δίκτυο της Ελλάδας.

  • Με την προτεινόμενη ρύθμιση με την οποία επιχειρείται η σύνδεση των αυτοκινητόδρομων με πρατήρια καυσίμων και λοιπές εγκαταστάσεις με την αντίστοιχη κατάργηση – τροποποίηση του εδαφ. β΄ του άρθρου 83 του Ν. 4313/2014 (ΦΕΚ Α΄261).
    Γνωρίζετε όμως ότι η αόριστη αυτή ρύθμιση έρχεται σε πλήρη σύγκρουση
    -με την Ευρωπαική νομοθεσία (Οδηγία 2008/96/ΕΚ)
    -με την Ελληνική νομοθεσία (ΚΟΚ, Π.Δ 118/2006, ΦΕΚ Α΄119/16.6.2006) και το Σύνταγμα (άρθρο 2 παρ.1 σεβασμός και προστασία της αξίας του ατόμου, άρθρο 5 παρ.1, άρθρο 25 παρ.1 τήρηση της αρχή της αναλογικότητας και της ανεμπόδιστης άσκησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων με την εγγύηση του κράτους) και
    -με τη νομολογία των Ελληνικών Δικαστηρίων;
    Πώς λοιπόν προτείνεται προς ψήφιση η συγκεκριμένη διάταξη και μάλιστα σε ένα άσχετο νομοσχέδιο και πώς μπορεί να προταθεί του Δημοσίου Συμφέροντος η εξυπηρέτηση των αυτοκινητιστών, η οποία άλλωστε μπορεί να γίνει μέσω του δευτερεύοντος οδικού δικτύου και των σταθμών εξυπηρέτησης, που υφίστανται σε αυτό;
    Στο άρθρο 2 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (κ.ν. 2696/1999, Α΄57) ως ΄΄κλειστός αυτοκινητόδρομος΄΄, ορίζεται η οδός ειδικής μελέτης και κατασκευής για την κυκλοφορία αυτοκινήτων, οχημάτων και μοτοσικλετών, η οποία μεταξύ άλλων ΄΄…………β) δεν διασταυρώνεται ισόπεδα με άλλη οδό, μονοπάτι, σιδηροδρομική ή τροχιοδρομική γραμμή…΄΄
    Αν επομένως δοθεί η δυνατότητα να ανοίξουν πρατήρια ή/και καντίνες καθ΄όλο το μήκος του κλειστού αυτοκινητόδρομου δεν καταργείται αυτόματα πλήρως η ίδια η έννοια του κλειστού αυτοκινητόδρομου;
    Γνωρίζετε ακόμα ότι οι οδικοί άξονες της χώρας μας εντάσσονται στο Διευρωπαικό Οδικό Δίκτυο (πχ.ΠΑΘΕ) και ότι επομένως η συγκεκριμένη ρύθμιση θεωρείται ανεπίτρεπτη σύμφωνα με την σχετική Ευρωπαική Οδηγία 2008/96/ΕΚ;
    Παράλληλα η νομοθεσία για τους αυτοκινητόδρομους, προβλέπει ειδικές προδιαγραφές σχετικά με τα πρατήρια, που εντάσονται σε Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), μεταξύ των οποίων και ο τρόπος σύνδεσης αυτών με τους κλειστούς αυτοκινητόδρομους.
    Συγκεκριμένα προβλέπονται ειδικές διατάξεις εισόδου – εξόδου από αυτά προκειμένου να εξασφαλίζεται η απαιτούμενη ασφάλεια και η αποτροπή των τεράστιων κινδύνων, που δημιουργούνται με την απευθείας σύνδεση αυτών με τους αυτοκινητόδρομους, που αποτελούν σημαντική αιτία ατυχημάτων.
    Πώς λοιπόν εξασφαλίζεται με την υπό ψήφιση διάταξη το Δημόσιο Συμφέρον (Οδική Ασφάλεια) και η υποχρέωση του Κράτους να μεριμνά για την προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων του άνθρώπου (άρθρο 2 παρ. 1, άρθρο 5.παρ.1 άρθρο 25 παρ.1) του Συντάγματος;
    Τέλος πώς παραβλέπεται η σημαντική επιβάρυνση, που μπορεί να επιφέρει η εφαρμογή της υπό ψήφιση διάταξης στον κρατικό προυπολογισμό;
    Ειδικότερα η σύνδεση των υφιστάμενων αυτοκινητόδρομων με σταθμούς ανεφοδιασμού, που δεν πληρούν τις απαραίτητες προυποθέσεις ασφαλείας αντιτίθεται στο δημόσιο συμφέρον και διότι μπορεί να οδηγήσει – όπου αυτό είναι εφικτό – σε χρήση των αυτοκινητοδρόμων με την παράκαμψη των διοδίων και επομένως την αποφυγή καταβολής του σχετικού αντιτίμου και άρα σε απώλεια εσόδων για το Ελληνικό Δημόσιο.
    Η απώλεια εσόδων του Δημοσίου μπορεί να προκύψει και από την καταβολή μικρότερων των προυπολογισθέντων μισθωμάτων από την παραχώρηση χρήσης των ΣΕΑ, εξαιτίας της απώλειας εσόδων των τελευταίων από την παράλληλη λειτουργία μη πληρούντων τις απαραίτητες προυποθέσεις ασφαλείας και απόστασης σταθμών.
    Τα συγκεκριμένα θέματα είναι σοβαρά και πρέπει να ληφθούν οπωσδήποτε υπόψη κατά την σύνταξη της έκθεσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, που υποχρεωτικά θα πρέπει συνοδεύει το υπό ψήφιση νομοσχέδιο.

    Με εκτίμηση

    Νικόλαος Μουσές
    Διευθύνων Σύμβουλος
    OLYMPUS PLAZA A.E

  • 8 Αυγούστου 2015, 19:53 | nikos christodoulou

    Σε άσχετο νομοσχέδιο άρθρο για να κονομήσουμε κάποιοι άλλα δύο-τρία χρόνια. Τα παιδιά μας που σκοτώνονται ποιόσ τα σκέφτεται;
    Η διαπλοκή όμως φαίνεται πως δεν θα αφήησιε αυτή τη χώρα.
    Είναι κοινή η ευθύνη των υπουργών που την εισηγούνται;

  • Τον Νοέμβριο του 2014 ιδρύθηκε ένας νέος φορέας με την συμμετοχή όλων των εταιριών διαχείρησης αυτοκινητοδρόμων και υποδομών με διόδια της χώρας μας. Ο νέος φορέας στον οποίο συμμετέχουν η Αττική Οδός, η Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, η Εγνατία Οδός, η Νέα Οδός, ο Μορέας, η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, η Ολυμπία Οδός και η Κεντρική Οδός πήρε την την μορφή μιας μη κερδοσκοπικής εταιρίας, η οποία για γραφειοκρατικούς και μόνο λόγους (να πάρει ΑΦΜ από την εφορία) ενεργοποιήθηκε πια τον Μάρτιο του 2015. Ονομάζεται «Ελληνικές Υποδομές και Οδοί με Διόδια», αγγλιστί HELLENIC ASSOCIATION OF TOLL ROAD NETWORK εξ’ ου και ο διακριτικός τίτλος HELLASTRON.

    Δεν είναι συνδικαλιστικός σύλλογος, δεν είναι λόμπυ αλλά είναι το ελληνικό αντίστοιχο των επαγγελματικών φορέων του προηγμένου κόσμου, ήτοι της Ευρώπης με την αντίστοιχη “ASECAP” ASsociation Européenne des Concessionaires d’ Autoroutes et d’ ouvrages à Péage) και του Διεθνούς Οργανισμού “ΙΒΤΤΑ” / International Bridge, Tunnel and Turnpike Association) στους οποίους έγινε μέλος εκπροσωπόντας την ΕΛΛΑΔΑ.

    Θεμελειώδης διάταξη του Καταστατικού μας είναι η «με κάθε νόμιμο μέσο και σκοπό προώθηση της οδικής ασφάλειας των χρηστών των οδικών υποδομών με διόδια και του οδικού δικτύου της Ελλάδας γενικότερα». Ήδη από την γένννηση του μέχρι σήμερα οι ενέργεις του νέου αυτού φορέα επικεντρώθηκαν στα θέματα της οδικής ασφάλειας. Τα μέλη και τα στελέχη του νέου φορέα έχουν στην πλάτη τους χρόνια και χρόνια συνεπούς και αποδοτικής δουλειάς στον τομέα της οδικής ασφάλειας. Ενός τομέα που χωρίς κανείς μας να είναι ικανοποιημένος από τα θετικά μεν αλλά ίσως όχι αρκετά αποτελέσματα, δεν μπορούμε όμως να φαντασθούμε την κατάσταση χωρίς αυτή τη προσπάθεια.

    Πέραν του ότι ο οποισδήποτε δικαιούται να εκφράσει την γνώμη του σε μια δημόσια διαβούλευση, πιστεύουμε ότι τα δείγματα γραφής που έχουμε δώσει στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας, αποτελούν μετρήσιμο μέγεθος της όποιας «ΑΞΙΟΠΙΣΤΊΑΣ» μας, αλλά αυτό κρίνεται και θα κριθεί από τον καθένα.

    Με αυτή λοιπόν την εισαγωγή, θέλουμε και δημόσια και με παρρησία να εκφράσουμε την αντίθεση μας στο Άρθρο 21, με το οποίο, στο όνομα κάποιας «αμφιλεγόμενης εξυπηρέτησης των χρηστών» τίθεται στο περιθώριο και εξοστρακίζεται η οδική ασφάλεια.

    Το άρθρο 21 του υπό διαβούλευση Νομοσχεδίου αναφέρει ότι : «Το εδάφιο β΄ του άρθρου 83 του Ν.4313/2014 καταργείται και αντικαθίσταται ως εξής: «Οι υφιστάμενες απ΄ ευθείας συνδέσεις με κλειστούς αυτοκινητοδρόμους καταργούνται, εφόσον σε αυτούς έχουν κατασκευαστεί και λειτουργούν στα προβλεπόμενα σημεία οι σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, άλλως αυτές διατηρούνται έως την ολοκλήρωση και έναρξη λειτουργίας στα σημεία αυτά των προβλεπομένων σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών. Με την έναρξη του παρόντος κάθε αντίθετη διάταξη καταργείται.»

    Πιστεύουμε συνολικά ότι η αντίθση μας στο Άρθρο 21 δεν καθοδηγείται από συντεχνιακά χαρακτηριστικά και γιαυτό καλούμε όσους φορείς κόπτονται για την οδική ασφάλεια να ενώσουν την φωνή τους (ή μάλλον να εκφράσουν και αυτοί την αγωνία τους) αλλά και όσους έχουν να εκφράσουν αντίλογο, να το κάνουν με όποιο τρόπο αρμόζει στον δημοκρατικό διάλογο.

    Στοιχειοθετώντας την πλήρη αντίθεση του Φορέα μας, καλούμε κάθε αρμόδιο και υπεύθυνο να κρίνει την άποψη μας αυτή, αφού όμως επισημάνουμε τα εξής:

    1. Η οδική ασφάλεια είναι ένα μείζον εθνικό θέμα και πρέπει να αποτελεί πεδίο γόνιμης συνεργασίας και αμοιβαίας δέσμευσης. Η Ελλάδα καταλαμβάνει τις χειρότερες θέσεις στην Ευρώπη αναφορικά με τους δείκτες που αφορούν τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων σε σχέση με τον πληθυσμό της. Το οικονομικό και κοινωνικό κόστος αυτής της θλιβερής πραγματικότητας ξεπερνάει τα 3 δις € ετησίως (Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων).

    2. Η κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων έχει ως στρατηγικό στόχο τη βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας και την παροχή των υψηλότερων δυνατών επιπέδων οδικής ασφάλειας. Με προτάσεις, όπως αυτή του άρθρου 21 του υπό διαβούλευση Νομοσχεδίου, νομιμοποιούνται (α) ακατάλληλες συνθήκες για απευθείας συνδέσεις με τους αυτοκινητοδρόμους (β) καταστρατηγούνται σημαντικότατες προδιαγραφές ασφάλειας και θεμελιώδεις διατάξεις του Κ.Ο.Κ., διατάξεις που θίγουν αυτή καθαυτή την έννοια του «αυτοκινητόδρομου» και (γ) τίθεται σε κίνδυνο η δημόσια ασφάλεια και υγεία των πολιτών.

    3. Η απουσία λωρίδων επιβράδυνσης και επιτάχυνσης σε απευθείας συνδέσεις με κλειστούς αυτοκινητοδρόμους θέτει σε απόλυτο κίνδυνο τους οδηγούς και τους συνεπιβάτες τους. Ο κίνδυνος αυτός έχει αναγνωριστεί από πλήθος αρμόδιων Αρχών (Δικαστήρια, Τροχαίες κλπ) οι οποίες παρεμβαίνουν αιτούμενες την λήψη μέτρων, ειδικά δε αφού στις εν λόγω συνδέσεις έχουν καταγραφεί και θανατηφόρα ατυχήματα. Οι συνδέσεις αυτές διακόπτουν την περίφραξη των αυτοκινητοδρόμων με αποτέλεσμα την ελεύθερη είσοδο των ζώων στους αυτοκινητοδρόμους που αποτελούν σήμερα αιτία ατυχημάτων. Η ύπαρξη, σε πολλές περιπτώσεις, παράπλευρης οδού μεταξύ του αυτοκινητοδρόμου και των εγκαταστάσεων αυτών, αποτελεί σημαντικό παράγοντα πρόκλησης μετωπικών συγκρούσεων των οχημάτων που εξέρχονται από τον αυτοκινητόδρομο μέσω των συνδέσεων αυτών, με τα οχήματα που κινούνται επί των παράπλευρων οδών.

    4. Η εν λόγω νομοθετική πρωτοβουλία έρχεται σε πλήρη αντίθεση με προγενέστερες θέσεις του Ελληνικού Δημοσίου, όπως αυτές αποτυπώθηκαν στην αιτιολογική έκθεση του Ν4313/2014, όπως επίσης και με πλήθος προηγούμενων δικαστικών αποφάσεων. Ήταν η οδική ασφάλεια την οποία σωστά επικαλέστηκε το Ελληνικό Δημόσιο και προχώρησε τα τελευταία έτη σε κλείσιμο πολλών παράνομων και επικίνδυνων προσβάσεων σε διάφορα σημεία του οδικού δικτύου των αυτοκινητοδρόμων της χώρας και αυτό βάσει και των σχετικών προβλέψεων των Συμβάσεων Παραχώρησης. Με την τροποποίηση του άρθρου 83 του Ν. 4313/14 υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να εγερθούν εκ νέου αξιώσεις επανασύνδεσης και για αυτές τις περιπτώσεις, προκαλώντας περαιτέρω αρνητικές συνέπειες για την ασφάλεια των οδηγών.

    Ελπίζουμε οι επισημάνσεις μας να πιάσουν τόπο. Άλλωστε εδώ είμαστε όλοι μας για να κριθούμε και να κρίνουμε.

    Με εκτίμηση,
    Βασίλης Χαλκιάς, Πρόεδρος HELLASTRON, Διευθύνων Σύμβουλος, Αττικές Διαδρομές ΑΕ

  • 31 Ιουλίου 2015, 11:09 | Vagelis Samaras

    Η ρυθμιση δεν λαμβανει καθολου υποψη καθολου την οδικη ασφαλεια οπως αυτη αποτελει τον στοχο της ρυθμισης του αρθρου που καταργει.
    Ειναι τελειως αοριστη αφου δεν αναφερεται σε τμηματα αυτοκινητοδρομων π.χ. θα μπορουσε να αναφερει τμηματα αυτοκινητοδρομων (Αθηνα-Λαμια, Λαμια-Λαρισα, κοκ) η τα τμηματα των συμβασεων παραχωρησης του 2007 και τις προβλεψεις των συμβατικων τευχων δημοπρατησης τους.
    Μηπως θα επρεπε η ρυθμιση να αναφερεται σε εγκαταστασεις που πριν και μετα δεν υπαρχουν ΣΕΑ; Βεβαια η επικυνδυνοτητα δεν εξαλειφεται ομως φαινεται οτι την ευθυνη πλεον την παιρνει η Βουλη…
    Τι γινεται με τα πρατηρια που εχουν κλεισει; θα ξανανοιξουν;
    Ποιες αλλες διαταξεις καταργει; ειναι τελειως ασαφης και αοριστη η διατυπωση του αρθρου

  • 25 Ιουλίου 2015, 08:54 | Κώστας Δημητρίου

    απαράδεκτό το ότι βάζετε άσχετες ρυθμίσεις σε ένα νομοσχέδιο που ασχολείται με άλλα πράγματα

    και επειδή αυτό το θέμα είναι σημαντικό για τα ΣΕΑ κλ. πρέπει να σημειωθεί ότι:
    α) ακόμα κι εκεί που έχουν ολοκληρωθεί τα έργα των αυτοκινητοδρόμων, τα ΣΕΑ δεν είναι και τόσο ικανοποιητικά στην παροχή υπηρεσιών -> μια απαράδεκτη ενέργεια είναι ότι δεν υπάρχει βρύση ή ψύκτης κι υποχρεώνουν τους πελάτες τους να αγοράζουν σε μπουκαλάκια το νερό, ενώ οι τιμές στα προιόντα (της ευρείας κατανάλωσης, όπως καφέδες κλ.) είναι ιδιαίτερα ακριβές
    β) τι θα γίνει με την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ και το γεγονός ότι εκεί τα ΣΕΑ είναι ανυπαρκτα;

  • 23 Ιουλίου 2015, 10:56 | Δρ Γεώργιος Γιαννιτσιώτης

    Μια που σε άσχετο νομοσχέδιο βάζετε κάτι για τα διόδια των αυτοκινητοδρόμων, μήπως να ενσωματώνατε την Οδηγία περί ΔΙΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΟΣ των πομποδεκτών τηλεδιοδίων σε ΟΛΟΥΣ τους Ελληνικούς Αυτοκινητοδρόμους; Φιλική συμβουλή να το πράξετε καθώς ήδη έχω τον φάκελλο έτοιμο για την σχετική καταγγελία περί μη συμμόρφωσης (με ευθύνη των υπηρεσιών του τ.υπουργείου ΥΜΕ) στο σχετικό κανονιστικό πλαίσιο της ΕΕ.